Hamilton nyert, Verstappen felbosszantotta Räikkönent
2016. július 24. 13:33
Lewis Hamilton a számára egyik legkedvesebb pályán átvette a vezetést a pontversenyben Nico Rosbergtől, ötödik győzelmével egyúttal egyedüli csúcstartóvá lépett elő a Hungaroringen. A vb-címvédő a rajtnál ugrotta át csapattársát, s bár utána 3 másodpercnél jobban egyszer sem szakította le, különösebb nehézségek nélkül nyert.
Sem a Red Bull, sem a Ferrari nem jelentett fenyegetést rájuk, az egymás közti csatájukat viszont a Red Bull nyerte.
A piros lámpák kialvása után Hamilton és Daniel Ricciardo is felfalta Rosberget az első kanyar felé menet, akinek annyit sikerült mentenie, hogy a 2-esnél visszaelőzte a Red Bullt. "Végül minden a rajton múlt. Onnantól próbáltam nyomást helyezni Lewisra, de ezen a pályán nem lehet előzni" - mondta Rosberg. "A rajtom rendben ment, a többiek egyszerűen még jobban indultak. Kikaptam az 1-es kanyar felé menet, ez elszomorító."
Hamilton nyakán látszólag csak a második etap elején, a lágy gumikra váltva szorult kicsit a hurok, de összeszedte magát, és akkor sem ingott meg, amikor a táv vége felé – 5 másodperces időbüntetés árán – feltartotta Esteban Gutiérrez, 0,6 másodpercre olvasztva az előnyét. "A rajt jelentett mindent" - ismerte el. "A csapat fantasztikus stratégiát választott, és az autót is kiválóan készítették fel, ahogy mindig."
Azt mondta, időnként azért esett a nyakára Rosberg, mert kímélte a gumijait és a motorját. "Száz százalékig uraltam a versenyt. Egyetlen pillanat sem volt, amikor azt hittem, hogy elveszthetem" - jelentette ki.
Daniel Ricciardo a várakozásaival ellentétben nem tudta megszorongatni a Mercedest. Az első kerékcserék után ugyan 7,6-ról 4,6 másodpercre faragta le a hátrányát Hamilton mögött, és a második bokszkiállását korábbra időzítve egy elévágással is megpróbálkozott, de a lemaradása végül 27 másodpercre hízott, és a ferraris Sebastian Vettel is utolérte. Ennek dacára "szuperboldognak" jellemezte magát, és örült, hogy legalább ideiglenesen gyorsabb volt a Mercedeseknél.
"Már attól is elmosolyodtam, amikor néha mondták, hogy gyorsabb vagyok náluk" - nyilatkozta a Sky Sportsnak. Ricciardo zsinórban harmadszor állhatott dobogóra a Hungaroringen.
Verstappen megint levédekezte Räikkönent
Vettel az első etapban még mindkét Red Bullnak a hátulját nézte, a 4. helyet azzal örökölte meg, hogy a holland elrontotta az első bokszkiállását:
nem taposott bele eléggé a fékbe, ezért arrébb gurult, s emiatt a kerekeket túl lassan helyezték fel a szerelők.
Ezzel beragadt az első etapját a lágy gumikon 29 körig nyújtó Kimi Räikkönen mögé, akit sehogy sem tudott megelőzni.
Noha ekkor még egy kiállásnyi előnye volt Verstappennek, később, az utolsó kerékcserék után újra egymásra találtak, fordított felállásban a finn rohamozott. Räikkönen az 50. körben kapta meg a szuperlágy gumikat, melyekkel hamar utolérte a Red Bullt, és a Spanyol, illetve az Osztrák Nagydíj után újra megpróbálhatta megelőzni – ezúttal is eredmény nélkül.
A jobban tapadó abroncsokon Räikkönen néhányszor bekukucskált, sőt, egy-egy merész féktávval meg is próbált beesni vetélytársa mellé, a külső íven nem járt sikerrel. Egyszer össze is ért a két autó a 2-es kanyar féktávján, ahol a dühös Räikkönen szerint Verstappen többször változtatott irányt.
Nem az én döntésem, hogy mi szabályos és mi nem, de sokkal kevesebbért is büntettek már másokat"
- mondta fanyarul a verseny után. Sajnálja, hogy nem sikerült előznie, mert egyébként jónak érezte a Ferrari tempóját. Verstappen nem látott semmi problémát a védekezésében. "Szerintem minden korrekt volt" - vélte. "Nagyon furcsa lenne, ha megbüntetnének."
