Napokon belül 85 ezer járműtulajdonos kap felszólítást, igazolja, hogy rendelkezik kötelező gépjármű-felelősségbiztosítással. A Belügyminisztérium (BM) ugyanis a saját gépjármű-nyilvántartása és a biztosítótársaságok adatbázisainak a legutóbbi összehasonlítása során ennyi tulajdonosról állapította meg, hogy nem fizeti a "kötelezőt" - tudta meg a Népszava Urbán Györgytől, a BM központi adatfeldolgozó, nyilvántartó és választási hivatalának vezetőjétől.
A minisztérium a napokban kezdi el postázni a jegyzőknek a nem fizető autósok névsorát. A járművek üzemeltetőinek a felszólítás átvételét követően nyolc nap áll rendelkezésükre, hogy bizonyítsák biztosításuk meglétét, ha ezt nem teszik, a jegyző a bizonyítási határidő idejére kivonhatja járművüket a forgalomból.
Kérdéses azonban, hogy mit ér majd a szigor, hiszen a jegyzők a legtöbb településen alaposan túlterhelve végzik a munkájukat, és a feladatok rangsorolásában a kötelező biztosítások ellenőrzése nem biztos, hogy a legfontosabb teendők közé kerül.
A szakember arról is beszámolt, hogy a legtöbb "renitens" autósra Budapesten és a vidéki nagyvárosokban találtak rá. A nem fizetők legnagyobb hányada a személyautó-tulajdonosok közül került ki.
A "csalók" kiszűréséhez azt a számítógépes rendszert használta a Belügyminisztérium, amelyet a szaktárca az év elején a biztosítótársaságokkal közösen indított be. (A rendszer úgy működik, hogy az ellenőrzés során a BM összeveti a saját gépjármű-nyilvántartásában szereplő adatokat a biztosítók ügyfél- nyilvántartásával. Így megállapítható, hogy kik azok a polgárok, akik rendelkeznek autóval, de nem fizetik a "kötelezőt". )
A számítógépes rendszer felállítása eddig 1,2 milliárd forintba került. Ebből 480 millió forintot a biztosítótársaságok álltak, ez az összeg a "kötelező" ágazatból származó bevételük nyolc ezrelékét tette ki. A költségek fennmaradó részét a saját forrásaiból biztosította a Belügyminisztérium.
Idén a biztosítótársaságok bevételeik öt ezrelékét fordítják a hálózat fenntartására, s ez 300 millió forint kiadást jelent számukra.
Május elején már befejeződött az első "szűrővizsgálat". A március végi adatok alapján végrehajtott "próbaüzem" azonban nem várt eredményt hozott, ugyanis kiderült, hogy a nyilvántartások szerint az autósok 10-12 százaléka nem fizet kötelező felelősségbiztosítást. Azaz a mintegy hárommillió gépjármű-tulajdonos közül 300-360 ezer tulaj "renitensnek" minősült.
A tárca szakértői akkor úgy látták: az első vizsgálat alkalmával kapott eredmény pontatlan. Ezért a minisztérium július elején - a június végi adatokat felhasználva - ismét elvégezte az adatállományok összehasonlítását, s csak ezt követően - a májusi eredményeket összevetve az újonnan kapott névsorral - kezdte összeállítani a nem fizető autósok listáját. A "renitensek" száma a második ellenőrzés alkalmával - a tárca várakozásainak megfelelően - csupán három százalék körüli szintre csökkent.
A szaktárca a tervek szerint a jövőben minden negyedévben újra elvégzi majd az adatbázisok összevetését, s az újonnan összeállított névsort rendszeresen postázza a jegyzői hivatalokba.
Illés József
(Népszava)
Ajánlat: