Vettel került a legközelebb a Mercedesekhez
2015. március 13. 06:15
Beigazolódott a Mercedes fölénye az idénynyitó Ausztrál Nagydíj péntek délutáni, incidensekkel és műszaki problémákkal tarkított szabadedzésén is, a Ferrari azonban a versenyszimulációk során a vártnál közelebb került hozzájuk, míg a Williams egyelőre nem terítette ki a lapjait.
Miután délelőtt Nico Rosberg kezdte az élen a szezont, a második edzésen is ő bizonyult a leggyorsabbnak. 1:27.697-es ideje 2 másodperccel volt jobb az egy évvel ezelőtti etalonnál, és kereken 1 tizeddel a címvédő Lewis Hamilton 2. helyet érő eredményénél. Bár a Mercedes előnye közvetlen üldözőjével, a Ferrarival szemben 7 tizedmásodperc volt, ami megfelel a jóslatoknak, sem Rosberg, sem Hamilton nem volt maradéktanul elégedett az autójával.
Kimi Räikkönen szintén úgy érezte, nem sikerült összeraknia tökéletesen a lágy gumikon futott gyors körét az Albert Parkban. Ez abból is látszott, hogy 4 tizedmásodperccel lemaradt új csapattársától, Sebastian Vetteltől, aki 1:28.412-es köre révén a Mercedesek első számú kihívójának bizonyult. A hosszú etapján a két csapat még közelebb került egymáshoz: Rosberg és Räikkönen legjobb körét csupán 1 tized választotta el.
A Ferrarik mögött, Vetteltől 8 tizeddel lemaradva Valtteri Bottas végzett, a Williams számára azonban nem alakult jól a szabadedzés, Felipe Massa ugyanis vízszivárgás miatt egyáltalán nem tudott kimenni a pályára. Ugyanígy járt Daniel Ricciardo is, akinek a Red Bulljában ki kellett cserélni a motort, jóllehet, reméli, hogy ezzel nem fogyasztotta el máris az egyiket az egész szezonban rendelkezésére álló négy közül.
A 17 éves újoncot, Max Verstappent akkumulátorhiba vonta ki a forgalomból az edzés második felében, így ő a lágy gumikon egy kört sem tett meg. Hasonló volt a helyzet Marcus Ericssonnal is, akinek a Sauberjén a célegyenesre ráfordító kanyar rázókövén eltört a balhátsó felfüggesztés, míg Kevin Magnussen kicsúszott a McLarennel, és a gumifalba csapódva összetörte az autó elejét. Később elismerte, hogy ez az ő hibája volt.
Jenson Button a másik McLarennel megtett ugyan 21 kört, de 3,7 másodperccel lemaradt Rosbergtől, s bár nekivágott egy hosszabb etapnak, ezt hamar be kellett fejeznie, mert úgy érezte, a motorja veszít az erejéből. A Marussia utódja, az utolsó pillanatban megmenekült Manor autói egyáltalán nem tudtak kihajtani a garázsból, a Giedo van der Gardével a bíróságon hadakozó Saubernek viszont mindkét igazolt versenyzője megkezdte a munkát.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
Jó reggelt! Magyar idő szerint hajnali fél 3-kor, az Ausztrál Nagydíj első szabadedzésével megkezdődött a Forma-1 2015-ös szezonja. Hamarosan indul a második is a kellemes Albert Parkban, ahol délelőtt máris magasabb 40 fok körüli pályahőmérséklet fogadta a csapatokat, mint a téli tesztek során bármikor
Az első edzésen beigazolódott, amitől az ellenfelek tartottak. Sőt, a helyzet még annál is rosszabbnak bizonyult: Nico Rosberg mindössze 10 perc után futotta meg azt az 1:29.557-es kört, amellyel az élen végzett, és amely 2,3 mp-vel jobb volt az egy évvel ezelőtti szintidőnél. Valtteri Bottas később 1,2 mp-re megközelítette az idejét, de ez is óriási különbség. A teljes sorrend és az összefoglalónk itt olvasható.
A Manor ugyan óriási erőfeszítések árán eljutott Melbourne-be, de a pályára nem tudtak kimenni, mert lényegében az összes szoftvert újra kell telepíteniük az autóikra, ami sokkal összeszedettebb feladat, mint hinnénk. Most már olyan pletykákat is lehet hallani, hogy több versenyhétvégébe telhet, mire először láthatjuk őket a pályán.
Eközben a Sauber óriási bajba került: Monisha Kaltenborn ezekben a pillanatokban is a bíróságon van, és akár börtön is várhat rá, mert a csapata a jogerős ítélet ellenére nem tette meg a szükséges lépéseket Giedo van der Garde versenyeztetéséhez. A Sauberek sem voltak kint délelőtt, és nem tudjuk, hogy most pályára lépnek-e.
