Dolgos első szabadedzés várt a csapatokra és mindenek előtt a pilótákra a Portugál Nagydíj pénteki napjának kezdetén, hiszen a mezőnyből egyedül Lewis Hamiltonnak és Lando Norrisnak volt tapasztalata F1-es autóval a Portimaó melletti aszfaltcsíkról.
Ennek ellenére nem kapkodták el a pilóták a kimerészkedést a 25 fokos, nemrég újraaszfaltozott pályára, az első negyed óra végén még csak három versenyzőnek, Carlos Sainznak, Sebastian Vettelnek és Max Verstappennek volt mért köre az elképesztően csúszós aszfaltcsíkon, amely a holland pilótát meg is tréfálta a négyes kanyarban. Noha még csak javában a tapogatózás zajlott, Sainz rögtön az első körével megdöntötte a Nicolas Lapierre által még 2010-ben, egy LMP1-es Peugeot-val felállított körrekordot, ami remekül szemlélteti a mai F1-es autók sebességét. Más kérdés, hogy ezt és a következő idejét is törölték a pálya kiszélesítése miatt.
Az első 40 perc során mindenki a kemény keverékű gumikat nyüstölte, próbálva a lehető legjobban felvenni a ritmust az új pályán. Nem meglepő módon ezt a szakaszt vezetői hibák tömkelege színesítette, többen elfékezték magukat különböző kanyarokban és kifutottak a bukótérbe, Verstappen korai piruettje után azonban csak egy újabb megforgás történt, azt Charles Leclerc mutatta be.
Ami a sorrendet illeti, a Ferrarik meglepően erősen kezdtek, az első gumiszert kötelező visszaszolgáltatásakor az 1:19.526-os idővel vezető Lewis Hamilton mögött 1:19.653-mal Leclerc neve következett,
de a tőle fél másodperccel elmaradó Vettel sem volt nagyon hátul, a négyszeres világbajnok ideiglenesen a hatodik helyre sorolt be. Leclerc mögött Bottas, Sainz és Gasly volt a sorrend, Vettel mögött Albon, Pérez, Norris és Ricciardo zárta az első tízet. A huszadik helyen az autója aerodinamikai beállításával elégedetlen Max Verstappen állt, ő azonban 10 kör megtétele után inkább visszatért a bokszba, hogy a szerelők nekiugorhassanak az RB16-nak.
Az edzés második felére előkerültek a közepes keverékű Pirellik, a hibák azonban nem múltak el, Nicholas Latifi és Valtteri Bottas a kavicságyat is meglátogatta, noha utóbbi nem szó szerint kicsúszott, csupán kigyorsítás alatt szélesítette ki annyira a pályát, hogy a nyolcas kanyarban a bal hátsó kereke elcsípte a bukóteret.
A finn ezzel együtt gyors volt, közepes gumin 1:18.410-es idővel átvette a vezetést az 1:18.749-re javító Hamiltontól. Mögéjük a folytatásra is a kemény gumikhoz ragaszkodó Verstappen zárkózott fel az utolsó helyről, Leclerc pedig három tizedet gyorsulva továbbra is ott ólálkodott az élmezőnyben, szintén kemény gumikon negyedik lett.
A hajrában Räikkönen és Kvjat kisebb megpördülése szolgáltatott látnivalót, a leintés után pedig a Renault került a figyelem középpontjába, mivel
a mindössze a 19. helyen záró Esteban Ocon füstölő autóval evickélt vissza a bokszba, miközben mérnöke arra utasította, hogy semmi esetre se váltson másik sebességi fokozatba.
Leclerc mögött a sorrend Albon, Sainz, Pérez, Räikkönen, Ricciardo és Gasly volt az első tízben, Sebastian Vettel az edzés végére visszacsúszott a 11. helyre.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható.
