A Ferrari megtartotta a vezetést a Malajziai Nagydíj utolsó szabadedzésén is, amely mégis aggasztóan ért véget számukra, mert a világbajnoki címért harcoló Sebastian Vettel hajtáshibával kénytelen volt visszadöcögni a bokszba.
A csapat elektromos hibára gyanakodott, ezért úgy döntött, kicseréli a német versenyző motorját – mégpedig a legújabb specifikációra, amelyet eredetileg későbbre tartogattak.
Ez nem jár büntetéssel, mert még csak a negyedik egysége lesz az idén.
Az eltérő időpont miatt a pálya most jóval melegebb volt, mint péntek délután, az edzés végéig 52 fokra nőtt a hőmérséklete. Ráadásul a Pirelli a terhelés miatt megemelte a minimális kötelező keréknyomást, így még könnyebb lett elmelegíteni a gumikat. A Ferrari azonban a megváltozott körülmények ellenére is legyőzhetetlennek bizonyult. Ezúttal Kimi Räikkönen érte el a legjobb időt, bár Vettel pénteki pályacsúcsát ő sem tudta megközelíteni.
A 3. helyen Daniel Ricciardo végzett, aki a Red Bull-lal mindössze 5 századdal bizonyult lassabbnak Vettelnél. Csapattársa, Max Verstappen csak jóval később, forróbb aszfalton teljesítette az időmérő-szimulációját, és 7 tizedes hátránnyal 6. lett a két Mercedes mögött.
Ráadásul az edzés utolsó pillanataiban részese volt egy bizarr incidensnek is, amikor összeütközött Jolyon Palmerrel.
Palmer épp a gyors körét fejezte be, és az utolsó kanyarban megpróbálta belülről kifékezni a lassan haladó Verstappent, de blokkolta a Renault kerekeit, a holland pedig bekanyarodott előtte. Palmer autójának első szárnya kiszakította a Red Bull bal hátsó kerekét, ezért Verstappen gyorsan visszamenekült a bokszba, ám közben tiltott irányból kerülte meg a bejáratnál elhelyezett bóját. Az incidens miatt mindkét versenyzőt beidézték a sportfelügyelők.
A Mercedes ezúttal is küszködött. Míg Valtteri Bottas folytatta a kísérletezést az új aerodinamikai csomaggal, Lewis Hamilton visszatért a régihez, de egyikük sem tudta megközelíteni a Ferrarikat. A finn végzett előrébb, az előnye azonban nem volt jelentős, ráadásul Hamilton azért került mögé, mert a gyors körében besokallt az utolsó kanyar bejáratánál, és emiatt vesztett pár tizedet.
A legjobb tíz közé befért még a két Force India, Felipe Massa a Williamsszel, valamint Stoffel Vandoorne, aki a McLaren régi aero-csomagját használva megelőzte az újjal versenyző Fernando Alonsót.
Jó reggelt! Mindjárt a harmadik szabadedzéssel folytatódik az utolsó Malajziai Nagydíj programja. Ezúttal nem esik Szepangban, meleg van: a levegő majdnem 32, az aszfalt 47 fokos - forróbb, mint tegnap. Az ég azonban felhős, és később eshet is. Helyi idő szerint mindjárt délután 2 óra lesz.
Bár a pálya jellegéből adódóan mindenki őket tartotta a favoritnak itt, a pénteki szabadedzéseken nem tudtak labdába rúgni a Ferrari és a Red Bull mellett. Délután 1,4 másodperccel voltak lassabbak Vettelnél, aki még a lágy (azaz itt közepesen keménynek számító) gumikon is pályacsúcsot futott, és jobb időre volt képes, mint Hamilton és Bottas a szuperlágyakon. Az elemzésünk a helyzetről itt olvasható. A Mercedesnek nagy szüksége van erre az edzésre, hogy kiigazítsa a beállításokat, ezért jól jön nekik a száraz idő. A Sky szerint Hamilton ma megpróbál visszatérni a hagyományosabb beállításokhoz, míg Bottas tovább kísérletezik az új fejlesztésekkel.
Máris heten vannak kint, a legtöbben a közepes gumikon teszik meg az ellenőrző körüket. Tegnap szinte senki nem tudott megtenni rendes hosszú etapot Grosjean balesete miatt - aki teheti, ezt most biztosan pótolni próbálja, mert a lágy gumikról gyakorlatilag semmilyen adatuk nincs.