Ricciardo délelőtt nehéz vezethetőségre panaszkodott, és most a motort is ki kell cserélni az autójában. Ez rossz hír, főleg, ha az egységet nem is használhatja többet - ne felejtsük el, hogy az idéntől már négy motorral kell teljesíteni a szezont.
Mégpedig meglepetésre nem más, mint az a Marcus Ericsson akinek a helyét Van der Garde elvileg elfoglalta volna. Érdekes... Sőt Nasr is a pályán van, valamint Grosjean, aki délelőtt nem futott értékelhető kört, mert padlólemezt kellett cserélni az autóján.
A Sky az imént mutatta, hogy Johnny Herberttel beszélget Räikkönen 1:31.116-tal az élre állt, de Vettel azonnal 1:30.451-es kört futott. Kettejük csatája a szezon egyik legérdekesebb szála lesz.
"Még sohasem volt ilyen rossz" - jelenti a rádión, arról számolva be, hogy a kormány durván rázkódik, és rengeteget romlott a helyzet a délelőtthoz képest. Vettet tovább javított, már 1:29.801-re, így fél mp-vel van Räikkönen előtt. Mindkét Lotus lesodródott a pályáról az elmúlt percekben.
0,295 mp-vel az élen álló Vettel mögé - délután ez volt az első mért köre. Egyelőre mindenki a közepes keverékű gumikat használja, Rosberg arra panaszkodik a rádión, hogy nem működik az autóján a DRS.
Eddig tizenketten tettek meg mért kört, és a McLaren Alonsót helyettesítő versenyzője is éppen feliratkozott volna a tabellára, amikor kisodródott, és sréhen a gumifalnak csapódott. Az ütközés nem tűnt vészesnek, és Magnussen a rádión be is szólt, hogy jól van, de az edzést piros zászlóval megszakították. Érdekes, hogy mennyire keresztbe állt a kanyar közepén.
A Sky szerint a Williams vízszivárást észlelt, ezt most javítják. Egy perc múlva újraindul az edzés.
Bottas azonnal ki is hajtott a pályára. A jelenlegi sorrend: VET, HAM, RAI, GRO, VES, KVY, MAL, SAI, PER, MAG, ROS, ERI. Magnussen kicsúszsához egyébként bizonyára hozzájárult, hogy egyrészt csak egyetlen tesztnapon vezette az autót, másrészt a McLarent beállításaival a Honda hajtásláncával kapcsolatos állandó hibák miatt egyáltalán nem tudtak foglalkozni.
Bár keményen cikizték, hogy csak a pénze és a külseje miatt jutott az álláshoz, a Lotus dekoratív fejlesztő-pilótanője büszkén álldogál a csapat garázsa előtt. A két Ferrarin már a lágy gumi van...
A lágy gumikon 1:28.842-es kört fut. ez a hétvége eddigi legjobbja - de mindjárt jön Vettel. Rosberg jabb problémákra panaszkodik, ezúttal a sebességfokozatokkal kapcsolatos információkat hiányolja.
A pálya mindhárom szektorában abszolút legjobb részidőt ért el - vagyis megverte Räikkönent -, így 1:28.412-es kört futott, több mint 4 tizeddel előzve meg a csapattársát. Aki egyébként a rádión épp most mondta, hogy az autó elejét továbbra sem érzi "ideálisnak."
Ő is megkapta az opciós gumikat, de csak a pálya közepén volt gyorsabb Vettelnél, és 2 tizeddel Räikkönen mögött fejezte be a körét. Vettel viszont az etap 3. körében elöl abszolút, középen pedig egyéni legjobb részidőt ért el, de aztán tett egy villámlátogatást a bokszba.
Ez nem is rossz a McLarentől: az előszezonban előfordult, hogy egy egész tesztnapon nem tudtak ennyi kört menni! Kár Magnussen balesetéért. Pérez a lágy gumikon feljött a 6. helyre, de 2,5 mp-vel lassabb volt Vettelnél.
Úgy tűnik, Ericsson autóján megadta magát a bal hátsó felfüggesztés: az autó alja leér a aszfaltra, és füstölve gurul vissza a bokszba. A visszajátszásból látszott, hogy a célegyenesre ráfordulva átment a rázókövön, utána történt valami.
40 perc után így állunk: Vettel, Räikkönen, Rosberg, Hamilton, Bottas, Grosjean, Pérez, Sainz, Verstappen, Kvjat. Ricciardo és Massa a motorcsere illetve a vízszvárgás miatt még nem járt a pályán, a többieknek már van mért köre.
A Ferrari szerint legalábbis azt mondta a rádión, hogy "elégedett vagyok a beállításokkal." Az ideje 1,2 mp-vel jobb annál, mint amivel Hamilton tavaly megnyerte ezt az edzést. Közben Maldonado és Kvjat is megkapta a lágy gumikat, és feljöttek az 6-7. helyre. Sainz a 4. helyet szerezte meg.