2024.07.19. - 13:30Hungarian Grand Prix - 1st Practice |
2024.07.19. - 17:00Hungarian Grand Prix - 2nd Practice |
2024.07.20. - 12:30Hungarian Grand Prix - Last Practice |
2024.07.20. - 16:00Hungarian Grand Prix - Qualification |
2024.07.21. - 15:00Hungarian Grand Prix - Race |
2024.07.26. - 07.28.Belgian Grand Prix |
2024.08.23. - 08.25.Dutch Grand Prix |
2024.08.30. - 09.01.Italian Grand Prix |
2024.09.13. - 09.15.Azerbaijan Grand Prix |
2024.09.20. - 09.22.Singapore Grand Prix |
2024.10.18. - 10.20.United States Grand Prix |
2024.10.25. - 10.27.Mexican Grand Prix |
2024.11.01. - 11.03.Brazilian Grand Prix |
2024.11.21. - 11.24.Las Vegas Grand Prix |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat, nemsokára kezdődik a Portugál Nagydíj első szabadedzése. Portimaóban most rendeznek először F1-es versenyt, a mezőny egy része pedig ezelőtt soha nem járt a pályán. Előzetesünket az alábbi linkre kattintva olvashatják.
Az Eifel Nagydíjon Valtteri Bottas erőforrása meghibásodott, a vizsgálatok során pedig kiderült, hogy a finn pilóta autójában a vezérlőelektronika romlott el. Ennek következtében, mind az ő, mind Lewis Hamilton kocsijában kicserélték az alkatrészt, ezzel viszont még egyikük sem lépte át a limitet, így em kapnak büntetést. Kérdés viszont, hogy a Racing Pointnál és a Williamsnél szükség van-e cserére, mert Sergio Pérez, Lance Stroll és Nicholas Latifi már veszélyeztetett ezen a téren.
A Ferrari úgy döntött, hogy a pénteki szabadedzéseken a jövő évi padlólemezét fogja tesztelni. Fontos tudni, hogy az FIA 2021-re jelentősen csökkenteni akarja a leszorítóerőt, így ezúttal megbocsátható lesz, ha a maranellóiak a mezőny hátsó részében végeznek.
A hétvége eddigi legfontosabb hírét a Haas szolgáltatta, hiszen az amerikai istálló bejelentette, a szezon végén Romain Grosjeantól és Kevin Magnussentől is megválik. Pótlásukra Mick Schumacher és Nyikita Mazepin pályázik a legnagyobb eséllyel, kérdés, hogy már most lesz-e bejelentés.
Jóval melegebb van, mint amilyen a Nürburgringen volt. Alevegő hőmérséklete 18, az aszfalté 25 fok, de ez vélhetően még növekedni fog a nap folyamán.
Elindult az első szabadedzés, sokan máris kimentek a pályára, köztük Vettel és Albon.
A mezőny háromnegyede máris megkezdte a körözést, egyedül a két Mercedes, Leclerc, Verstappen és Ricciardo maradt a bokszban. Egyelőre mindenki a legkeményebb, C1-es abroncsokat nyüstöli.
A hétvége első mért körét a négyszeres világbajnok teljesítette, 1:30.462 másodperc alatt ért körbe a pályán. Nem sokkal később a spanyol pilóta 61 ezreddel megelőzte, majd arra panaszkodott, hogy mennyire kicsi a tapadás. Természetesen ennél sokkal jobb köridők várhatók már az első gyakorláson is.
Időközben Leclerc is teljesített egy installációs kört, most pedig a nála 16 nappal idősebb riválisa is kimerészkedett a bokszból. Eközben Sainz már 4 körnél tart, de következő két idejét pályaelhagyás miatt elvették.
A McLaren versenyzője több mint 8 másodperccel jobb időt autózott, mint korábban, így most 1:22.183-nál tart. Verstappen is feliratkozott az eredményjelzőre, de 1 ezred híján 3 és fél másodperccel marad el egykori csapattársától.
A 26 esztendős pilóta 1:21.497 másodpercet autózott, de a tapadással még mindig nem elégedett. Jelenleg csak ő és Verstappen van pályán, de a holland versenyző azóta nem tudott javítani.
Az első hibát a Red Bull pilótája követte el, miután a 4-es kanyar kijáratánál megcsúszott és megpördült. A kilencszeres futamgyőztes úgy véli, a szárnybeállítások teljes mértékben rosszak.
Szépen lassan újból kigördül a mezőny, egyelőre a két Red Bull, Alfa Romeo, Williams és Gasly van a pályán. Russell márköridővel is rendelkezik, 1:28.434-gyel a 3. helyen áll.
Még 20 perc sem telt el az első szabadedzésből, de már most látható, hogy rengeteg kört el fognak venni a pilótáktól. Verstappennel az imént közölték, hogy az 1-es kanyarban mind a négy kerékkel a fehér vonalon belül kell lenni.
