A Német Nagydíj körről körre
2013. július 07. 13:41
Ez a versenyről élőben készült tudósításunk. A részletes összefoglaló itt olvasható.
Sebastian Vettel megtörte az átkot, és megszerezte első hazai pályán aratott győzelmét a Nürburgringen. A címvédő már a rajt után megelőzte a pole pozícióból induló Lewis Hamiltont, aki mellett Mark Webber is elment. Vettel győzelmére a melegedő pályán szárnyaló Lotus párosa jelentette a legnagyobb veszélyt: a futam első felében Romain Grosjean lihegett végig a nyakában, az utolsó körökben pedig Kimi Räikkönen közelített hozzá vészesen. A dobogóról éppen csak lecsúszott a fordított gumistratégiát alkalmazó Fernando Alonso, aki az utolsó körökre felrakott lágy gumikon nem tudta megelőzni Grosjeant. A másik Ferrarit vezető Felipe Massa jól kapta el a rajtot, nem sokkal később azonban kipörgött az 1-es kanyarban, és nem tudott tovább menni.
A futam másik nagy vesztese Hamilton volt, aki a rajt után folyamatosan csúszott vissza, végül Jenson Buttont az utolsó előtti körben megelőzve az 5. helyen végzett. A délután legijesztőbb jelenete nem a pályán, hanem a bokszutcában zajlott: a Red Bull rosszul rögzítette a jobb hátsó kereket Webber első kerékcseréjénél, ami azonnal elszabadult, és eltalált egy, a garázs előtt álló operatőrt, akit jelenleg kórházban ápolnak. A futamon a biztonsági autót is szerepet kapott, mikor Jules Bianchi autójában felrobbant a motor, majd miután a tűzoltók megfékezték a tüzet, az utas nélküli Marussia elkezdett hátrafelé gurulni a pályán, amíg egy útjába kerülő tábla meg nem állította.
Az élő közvetítésünk az eredménytáblázat alatt olvashastó.
Üdvözöljük Kedves Olvasóinkat a Német Nagydíjról készülő élő tudósításunkban. Izgalmas versenyre számíthatunk, a mezőny 20 perc múlva rajtol.
Lewis Hamilton a szombati időmérőn elhappolta a pole pozíciót a hazai pályán küzdő Sebastian Vettel elől. Mögüle a két Red Bull, a két Lotus és Ricciardo rajtol. A Ferrarik csak a 7-8. helyen kezdhetik meg a futamot, miután a közepes keveréken vettek részt a Q3-ban.
A Toro Rosso pilótája Mark Webber megüresedő helyére pályázik jövőre. Mióta az ausztrál bejelentette visszavonulását, Ricciardón nagyobb a nyomás, ő azonban saját bevallása szerint élvezi a helyzetet.
A gumigyártó számításai szerint a 3 kiállásos stratégia 5 másodperccel lehet lassabb a két kiállásnál, így vélemünyük szerint utóbbit éri meg választani. A két keverék között egyébként a szokásosnál is nagyobb a különbség: a lágy gumik sokkal gyorsabbak, de 5-6 kör után nagyon romlik a teljesítményük, míg a közepesek hosszabb etapokon is egyenletes tempóra képesek.
A Mercedes egy kisebb szivárgást fedezett fel Hamilton autóján, ami miatt ki kellett cserélni a benzinpumpát, de elmondásuk szerint megoldották a problémát, nincs okuk aggódni.
A Caterham versenyzője váltócsere miatt 5 helyes rajtbüntetést kapott, így eredetileg megszerzett 19. helyéről a rajtrács levégére csúszott vissza. Ezzel Bianchi, van der Garde és Chilton előrelépnek 1-1 helyet.
A bokszutcát lezárták, az autók már mind a rajtrácson állnak, szól a német himnusz.
Az első hat versenyzőtől eltérően a Ferrari párosa közepes keveréken kezdi meg a futamot, így - ahogy Christian Horner is megjegyezte - az első kiállások után valószínűleg ők vezetik majd a futamot. Az egyelőre nem egyértelmű, hogy melyik stratégia lesz kifizetődőbb.
