Online vásárlás a webáruházak szemszögéből: lehetőségek és buktatók

Vágólapra másolva!
Az e-kiskereskedelem növekedése megállíthatatlannak tűnik, így a webshopok száma is ugrásszerűen nőtt az utóbbi években. Az induló webáruházaknak azonban csak töredéke sikeres hosszú távon.
Vágólapra másolva!

Ugrásszerűen nőtt az internetes vásárlók száma

A kiskereskedelmi forgalom növekedése mellett maguk a vásárlók is egyre többen vannak az online szektorban. Az eNet Közel 5,4 millió online vásárló hazánkban című tanulmányának adatai szerint a 18 éves vagy annál idősebb magyar internetezők 91 százaléka vásárol rendszeresen online, számszerint 5,4 millió fő (2019. év eleji adat). Ez mintegy 800 000-rel haladja meg a hazai online vásárlók 2017. májusi számát, ha pedig a 2010-es 1,5 millió főhöz viszonyítjuk, még jelentősebb a bővülés.

Forrás: https://enet.hu

Meredeken növekszik online kereskedelmi forgalom

Ha a globális adatokat nézzük, az e-kereskedelem itt is rohamosan bővül. A Statista adatai, illetve prognózisa alapján 2014-től 2021-ig 246,15%-os bővülés várható, így a teljes kereskedelmi forgalom elérheti a 4,5 billió dollárt.

Forrás: https://viaark.com

A tendencia Magyarországon is érezhető, amit a Központi Statisztikai Hivatal idősora is megerősít. Az adatok szerint a 2010-es 46,029 milliárd forintról 2017-re csaknem 408,5 milliárd forintra nőtt a csomagküldő és internetes szegmens kiskereskedelmi forgalma.

Forrás: www.ksh.hu

Az eNET legutóbbi, Több mint 1000 milliárd forintot költenek el Magyarországon az e-kereskedelemben című kutatása is megerősíti mindezt: az adatok szerint a 2014-es 273 milliárdról 2018-ra 669 milliárd forintra emelkedett a webáruházak belföldi nettó forgalma. Ehhez hozzájönnek még a hazai internetes vásárlók külföldi webáruházakból történő vásárlásai, ez további 400-420 milliárd forintot tett ki. Vagyis 2018-ban Magyarországon összesen 23%-kal nőtt az e-kiskereskedelmi forgalom.

Webshopok Magyarországon: gomba módra szaporodnak

De hogyan is néz ki mindez a webáruházak szempontjából? Arról nincsenek adatok, hogy mennyi webáruház van Magyarországon. A Webshop ABC Hány webáruház van Magyarországon? E-kereskedelmi körkép című elemzésében abból indultak ki, hogy a bérelhető áruházrendszerek mellett jelen vannak a piacon a különféle ingyenes keretrendszerek is, továbbá a saját fejlesztésű webshopok. Számításaik szerint 2018 elején kb. 10-15 ezer webáruház üzemelhetett Magyarországon. Ez a KSH adataihoz képest, amelyek szerint 2017 decemberében 132 508 darab fizikai, “offline” bolt működött hazánkban, nem tűnik soknak. De a GKI által 2015-ben mért 1400 aktív webáruházhoz viszonyítva igen jelentős növekedés.

Webáruház-bérlés: több nagy brand is így kezdte - sokan máig így működnek

A webshopokat illetően az egyik legalapvetőbb kérdés, hogy saját fejlesztésű, bérelt, vagy esetleg valamilyen ingyenes keretrendszeren alapuló megoldást válasszanak a tulajdonosok. Az egyik legnagyobb magyarországi bérelhető webáruházrendszer, a ShopRenter idei Nagy Webáruház Felmérése szerint a megkérdezett 570 webshop 15%-a ingyenes webáruházmotort használ, 23%-nak pedig egyedi fejlesztésű webshopja van. A nagy többség, 62% azonban valamilyen bérelhető felületen üzemel. (A Webshop ABC becslése szerint a 10-15 ezer hazai webáruházból kb. 6-7 ezer üzemel bérelt felületen.)

A ShopRenter több mint 3500 bérlője között például olyan, mára komoly, nagy forgalmú vállalkozássá, ismert branddé fejlődött online shopot találunk, mint a Reflexshop, a WhiskyNet, a FittenJó, a Kávétársaság, a VITAPACK, a Katus Webhsop, a Lednagyker, vagy éppen Megyeri Szabolcs Kertészete. Látható, hogy a webáruház bérlés nem akadályozza a fejlődést, ahogyan azt sem, hogy egy webshop jelentős márkává váljon a piacon. Ugyanakkor az is igaz, hogy a kisebb webáruházak alkotják az e-kiskereskedelem szereplőinek többségét.

Forrás: shoprenter.hu

Sőt, nem csak számbeli fölényben vannak, az online kiskereskedelmi forgalom jelentős hányadát is a kisebb webshopok realizálják. A 10 legnagyobb hazai webáruház összesen mintegy nettó 150 milliárd forintos bonyolított a tavalyi évben - derül ki a GKI 2019 májusi e-TOPLISTA felméréséből. Bár ez a szektor teljes forgalmának 35%-át jelenti, ugyanakkor nyilvánvalóvá teszi, hogy a piaci szereplők zömét a kis és közepes webshopok adják. Ezt megerősíti a már említett Nagy Webáruház Felmérés is: a megkérdezett webshopok 59%-át 1 fő, 31%-át 2-3 fő üzemelteti. Mindössze 10% esetében látják el ennél többen a napi feladatokat.

