Hamilton fölénye óriási volt, Rosberg Mercedese elromlott
2016. június 17. 14:43
Az elsőhöz hasonlóan az Európa Nagydíj második edzésén is Lewis Hamilton végzett az élen, előnye ráadásul majdnem elérte a 7 tizedmásodpercet a 2. helyen záró Nico Rosberggel szemben. A különbség a szuperlágy és a lágy gumikon is hasonló volt köztük.
Rosberg emellett azon is bosszankodhat, hogy nem tudta maradéktalanul teljesíteni az előírt programját, ugyanis mintegy
20 perccel az edzés vége előtt elromlott a Mercedese, ezért le kellett parkolnia
a pálya egyik megnyitása mellett. Nem ő volt az egyetlen, aki így járt: Kimi Räikkönen néhány perccel a leintés előtt csúszott ki az egyik bukótérbe, mint utóbb kiderült, az MGU-K meghibásodása miatt. A Ferrari ezért elővigyázatosságból Sebastian Vettelt is visszarendelte utána a bokszba.
A puhább keveréken jellemző volt a mezőnyre, hogy a második gyors körben lehetett elérni a legjobb időt, és ez Hamiltonnak is jól jött abból a szempontból, hogy az első kísérleténél lesodródott az egyik kanyarnál. Ahogy délelőtt, úgy délután is néhány percenként kitérőt tettek a pilóták a bukóterekben - főleg a Toro Rossók és a Haasok jeleskedtek ebben, de az élmezőny legtöbb tagjához is hozzá lehetett rendelni egy-két kicsúszást.
Baku hiába utcai pálya, a sok padlógázos szakasz miatt sokat nyom a latba a motorerő, így nem meglepő, hogy
az első 5 helyet kibérelte a Mercedes, illetve ügyfelei.
A 3. pozíció az idők tekintetében kissé légüres térbe kerülő Sergio Pérezé lett, aki csapattársával, Nico Hülkenberggel Valtteri Bottast fogta közte, s rajtuk kívül Carlos Sainz és Max Verstappen is megelőzte Sebastian Vettelt. A másik Ferrarit vezető Räikkönen csupán 13. lett.
A legjobb tízben ismét képviseltette magát az egyik McLaren, ezúttal Jenson Button ért oda a 9. helyre, 264 ezreddel megelőzve a kettővel mögötte rangsorolt Fernando Alonsót. A spanyol egy ideig kénytelen volt a garázsban vesztegelni az üzemanyagrendszer meghibásodása miatt.
A sereghajtók közül érdemes kiemelni Rio Haryantót, aki 18. lett, Wehrleinon kívül megelőzve mindkét Saubert, valamint Jolyon Palmer Renault-ját is.
Szombaton magyar idő szerint 12 órától rendezik az utolsó tréninget, az időmérő 15-kor kezdődik.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
Köszöntjük kedves Olvasóinkat, 15 órától folytatódik az F1-es program Baku utcáin, az Európa Nagydíj új helyszínén. A nyitó edzést megúszta a mezőny kicsúszásokkal, leszámítva Ricciardót, aki a 15-ös számú balosban leborotválta az autója jobb oldalát. Mivel sok helyütt egyáltalán nincs bukótér, a hibákért nagy árat lehet fizetni.
Mert a kerékvetők közül többet is rosszul rögzítettek. Reméljük, hogy ebből nem lesznek további problémák.
A történelmi óváros környékén bámulatos felvételeket lehet készíteni, de a pálya első és utolsó harmadában, a szürke betonfalak derékszögű kanyarjai között már kevésbé. Azok a részek nagyon sivárak.
Ez triviális, de úgy értjük, hogy az időmérőn is különösen jól jár az a versenyző, aki valakinek a nyomában tudja befejezni a kört. A mintegy 25 másodperces padlógázas szakaszon több tizedet lehet így nyerni, ezért a csapaton belüli, túraautóknál látott taktikázásra is számítani lehet.
A rázóköves mizériát szerinte lezárták, rögzítették az elemeket. "Néhány csavar kilazult, és kilógtak" - magyarázta a Sky Sportsnak, hogy mi volt az alapvető probléma. A kikandikáló csavarok több gumit is felsértettek a hírek szerint az első edzésen.