Bottas az 5., Hamilton a 13. helyet foglalja el, de 4, illetve 9 másodperces lemaradásuk jelzi, hogy még nagyon messze vannak legjobb tempójuktól. A finn pilóta esetében láthattuk, hogy egy kicsit megcsúszott a hideg gumikon.
A monacói pilóta bejött Sainz és Verstappen mögé, Hamilton pedig a 4. pozícióban áll. Ezek a körök viszont még mindig messze vannak a leggyorsabbtól, hiszen Sainzhoz képest mindenki 2 másodpercen kívül van.
Hamilton a 2., Bottas a 4. helyig jött fel, de lemaradásul még mindig fél, illetve 1 másodperc Sainzhoz képest. A mezőnyből már csak Kvjat és Pérez nem rendelkezik köridővel, Ricciardo az imént iratkozott fel az eredményjelzőre, de csupán 1:27-es körrel.
Relatíve hosszú idő után Sainzot letaszították az 1. helyről. Az elkövető Leclerc volt, aki 1:20.410-es idejével 286 ezredmásodperccel előzte meg jövő évi csapattársát.
A finn pilóta 193 ezreddelközelítette meg Leclerc-t. Eközben Giovinazzitól, Ricciardótól és Gaslytól is láthattunk egy-egy kisebb hibát, de nagyobb baj egyikükkel sem történt.
Gasly már a 10. körét teljesítette a kemény gumikon, de pár pillanatig így is sikerült az élre kerülnie. Egészen addig, amíg Hamilton meg nem előzte őt, pontosan 2 tizeddel. Vettel a 4., az előtte lévő Leclerc pedig megpördült, de Verstappenhez hasonlóan ő is folytatni tudta a körözést.
Ritkán látható jelenség, hogy valaki egyrészt 11 körös gumikon, másrészt közvetlenül a megpördülése utáni körében vegye át a vezetést, de a Ferrari pilótája most pontosan ezt tette. Ez is megmutatja, hogy még rengeteg van ezekben az autókban, arról nem is beszélve, hogy eddig kizárólag a fehér oldalfalú abroncsokat láthattuk.
Hiába a korántsem új gumik, Hamilton újra élre állt, miután 1:19.526-os körével 127 ezreddel előzte meg Leclerc-t. Bottas további 279 ezredes hátrányban a 3. helyet foglalja el.
Jelenleg a Red Bull pilótája foglalja el a 20. helyet, de ő azóta, amióta 10 kört teljesített a gyakorlás elején, a garázsban van. Időközben teljesen kiürült a pálya, mindenki visszagurult a bokszba.
Szokás szerint megtekintheti galériánkat, amiben a nap legjobb fotóiból válogattunk. A galéria az alábbi képre kattintva nyílik meg.
---- separator ----gallery-content-type:faf1175b-ba48-4756-a4d3-fdcac05324cc---- separator ----A Haas jövő évi párosa egyelőre nem ismert, ezért a humoros kedvükben lévőknek lehetőséget ad a viccelődésre. Valaki például máris a mezőny talán két legtöbbre tartott pilótáját, Hamiltont és Verstappent vizionálja az amerikaiak autóiba.
A közvetítésben érdekes információt írtak ki a képernyő aljára. Vettel a 113. hétvégéjét teljesíti a Ferrari színeiben, ami pontosan ugyanannyi, mint ahányszor a Red Bull-lal szerepelt az F1-ben.
Eddig tartott az üresjárat, bő 40 perccel a vége előtt ismét elkezdett benépesülni a Portimao mellett található aszfaltcsík. A két Alfa Romeo és Haas mellett Latifi hagyta el a garázst.
A hétvége során először bemutatkoznak a sárga oldalfalú abroncsok. Egyelőre Sainz, Pérez, Magnussen, Räikkönen és Latifi autójára tették fel, a finn pilóta pedig már fel is jött a 15. helyre.
A négyszeres világbajnok kijelentette, hogy kemény abroncsai még egyáltalán nem alkalmasak arra, hogy jó köridőt lehessen elérni velük. Ehhez hasonló üzenetet eddig is többször hallottuk, és vélhetően a későbbiekben sem szűnik meg a probléma.