Grosjean összetört autóját hajnali 3-ig javították, de ehhez nem kellett elhasználniuk egy jokerüket sem: mivel a balesetet a pálya okozta (egy rosszul rögzített csatornafedél, konkrétan), az FIA-től engedélyt kaptak az éjszakai munkára. Úgy hírlik, a Haas kompenzációt is fog követelni a pályától, amiért önhibájukon kívül anyagi kár érte őket, ráadásul Grosjean új aero-csomagja is megsemmisült. 280 km/ó-val ment, amikor defektet kapott, 17 G-vel csapódott a gumifalba, Szerencséje volt, hogy megúszta.
Egyelőre csak neki és az újonc Gaslynak van mért köre. A finn ugyanúgy vibrációra panaszkodott, mint a tegnap délutáni edzés elején. Az ideje a szuperágy gumikon elsőre 1:32.665. Jön Bottas is.
Mint említettük, az ő Mercedesén az új aero-csomag van, míg Hamilton visszatért a régihez. Az első jelek nem túl biztatóak: Bottas rögtön 7 tizedet kapott Räikkönentől... Mögöttük Sainz, Gasly és Stroll van a tabellán, másoknak még nincs mért körük.
A Pirelli az eredetileg megadott 21,5/18 psi-hez képest mára 1 psi-vel megemelte a minimálisan kötelező nyomást. Így könnyebb bemelegíteni a gumikat, viszont utána hamarabb túlmelegednek, ami nem jó hír a már tegnap is ezzel küszködő Mercedes számára.
2 tizedet kap Räikkönentől. Bottas 4-re faragta le a hátrányát, míg Verstappen, Hamilton és Ricciardo hátránya 6-7 tized körül van. Mindannyian a szuperlágy gumikon érték el az idejüket. Ez a nap is a Ferrarinak indul a legjobban...
Ma van a nagy nap: az F1 szupertinije 20 éves lett. Boldog szülinapot, Max! Jelenleg a 4. helyen áll.
Na, ez már biztatóbb: 15 ezredet vert Räikkönenre, akihez Vettel is 21 ezredre felzárkózott. Az ő tegnapi, 1:31.261-es pályacsúcsa azonban még messze van. Még mindig csak 13-an iratkoztak fel a tabellára.
A három élcsapat versenyzői visszatértek a bokszba az első menet után, kivéve Hamiltont. Mindannyian 5 körön vannak túl, és a szuperlágy gumikat használták - leszámítva Ricciardót, aki a lágyat. Így állunk: Hamilton, Räikkönen, Vettel, Verstappen, Bottas, Ricciardo, Pérez, Ocon, Sainz, Hülkenberg, Palmer, Gasly, Stroll.
Az első szektorban egyéni, a másodikban abszolút legjobb részidőt ért el, de lehet, hogy a harmadikra elfogytak a gumijai, mert végül nem lett gyorsabb a korábbinál.
Az előbb már használt szuperlágy szettjén. Az új aero-csomaggal egyelőre 4 tizeddel lassabb, mint Hamilton a régivel. Massa lesodródott egy rázókőre, és az oldalsó légterelőjéből letört egy darab. Vettel kiszállt a Ferrariból, aztán kisétált a garázsból is. Hm.
A 9. körében 1:32.539-re javította a mai etalont, az első két szektorban abszolút legjobb részidőt érve el. Ez már biztató a Mercedes számára - a rádión tájékoztatják is Hamiltont, hogy senki más nem tett meg ennyi kört a szuperlágyakon ma. Megkérdezik, nem akar-e korán egy új szettre váltani, mert hamarosan megérkezhet az eső.
Az utolsó kanyarban túl hamar adott gázt, és a McLaren ettől megforgott alatta. Egyelőre a 9. helyen álll - új aero-csomagot kapott a csapattól a hétvégére, amellyel tegnap délután 5. lett a Ferrarik és a Red Bullok mögött.
Úgy tűnik, az autója lelassult, vissza is gurul vele a garázsba. A csapat kérte meg a rádión, hogy vegye el a gázt.
Ő az előbb a lágyakon volt kint, most kapott egy új szett szuperlágyat. Ez már időmérő-szimuláció lehet. Verstappen az előbb használt szuperlágy szettjén tért vissza a pályára. Közben Vandoorne felkapaszkodott a 10. helyre, Alonso mögé.
Ez tényleg időmérő-szimuláció volt: mindhárom szektorban abszolút legjobb részidőt futva, 1:32.091-es idővel az élre repítette a Red Bullt. 0,448 mp-t vert az eddig vezető Hamiltonra. Bottas is megjelent egy új szett szuperlágyon.