Hát, nagyjából ezt vártuk: Rosberg 1:27.697-es, Hamilton pedig 1:27.797-es kört fut a lágy gumikon, vagyos 8 tizedet vernek Vettelre. Pontosan ennyire taksálták a Mercedes előnyét a tesztek alapján. Bottas csak a 4. helyig jutott a Williamsszel, 4 tizeddel lassabb volt Räikkönennél.
Az első 10 helyezett már a lágy Pirelliken érte el az idejét: Rosberg, Hamilton, Vettel, Räikkönen, Bottas, Kvjat, Sainz, Maldonado, Grosjean, Pérez.
A Sky-nak az imént azt mondta, nem azért vesztette el az irányítást, mert megcsípte a füvet, és egyelőre nem érti, miért csúszott ki: "Csak kitört az autó fara. Most át kell tanulmányoznunk az adatokat. Gyors körön voltam éppen, de meglepett, ami történt."
Jó kis közelkép, látszik rajta, hogy milyen bonyolult struktúrájú az első szárny külső széle:
Button a lágy gumikon csak 1:31.428-as kört tudott kipréselni az egyetlen ép McLaren-Hondából - ez 3,8 mp-vel lassabb Rosberg idejénél. Közben Rosberg, Hamilton, Vettel és Sainz nekivágott az első hosszú etapjának, mindannyian a lágy gumikon.
"A kanyar bejáratánál kitört az autóm fara, emiatt sajnos a falnak ütköztem, megrongálva az autó bal elejét. Holnap új nap lesz!" - írja a Twitteren.
Rosberg 1:31.769 alatt teljesítette a legutóbbi körét, pedig hosszú etapon van! A Ferrarik még nem kezdtek igazán a versenyre készülni, csak ki.be jártak a bokszból. Vettel most tette meg az első mért körét a hosszú etapján, de ahhoz képest, hogy a közepes gumikon, az ideje nem is volt rossz: 1:32.861. Összehasonlításképpen Hamilton 1:32.820-at futott a lágyakon.
A bíróság ezt a tárgyalást is elnapolta helyi idő szerint szombat reggel 9.30-ra, úgyhogy továbbra sem tudjuk, mi lesz Van der Gardével. Mindenesetre a délutáni edzésen már Nasr és Ericsson is kint volt a pályán.
Csak Vettel és Pérez van kint a közepes keveréken. A Ferrari megosztja a munkát: Räikkönen a többséghez hasonlóan a lágy Pirelliket használja. Vettel továbbra is kifejezetten jó köröket szór sorozatban; egyelőre úgy tűnik, a Ferrari tényleg sokat javult a tavalyihoz képest.
Arról nem tájékoztattak, hogy mi a gond, de eltávra küldték a venezuelai versenyzőt. Massa és Ricciardo egyáltalán nem járt a pályán, és valószínűleg nem is mennek már ki ma. Verstappen Toro Rossójával szintén baj lehet, mert ő lehúzott overallba, savanyú ábrázattal nézelődik a garázsban.
Az utolsó körét 1:32.957 alatt tette meg, aztán hamarosan Rosberg is követte őt a bokszba. Räikkönen jól bírja a lágy gumikon, legutóbb is 1:32.523-at futott. "Nagyon hasonló a tempód Bottaséhoz. Néha kicsit jobb, néha kicsit gyengébb" - mondták neki a rádión. Vettel az imént elfékezte magát egy kicsit, de aztán ment egy 1:32.774-es kört.
Úgy tűnik, Button is nekivágott egy hosszú etap-félének, de egy 1:35-1:37-es köröket megy a lágy gumikon. Viszont már 20-at megtett ebben a szűk másfél órában lerobbanás nélkül, ami nem is olyan rossz. Tizenegyen vannak a pályán.
Kvjat nem igazán tudott 1:33 alá menni a lágy gumikon. Pérezt arról tájékoztatták, hogy "a hosszú etapon közelebb vagyunk a Ferrarihoz, mint egy mért körben."
A formula1.com szerint az akkumulátor hibája miatt nem vehet részt a pályán zajló buliban. Button is arról számolt be az előbb, hogy a motorja vesztett a erejéből, ezért visszagurult a bokszba. Räikkönen viszont zsinórban két 1:31-es kört ment az etapja végén, ami csekély gumikopásra utal. Rosberg legjobb ideje csak 1 tizeddel volt jobb ennél a versenyszimulációja során.
Maradt a Rosberg, Hamilton, Vettel, Räikkönen, Bottas, Kvjat sorrend. Köszönjük a figyelmet! Nemsokára bővítjük a cikket az eredménytáblázattal és az összefoglalóval, aztán később jelentkezünk egy részletes elemzéssel is.