Csupán egyszer változtattam irányt."
"Nagyon merészen támadott a belső íven, ezért belülre húzódtam, neki pedig fékeznie kellett. Blokkoltak a kerekei, és eltalálta az autóm hátulját.”
Alonso örül a minigyőzelemnek
A három élcsapat pilótáin kívül mindenki körhátrányban ért célba, leszámítva Jenson Buttont, aki a mezőny egyedüli kiesője lett. A britnek nagyon korán problémája támadt a hidraulikai nyomás elvesztése miatt, amivel visszaesett a mezőny végére, s
később egy áthajtásos büntetést is kapott tiltott rádiós segítség miatt.
"A fékpedál egészen a padlóig beesett, ami sosem kellemes érzés. A csapat megadta, hogy min változtassak, hogy ne forduljon elő újra" - mondta, hozzátéve, hogy ez biztonsági ügy volt.
Pedig jó esélye lehetett volna a pontszerzésre, hiszen csapattársa, Fernando Alonso a 7. helyen ért célba, 7,2 másodperccel megelőzve Carlos Sainzot. Mindketten elégedettek voltak az eredménnyel, főleg a kétszeres világbajnok. "A Mercedesek, a Ferrarik és a Red Bullok utolérhetetlenek számunkra, a mezőny maradék részében viszont mi voltunk a legjobbak. Ebben a minibajnokságban ma miénk a legjobb eredmény" - fogalmazott.
Valtteri Bottas a rajtnál megelőzte Nico Hülkenberget, és a célba is ebben a sorrendben, a 9-10. helyen futottak be, a Williams így 1 ponttal növelte előnyét a Force India előtt. Igaz, valószínűleg nem Hülkenberg lett volna a 10., ha másoknak nincs balszerencséje; előzőleg Jolyon Palmer és Sergio Pérez is esélyesebbnek tűnt a pozícióra.
A Force India szervizcsapata nem lehet büszke
A lágy gumikon rajtoló, a saját bevallása szerint karrierje legjobb versenyét teljesítő
Palmer jó úton járt első F1-es pontja felé, de a 48. körben megpördült a Mansell-kanyarban.
"A tempóm igazán jó volt. Jól éreztem magam az autóban, de egyszer csak megpördültem, nem értem, mitől. Mindent a szokásos módon csináltam" - tanakodott. A hiba végül a 13. helyre vetette vissza.
Sergio Pérez pedig azért bosszankodhat, mert 6-7 másodpercet vesztett a második bokszkiállásánál amiatt, hogy a szerelők nem várták. "Miután megerősítettem, hogy bemegyek a bokszba, sehol sem láttam a srácokat. Így azt is nehéz volt felmérni, hogy hova kell beállnom. Senki sem várt" - mondta. "A zsebünkben volt a pont, de végül nem a miénk lett."
A Force India már csak azért sem büszkélkedhet a hétvégi bokszutcai teljesítményével, mert Palmer a bokszkiállások második körében előzte meg Hülkenberget – aki azzal vesztett sokat, hogy a második etapjának elején beragadt Felipe Massa mögé –, amikor egyszerre hajtottak ki kerékcserére.
Massa egyébként végig a mezőny végén küszködött, miután a szombati balesetében megsérült a kormányösszekötője, és ettől erősen oldalra húzott az autója.
Fizikálisan nagyon nehéz verseny volt, érzem is a vállam"
- árulta el a brazil, akinek esélye sem volt a pontszerzésre. A Williams megpróbálta kijavítani a hibát a rajtrácson, ám nem sikerült nekik.
A következő versenyt Németországban rendezik a jövő hétvégén, utána pedig következik a nyári szünet.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
Fél óra múlva elrajtol a mezőny a 31. alkalommal megrendezett hungaroringi futamon. Az elmúlt két évben az idény egyik legjobb versenyét rendezték itt, reménykedjünk benne, hogy a Mercedes-uralom ellenére most is eseménydús lesz a futam.
Tegnap egy óriási zuhé bolondította meg az időmérőt, a Q1 kezdetét el is kellett halasztani, és utána többször is meg kellett lengetni a piros zászlót. Ma csak a futam utánra jósolnak záporokat, most süt a nap, a levegő 28, az aszfalt 52 fokos.