A Mercedes új aero-csomagjával nem olyan gyors, mint a Red Bull: csak az utolsó szektorban tudott jobb részidőt Ricciardónál, összességében 0,238 mp-vel lemaradt tőle. Érkezik Vettel is... Vajon meg tudja dönteni a tegnap délutáni pályacsúcsát?
Eddig csak Ricciardo teljesítette az időmérő-szimulációját.
Nem volt vészes a dolog: korrigálnia kellett, és kivitte a lendület a bukótérbe, de simán folytatni tudta a körözést. Raikkönen fergeteges első szektorral indítja a körét...
Räikkönen 0,162 mp-vel gyorsabb volt Vettelnél, 1:31.880-as idővel vette át a vezetést. Az első és a harmadik szektorban abszolút legjobb részidőt ért el. Vettel "a borzasztó résre" panaszkodott - talán rossz helyre küldték ki, és nem tudta előkészíteni a gumjait a felvezető körben? Jön Hamilton is.
A 15-ös kanyarnál, miután beesett a fékpedálja. Uh! Ez nem a legkellemesebb élmény.
A második mérési ponton még Ricciardóval volt egy magasságban, de a harmadik szektorban, az utolsó kanyar bejáratánál hibázott, így 0,659 mp-s hátránnyal 5. maradt. Bottas pont előtte van a tabellán, 2 tizeddel gyorsabb volt nála. Verstappen még nem tette meg az időmérő-szimulációját, egyelőre a 6. helyen áll.
Az előbb ezért kellett lassítania, a problémát még mindig vizsgálják a garázsban. Gasly Toro Rossója megint füstölni kezdett, amikor megérkezett a bokszba... Tegnap ugyanez történt, akkor olaj ömlött a kipufogóra.
"Nem érződött túl nagynak az erő!" - mondta a gyakorlást követően a rádióban, aztán lesodródott a 7-es kanyarnál. Az ő tempója nem rossz, csak 5 századdal van Vettel mögött, bár a Ferrari a Q3-ban jobban fel tudja tekerni a motorját.
Verstappen még mindig nem tette meg az időmérő-szimulációját. Így állunk: Räikkönen, Vettel, Ricciardo, Bottas, Hamilton, Verstappen, Ocon, Pérez, Stroll, Alonso, Vandoorne, Sainz, Massa, Hülkenberg.
Érdekes lista. A Ferrari még mindig tartogatja az új motorját, itt sem vetették be, míg a Mercedes már három versennyel ezelőtt, Spában beszerelte az autóiba a negyediket, azaz az idei utolsót.
Pár elfékezés után ijesztően szögletesek a gumijai, rossz nézni a vibrációt még a belső kamerából is. A két Ferrari az imén kijött egy-egy ellenőrző körre (vagy talán a rajtolást gyakorolták), Ricciardo pedig a lágy gumikon jelent meg a pályán. Verstappennek továbbra sincs nyoma, pedig már csak 8 perc maradt.
Megelőzte Strollt az időmérő-szimulációjával, kiszorítva a McLarent az - egyelőre virtuális - Q3-ból.
Meglátjuk, mire megy a Red Bull-lal az új szuperlágyakon. Az aszfalt 5 fokkal melegebb, mint az edzés elején, 52 fokos. Forró!
Az autója lelassult, olyan, mintha sebességbe ragadt volna, vagy kihagyogatna. Ha ki kell cserélni a motorját az időmérő előtt, komoly bajba kerülhet. Verstappen csak 6. lett az időmérő-szimulációja végére, 7 tizeddel lemaradt az élen álló Räikkönentől.
Az elmúlt percekben sokat változott a sorrend a középmezőnyben: Pérez visszaelőzte Ocont, aki elé Massa is beférkőzött, míg Vandoorne feltornázta magát a 10. helyre a McLaren régi aero-csomagjával. Vettel visszaért a bokszba, de kiszállt az autójából. Aggasztó.
Az utolsó kanyarban, aztán a holland a bója rossz oldalán visszamenekült a bokszba. Bal hátsó defektet kapott, miután Palmer megpróbálta belül kifékezni, de Verstappen befordult előtte. "Mekkora idióta!" - dühöng a rádión Palmer, akinek az autójáról letört a jobb első szárnyvéglap.
Elég eseménydús volt az utolsó pár perc! A Ferrarik végeztek az élen, de Vettel autója a végére elromlott, ami az időmérő előtt aggasztó. Köszönjük a figyelmet! Hamarosan jelentkezünk az összefoglalóval is.