A hétfői orosz lapok újabb részleteket közöltek az orosz atom-tengeralattjáró próbamerülés alatt bekövetkezett balesetéről. Kiderült, hogy a balesetet a tűzoltórendszer meghibásodása, váratlan működésbe lépése okozta. A lapok által idézett szakértők szerint a tűzoltórendszer nem kívánt működésbe lépése nem ritka, a mai érzékelők ugyanis nagyon érzékenyen reagálnak egészen kevés füstre vagy a hőmérséklet legcsekélyebb emelkedésére is. Az automatikát emiatt a tengeralattjárókon ki is szokták kapcsolni, és csak a kézi irányítás működik, de ezt a próbajáraton nem lehet megtenni.
Ha a rendszer a hőmérséklet emelkedésére reagált, ezt okozhatta programozási hiba is - mondta Gennagyij Jakovlev hajóépítő mérnök a Komszomolszkaja Pravda című lapnak. Elképzelhető ugyanakkor az is, hogy a hajón lévő sok civil közül valaki rágyújtott.
A rendszernek működésbe lépéskor hangjelzést kell adnia. Ilyenkor fel kell venni a mindenki által kötelezően viselt lélegeztető készülék maszkját, vagy el kell hagyni az érintett rekeszt, mert az szinte azonnal hermetikusan lezárul. Egyes források szerint a hajón ugyan volt 220 darab egyéni lélegeztető készülék, de a civilek ezt nemigen tudják használni. Másrészt az is lehetséges, hogy a rendszer mégsem adott hangjelzést.
Igor Kudrin tengeralattjáró-kapitány a Kommerszant című lapnak azt mondta: a tengerealattjárót korszerűsítették, és egészen új rendszerekkel látták el. Szerinte az sem zárható ki, hogy ezeket nem próbálták ki, és nem illesztették össze elég alaposan.
A Komszomolszkaja Pravdának a Vosztok hajógyár munkatársa azt írta a lapnak: a hajógyáriak közül senki sem akart vállalkozni a Nyerpa (Fóka) kipróbálásra és az átadásra, mert mindenki tudta, hogy nagyon sok baj van a Nyerpával, és féltek az átvevő bizottságtól. Az első próbautakon állítólag a hajó fémborításának hegesztési varratainál még beszivárgott a víz.
A Kommerszant szerint a freonnal működő tűzoltó rendszerek képezik a leggyakoribb baleseti okot az orosz tengeralattjárókon: 1967 és 1999 között hat alkalommal okoztak emberhalált váratlan beindulás, illetve meghibásodás miatt, egyszer pedig egy gyári tévedés miatt nem oda került a freon, ahol a tűz volt. Történtek halálesetek a rendszer rendeltetésszerű működése során is.
A Nyerpa fedélzetén 208 személy tartózkodott a próbamerüléskor.