A pole pozíciót Rosberg szerezte meg, miután Hamilton Alonso megpördülése miatt már nem tudott javítani az utolsó körében. A német csak akkor ért oda a sárga zászlós szakaszhoz, mikor Alonso már visszatért a pályára, és a sportfelügyelők szerint elegendő mértékben lassított, ezért megtarthatta a pole pozíciót.
A sportigazgató Paul Hembery szerint száraz pályán egyértelműen ez a legjobb taktika. Szerintük nem sokat számít, hogy valaki lágy vagy szuperlágy gumikon kezdi meg a versenyt.
Röhejes lett volna, ha betű szerint ragaszkodtak volna a szabályokhoz az időjárás és piros zászlók által megbolondított Q1 miatt, de szerencsére nem kavarták meg a rajtsorrendet.
Részletek itt arról, hogy a versenyzők miképp reagáltak az FIA prezentációjára a szerkezet hatásával kapcsolatban. A glória 17%-kal javítana a túlélési esélyeken.
A kormányoszlopával nem stimmel valami - az autó elhúz az egyik irányba -, a williamsesek még mindig szerelik. Azért sikerült felállnia a rajtrácsra. Nyilván a tegnapi balesetben sérült meg az elem.
Ricciardo optimista, szerinte a futamon lesz keresnivalójuk a győzelemért vívott harcban, hiszen itt nem számít annyira a motorerő. Már a pole-t is elérhetőnek tartotta. Ricciardo a 3., Verstappen a 4. helyről indul, a Ferrarikat legyűrték az időmérőn.
Elindult a felvezető kör, Räikkönen, Kvjat, Pérez, Palmer, Massa, Haryanto és Ericsson kezdi a futamot a sárga festésű abroncsokon. A ferraris a 14. helyről próbálja előreverekedni magát.
A német nem rugaszkodott el jól, belülről elment mellette Hamilton. Ricciardo is megelőzte a külső íven, de őt sikerült visszavernie a 2-es kanyarnál.
Hamilton és Rosberg mögött maradt a Ricciardo, Verstappen, Vettel sorrend, Alonso viszont átugrotta Sainzot. Őket Button követi, Bottas pedig Hülkenbergen lépett át.
A Haas mexikói pilótája a 12., megelőzte Räikkönent is, aki szintén nyert egy pozíciót.
A brité a leggyorsabb kör, de Rosberg csak 3 ezreddel volt lassabb nála. A Red Bullok tapadnak Rosbergre.
Hirtelen elment mellette mindenki, aki üldözte. Kiderült utána, hogy a hidraulikai nyomás elszállt az autójában, "game over", ahogy Button fogalmazott.
Rádión rászóltak, hogy maradjon a pályán. "Ez fantasztikus, micsoda verseny lesz..." - mondta a brit egy kínos nevetés kíséretében. Előtte olyan utasítást is kapott, hogy ne váltson.
A célegyenes végén, még amikor Button visszalassult. Räikkönen így 11., a pillanatnyilag utolsó pontszerző Grosjeant kergeti.
Ő maga fogalmazott így, mivel nem tiszta előtte a pálya. Button közben bedöcögött a bokszba, lehet, hogy tényleg itt a vége neki.
Rosberg leszakította Ricciardót, a távolságuk időben 2,5 másodperc, az ausztrál 1-gyel előzi meg Verstappent. Buttont tiltott rádióüzenetek miatt vizsgálják a sportfelügyelők, szegénynek még egy büntetés is kinézhet, ha folytatja.
Lassan megérné félreállnia, hogy spóroljon az erőforrással, mert az utolsó helyen haladó pilóta kapott egy áthajtásos büntetést. A műszaki probléma megoldásához kapott nem engedélyezett segítséget.
Körönként 2-3 tizedet ad Rosbergnek, az előnye már 2,5 másodperc feletti. A sorrend: Hamilton, Rosberg, Ricciardo, Verstappen, Vettel, Alonso, Sainz, Bottas, Hülkenberg, Grosjean.
Mindkét autóban Ferrari-motor dobog, és a finn egyelőre nem tud előrébb lépni a 11. helyről. Talán az lesz az esélye, hogy mint említettük, ő a leglágyabb gumikeveréket használja. Hülkenberget még látja, de Bottas már 5 másodpercre van tőle.
Vettel, Hülkenberg és Grosjean nyitja a sort, annyi biztos, hogy Vettel a lágy keverékre váltott. Pont Räikkönen elé tért vissza.
Az ausztrál Bottas mögött, Vettel előtt folytatja a lágy gumikon. Utána rögtön támadja a Williams a friss abroncsokon, az 5-ös kanyarnál kívülről majdnem végre is hajtotta a manővert.