A Mercedes jobb első fékei erősen füstölnek, a szerelők lázasan dolgoznak az autón... már csak pár percük maradt. A versenyzők egy része még a bokszutcában üldögél, az utolsó nyilatkozatokat adják, mielőtt átsétálnak a rajtrácsra.
Az ausztrál többször is áthajtott a bokszutcán, hogy a rajtot gyakorolja. Nyilván próbálják megtalálni a megfelelő kuplung-beállításokat, mivel ez az előző néhány versenyen kifogott rajtuk, elég csak a Brit Nagydíjon bemutatott katasztrófális rajtra gondolnunk.
A versenyző a rajtrács szélén öltözködik, és Bernie Ecclestone-nal beszélget, akivel barátságosan veregetik egymás hátát.
A tegnapi időmérőhöz hasonlóan a levegő jelenleg 24, a pálya 42 fokos, szépen süt a nap a pálya felett.
Elindul a felvezető kör. A két Ferrarin kívül a keményebb keveréken rajtol Button, Hülkenberg és Rosberg is, a mezőny hátsó felében pedig a két Wiliams: Bottas és Maldonado választotta a közepes gumit.
A versenyzők felsorakoznak a rajtrácsra. A Red Bull végül az "1-es számú" nyomatékot és kuplung beállítást választotta Webber autóján.
Vettel remekül kapta el a rajtot, Hamilton hiába próbált védekezni, ezzel csak azt érte el, hogy Webber is megérkezett mellé, így a két Red Bull kétoldalról kerülte ki. Mögötte a sorrend Räikkönen, Grosjean, Massa, Ricciardo, Alonso, Button és Pérez. A McLarenek egész jól rajtoltak, Rosberg viszont egy helyet vesztett a közepes gumikon.
A célegyenesben szélárnyékból kibújva próbálkozik csapattársával szemben, és sikerül is neki, ezzel feljön a 9. helyre.
Máris megfutja a leggyorsabb kört, Webber azonban DRS-távolságban van hozzá képest, és nagyon nyomja a gázt, abszolút első szektort fut, csapattársa azonban visszavág a középső szektorban.
Pedig a két Ferrari közül ő kapta el jobban a rajtot, sikerült megelőznie Ricciardót is, az 1-es kanyarban azonban megpördült. Nem tudja folytatni, kiszáll az autóból. A rádión azt mondta, a motorja lekapcsolt, nem tudott tovább menni. Közben engedélyezték a DRS használatát.
A Force India szerelői figyelmetlenül engedik ki di Restát, aki így alig tudja elkerülni Vergne éppen érkező autóját. Ebből könnyen lehet bokszutca áthajtásos büntetés...
Az első tízesből ő áll ki elsőként, és megkapja a közepes keverékeket. Ezzel szabad az út Alonso előtt. A di Resta - Vergne esetet a verseny után vizsgálják majd a sportfelügyelők. Furcsa...
"Sokkal gyorsabb vagyok, mint Kimi!" - jelenti a rádión, nem éppen nyugodt hangon. A francia körök óta DRS-távolságon belül van csapattársához képest.
A Mercedes elévágással próbálkozik, a Red Bull erre reagálva azonnal kihívja Vettelt. Most Webber vezeti a versenyt, de esélyes, hogy ezzel ő húzta a rövidebbet. Pérez is bejön a bokszba.
A Red Bull ismét remekelt a kerékcserénél, 2.4 másodperc alatt cserélték le Vettel kerekeit, így a címvédő kényelmesen visszajött Hamilton elé a pályára. Webbert is kihívják kerékcserére.
A kerékcserénél a jobb hátsó kerékkel volt gond, és a szerelők még dolgoztak volna rajta, amikor a nyalókás ember elengedte a versenyzőt. A kerék azonnal elszabadult, elkezdett pattogni a bokszutcában, és eltalált egy operatőrt, aki azonnal a földre esett. Remélhetőleg nincs komolyabb baja, az orvosi segítség megérkezett.
