Az Európa Nagydíj pénteki napját uraló Lewis Hamilton az időmérő előtti utolsó edzést is az élen zárta, bár sokáig a másik Mercedest vezető Nico Rosberg vezette a tabellát. A Mercedes versenyzői a hétvégén háttérbe szoruló közepes gumikon tették meg első köreiket, de utána egyből átváltottak a szuperlágy keverékre - a Force Indiák és a Ferrarik például a lágyakat erőltették egy darabig -, és Rosberg sokáig 1:45.435-tel állt az élen.
Ezt az időt többen megközelítették, Nico Hülkenberg átmenetileg be is vágott Hamilton elé, de
az edzés utolsó perceiben egy új garnitúra szuperlágy abroncson a két vb-aspiráns odalépett a gázra,
és újra alaposan megnövelték előnyüket. Hamilton elsőre kicsúszott az egyik kanyarnál, ám a következő próbálkozásával már sikerrel járt, és 1:44.352-vel megelőzte német csapattársát.
A péntekihez képest lényegesen melegebb, 45-47 fokos aszfalton jobban életre kelt a Ferrari és a Red Bull, felzárkóztak a közvetlen üldözőbolyba. Annak élén azonban továbbra is a Force India áll, Hülkenberg meg tudta előzni Daniel Ricciardót és a legjobb idejét egy használt szett szuperlágyon futó Sebastian Vettelt. Ez a hármas egy tizeden belül volt egymáshoz képest.
A 6. helyre Sergio Pérez jött be, de a mexikói nem örülhet, ugyanis
az edzés legvégén a palánknak csapta autóját a 15-ös kanyarnál
(ugyanott, ahol tegnap Ricciardo), így félő, hogy váltócsere, s vele együtt rajtbüntetés vár rá.
Mögötte Max Verstappen végzett a másik Red Bull-lal, megelőzve Jenson Buttont és Dannyil Kvjatot, valamint a motorprobléma miatt időt vesztő Kimi Räikkönent, őket szintén kevés választotta el egymástól. Fernando Alonso 11. lett, vagyis a McLaren ismét reális eséllyel szállhat harcba a Q3-as részvételért a magyar idő szerint 15 órakor kezdődő időmérőn.
A williamses Felipe Massa helyzete látszólag nem sokat javult, csak 14. lett, bár még mindig jobban járt csapattársánál: Valtteri Bottas mindössze egyetlen kört tehetett meg, mert a bokszutcában leborotvált az autója aljáról egy jelentős darabot egy meglazult fedél. A kábelalagút fölötti elem elengedése egy újabb fekete pontot jelent a bakui szervezőknek.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
Köszöntjük kedves Olvasóinkat az Európa Nagydíj harmadik edzéséről készített tudósításunkban! Bakuban továbbra is szép az idő, a tréning magyar idő szerint délben kezdődik.
A hosszú etapos elemzésünk azt mutatja, hogy az edzéseket uraló Hamilton versenytávon is nagyon erős, míg a Force India és a Williams vasárnap is reális eséllyel felveheti a harcot a Ferrarival, a Red Bull pedig csak utánuk kullog az erősorrendben. Utóbbi két alakulat ráadásul amiatt senyved, hogy egy mért körre nem tudják formába hozni a gumikat, márpedig ha az időmérőn kikapnak másoktól, nehéz lesz megelőzniük a Mercedes-motoros autókat a pályán.
Néhány perccel az edzés előtt a versenyigazgatói stáb ellenőrzi a tegnap problémákat okozó rázóköveket. Tegnap óta eltávolítottak többet is közülük, és piros-fehér felfestéssel helyettesítették őket.
Többen aggódtak, hogy a sebességhatároló vonal előtti flikk-flakk a bokszbejáratnál balesetet okozhat, mert a versenyzők megpróbálnak majd minél gyorsabban átszáguldani rajta. Mára szűkebbé tették a bejáratot, hogy ne lehessen akkora tempóval átgázolni.
Tegnap egyszer sem mértek ilyen magas, 47 fokos aszfalthőmérsékletet, a levegő 28 fokos. A szél pedig erősen fúj, ez megtréfálhatja a versenyzőket a féktávokon - mondjuk azok nem fognak nevetni, akik esetleg a falban landolnak.
Hamilton nevetségesnek nevezte, hogy a gumikban kötelezően előírt minimális nyomás 22 psi volt pénteken a Pirelli elővigyázatossága miatt. A gyártó úgy döntött, szombaton 21-re csökkentik a kötelező minimális nyomást a hátsó abroncsokban, és ha nem tapasztalnak problémát, ez az érték marad vasárnapra is.
Szép sorban elindultak a pilóták az ellenőrző körre, néhányan a közepes gumikon, míg a többség a lágyakon.
A bokszutcában egy vízelvezető meglazult, és megsérült tőle Bottas autóján az egyik légterelő idom az orrkúp alatt. Egy bóját raktak ki az illetékesek a problémás területre.
6 perc után Massa, Nasr, Ericsson, Hülkenberg, Haryanto a sorrend, kicsit még gyér a forgalom.
A visszajátszáson mutatták, hogy az orrkúp alól egy egész függőleges terelőidomot letépett a meglazult csatornafedő. A Williams joggal lehet mérges, a szerelők most javítják a sérüléseket.
1:47.193-nál állította meg a stoppert a lágy gumikkal. Massa már a szuperlágyakat használja, és Räikkönen is megjelent.