Vettel mögé esett, ráadásul a pályán Räikkönen is megelőzte, aki fel fogja tartani egy ideig. Hamilton, Sainz és Bottas letudta az első kerékcserét, mindjárt érkezik Rosberg is.
A Sky Sports riportere, Ted Kravitz jelentette, hogy a holland nem taposott elég erősen a fékbe, ezért előrébb gurult a bokszban a művelet közben. A jobbelső kerekét rakták fel különösen lassan.
Hamilton, Rosberg, Ricciardo, Vettel, Räikkönen, Verstappen, Pérez, Palmer, Magnussen, Alonso az első tíz sorrendje, közülük Räikkönen, Pérez és a két Renault nem járt még kint a depóban.
A kerékcserék előtt 3 másodperchez közelített a hátránya, de most már csapattársa sarkában lohol. Most üt vissza Hamilton pénteki balesete, ami miatt nem tudott rendes hosszú etapon foglalkozni a lágy gumikkal?
A használt lágyakon csak bő 2 tizeddel volt lassabb a frisseken haladó Vettelnél, az előbb futotta meg saját legjobb körét a versenyen.
Úgy sem lesz könnyű az előzés, de lélektanilag biztos jól jön neki. Ricciardo több mint 5 másodpercre van az élen álló Mercedestől, viszont ő is közelít hozzá.
A bokszban még Massa sem járt, ezért most feltartja Hülkenberget, Gutiérrezt és Grosjeant, mindez a 12-15. hely közt történik.
Ő az első, aki a futamon felrakta őket. Palmer is kijött a bokszba.
1,4 másodperccel előzi meg Rosberget, Ricciardo ellenben 5 másodpercre megközelítette.
Túl nagy tempóval érkezett meg a bokszba, most gyakorolhatja megint a sebességlimit betartását. A visszajátszáson látszott, hogy keményen, füstölve fékezett, mégsem sikerült eléggé lelassítania.
Megkapta a szuperlágy gumikat, a 7. helyen, Alonso és Sainz között folytatja. Rögtön támadhatja is a McLarent.
A spanyol levédte a belső ívet az 1-es kanyarnál, de túlszaladt az ideális befordulási ponton, Räikkönen pedig köszönte szépen, a kigyorsításnál belülre vágva lehagyta.
4 hellyel mögüle rajtolt, de elnyújtott első etapjával, valamint azzal, hogy Hülkenberg beragadt Massa mögé, most előtte jár, a 10. pozícióban. Räikkönen odacsapott a lovak közé, 1:24-es leggyorsabb kört repesztett.
A lágy gumiknál maradt, vagyis sanszos, hogy háromkiállásos taktikával próbál nyomást gyakorolni a Mercedesre.
Megint fellélegezhet. A 3. most Vettel, Verstappen, Ricciardo, Räikkönen, Alonso, Sainz, Bottas, Pérez a további sorrend 1 körrel a táv fele előtt.
"Come on, blue flag!" - reklamált rádión, hozzátéve, hogy "ez nevetséges." Javában tartanak ugyanis a lekörözések.
Grosjean, Magnussen, Wehrlein látogatta meg az imént a szerelőket, érkezik Gutiérrez is.
Verstappennek szóltak, hogy a 11-es kanyart túl szélesen vette, még kétszer játszhatja el ezt büntetés nélkül. Korábban Vettel is kapott már egy figyelmeztetést. A kör végén Verstappen kijött a bokszba.
A Renault jött ki győztesen belőle: Palmer 12. volt Hülkenberg mögött a kiállás előtt, de a német elé tért vissza. A Force India jobbhátsó kerekét nem sikerült elég gyorsan lecserélni.
Újabb szett lágy gumit raktak a Mercedesre és a Ferrarira, közben Pérez is megjárta a bokszutcát.
Hamilton és Ricciardo közé tért vissza, minden marad a régiben. Egy visszajátszásból kiderült, hogy Pérez nagyon megszívta a kiállásánál, mert nem álltak készen a fogadására. Ezzel sok időt vesztett.
Hamilton, Rosberg, Ricciardo, Räikkönen, Vettel, Verstappen, Alonso, Bottas, Sainz, Kvjat a pontszerző helyeken az állás. Räikkönen még adós a második kerékcserével.
Elöl nincs sok látványosság, a 14. Pérezt mutatja most a kamera, ahogy Gutiérrezt üldözi. Bottas és Alonso átesett az újabb bokszutcai látogatáson.
