Schumacher zárta az élen az év első edzésnapját
2012. március 16. 06:27
Michael Schumachernek sikerült az élbolyban tartania Mercedesét az idénynyitó Ausztrál Nagydíj péntek délutáni szabadedzésén, amelyen még a délelőtti eredményére is rátett egy lapáttal, az utolsó pillanatban megszerezve a vezetést a felszáradó pályán.
A hétszeres világbajnok egész nap csúcsformában vezetett, az olykor nehéz körülményektől függetlenül folyamatosan a tabella elején tudott maradni. Az utolsó negyedórában, amikor a versenyzők végre feltehették az autójukra a slick gumikat, és folyamatosan változott a sorrend, Schumacher Nico Hülkenberggel és Sergio Pérezzel harcolt az első helyért. Végül pillanatokkal a leintés előtt, a közepes Pirelliken futotta meg 1:29.183-as körét, amellyel az élen végzett. Hülkenberg a lágy keverékű abroncsokat használta.
Noha az első edzés végére a pálya csaknem teljesen felszáradt, a második tréning elején újra zuhogni kezdett az eső, így a nedves aszfaltra eleinte esőgumikon kimerészkedő autók sűrű vízfüggönyt húztak maguk után. Később intermediate-ekre tudtak váltani, majd több mint tíz perces szünet következett, mert mindenki arra várt, hogy először mások próbálják ki a slickeket. Addig Pérez állt az élen, megelőzve Schumachert, Maldonadót és Vettelt.
Kattintson a képre a galériához!
A végső rohamban Fernando Alonso, akárcsak délelőtt, ismét a 4. helyre kormányozta Ferrariját, amely azonban továbbra is nehezen kezelhetőnek tűnt. Az első edzésen kicsúszó Felipe Massa ezúttal nem keveredett semmilyen kalamajkába, de csak 7. lett. A legjobb hét közé Schumacheren kívül így a két Force India, a két Sauber és a két Ferrari került be.
Heikki Kovalainen ismét gyorsnak mutatkozott az ex-Lotus Caterhammel, megkaparintva a 8. helyet Nico Rosberg előtt. A Red Bullok megint nem villogtak, s bár a 10-11. hely aligha tükrözi híven az RB8 képességeit, a címvédő Sebastian Vettel délelőtt elismerte, hogy "egyáltalán nem" érezte jól magát az autójában. A Red Bull számára aggasztó lehet, hogy az egyenesben 14 km/ó-val lassabbak voltak a DRS-re a speciális fejlesztésű, titokzatos F-csatornával is rásegítő Mercedesnél.
A McLaren az esőben nem kockáztatott, és csak Jenson Buttont küldte ki a pályára aerodinamikai adatokat gyűjteni, miközben Lewis Hamilton a garázsban beszélgetett a szerelőkkel. Bár a slickeken is csak a 15-16. helyen fejezték be az edzést, a napi összesítésben, délelőtti időeredményeiknek hála ők lettek a leggyorsabbak.
A Lotusok sokáig ki sem dugták az orrukat a garázsból. Kimi Räikkönen ismét csupán 7 kört tett meg - eggyel kevesebbet, mint délelőtt -, ezért a nap folyamán még az autóját élesben először ma tesztelő Marussia versenyzői is több időt töltöttek nála a pályán. A Forma-1-be kétéves kihagyás után visszatérő finn 18. lett.
A HRT-nek ismét nehéz dolga volt: Narain Karthikeyan teljesített ugyan 16 kört, de az edzés utolsó pillanataiban ismét elromlott az autója. Pedro de la Rosa pedig egy hidraulikai hiba miatt egész nap csupán egyetlen kört tett meg, vagyis szombaton szinte lehetetlen feladat vár rá, ha az időmérőn nem akar a 107 százalékos határon kívül kerülni.
Mivel ma mindkét edzésen esett az eső, egy új szabály szerint a csapatok az eredetileg péntekre szánt három szett slick közül egyet továbbvihetnek a szombat délelőtti szabadedzésre, amely magyar idő szerint hajnali 4-kor veszi kezdetét.
Köszöntjük kedves olvasóinkat az idénynyitó Ausztrál Nagydíj második szabadedzéséről élőben készülő tudósításunkban! A csapatoknak nincs szerencséjük: eleinte a reggeli edzésen is nedves volt, és csak később száradt fel a pálya, ráadásul azóta újra esett, úgyhogy most még vizesebb az aszfalt. És újabb esőfelhők fenyegetik az Albert Parkot.