A finn Hamilton mögött halad a pályán, mindössze 4 tizedre lemaradva. Közben Rosberget arra figyelmeztetik, hogy keményen nyomja a gázt, különben a hamarosan kiálló Grosjean elé fog kiérni a pályára.
"Nico, te más stratégián vagy" - hallatszik a sokat mondó üzenet a rádión. A hátul haladó Hamilton Räikkönen elől menekül, Rosberg viszont Grosjean miatt kell nyomja a gázt, aki még egy kört kint marad a pályán. Közben Vettel megelőzte Buttont.
A spanyol a második helyről áll ki, és ismét megkapja a közepes keveréket. Úgy tűnik, Rosberg nem szándékozik elengedni Hamiltont, aki elég sokat veszíthet ezzel...
Jól taktikázott a Lotus, amíg a két Mercedes egymással volt elfoglalva, a tovább kint maradó francia mindkettőjüket átugrotta. Közben Hamilton megelőzte Rosberget, aki mellett most Räikkönen is elment.
Vettel visszavette a vezetést, mögötte a szárnyaló Grosjean, Button, Hülkenberg, Hamilton, Räikkönen, Rosberg, Alonso, Maldonado, Bottas a sorrend. Közülük Button, Hülkenberg és Rosberg nem járt még kerékcserén, ahogy a két Williams sem.
A Lotus valósággal szárnyal a melegedő pályán, Grosjean 3.4 másodpercre van a versenyt vezető Vetteltől, és megfutja a leggyorsabb kört. A francia nem viccel, akár a futamgyőzelemért is harcolhat. Nincs veszítenivalója...Közben Rosberget is kihívják a bokszba.
Sokkal jobban megy a Ferrari ezen a szett gumin, kezd közelíteni a Hamilton-Räikkönen-Hülkenberg hármashoz. A Sauber versenyzőjét közben kihívják a bokszba.
Az előző körben 7 tizedet hozott Vettelen, a rádión arról tájékoztatták, hogy a címvédő használtabb gumikon köröz. Közben a másik Lotust vezető Räikkönen megelőzte Hamiltont, aki a tapadás hiányára panaszkodott a csapatrádión.
A Mercedes nagyon szenved, utolsó köre 1:39 felett volt, míg a spanyol 1:37.4-et teljesített. "Ezek a srácok más gumin vannak, mint én" - nyugtatja Hamilton a csapatot és saját magát a rádión. Közben Vettel előnye már csak 2.3 tized Grosjean előtt.
Hamilton keményen védekezik Alonsóval szemben, miközben arról tájékoztatják a rádión, hogy Rosberg is hasonlóan szenved a gumikkal.
A hétvége során már nem először... a csapat csak a pálya második felében hallja a versenyzőt.
A Mercedes meghozza az elkerülhetetlen döntést, és 3 kiállásra váltanak. Hamilton újra közepes gumikat kap. A sorrend jelenleg Vettel, Grosjean, Räikkönen, Alonso, Hamilton, Button, Pérez. Alonso jelenleg 7 másodperc hátrányban van Räikkönenhez képest, a Lotus a "B-tervet" alkalmazza.
A tűzoltók azonnal a helyszínre sietnek, és megfékezik a lángokat. A versenyző kiszáll az autóból, azonban komikus jelenet veszi kezdetét: az autó, amely valószínűleg nem volt sebességben, elkezd üresen hátrafelé gurulni, átszeli a pályát, majd egy tábla szerencsére megállítja.
A versenyirányítás azonnal reagált Bianchi elszabadult autójára, beküldik a biztonsági autót. Mindenki rohan a bokszba: Vettel, Grosjean, Räikkönen, Alonso, Pérez, Sutil, di Resta és Rosberg is bejön kerékcserére.
A biztonsági autó mögött Vettel, Grosjean, Räikkönen, Alonso, Button, Hülkenberg, Hamilton, Maldonado, Pérez, Sutil a sorrend. Közben a bokszban gond van Bottas kerékcseréjével, akinek a jobb hátsó kerekét nem tudták időben rögzíteni. Rosberg annyira sietett a bokszba, hogy a bevezető úton többször megpróbálta megelőzni az előtte haladó di Restát, Vettelt pedig arra figyelmeztetik a rádión, hogy ne felejtsen inni.
