Még ebben az évben újra üzembe állhat a Boeing 737 MAX Európában
![Boeing 737 MAX](https://cdn.origo.hu/2023/12/ALrdweYi91RMkbG9l6hYxqlqeEKS1_ZTgTQ6miWnKf8/fill/1347/758/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50L2M3ZTMwNmM4N2Y5ZDRhNWVhMjNlM2ViMjJlMTA0YjIz.webp)
Patrick Ky elmondása szerint az EASA nem sokkal az után tervezi a típus használatának újbóli engedélyezését, hogy az amerikai Szövetségi Légügyi Hatóság (FAA) is kiadja az üzemeltetéshez szükséges dokumentumokat.
Európában így az év vége előtt ismét használhatják majd a típust a légitársaságok,
bár erre még a cég bejegyzése szerinti ország légügyi hatóságától is engedélyt kell kérni.
Az igazgató tájékoztatása szerint egyebek között arról is megállapodtak a Boeinggel, hogy a pilóták kézzel kikapcsolhatják a kormányrázó berendezést, amely veszélyhelyzetekre figyelmeztet. Az amerikai cégnek emellett egy harmadik, számítógép által vezérelt állásszög-jeladót is be kell majd szerelnie a MAX-okba. Ebből a műszerből kettő volt eddig, de a gép rendszerei egyszerre mindig csak az egyikből kaptak adatokat. A már legyártott példányoknál később, tervezett karbantartás keretében végzik el az átalakítást.
Patrick Ky jelezte: a Boeing másik típusa, a még berepülési fázisban lévő 777X engedélyezése a korábbinál jóval részletesebb lesz,
és nagy figyelmet fordítanak majd a repülésirányító rendszerek vizsgálatára.
Az EASA mellett az amerikai, kanadai, brazil és kínai hatóságok is külön vizsgálják a Boeing által elvégzett módosításokat.
A típussal fél éven belül két halálos légikatasztrófa is történt, amelyekben 346-an haltak meg. 2018 októberében a Lion Air, 2019 márciusában pedig az Ethiopian Airlines egy-egy járatát teljesítő gép zuhant le.
Az eddigi vizsgálatok szerint ebben nagy szerepe volt az átesésvédelmi rendszernek,
amely egyetlen jeladóból vett adatot. A Boeing az elmúlt másfél évben egyebek között átalakította a teljes repülésirányító rendszert, és az átesésvédelmi berendezés már több jeladót használ. Emellett a társaságnak módosítania kellett a pilótaképzés anyagát is.