Jenson Button és Lewis Hamilton Michael Schumachert előzte meg, a 4. Fernando Alonso lett az első szabadedzésen. A tudósításunkat a teljes eredménylistával itt olvashatják.
Aztán kedélyesen elbeszélgetnek. Az eső ismét zuhog, a lelátókon mindenki elővette az esernyőket, ezért lehet, hogy megint várni kell rá, hogy a csapatok kimerészkedjenek a pályára.
A Sauber sűrű vízfüggönyt húz maga után, a pálya tényleg nagyon nedves. Pérez egy próbakör után vissza is tért a bokszba. Martin Whitmarsh az imént nyilatkozta a Sky-nak, hogy ilyen körülmények között nem fognak sok időt a pályán tölteni, mert nem látják értelmét. A nap egyébként már kisütött.
Itt megtekinthetőek a délelőtti edzésen a versenyzők által a pálya egyes szektoraiban elért részidők és a mért sebességek.
Whitmarsh elismerte, hogy a nagy frissítést már a barcelonai teszt utolsó napjaira elvitték, az autójukon azóta nem történt látványos technikai módosítás.
Senna és Ricciardo is a pályán van, de az aszfalt annyira vizes, hogy a rendes esőgumikat kell használniuk. A Pirelli éppen most emlékeztetett mindenkit a Twitteren, hogy ezek versenytempónál 60 liter vizet szorítanak ki másodpercenként.
Karthikeyan a délelőtti műszaki problémája után már folytatja is az F112 tesztelését, és a csapat közben összeszerelte Pedro de la Rosa autóját is. A spanyol hamarosan beül a pilótafülkébe, és megkezdi a munkát.
1:47.166 alatt teljesítette a legutóbbi körét, míg Ricciardo 1:48.874-nél jár. Vettel és Webber a Red Bull garázsának hátuljában beszélgetnek, szemlátomást jókedvűen.
Az első körében csak 4 ezreddel marad le az élen álló Vergne-től, de a célegyenes végén utána lecsúszott a fűre. Karthikeyan 4 kör után visszatért a bokszba.
A vizen, talán az egyik fehér csíkon megindult a Toro Rosso fara, de Ricciardo egy gyors piruettet követően folytatni tudta a körözést. Közben Hülkenberg feljött a 2. helyre Kobajasi mögé, megelőzve Vergne-t.
De la Rosa már kimehetett volna a pályára, de egy abszurd probléma megakadályozta ebben: az autóra nem tudják feltenni az orrkúpot, mert egyszerűen nem akar rámenni. A szerelők most küzdenek vele.
És át is veszi a vezetést 1:44.912-es körével. Kobajasi az esőgumikon 1:45.117-es eredményt ért el röviddel ezelőtt.
A versenyirányítás ebben a pillanatban az eső ellenére is engedélyezte a hátsó szárny felcsapását. Az utolsó fél órában elvileg csak versenymódban lehet majd használni a DRS-t, azaz akkor, ha egy autó a mérési pontot legfeljebb egy másodperces távolságban követ egy másikat.
A 14-es kanyarba túl nagy lendülettel érkezett, és a kavicson átszánkázva csak a füvön tudta megfogni a Saubert, alig egy méterre fordulva el a gumifaltól. Csodálatos megmenekülés. Alonso nemrég 1:42.171-re javított, majd visszatért a bokszba, most Massa van a pályán az intermediate gumikon. Ő délelőtt kicsúszott, erről itt látható a videó.
1:41.976 alatt teljesítette a körét. Az aszfalt még mindig vizes, de azért egyértelműen javulnak a pályaviszonyok. Webber a 4. helyen kezdett.
A körideje 1:40.721.
Ahogy javulnak a körülmények, javulnak a köridők is. Button 1:39.497-re faragta le az etalont, majd 1:37.989-re. Még mindig az intermediate gumikat használja, de most már szépen süt a nap.
1:37.649-es kört fut az intereken, megelőzve Maldonadót, aki közben ismét Button elé került. A 4. helyen Vettel áll.
Elfékezi magát, és átrobog a füvön. A Red Bull szanaszét hányja a földdarabokat és fűcsomókat, egy ilyen még az autó splitterére is ráragadt, amint az a lassításból látszik.
Az FIA közlése szerint azt, ami 100 méterrel a kanyar előtt volt. Hogy miért, azt nem tudjuk, de ez a versenyzők számára biztosan megnehezíti, hogy belőjék a helyes fékezési pontot.