Az első lépések: béreljünk vagy ne?

De hogyan érdemes elindulni az e-kiskereskedelmi piacon? Az egyik legfontosabb kérdés, mint említettük, hogy saját fejlesztésű webshoppal, ingyenes keretrendszerrel vagy bérelhető webáruházzal vágjunk bele az online kereskedésbe. Mindhárom verziónak vannak előnyei és hátrányai, azonban kezdőként jó eséllyel a webáruház bérléssel járunk a legjobban. Ez leveszi a vállunkról a webáruház-készítéssel kapcsolatos anyagi és egyéb terheket is.

Bérelt webáruházrendszer - ezért érdemes választani:

  • Relatíve alacsony költséggel tartható fent (5-10.000 forintos havidíj)

  • Komplett rendszert kapunk, aminek a fejlesztésével sem kell foglalkozni

  • A webáruház megjelenése, beállításai és elemei egyszerűen és gyorsan egyedivé alakíthatóak.

  • Az informatikai háttér, a support és a hibaelhárítás a szolgáltatás része.

  • A webáruház-készítés szinte gyerekjáték, néhány perc alatt elvégezhető, költségei nem számottevőek.

  • Kiegészítő szolgáltatásokat is igénybe vehetünk, amelyek még hatékonyabbá és könnyebbé teszik az üzemeltetést.

  • A bérelt rendszerre igény esetén ráfejleszthetünk, illetve átválthatunk saját fejlesztésű webáruházra is.

Hogyan tovább? Hasznos tippek a növekedéshez

Bár a piac folyamatosan bővül, az újonnan indított webshopok nagy része hosszú távon sikertelen. Ennek egyik oka, hogy a legtöbben csak az indulásra összpontosítanak, az üzemeltetéssel kapcsolatos hosszú távú feladatokra nem. Pedig már az alapításkor érdemes odafigyelni a később aktuálissá váló stratégiai, marketing, értékesítési és jogi kérdésekre is - így jelentősen nő a tartós siker esélye.

Néhány tipp a kezdéshez a 2019-es Nagy Webáruház Felmérés alapján:

  • A megkérdezett webshopok közül a legtöbb ajándékokat, ruházati cikkeket, szabadidős és szépségápolási termékeket forgalmaz.

  • A mezőny a szolgáltatások, az oktatás, a villamossági termékek az épületgépészet, valamint az állateledelek és kisállat-felszerelések területén a leggyérebb.

  • A legjobb konverziós rátáról a szolgáltatás-, webpláza-, irodatechnika-, könyv-profilú, valamint az autós, motoros termékeket forgalmazó áruházak számoltak be.

  • A marketingeszközök közül a legnépszerűbbek a közösségi oldalak, ezeket a SEO (keresőoptimalizálás), a Facebook-hirdetések és a hírlevelek követik.

  • Az üzemeltetők számára a legtöbb nehézséget a marketing, a logisztika és a design testreszabása okozza.

Forrás: shoprenter.hu

A jövő záloga az FMCG?

A hazai e-kereskedelem növekedése a GKI 2019 tavaszi, Online kiskereskedelem: 425 milliárd forintos forgalom és 17%-os növekedés 2018-ban című felméréséből is egyértelműen kirajzolódik. A felméréséből alapján a webshoptulajdonosoknak érdemes lehet a drágább, lassabban forgó termékek mellett gyorsabban fogyó árukkal is bővíteni a választékot.

Közben az FMCG-szegmens egyébként is feljövőben van: a nagy hiper- és szupermarketláncok közül többen is belevágtak az internetes értékesítésbe. A GKI adatai alapján az FMCG-n belül az online élelmiszer-vásárlások adták a legnagyobb forgalmat, a két vezető szereplő pedig a Tesco és az Auchan. Ezt az eNET fentebb már idézett felmérése is megerősíti, amely szerint a hazai online vásárlók 22 százaléka, 1,2 millió fő intézte ilyen jellegű költéseit az interneten. A nagyobb részük, 67%-uk a Tescót, 27%-uk pedig az Auchant választotta.

Az eNET kutatásából szerint sokan vásárolnának online olyan láncoktól is, ahol erre még nincs lehetőség. A legtöbben a Lidlt (39%) és az Aldit (27%) említették, de a Penny Market (26%) és a Spar (23%) esetében is jelentős igény mutatkozik az online vásárlásra. A Spar ez év májusában egyébként el is indította a Spar Online Shopot (egyelőre csak Budapesten és néhány környező településen).

A háztartási termékek, kozmetikumok, drogériai árucikkek is egyre jelentősebb hányadot tesznek ki az online FMCG-piacból. Ezen a területen a Rossman térhódítása a legszembetűnőbb, de már a DM is elindította a saját webáruházát. Ugyanakkor a GKI elemzése alapján a tartós fogyasztási cikkekre összpontosító e-kereskedőknek is érdemes ebben az irányban bővíteni termékválasztékukat. Ugyanis a rendelésállomány és a visszatérési gyakoriság is számottevően növelhető, méghozzá a kosárérték megőrzése mellett - állapítja meg az elemzés.


Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!