Vergne közben műszaki hiba miatt befejezte a versenyt, miközben Ricciardo a 11. helyre csúszott vissza.
Elmegy a biztonsági autó mögött autózó mezőny mellett. Grosjean fülére közben azt mondják, hogy nem biztosak a gumik viselkedésében, és visszatérnek az A-tervhez. Az első tízből Button, Hülkenberg és Maldonado még csak egyszer jártak a bokszban, a többiek már kétszer.
A futamot vezető német autójában a fékek kezdenek túlmelegedni. Közben Webber utolérte a mezőnyt a célegyenes elején. A kör végén kimegy a Safety Car.
Vettel nagyon lelassít a célegyenes ráfordító előtt, Grosjean el is fékezi magát mögött. A német simán eljön az újraindításnál, Pérez Maldonadót támadja lelkesen, egyelőre azonban sehol nincs előzés. Webbert arra kérték, minél gyorsabban kezdje átverekedni magát a mezőny hátulján. Az ausztrál teljesíti a kérést, rögtön három helyet javít.
A német a mögötte haladó Lotus pároshoz hasonlóan lágy gumikon rajtolt, és utána két közepes szettet tettek fel az autójára, míg a 4. helyezett Alonso a verseny végén fogja megkapni a lágy abroncsokat. Közben Webber a 15. helyen.
Bár egyelőre Grosjean van elől, Räikkönen számára a bajnokság miatt sokkal fontosabb lenne, hogy minél több pontot szerezzen. A Lotus bokszutcai irányítóközpontjában nagy a tanácskozás. A finn megfutotta a leggyorsabb kört, amire csapattársa egy abszolút második szektorral reagált.
Vettel egy kicsit elhúzott az egymással csatázó Lotusoktól, azonban Grosjean most 5 tizedre közelítette meg. A címvédő a rádión azt mondja, elromlott a KERS-e!
Közben Hülkenberget arról kérdezik, kibírnak-e még a gumijai 12 kört. "Kétlem" - hangzik az egyértelmű válasz.
A Wiilliams a tegnapi katasztrófális időmérő után a pontszerző 8. helyen halad. Közben Pic egy lassú bal hátsó defekt miatt járt a bokszban. Vettel KERS-e újra működik. Hamilton Hülkenberget támadja.
A francia továbbra is DRS-távolságon belül van. Mögöttük a sorrend Räikkönen, Alonso, Button, Hamilton, Pérez, Maldonado, Sutil, Ricciardo.
A Red Bull kihívta a Gutiérrez mögé beragadó ausztrál a harmadik kerékcseréjére.
Ilyet is ritkán hallani, a címvédőt általában visszafogni kell.
Kihívják a harmadik kerékcseréjére, közepes keveréket kap. Vajon mire készül a Lotus? Ez lehet a nyerő stratégia, vagy csak Räikkönen elől akarták kivenni a franciát.
A Red Bull reagál, éppen visszatér Grosjean elé a pályára. Räikkönen vezeti a versenyt, mögötte Alonso autózik bő 3 másodperccel. A spanyol még megkapja majd a lágy gumikat a verseny utolsó köreire, így talán lesz lehetősége javítani.
Egyelőre nem hozzák ki a finnt. Mögötte Alonso, és az a Button halad, aki még csak egyszer járt a bokszban. Grosjean közben ismét megfutja a leggyorsabb kört, továbbra is Vettel nyakában lohol, pont 1 mp-re van tőle.
"Légy óvatos az előzéssel, csak okosan" - mondják Vettel fülére, miközben Grosjeant arra figyelmeztetik rádión, hogy a 4-5-6-os kanyarokban túl hamar vált fel.
