A kényszerű tudomásvétel a bankok részéről a többletelvonás tényére vonatkozik - mondta Nyers Rezső, a Magyar Bankszövetség főtitkára, megerősítve a Magyar Hírlap azon értesülését, hogy a bankok szakértői csoportot hoztak létre a közös megoldás kidolgozására. A főtitkár szerint a bankok és a kormányzat képviselőinek múlt heti megbeszélésén is elhangzott, hogy a kormányzat nyitott a javaslatokra, ha a bankok találnak egy mindenki számára jobb megoldást.
Nyers Rezső elmondta: a megoldás kimunkálására létrehozott szakértői csoportba a bankok jelentős része, 20-22 intézmény jelölt tagot. A javaslat kidolgozására és a konszenzus megteremtésére két hét áll rendelkezésre, az adótörvények parlamenti tárgyalásának időpontjáig ugyanis egyetértésre kell jutni - mondta a bankszövetség főtitkára.
A kormány döntött a pénzügyi intézmények megadóztatásáról, ezt a kormánydöntést a múlt héten a miniszterelnök-jelölt Gyurcsány Ferenc ismertette a sajtóval - reagált Pichler Ferenc, a Pénzügyminisztérium (PM) sajtófőnöke arra a felvetésre, hogy még sincs megegyezés a bankok és a kormány között.
A kormánydöntés alapján elkészült jogszabályt beterjesztették a parlament elé, és az - mint minden törvénytervezet esetében - a parlament döntése alapján válik törvénnyé. A módosító javaslatokat a kormánynak ismét véleményeznie kell - tette hozzá a sajtófőnök.
Gyurcsány Ferenc a múlt csütörtökön találkozott a bankok képviselőivel, és ezt követően kijelentette: a magyar bankok tudomásul vették a kormány azon igényét, hogy a költségvetéshez a következő két évben 30-30 milliárd forinttal járuljanak hozzá. Két egyenrangú megoldási lehetőségről van szó, vagy a társasági adó 16 százalékról 24 százalékra történő emeléséről, vagy egy úgynevezett kamatkülönbözet adóról - mondta.
A kormány végül a kamatkülönbözet megadóztatását választotta. A parlamenthez hétfőn benyújtott törvénytervezet szerint a kamatkülönbözetre kirótt 6 százalékos különadót a hitelintézetekről és a pénzügyi vállalkozásokról szóló törvény hatálya alá tartozó intézményeknek kell megfizetniük a következő két évben. A különadót ráfordításként kell elszámolni, így kettős adóztatást nem eredményez.
Erdei Tamás, a bankszövetség elnöke a megbeszélés után úgy vélekedett, a különadó így, hogy korlátozott időszakra szól, még elfogadható a bankok számára, megegyezés ugyan nem volt, de a bankok tudomásul vették a kormány álláspontját.
A különadó olyan hitelintézeteket is sújt, amelyek nem vagy kevéssé részesültek a lakástámogatási rendszer vagy a magas belföldi kamatszint áldásaiból. Ilyenek például a lízingcégek vagy a lakástakarék-pénztárak. Figyelembe vette ugyanakkor a kormányzat a takarékszövetkezetek tőkehelyzetét, így közülük azoknak, amelyeknek a saját tőkéje nem éri el a 250 millió forintot, s tagjaiknak nem fizetnek részesedést, nem kell a különadót megfizetniük.
A többlettehernek a pénzügyi szektor tagjai közötti elosztására többféle ötlet van, így az arányok meghatározására szóba jöhet a mérlegfőösszeg, a piaci részesedés, a nyereségadó és a kamatkülönbözet is, igazságos megoldást azonban aligha lehet találni.
A korábbi ötletek közül a társasági adó felemelésével kapcsolatban jogi aggályok merültek fel, a kötelező tartalék kamatának megadóztatása a jegybankelnök ellenállásán bukott meg. A bankok számára a legrokonszenvesebb megoldás a kamatadó kirovása lett volna (ennek mértéke jelenleg nulla százalék), ezt a betéteseket sújtó megoldást azonban a kormányzat politikai okokból nem támogatta.