A középső szektorban abszolút legjobb részidőt ért el, de csak harmadik lett. Schumacher is javított az első két szektorban, a köridején mégsem. Az előbb úgy tűnt, 3 tizedet még le fog faragni az eredményéből, csak majdnem kicsúszott, így ez nem sikerült neki.
Az interekkel 1:37.189-re gyorsul, fél másodpercet verve Schumacherre. A célegyenesre vezető kanyar belső ívére közben begurult egy bója - valaki alighanem eltrafálhatta nemrég. Vettel a rádión jelzi, hogy talán már érdemes kipróbálni a slikeket. Most csak Glock van kint a pályán.
Sőt sem ő, sem Grosjean nem volt kint a pályán még egy ellenőrző kör erejéig sem. A hétvége nem kezdődik jól a Lotus számára: Räikkönen délelőtt is csak 8 kört teljesített, mert átszerelték az autójában a kormányművet.
Alighanem mindenki arra vár, hogy valaki más próbálja ki a slickeket. Webber autójára a garázsban már feltették a lágy keverékűeket. Az eső miatt egyébként az FIA lemondott arról, hogy az edzés utolsó félórájában csak versenyüzemmódban lehessen használni a DRS-t.
Már 20 kört tett meg, és Vergne is 16-ot. A sorrend jelenleg: Pérez, Schumacher, Maldonado, Vettel, Button, Ricciardo, Vergne. Még mindig csend van a pályán, mindenki vár.
Néhány perccel ezelőtt még sisak nélkül, fesztelenül beszélgetett a garázsban. Lehet, hogy nincs gond az autójával, mert a BBC úgy tudja, a McLaren Buttont is csak azért küldte ki a vizes pályára, hogy aerodinamikai adatot gyűjtsön.
A közepes keverékű slickeken hajt ki a pályára. Kobajasi közben a bokszutcában álldogáll zsebre dugott kézzel, és azt mondja a Sky-nak, hogy várhatóan csak tíz perc múlva mennek ki újra.
Megerősítették, hogy azért nem küldték ki Hamiltont a vizes pályára, mert még kevés a pótalkatrész az MP4-27-hez, és nem szerették volna, ha történik valami az autóval. Most derült ki, hogy Schumachernek is sikerült megrongálnia a Mercedes első szárnyát a legutóbbi etapjában, ezért a W03 orrkúpját le is kellett cserélni.
Úgy tűnik, felpörögnek az események: Vettel, Hamilton, Grosjean és a két Toro Rosso is kimerészkedett a garázsból. Az utolsó negyedóra pörgősnek ígérkezik...
A közepes keveréken 1:36.190-es kört fut, 8 tizedet verve Vettelre, aki a lágy gumikkal egy pillanatra átvette a vezetést.
1:34.001-re javít a lágy gumikon, de most mindenki javít szinte minden körben.
1:31.639 az ideje, mögötte Massa, Kovalainen, Hülkenberg és Grosjean van. Ebből sem fogunk tisztább képet kapni az erőviszonyokról...
Igaz, egyelőre csak a 13. helyen áll, 3,8 másodperces hátránnyal. Schumacher a második szektor után a leggyorsabb volt, de aztán lelassult.
A második és harmadik szektorban abszolút legjobb részidőt ér el, tolja le a pályáról Räikkönent. Egy teljes másodperces előnnyel vezet, az ideje 1:30.643.
1:29.808-as kört fut a közepes gumikon, míg Schumacher a lágyakon érte el az előbbi eredményét. Közben Pérez és Alonso is beférkőzött elé.
11 ezredre közelíti meg Hülkenberget. A második és harmadik szektorban ismét mindenkinél gyorsabb volt.
A finn kicsúszott, és ahogy visszatért a pályára, ketten majdnem eltrafálták a Caterhamet. Nagy szerencséje volt. Egyébként az előkelő 8. helyen áll.
A célegyenesre ráfordulva félig a fűre csúszik, ettől a Sauber vadul riszálni kezdi a farát. Majdnem megfogja, de mégiscsak megforog, hogy aztán guruljon tovább.
Az utolsó pillanatban hátrébb taszítja Hülkenberget a tabellán, 1:29.183-as köridőt ér el. Ma egész nap nagyon ott volt a szeren. Karthikeyan alatt közben ismét megállt a HRT. De la Rosa egész nap egy árva kört sem tudott megtenni, úgyhogy holnap a lehetetlennel határos dolga lesz. Az edzésnek vége, hamarosan bővítjük a cikket az eredménytáblázattal és az összefoglalóval. Köszönjük a figyelmet!