Hamilton és Bottas is feltette a sárga oldalfalú gumikat, így vélhetően pár perc múlva javítani fognak idejükön. Eközben Pérez feljött a 3. helyre, Latifi pedig megjárta a kavicságyat.
Úgy tűnik, valami nincs rendben a Red Bull-lal, mert Verstappen autója füstöt ereget. A holland pilóta ennek ellenére feljött a 11. helyre a kemény gumikon.
A finn pilóta 35 ezreddel előzte meg csapattársát, aki viszont egyelőre nem tudott javítani. Leclerc ezzel visszacsúszott a 3. pozícióba.
A kanadai pilóta nem engedte el riválisát, de nem volt komoly az eset. A Racing Point versenyzője eközben arra panaszkodott, hogy valamelyik autóból olaj szivárog. Ez vélhetően Max Verstappen lehet, de a Red Bull még mindig a pályán tartja őt.
A brit pilóta elsőként autózott 1:19-en belül, egészen pontosan 1:18.874 másodperc áll a neve mellett. A látszólagos problémák ellenére Verstappen feljött a 4. helyre, ráadásul kemény gumikon.
Az Alpha Taurit kihívták a bokszba, és közölték vele, hogy valami gond van a kocsival. Eközben Bottas ismét élre állt, Verstappen pedig megelőzte Leclerc-t. A holland piótán kívül jelenleg csak csapattársa és Stroll tartózkodik a pályán.
Strollt Leclerc váltotta fel, legalábbis ami a pályán lévőket illeti. Jó kérdés, hogy az első szabadedzés során láthatjuk-e a lágy abroncsokat. Ami tény, hogy ezúttal eggyel kevesebb, mindössze hét garnitúra áll a pilóták rendelkezésére ebből a változatból, így a szokásosnál jobban kell spórolniuk.
A McLaren pilótája eddig 31 kört tett meg a Portimao melletti pályán. Eközben Pérezzel közlik, hogy figyeljen a szélre, mert megváltoztak a körülmények.
A pilóták egyre inkább kezdenek visszaszivárogni a pályára, köztük Vettellel és a két Mercedesszel. Egyelőre azonban senki nem tette fel a lágy abroncsokat.
Verstappen és Leclerc után a finn pilóta is hibázott egy komolyabbat, és az 5-ös kanyarban megforgott. Persze ez most még belefér, később viszont már kevésbé.
Bottast arra kérik, hogy figyeljen a bal első gumira, mivel a többieknél, köztük Hamiltonnál is szemcsésedést tapasztaltak. A finn pillóta a 4. körét teljesíti a közepeseken, javítani egyelőre nem tudott.
A Renault kifejezetten jól teljesített az elmúlt hétvégéken, ehhez képest meglepő, hogy Ocon csupán a 19. helyet foglalja el. Persze nem tudjuk, hogy a francia pilóta milyen programot tejesít, esetleg küszködik-e valamilyen problémával, de Ricciardo is csupán a 8. pozícióban áll.
Újabb megpördülés, amit ezúttal Kvjat mutatott be. Az orosz pilótának kicsit több időbe telt, mire tovább tudott menni, de végül folytatta a körözést.
Vége a Portugál Nagydíj első szabadedzésének, az utolsó percekben már inkább hosszú etapot teljesítettek a pilóták. Az első helyen Bottas végzett, aki 1:18.410-es idejével 339 ezreddel előzte meg Hamiltont. Mögöttük Verstappen, Leclerc, Albon, Sainz, Pérez, Räikkönen, Ricciardo és Gasly az első tíz sorrendje, Vettel a 11. pozíciót szerezte meg.
Az edzés végén a Renault elkezdett füstölni, a francia pilótát pedig arra utasította versenymérnöke, hogy menjen be a bokszba, és ne váltson fokozatot. A többiek eközben elvégzik az ilyenkor szokásos próbarajtot, majd ők is visszagördülnek a garázsba.
Legalábbis ami a szabadedzéseken szerzett első helyeket illeti, természetesen nem számítva a két törölt gyakorlást a Nürburgringen. Délután 4 órától pedig lesz lehetősége még tovább növelni a szériát, de minden bizonnyal nem ez lesz a legfontosabb számára. Mi ezzel szeretnénk megköszönni a figyelmüket, percről percre tudósítással a második szabadedzés előtt jelentkezünk legközelebb.