Oroszország költségvetési bevételei az olajból és gázból 28 százalékkal, azaz 2500 milliárd rubellel (36,71 milliárd dollár) emelkedtek 2022-ben. Csak a Gazprom 2022-ben 15,5 milliárd köbméterre növelte a gázszállításokat.
KÍNÁBA, A POWER OF SIBERIA GÁZVEZETÉKEN KERESZTÜL, AZ OROSZ KŐOLAJTERMELÉS MINTEGY 2 SZÁZALÉKKAL, 535 MILLIÓ TONNÁRA EMELKEDETT, A KŐOLAJEXPORT PEDIG 7 SZÁZALÉKKAL BŐVÜLT.
Ezzel párhuzamosan az európai országok tovább rombolják gazdaságaik erejét a teljesen értelmetlen szankciókkal. Mára egyre nyilvánvalóbb, hogy a szankciós politika teljesen hatástalan, már olyan liberális szankciópárti politikusok is elismerik mindezt, mint például a magyarellenes Guy Verhofstadt, aki a napokban arról írt a közösségi oldalán, hogy
AZ EDDIG ELFOGADOTT 9 SZANKCIÓS CSOMAG HATÁSA NAGYJÁBÓL A NULLÁVAL EGYENLŐ.
Ugyanezt támasztja alá a Goldman Sachs legfrissebb prognózisa, amely alapján például az Egyesült Királyság gazdasági visszaesése 2023-ban szinte ugyanakkora lesz, mint Oroszországé.
A szankcióval sújtott ország GDP-je 2023-ban várhatóan csupán 1,3 százalékos visszaesést fog tapasztalni a nyugati szankciók miatt, de 2024-ben már 1,8 százalékos bővülés következik, ami azt jelzi, egyáltalán nem sikerült kivéreztetni az orosz gazdaságot, miközben korábban ezt várták a szankcióktól a brüsszeli vezetők. A visszaesés várható mértékét jól mutatja, hogy öt évvel vetheti vissza a reálbéreket Nagy-Britanniában a megélhetési költségekre gyakorolt inflációs felhajtóerő, és ez a koronavírus-járvány előtti reálbérszint újbóli elérését is évekkel késleltetheti.
Hasonlóan beszélt pár nappal ezelőtt Vlagyimir Putyin orosz elnök is. Stabilnak, a Moszkva ellenfelei által előre jelzettnél sokkal jobbnak nevezte az orosz gazdaság helyzetét. Nyilatkozata szerint ez a makrogazdasági mutatókban is megmutatkozik,
a munkanélküliség történelmi mélyponton van és az infláció alacsonyabb a vártnál, ráadásul csökkenő tendenciát mutat
Az Európai Unió szankciós politikájával szemben észszerű elvárás volt, hogy az nagyobb kárt okozzon Oroszországnak, mint Európának. Mivel a büntetőintézkedések nem voltak képesek felgyorsítani a háború lezárását (sőt, a fegyveres konfliktus egyre mélyül), és az EU kilátásai romlanak, egyre több kritika éri a közösség korábbi törekvéseit. Az uniós kormányfők a következő év elején várhatóan döntenek majd az EU szankciós politikájának jövőjéről, ezért a Századvég felmérte, hogy az európai közvélemény szerint mennyiben teljesült az eredeti elvárás.
Az Európai Unió átlagát tekintve, a választ megjelölők többsége (53 százaléka) szerint a szankciók mind az európai, mind az orosz gazdaságnak ártottak. Sokatmondó, hogy csaknem négyszer annyian (37 százalék) gondolják úgy, hogy a büntetőintézkedések elsősorban az EU gazdaságának ártanak, mint akik Oroszországot látják a szankciók elsődleges vesztesének. Az előbbiek valamennyi uniós tagállamban többségben vannak az utóbbiakkal szemben.
A tagállami különbségeket jól magyarázza az országok eltérő hozzáállása a közösség szankciós politikájához. Európa kárait legnagyobb arányban a szankciókritikus déli tagállamok (Görögország: 55, Ciprus: 54 százalék) és Magyarország (52 százalék) tartják nagyobbnak az orosz költségeknél. A szankciópárti országokban az arány kisebb, de jelentős: Dániában 19, Finnországban 20, Észtországban és Lengyelországban 24 százalék. Az eredmények alapján kijelenthető, hogy az európai közvélemény szerint a szankciókkal kapcsolatos eredeti elvárás – miszerint azoknak jobban kell fájniuk Oroszországnak, mint az EU-nak – nem teljesült.