Hamilton nem adja könnyen, de Vettelnek sikerül megelőznie a Mercedest, aki egy fél körrel később Grosjean is megelőz. A Mercedes kijön a bokszba. Hamiltont korábban arra kérték a rádión, ne vesztegesse az idejét Vettelék feltartásával.
A nagy kérdés, hogy a Lotus behívja-e még egyszer Räikkönent, vagy megpróbálják kihúzni a verseny végéig a közepes keverékeken, amelyek így 36 kört tennének. Az előbbi arról tájékoztatták, hogy 14 köre van még a célig, és a gumik is jó állapotban vannak. A mögötte haladó Alonsónak még muszáj kijönnie, hiszen eddig nem használta a lágy gumit - erről tájékoztatják Räikkönent is. A helyzetüket nehezíti, hogy a rádió továbbra is akadozik.
DRS-távolságon kívül került Vettelhez képest, a hátránya 1.4 másodperc. Közben Räikkönent közben arról faggatják, hogy el tud-e menni a végéig. A finn ordítva válaszol az akadozó rádión: "Már mondtam!!"
Mégsem kockáztatnak a Lotusnál, kihívják a finnt, akit Alonso is követ a bokszba. Vettel visszaveszi a vezetést. Közben Hamilton, di Resta és Maldonado küzd egymással. 10 kör van hátra.
Ahogy várható volt, a lágy gumikon sorra futja az abszolút szektorokat, utolsó körében 1.4 másodperccel gyorsabb, mint Vettel. Grosjean továbbra is másfél másodperccel követi a németet, Räikkönen 1,6 másodperccel követi csapattársát, Alonso pedig 4 mp alá csökkentette a lemaradását a finnhez képest. A spanyol megfutotta a leggyorsabb kört.
A sorrend utánuk Button, Pérez, Hamilton, di Resta, Webber, Bottas.
Vettelék most érték utol a lekörözendőket, a német fél másodpercet vesztett van der Garde megelőzésével. "Szép munka, légy türelmes. A többieknek is meg kell előzniük őket" - nyugtatták a versenyzőt a rádión.
Arra kérték a rádión, ne tartsa fel csapattársát. Räikkönennek 4 köre maradt, hogy utolérje Vettelt. Alonso hamarosan utoléri Grosjeant.
Ezzel fejött a 6. helyre. A Mercedes valószínűleg nem ebben reménykedett a futam előtt... Rosberg közben Ricciardót megelőzve jött fel az utolsó pontszerző helyre. Räikkönen 1,7 másodpercre van Vetteltől, még 3 kör van hátra.
2 másodpercet hozott rajta az előző körben. Räikkönen lassan DRS távolságra kerül Vettelhez képest, 1 köre lesz próbálkozni... Alonso egyelőre nem tudja megelőzni Grosjeant.
Räikkönennek talán még 1-2 kör elég lett volna, de a versenynek most van vége. Sebastian Vettel életében először megnyeri a Német Nagydíjat. Räikkönen 1 másodperces hátránnyal ér célba, Grosjean pedig megtartja a 3. helyét Alonsóval szemben.
Az 1-es kanyarban félreáll, valószínűleg kifogyott az üzemanyag a Ferrariból, így egy pályamunkás robogóján kell visszatérjen a bokszba. A spanyol mögött Hamilton és Button ért célba, Webber pedig az utolsó körben megszerezte a 7. helyet Péreztől. Rosberg és Hülkenberg az utolsó két pontszerző.
Christian Horner elmondta, hogy kisebb sérülésekkel megúszta az operatőr, akit a kerék eltalált a bokszutcában. Paul Allennek hívják, és az eset után a mellkasát fájlalta, így a biztonság kedvéért kórházba szállították. A csapatfőnök egyébként arra számított, hogy Räikkönen nem fog kijönni még egy kerékcserére.
19 versenyző ért célba a futamon. Bianchi autójában a motor gyulladt ki, Vergne műszaki hiba miatt adta fel a versenyt, Massa Ferrarija pedig egy kipördülés után állt meg az első kanyarban.
A bokszutcai eset miatt, ahogy a Force Indiát is di Resta veszélyes kiengedéséért.