Az Európai Labdarúgó Szövetség 1991-ben gondolt merészet, s nagyot és átfogó kupareformot kezdeményezett. A főleg pénzügyi változást sürgető Lennart Johansson elnök okosan szervezkedett, a Bajnokcsapatok Európa Kupája a hangzatos Bajnokok Ligája nevet kapta. A szabályok kidolgozása külön kitért már a televíziós jogdíjak és a szponzoráció körére is, a markentingjogokat mindenesetre ekkor már teljes egészében az UEFA birtokolta.
Elsősorban a bevételi oldalt kellett megerősíteni, így a centralizált marketing jegyében a luzerni székhelyű TEAM AG előbb kiharcolta, hogy minden jog a kezében fusson össze, majd kidolgozta a premizálási rendszert, amely biztosította a pénzt az induló csapatoknak a kvalifikációtól egészen a döntőig emelkedő tendenciát mutatva, megspékelve a győzelemért járó bónuszért.
A fejlődésre jellemző, hogy amíg a BL első évében 38 millió euró került szétosztásra, addig 2004-re ez az összeg 565 millió euróra rúgott, 2006-ra 592 millió euró került szétosztásra - az idei tervek pedig 800 millió eurót céloznak meg. (Azt azért meg kell jegyezni, az UEFA pénzügyi politikáját elsősorban az jellemzi, hogy bevételeiből lehetőség szerint minél többet visszajuttasson a tagszövetségeknek, illetve a nemzetközi kupákban résztvevő kluboknak.)
Amint a táblázatból kitűnik, a mesterségesen létrehozott bajnokság nincs kifulladóban, ennek köszönhetően 2006-ban komoly "béremelést" eszközöltek az UEFA fő emberei.
A BL-díjazás változásai (euróban):
2005-2006 | 2008-2009 | |
Összesen | 592 millió | 800 millió |
Csoportkör | 1,6 millió | 2 millió |
Meccspénz | 320 ezer | 400 ezer |
Győzelem | 320 ezer | 600 ezer |
Döntetlen | 160 ezer | 300 ezer |
Nyolcaddöntő | 1,6 millió | 2,2 millió |
Negyeddöntő | 1,92 millió | 2,5 millió |
Elődöntő | 2,56 millió | 3 millió |
Vesztes | 3,84 millió | 4 millió |
Győztes | 6,4 millió | 7 millió |
Mindez azt jelenti, hogy egy csoportkörbe jutott csapatnak 4,4 millió euróval garantáltan nő a bankszámlája, és a győztes legalább mintegy 20-25 millió eurót bezsebel a pályán nyújtott teljesítményével.
Ezen összegek mellett még nem beszéltünk a reklám- és marketingjogokról, amelyek ugyancsak komoly, akár több tízmilliós bevételt is hozhatnak a kluboknak.