Magyarországon az emberek 97 százaléka elutasítja a súlyos károkat okozó brüsszeli szankciókat. Az eredmények alapján a nemzeti konzultáció kitöltői egyértelmű nemet mondanak azokra a szankciókra is, amelyek tovább növelik az élelmiszerárakat, vagy éppen az európai turizmusra raknak további terheket – közölte Szentkirályi Alexandra. Kiemelte: az Európai Unióban a magyar kormány kérdezte meg először az állampolgárokat a szankciókról.
A nemzeti konzultáció eredménye világos: a magyar emberek elutasítják a brüsszeli szankciókat!
– fogalmazott Orbán Viktor a hivatalos Facebook-oldalán közzétett bejegyzésben.
A szankciók teljes bukásának legfőbb oka, hogy az Európai Unió számos elkötelezetten szankciópárti tagállama is növelte Oroszországgal zajló kereskedelmének volumenét az orosz–ukrán háború kitörése óta, így egyértelműen saját szavaival ellentétesen cselekszik – derül ki az Observatory of Economic Complexity (OEC) kimutatásából. A The New York Times az OEC adatsorából részletes elemzést készített, ezek főbb megállapításait szemlézte korábban a Magyar Nemzet. Vagyis hazug volt az egész szankciós politika.
A gazdasági elemzőintézet Oroszország 13 fontos kereskedelmi partnerének Oroszországba irányuló exportját és onnan származó importját vizsgálta: a kereskedelmi volumen szerinti sorrendben Kínáét, Németországét, az Egyesült Államokét, Törökországét, Dél-Koreáét, az Egyesült Királyságét, Hollandiáét, Japánét, Indiáét, Belgiumét, Spanyolországét, Brazíliáét és Svédországét. Az adatsor úgy állt össze, hogy a vizsgált országok és Oroszország 2017–2021 közötti átlagos havi kereskedelmi forgalmát hasonlították össze a háború utáni hónapok átlagával.
Kiderült: Oroszországgal folytatott kereskedelmét a tizenháromból csak öt ország csökkentette, érdemi csökkenés ezen belül is csak az Egyesült Királyság (–79 százalék), Svédország (–76 százalék), illetve az Egyesült Államok (–35 százalék) Oroszországhoz fűződő kereskedelmi kapcsolataiban történt. Dél-Korea és Oroszország kereskedelmi volumene is 17 százalékkal csökkent ugyan, de rendkívül egyoldalúan: míg az Oroszországba irányuló dél-koreai export 43 százalékkal, Dél-Korea orosz importja csak 4 százalékkal csökkent, így Oroszország a velük folytatott kereskedelmen messze jobban keres most, mint korábban, és Dél-Korea sem mondott le az orosz nyersanyagokról.
Ennél még súlyosabb a helyzet
Németországban, amely úgy ért el 3 százalékos csökkenést Oroszországgal folytatott kereskedelmének volumenében, hogy a korábbinál 51 százalékkal kevesebb német árut küld Oroszországba, Oroszországból származó importjának értéke ugyanakkor 38 százalékkal növekedett.
Ennek hátterében a teljesen elhibázott brüsszeli szankciók által okozott gázárrobbanás áll, s ezen a kereskedelmi átrendeződésen is kitűnően kerestek az oroszok. A fennmaradó nyolc ország ugyanakkor kihasználta az Oroszország nyújtotta kereskedelmi lehetőségeket.
Így járt el az Oroszországot szankcionáló Nyugathoz sorolható országok közül Hollandia, Japán, Belgium és Spanyolország: a holland–orosz kereskedelem 32, a japán–orosz 13, a belga–orosz 81, a spanyol–orosz 57 százalékkal bővült. Ezen országok mindegyike jelentősen kevesebb árut exportál ma Oroszországba, mint korábban, ugyanakkor a „mindössze" 40 százalékos importnövekedést felmutató Japánon kívül mindegyikük több mint duplaannyit importál onnan, busás jövedelmet biztosítva Oroszországnak – s mivel az orosz vezetékes gáztól gyakorlatilag független országokról beszélünk, itt a németekéhez hasonló kényszerhelyzetről szó sincs, ezek a derék szankciópárti országok azért adnak ma Oroszországnak több pénzt, mint február 24-e előtt, mert üzleti megfontolások mentén így döntöttek.