Keveset említettük korábban, de a bakui pálya menetiránya az óramutató járásával ellentétes, ami ritkaság. A levegő 25, az aszfalt 34 fokos, mindjárt kezdődik a tréning.
Délelőtt csupán 7 kört tehetett meg, egyes források szerint kuplunghiba, mások szerint olajszivárgás miatt. Mindenesetre úgy tűnik, egyből pályára hajthat - a holland amúgy azt mondta, nem aggódik az elveszett edzésidő miatt, mert jónak érezte az autót.
Miközben 13-an - köztük a délelőtt balesetet szenvedő Ricciardo - már pályára gördültek, Button még a sisakját sem húzta fel, a McLaren garázsában egyeztet az egyik mérnökkel.
Az egyik kanyarkijáratnál az utolsó elem lifeg, ahogy átdübörögnek rajta az autók...egyelőre zavartalanul folyik tovább az edzés. Vettelé az első mért kör, 1:51.995 a lágy gumikon.
Számíthatunk még bőven ilyen látványra: a francia autója a 3-as kanyar féktávján ingott meg, ahogy a DRS-e visszacsapódott. Itt szerencsére van menekülőút.
Ilyen sincs sokszor, Sainz 1:48.691-gyel vezet Wehrlein előtt, holott már 16 pilótának van ideje. A lassú körrel jelentkező Räikkönen elrontotta az 1-es kanyart, picit szélesen fordult el.
Sorrendben Gutiérrez, Vettel, majd az egyik Toro Rosso látogatott ki valamelyik bukótérbe. Gutiérrez kicsit bonyodalmasan jött ki onnan, Vettel és a Toro Rosso ellenben gyorsan megoldotta az ügyet. Aztán Massa is kicsúszott az egyik kanyarnál.
Pérez és Hülkenberg egyaránt 1:47.891-et futott, eddigi legjobb idejük az első két helyet jelenti számukra. Most Verstappen tűnt fel a 3-as kanyar bukóterében.
Alonso, Bottas, Sainz, Pérez, Hülkenberg, Kvjat, Gutiérrez, Rosberg a pillanatnyi állás, de gyorsan változik. A hétvége folyamán, ahogy az utcai pályákon megszokott, folyamatosan javulni fog a tapadás.
Hamilton és Rosberg vette át az első két helyet, a 2. Rosbergtől 1 másodperc Alonso lemaradása. A lágy keveréké a főszerep ezekben a percekben.
Sérült kipufogó miatt van szükség erre a műveletre, ami a csapat reményei szerint nemsokára befejeződik. Egyedül a svéd nem járt még kint a pályán délután.
A bukóterekbe került versenyzők egy része megforgással állítja menetirányba az autót, ami azért megviseli kicsit a hajtásláncot. De szép látvány! Legutóbb Palmer tette meg ezt:
A piros csíkos gumin 8 tizedet javított egyéni legjobbján, 1:46.519-cel ugrott előre a 3. helyre. A célegyenesben 340 km/ó-s tempóval repesztett.
Keresztbe tett karokkal járkál a garázsban, és figyeli, hogy Nasr a szuperlágy keverékkel a 16. helyre lépett. Hamilton, Rosberg, Bottas, Alonso, Pérez, Verstappen, Hülkenberg, Button, Kvjat, Sainz a mezőny első felében a sorrend.
Újabb 8 tizedet talált második próbálkozásra a szuperlágy gumin, így megelőzte Hamiltont. Massa a 9. helyre jött fel.
Megállt a hajtása, vezetés közben a pilótafülkéből előre hajolva próbált üresbe kapcsolni. Végül a garázsnál kötött ki, meglátjuk, mennyire súlyos a probléma. Közben Rosberg állt az élre 1:44.913-mal.
A bibi az, hogy már mindhárman a szuperlágy gumikat használják. Pérez 4., Sainz 5., Vettel 6.
1:45.920 a némettől, másfél tizeddel lassabb a 3. Bottasnál. Pérezzel együtt viszont jelentős előnnyel áll Sainz és Vettel előtt.
Az első két szektorban legjobb részidőt repesztett, majd elrontotta a célegyenesre vezető 16-os kanyart, így nem javított. Pedig az első két szektorban fél másodperccel überelte Rosberg idejét.
Ez bombasztikus kör volt, 1:44.223, fel van adva a lecke Rosbergnek. Pérez megelőzte Bottast, most ő a 3. - ebből is látszik, mennyit számít a motorerő Bakuban, az első 5 helyet Mercedes-motoros autók foglalják el.
