Manapság a világ főbb gazdaságaiban tapasztalható lassuló növekedés közepette a befektetőknek olyan vállalatokat kell találniuk, amelyek részvényei a jelenlegi körülmények között is szép hozamokra képesek. Az Oppenheimer Fund ajánlásai alapján nem is olyan nehéz megtalálni azokat a vállalatokat, amelyek megfelelnek a szükséges kritériumoknak, és így a hozamkilátásaik is fényesebbek.
Ezért nehéz megtalálni őket
A megfelelő befektetési célpontokat azért nehéz megtalálni, mert a vállalatok nagy része az utóbbi években nem beruházásokon, hanem költségcsökkentéseken és a saját részvény vásárlásokon keresztül növeltél profitjukat. Ez azért jelent problémát, mert így az értékesítések növelése nem volt szempont, a befektetők mégis folyamatosan szép eredményeket láttak a cégtől. Erre a legjobb példa, hogy míg 2008. és 2013. között az S&P 500 vállalatainak részvényenkénti profitja 118 százalékkal nőtt, addig az árbevétel mindössze 7 százalékos növekedést mutatott be.
Sokan úgy vélik viszont, hogy ez a folyamat így már nem mehet tovább. Annak érdekében, hogy a jövőben az organikus növekedést növelni lehessen, a vállalatoknak el kell kezdeniük a beruházásokat és a személyi költségek növelését, a termelés fejlesztésén keresztül pedig a valós értékek teremtését.
Tehát mit keressünk?
Manapság a befektetőknek tehát olyan vállalatokat kell találniuk, amelyekhez nem szükséges hatalmas gazdasági növekedés ahhoz, hogy prosperáljanak. Nem elég megtalálni azokat a cégeket, amelyek ténylegesen valós értéket teremtenek, hanem ezek közül is meg kell keresni azokat, amelyek felül tudnak emelkedni a jelenlegi lassuló gazdasági növekedés hatásain.
Azok a vállalatok, amelyek az Oppenheimer Fund szerint megfelelnek ezeknek a feltételeknek, az általuk meghatározott három kategóriába sorolhatók:
Az "Organikus bevétel generálók"
Az "Organikus bevétel generálók" olyan vállalatok, amelyek úgy tudják jelentősen növelni az árbevételüket, hogy ezzel együtt nem növekednek lényegesen a munka és tőke költségeik. Ilyenek például a globális média vállalatok, amelyekből csak körülbelül egy tucat uralja az egész piacot. Az okostelefonok és a tabletek őrületes sebességű terjedésének köszönhetően a globális média fogyasztása is gyorsan növekszik. A nagy médiacégek pedig úgy is ki tudják szolgálni ezt a keresletet, hogy nagyon alacsony határköltséggel dolgoznak, hiszen egy-egy új felhasználó csak a már meglévő kábeleken amúgy is átfolyó adatfolyamhoz nyer hozzáférést, ami a szolgáltató számára már nem jelent többletköltséget.
Sok hasonló vállalatnak az üzemeléshez elég a cash-flow-ja harmad részét felhasználnia, a maradékot pedig a részvényesekre költhetik például saját részvény visszavásárlások, vagy osztalék növelés formájában.
De jó példát jelentenek erre a csoportra az online kereskedelmi cégek is, amelyek már egyre nagyobb területeket hódítanak el a hagyományos kereskedelmi hálózatoktól.
A "Hatékonyság kereskedők"
A második csoportot alkotják a "Hatékonyság kereskedők". A cégek többféleképpen is elérhetik a hatékony termelést, de ha nem tudják ezt saját erőből teljesíteni, akkor megvehetik ezeknek a társaságoknak a termékeit.
Egy nagyon jó példát jelentenek ezekre a vállalatokra a korunk adatáradatára épülő vállalatok, amelyek hatékonyságot vagy termelékenységet növelő termékeket adnak el a nagy adatmennyiségekkel dolgozó vállalatoknak. Ilyenek például a szerver farmok hűtésére megoldást kínáló vállalatok, vagy energia-hatékony microchip-ek gyártói. Ahogy az adatáradat egyre jobban növekszik, ezeknek a vállalatoknak is meg fognak sokszorozódni a lehetőségeik.
Az "Innovátorok"
Az innováció egy újabb módja annak, hogy a vállalatok megtarthassák a piaci részesedésüket, vagy az árszintjüket, a lassú gazdasági növekedés időszakában. A robotikához hasonló új technológiák például új lehetőségeket nyitnak a költségcsökkentésre a gyártási folyamatokban. Az ezekhez szükséges felszerelések gyártói a legnagyobb haszonélvezők között lehetnek a folyamatnak, és tekintélyes nagyságú árbevétel növekedésnek néznek elébe ahhoz, hogy fenntartsák vagy növelni tudják a profitabilitásukat, még úgy is, hogy növekvő személyi és tőke költséggel kell számolniuk.
Amennyiben tehát egy vállalatban ráismerünk a látott három kategória valamelyikére, bízhatunk benne, hogy a lassú gazdasági növekedés mellett is szépen fognak teljesíteni, így a részvényeik kilátásai is kedvezőek. Mindezeket ugyanakkor nem szükséges nekünk magunknak megkeresni, számos olyan lehetőség áll rendelkezésre, ahol teljes portfóliókat vásárolhatunk, például befektetési alapokon vagy ETF-eken keresztül. A hasonló részvények az egyik fő célpontját jelentik az abszolút hozamú alapoknak, amelyekről december 3-án ingyenes előadást hallgathat meg a KBC Securities és a K&H Alapkezelő szakértőinek tolmácsolásában.