Rosberg előtt, akit további 5-tel követ Ricciardo. Verstappen sokat vesztett, amikor beragadt Räikkönen mögé, a 4. Vetteltől 8 szekundum választja el.
Mind a 22 pilóta versenyben van még, a sort Wehrlein, Ericsson és Haryanto zárja. A rajt után nem sokkal problémákba ütköző Buttonnak sikerült megelőznie őket.
Pontosítanunk kell: nem áthajtásos, hanem 5 másodperces büntetést kapott a gyorshajtásért, ezt most, az újabb kerékcseréjénél töltötte le.
A Mansellnél megforgott, a 10. helyről visszacsúszott 13.-nak. Dühös lehet miatta.
Megkapta a második figyelmeztetést a pálya határainak túllépéséért, ezúttal a Mansellnél ment át a tűréshatáron. A negyedikért már büntetés jár.
A 6. hely az övé a bokszutcai műveletek után, a szuperlágy gumikon 7 másodperces hátrányból kezdheti meg Verstappen üldözését.
A célegyenesben csak 0,6 másodperc volt Hamilton előnye, miután az egyik Haas feltartotta az utolsó kanyarban. Alonso is kapott egy figyelmeztetést a pályahatár figyelmen kívül hagyásáért a 4-es kanyarnál.
Kiderült, hogy ez már a harmadik ejnyebejnye volt neki, a következőnél büntetni fogják. Räikkönen megint leggyorsabb kört futott.
Ismét 1 másodperc feletti az előnye, innen nehéz lesz Rosbergnek fordítania. Ricciardo, Vettel, Verstappen, Räikkönen, Alonso, Sainz, Bottas, Hülkenberg mögöttük a sorrend.
Hamar utolérte Verstappent, de vajon sikerül előznie? Barcelonában és Ausztriában nem jött össze neki.
Räikkönen a 2-es kanyar felé menet túl későn vágott jobbra, az első szárnyával megkarcolta a Red Bullt, és elvesztett belőle néhány darabot. A bukótérbe is kicsúszott, de szinte azonnal újra utolérte Verstappent, aki szerinte szabálytalanul mozgott a féktávon.
Amiért feltartotta Hamilton néhány körrel ezelőtt: 5 másodperces időbüntetést róttak ki rá. A brit most 2 másodperccel előzi meg Rosberget.
Még 10 köre maradt, hogy megelőzze Verstappent. Néhány lekörözés is a kezére játszhat.
Mivel csak 1 pont választotta el Rosbergtől a Magyar Nagydíj előtt, várható volt, hogy azé lesz az 1. hely a futam után, amelyikük előrébb végez. Hamiltonnak egyben ez lehet az ötödik győzelme a Hungaroringen, amivel csúcstartóvá válhat.
"Nem tartja be a pálya határait" - jelentette rádión a Red Bullnak. A finn továbbra is támad, egyelőre sikertelenül.
A McLaren behívja a bokszba, miután látni lehetett, hogy füstöt ereget az autója. Button a nap első kiesője. A problémák nélkül jó esélye lehetett volna a pontszerzésre.
Hamilton, Rosberg, Ricciardo, Vettel, Verstappen, Räikkönen, Alonso, Sainz, Bottas, Hülkenberg lehet pontszerző. A Verstappen-Räikkönen csatában a holland áll nyerésre.
1,2 másodpercre faragta le a hátrányát, ám gyanús, hogy Hamilton csak spórol kicsit. Verstappen őrzi az 5. helyet, Räikkönen az utóbbi percekben nem tudott igazán fenyegető támadást indítani.
A célegyenes végén rá tud esni a Red Bullra, előzni azonban képtelen. A 2-es kanyarnál sincs igazán támadási közelségben.
Raikkönen a célegyenes végén kívülről támadta Verstappent egy merész féktávval, de nem jött be a manőver. A 18. helyről Massa kiállt a bokszba, hátha az utolsó pár körben a szuperlágy gumikon megnyomhatja kicsit a gázt.
Csúcstartóvá vált a győzelmeket tekintve nálunk, és átvette az 1. helyet is a vb-tabellán. Rosberg a 2., Ricciardo 3., Vettel a 4.
A verseny végére utolérte a Red Bullt, de ahogy Räikkönen, úgy ő sem tudott előzni. Alonsóval, Sainzcal, Bottasszal és Hülkenberggel teljes a pontszerzők névsora.