A Flyadeal szaúd-arábiai légitársaság elállt attól a megrendelésétől, amely 30 Boeing 737 MAX szállítására vonatkozott. A döntésről egyébként maga a Boeing adott tájékoztatást, amely csak annyit közölt, hogy a szaúdi partnercég "menetrendi követelmények miatt" állt el az üzlettől. A döntés azonban bizonyosan azután született - írja a BBC -, hogy az amerikai gyártó két gépe is lezuhant ebből a típusból, összesen 346 ember halálát okozva.
A korábbi megállapodás a 30 gép mellé további 20 gépre szóló opciós záradékot is tartalmazott.
Az üzlet értéke 5,9 milliárd dollár volt (kb. 1700 milliárd forint),
legalábbis listaáron, noha a légitársaság minden bizonnyal számíthatott volna árkedvezményre.
Ennek azonban mostantól nincs jelentősége, mivel a diszkont cég - mely az állami tulajdonú Saudi Arabian Airlines vállalata - az Airbus A320-as gépeire fókuszálva bővíti tovább flottáját.
A Boeing igen nehéz időket él át, hiszen a MAX-gépek földön tartása miatt egyre több társaság nyújt be kártérítési igényt feléjük, vagy fontolgatja annak megtételét.
A cég már soron kívül, összesen 100 millió dollárt ajánlott fel a két légiszerencsétlenségben elhunytak hozzátartozóinak, ám ez a felajánlás független a vállalat ellen indított perek - későbbre várható - kimenetelétől.
S míg a Boeing a befektetők, vásárlók és persze az utazók bizalmának visszaszerzésén dolgozik - ez nem lesz egyszerű, tekintve, hogy újabb hibát találtak a most is tartó ellenőrzés során gépeiknél -, addig az ősi rivális Airbus kiemelkedő első félévet zárt.
Ipari források szerint az Airbus az első fél évben 389 gépet adott át a megrendelőknek, 28 százalékkal többet, mint egy évvel korábban.
Erre az évre az Airbus 880-890 gép szállítását tűzte ki célul, ehhez a második fél évben még körülbelül 500 gépet kell átadnia a vevőknek.
Az idén az eladásokat fellendítette a Bombardier cégtől átvett Canadian A220.
A múlt év első felében az európai gyártó eladásai 1 százalékkal 303 gépre csökkentek, főleg az A320neo típus hajtóműveinek szállítása körüli problémák miatt.
A végleges féléves adatokat az Airbus hamarosan közzé teszi.
Az Airbus 2011 után minden bizonnyal ismét az első helyre kerül a világ utasszállítógép-gyártóinak sorában,
miután a Boeing két katasztrófát követően kénytelen volt befagyasztani sztárterméke, a Boeing 737 MAX eladásait.
A cégnek ki kell javítania a szoftverhibát, amely feltehetőleg egy indonéz és egy etióp gép lezuhanását okozta. A Boeing május 31-ig 202 gépet adott át.
Ugyanakkor vannak vállalatok, melyek továbbra is bíznak a légitársaságban. Ahogy az Origo nemrég megírta, az IAG légikonszern, melyhez többek között a British Airways is tartozik, 200 darabos megrendelést adott le a problémás gépekre.