A 2017 nyarán végzett kutatás több mint 10 000 internetező véleményére épít, és kimutatta, hogy a zöld életmód kialakításában leginkább az otthoni körülmények, valamint az ezekből adódó kötöttségek (például az energiatakarékos megoldások igénybe vétele, közlekedési alternatívák megoldhatósága) játszanak leginkább szerepet.
Az emberek környezettudatosságról alkotott szemlélete sokat változott az évek alatt
és ez bizakodásra ad okot, a gyakorlatba viszont kevésbé sikerül ezt átültetni. A háztartásokon belül általában három környezettudatos megoldást használnak, azonban ezeket elsősorban spórolás céljából használják.
A megkérdezettek körében az energiatakarékos izzó a legnépszerűbb, 87 százalékuk nyilatkozta azt, hogy már vásárolt ilyent. A második helyen a kisfogyasztású háztartási berendezések állnak de sokan már hőszigeteléssel is bebiztosítják otthonukat. A válaszadók mindössze 3 százaléka nyilatkozta azt, hogy háztartásában egyetlen energiatakarékos megoldást sem használt, az oknak pedig a legtöbben a pénzügyi helyzetüket jelölték meg.
Az energiatakarékos megoldások használói hosszútávú megtérülést várnak a döntésüktől, tehát elsősorban ez esetben sem a környezetvédelem a fő vezérlő elv.
Palocsay Géza, a Jófogás ügyvezetője elmondta, hogy a vásárlók elsősorban náluk is az energiatakarékos termékeket keresik és mivel a spórolás fontos a háztartások számára, ezért a használt cikkek piaca is folyamatosan pezseg. A használt cikkek vétele viszont hozzájárúl az ökológia lábnyom csökkentéséhez és ez a megkérdezettek 25 százalékát motiválja.
A Jófogás annak is utánaszámolt, hogy a használt termékek adás-vétele mennyivel járúl hozzá a károsanyag kibocsátás csökkentéséhez. Csak az előző évben 200 000 tonnával csökkentette a használt cikkek piaca a szén-dioxid kibocsátást és ez megegyezik azzal, mintha Budapesten 31 napra leállna a teljes közlekedés.
Jól mutatja a felhasználói tudatosságot, hogy a megkérdezettek 60 százaléka szerint a a használtcikk vásárlás része a környezettudatos életmódnak,
20 százalékuk pedig kimondottan a fenntarthatóság miatt vásárol használt termékeket, vagy éppen adja el a saját, már nem használt darabjait.
Az eredményekből az is kiderül, hogy az emberek csak akkor hajlandóak változásokra, ha az nem befolyásolja a kényelmüket. A válaszadók 78 százaléka szerint ugyan a gépjármű mindennapos használata hozzájárúl a környezetszennyezéshez, ennek ellenére viszont felük minden nap használja autóját, ráadásul 47 százalékuk egyedül utazik.
Az Y és a Z generáció az elkövetkező 3 évben jellemzően többet szeretne majd autóval közlekedni, az X-ek és Babyboom szülöttei viszont pont a közösségi közlekedésben látnak potenciált.
A legjobb eredményeket a szelektív hulladékgyűjtés területén tudják felmutatni a magyarok. A válaszadók 92 százaléka szerint a szelektív hulladékgyűjtés teljes mértékben része a környezettudatos életmódnak és ezt az apró, de felelősségteljes cselekedetet mindenki magáénak kell, hogy érezze.
A szortírozásra leginkább a Babyboom generáció figyel oda, 95 százalékuk két vagy akár háromféleképpen is válogatja a felgyülemlett szemetet.
Összességében jó hír, hogy a magyar háztartások használnak energiatakarékos megoldásokat, viszont a felmérésből is kiderül, hogy amint távolodunk a saját mikroszféránktól, a közterületeken, vagy éppen a munkahelyen már nem érezzük annyira a zöld gondolkodás fontosságát.