A Red Bull pilótája 1:46.685-öt futott a legpuhább keveréken, Hülkenberget és Pérezt előzi meg. Grosjean, Massa, Haryanto, Ericsson, Nasr, Räikkönen, Verstappen a további sorrend.
Ricciardo után Verstappen is a szuperlágyakon tűnt fel - és feljött a 2. helyre -, lehet, hogy a Red Bull kísérletezik a gumik munkára fogásával, ami tegnap gondot okozott nekik. A forróbb aszfalt biztos segít nekik ebben. Räikkönen kicsúszott az 1-es kanyarnál.
Vettel 12., Räikkönen 13. egyelőre, de persze minden bizonnyal csak a magas üzemanyagszint miatt. Érkeznek a Mercedesek is.
Az orosz sokat hibázott tegnap is, most a 4-es kanyarnál csúszott ki. Rosberg közben 1:45.558-at futott a szuperlágy keveréken, ez 1. helyet ér neki.
A csatornafedél okozta sérülés óta nem járt a pályán, már csak neki nincs mért köre. Hamilton, szintén a szuperlágyakon, 1:45.675-öt ment, 1 tizeddel lassabb csapattársánál.
1:45.435, kicsit javított az etalonon. Hamilton, Ricciardo, Button, Pérez, Verstappen, Hülkenberg, Sainz, Grosjean, Gutiérrez követi a rangsorban.
Kvjat a 6. helyre jött fel, s a középmezőny sűrűségét jelzi, hogy hiába csak 1 tizeddel jobb egyelőre csapattársánál, 3 pozícióval megelőzi.
A finn morcos ábrázattal elbattyogott a garázsból, s felhúzta a sapkáját - arra tippelünk, hogy a hátralévő fél órában sem fog pályára hajtani.
Az élmezőnyből a Red Bullok, a Toro Rossók és Räikkönen van most a bokszban, a többiek köröznek. Rosberg és Hamilton mögött 1 másodperc a szakadék, az üldözőket Ricciardo vezeti. Úgy tűnik, a Red Bullnak sikerült javulnia mára.
A Sky Sports értesülése szerint ezért nem tartózkodik most a pályán. Pénteken az MGU-K hibásodott meg a Ferrarijában.
Csupán 151 ezreddel futott lassab kört nála, és simán megkaparintotta a 3. helyet. Az persze kicsit torzítja a képet, hogy amikor a Mercedesek vagy Ricciardo futotta a saját legjobbját, nem volt ennyire jó az aszfalt állapota, amely utcai pálya lévén körről körre jobb tapadást nyújt.
A brazil 1:46.510-zel a 4. helyre lépett, 55 ezreddel előzte meg Ricciardót. Hülkenberg, Button, Kvjat, Pérez, Verstappen követi őket.
Az 1-es kanyarnál csak a bukótérben tudott elfordulni. A pálya most csendes, mindössze 4-en köröznek.
Kapott egy újabb szettet a szuperlágyakból, Vettelt megelőzve átvette a 3. helyet. Hamiltontól 77 ezred a hátránya, Vettellel szemben 74 az előnye.
Verstappen Vettel és Massa közé az 5. helyre sorolt be, de Hülkenberg kisvártatva leszorította onnan. Sainz elvétette az 1-es kanyart, elég nagy lendülettel robogott tovább a bukótérbe.
1:44.610-et futott, bár ez még elmarad Hamilton pénteki 44.2-es etalonjától - igaz, akkor hűvösebb, papíron kedvezőbb volt az idő.
Motorprobléma elhárítva, Vettelel együtt ismét a pályán a finn. Hülkenberg megelőzte Hamiltont 3 ezreddel, de a brit mindjárt újra próbálkozni fog.
Levette a sisakot, nézőként figyeli az utolsó percek eseményeit. Vettel nem tudott előrelépni, Rosberg pedig majdnem nekiment a falnak az 1-es kanyarnál.
Nem volt fényes a köre szuperlágy gumin, de ne feledjük, hogy sok időt vesztett műszaki hiba miatt. Grosjean megjárta a bukóteret a 3-as kanyarnál.
Rosberg, Hülkenberg, Hamilton, Ricciardo, Vettel, Pérez, Verstappen, Button, Alonso, Sainz az állás.
A Sky Sportsnak elmondta, hogy péntek óta javult a teljesítményük, és az a céljuk az időmérőre, hogy beférjenek az első három rajtsorba.
Nem tudott még tiszta kört futni az új szett szuperlágy abroncson, ezért egyelőre csak 3.: az előbb az 1-es kanyarnál vitte a bukótérbe a túl nagy lendület. Azóta nekivágott egy újabb, bíztató kísérletnek.
Az edzés végén visszaszerezte az 1. helyet, 1:44.352. Räikkönen közben a 10. helyre lépett előre.
Pont ez hiányzott neki az edzés legvégén...a 15-ös kanyar kijáratánál vágta az autó jobbhátsó részét a falhoz, ugyanott, ahol tegnap Ricciardo. Pedig milyen jónak tűnt a Force India, de esélyes, hogy Péreznek kinéz egy váltócsere, s vele együtt egy rajtbüntetés. Az edzés piros zászlóval ért véget.
Az időmérő 15-kor kezdődik magyar idő szerint. Köszönjük a figyelmet, az élen Hamilton végzett Rosberg, Hülkenberg, Ricciardo és Vettel előtt. Hamarosan bővítjük a cikket az eredményekkel és az összefoglalóval.