A teljesen elhibázott szankciók másik nagy "eredménye", hogy az elmúlt hónapokban ráadásul az energiapiacon kereskedelmi konfliktus is kialakult, melynek ütközőzónájában Európa áll. Jól példázza ezt az a helyzet, amelyet az olajpiac eseményei mutatnak. A magas olajárak az Egyesült Államok vezetőinek is bosszúságot okoztak. Így például a novemberi félidei választások előtt Joe Biden amerikai elnöknek is fájhatott a feje az üzemanyagárak emelkedése és a rekordmagas infláció miatt.
Akkor az is kiderült, hogy Amerika veszített külpolitikai érdekérvényesítő képességéből. A nagy olajkitermelő országok ugyanis szembehelyezkedtek az Egyesült Államokkal. Tavasszal, amikor Amerika olajembargót vezetett be Oroszországgal szemben – és az Uniót is ebbe az irányba terelgette –, Biden alighanem úgy kalkulált, hogy sikerül majd rávenni más nagy olajkitermelő országokat – például Szaúd-Arábiát –, hogy helyettesítsék az orosz olajat, és ezzel enyhítsék az árnyomást. A terv azonban kudarcba fulladt. Ezzel az orosz–ukrán háború szintet lépett, és világméretű kereskedelmi konfliktussá eszkalálódott.
Miután pedig a szankciók és a válaszlépések hatásai is leginkább az Unió gazdaságát sújtják, Európa igencsak megissza ennek a levét.
Az olajkínálat 2023-ban tovább csökkenhet, miután Oroszország jelentősen, akár öt-hét százalékkal is visszavághatja az olajkitermelését a nemzetközi ársapkák bevezetése és az olajembargó miatt 2023-ban.
„Vajon hogyan lehetséges az, hogy a média két pólusa teljesen ellentétes képet fest le a szankciók hatásairól?" – tette fel a kérdést korábban a közösségi oldalán Hortay Olivér. A Századvég klíma- és energiapolitikai üzletágának vezetője megadta a magyarázatot is.
Sorra érkeznek az elmúlt év statisztikai adatai, így újra felerősödött a közéleti vita a büntetőintézkedések létjogosultságáról. Meglepő módon már a belga EP-képviselő, Guy Verhofstadt is arról posztolt, hogy a bevezetett kilenc szankciós csomag ellenére nőtt a kereskedelmi forgalom az Európai Unió és Oroszország között, így – a politikus megfogalmazása szerint – az intézkedések hatása „kevesebb mint nulla"
– ismertette a szakértő.
Az ellentmondás oka, hogy a két hír eltérő adatokra épít. A szankciópárti szereplők jellemzően a leszállított mennyiségekkel foglalkoznak, amiben valóban jelentős visszaesés volt tapasztalható. Oroszország 2022-ben 45 százalékkal kevesebb gázt exportált, mint egy évvel korábban. Ezzel szemben a szankciókritikusok figyelembe veszik az árakat is, azaz, hogy az oroszok mennyiért tudtak értékesíteni az európai piacon. És mivel a gáz egységára csaknem háromszorosára, a 2021-es 47 eurós szintről átlagosan 137 euróra növekedett 2022-re, a kereskedelmi forgalom – így Oroszország bevételei és Európa költségei – a kisebb leszállított mennyiség mellett is emelkedtek – hívta fel a figyelmet a fejleményekre Hortay Olivér.
A kérdés, hogy melyik adat alapján ítélhetjük meg a szankciók eredményességét. Az üzletágvezető szerint a válasz egyértelmű: a kereskedelmi forgalmat érdemes nézni.A büntetőintézkedések célja, hogy úgy csökkentsék Oroszország bevételeit, hogy nem növelik jelentős mértékben Európa terheit. Mivel azonban az Unió kitett az orosz energiahordozóknak, a kisebb leszállított mennyiség drasztikusan megemelte az árakat, így a büntetőintézkedések kontraproduktívnak bizonyultak, mert úgy okoztak jelentős terhet az EU-nak, hogy Oroszország képes volt növelni az árbevételét.