Az állás az első 10 helyen: Hamilton, Rosberg, Pérez, Bottas, Hülkenberg, Sainz, Vettel, Button, Grosjean, Räikkönen. A Ferrari nem kezd fényesen, legalábbis a nyers eredmények alapján.
A McLaren most keresi a hiba pontos okát. Az utóbbi időben kevesebb vezetői hibát láttunk, de Magnussen gondoskodott róla, hogy megint legyen egy visszajátszás egy bukóteres kiruccanásról.
A szuperlágy keveréken egyelőre csak a 15. legjobb időre volt képes, bár csapattársa, Verstappen is csupán 9.
Bakuban is az tűnik a nyerő taktikának, hogy egy gyors és egy hűtőkört követően érdemes megnyomni igazán a tempót: második kísérletre Verstappen a 7., Ricciardo a 10. helyre jött fel.
A 15-ös kanyar bukóterébe kormányzott, majd ugyanazzal a lendülettel 180 fokot fordulva tért vissza.
A 11. helyet foglalta el a szuperlágyakon, Buttonnál egyelőre több mint 2 tizeddel lassabb.
A rádión hall zavaró hangokat, ezért visszatért a bokszba. Rosberg közben megkezdte a hosszú etapot a szuperlágy gumin.
Hamilton, Rosberg, Pérez, Bottas, Hülkenberg, Sainz, Verstappen, Vettel, Button, Ricciardo. Hamilton problémáját gyorsan megoldották, a brit újra köröz.
A 14. helyen álló orosz megforgott az egyik kanyar bukóterében. Sainznál több mint 7 tizeddel lassabb, egyelőre nem érzi a ritmust.
A 3-as kanyar bukóteréből gurult ki hátrafelé. Gutiérreznek és Rosbergnek is volt az imént egy-egy kicsúszása.
"Probléma van a hajtással, a motorral, tanácsra van szükségem" - mondta rádión, majd az utasításnak megfelelően megállt a korlát mellett az egyik nyílásnál - rossz hír a németnek. VSC-fázis lépett életbe.
A kamera kiszúrta, hogy az F1 főnöke a Mercedes csapatfőnökével bandukolt valahova a paddockban. Vajon miről beszélhetnek?
Folytatódhat az edzés, még szűk 20 perc van hátra belőle. Sainz szinte egyből ki is csúszott a bukótérbe a 8-as kanyarnál.
Vettel arra panaszkodott, hogy nagyon hűlnek a gumijai Alonso nyomában. "Alonso városnéző buszos túrát csinál Bakuban" - szúrt oda. Vettel amúgy a mezőny többségével ellentétben a lágy gumin nyomja most a hosszú etapot.
A finn a célegyenes végén megelőzte a hollandot, aki nem hagyta magát, és megpróbált visszatámadni a következő fordulónál. Nem sikerült neki, de azért jó volt látni egy kis kerék a kerék elleni csatát.
A helyszín ezúttal az 1-es kanyar volt. A spanyol a lágy keveréket koptatja.
A hosszú etapos tempójuk sem ígéretes, lassabbak a többi élcsapathoz képest. Emlékeztetőül a sorrend: Hamilton, Rosberg, Pérez, Bottas, Hülkenberg, Sainz, Verstappen, Vettel, Button, Ricciardo.
Neki ennyi volt az edzés, az egyik bukótérben állt meg. A féknyomok alapján örülhet, hogy nem ment neki a falnak, de a visszajátszásból úgy tűnik, hogy technikai hibája volt. Gutiérrez sem folytatja.
Räikkönen autója miatt rövid ideig virtuális Safety Car lépett hatályba, de ennek vége. Az utolsó körök következnek.
Lassításra kéri a Ferrari, a német egy-két bukótéren átvágva döcög vissza a bokszba. Az MGU-K lehet a ludas, ami Räikkönent is félreállította.
Ennyi volt mára az edzésnap Bakuban, a jelek szerint a Mercedes uralmának újabb fejezete következhet. Köszönjük a figyelmet! Hamarosan bővítjük a cikket az eredményekkel és az összefoglalóval, este pedig jelentkezünk szokásos elemzésünkkel. Az időmérő és a futam is 15 órakor kezdődik magyar idő szerint.