Vettel lenyomta Hamiltont, Sainz nagyot bukott az első edzésen
2017. október 06. 02:48
Rögtön az edzés elején pályára lépett a mezőny Szuzukában, az idei utolsó távol-keleti versenyhétvége első szabadedzésén, mert attól tartottak, az egészet elmossa az eső. A csapatok egymástól teljesen eltérő időjárás-előrejelzéseket osztottak meg a pilótáikkal, de végül csak 80 perc eltelte után jelentett igazi problémát az egyre erősebb zápor.
A kedélyeket azonban így is borzolta váratlan baleset, hiszen Carlos Sainz miatt előkerültek a piros zászlók is az edzés során. Sainz a hajtűkanyarból kifelé gázt adott a kerékvetőn haladva, elvesztette az uralmát a Toro Rosso fölött, majd nagy sebességgel a szemközti gumifalba csapódott. Nagy baleset volt, de a pilóta nem sérült meg, és a pályát is gyorsan helyreállították.
Az már az edzés elején nyilvánvalóvá vált, hogy az idei autók sokkal gyorsabbak ezen a pályán a tavalyiaknál, Sebastian Vettel leggyorsabb köre több, mint 3 másodperccel jobb a tavalyi első szabadedzés legjobbjánál. A csata ráadásul egyelőre nyílt, mert Vettel mögött 2 tizedre jött Lewis Hamilton, és Daniel Ricciardo lemaradása sem volt számottevő.
A pilóták több kisebb-nagyobb vezetői hibát elkövettek,
Hamiltonnak is volt nagyobb elfékezése a hajtűkanyarban, Valtteri Bottas nyitott DRS-sel megcsípte a füvet a célegyenesben és a Degner 2-ből kifelé is korrigálnia kellett, de Vettelnek is voltak nehéz pillanatai. Kimi Räikkönen az autója hátuljára panaszkodott, majd a fékhőmérsékletet mérő érzékelői romlottak el az autóján.
A Ferrarinál egyelőre nem volt nyoma annak, hogy Vettel autójának gondja lenne, de még nem kapta meg az előző futam után kiszerelt sebességváltóját, Räikkönen viszont új erőforrással kezdte meg a gyakorlást, ezt a szabályok szerint büntetlenül tehette meg. A Mercedesnél az edzés előtt úgy döntöttek, mindkét autójukat az új aerodinamikai csomaggal szerelik fel.
A Mercedesek és a Ferrarik lágy gumikkal kezdték az első szabadedzést,
különösen az Ezüstnyilak pilótái voltak szorgosak, egymás után futották a köröket, míg a Ferrari kissé kivárt, a Red Bull pedig már korán a szuperlágy gumikra szavazott. Ennek ellenére Ricciardo csak pár percig vezetett, és a Ferrari is akkor kezdett igazán életre kelni, amikor megkapták a szuperlágy abroncsot, gyaníthatóan az alacsony hőmérsékletek miatt.
A felboruló programok, az edzés végére megérkező eső és a hűvös aszfalt miatt egyelőre nem lehet következtetéseket levonni az eredményekből, és félő, hogy a későbbiekben is nehéz dolga lesz a csapatoknak, mert eső várható a második szabadedzésre is, de a futam valószínűleg száraz pályán zajlik majd.
Ehhez hozzájárul, hogy Sainz balesete és az eső miatt több mért kör is megszakadt,
például Max Verstappen eredménye is annak köszönhető, hogy két fontos körét is fel kellett adnia. A pályaidő most a szokásosnál is fontosabb lenne, mert az új autók láthatóan gyorsak a pályán, megterhelik a gumikat és a pilótákat is, ezért nagyon fontos, hogy a pilóták alaposan felkészüljenek a rájuk váró kihívásra.
Üdvözöljük Olvasóinkat a Japán Nagydíj első szabadedzésének élő közvetítésében! Reméljük közösen, hogy megérte felkelni vagy fent maradni, és izgalmas 90 perc vár ránk!
Nem sok jót ígér a Honda legutóbbi tweetje, mindkét szabadedzésre esőt jósolnak, és ha valakik, ők valószínűleg pontosan tudják ezt, mivel az egyik gyáruk pont a pálya mellett van.
A nagy kérdés viszont az, hogy sikerül-e megszelidíteni - ahogy ők hívják - a fenevadat a hétvégére?
Lewis Hamilton az Auto Motor und Sportnak csütörtökön úgy foglalta össze a helyzetet, hogy sok közös vonása van az autóval, mert mindkettőben nagy lehetőségek rejlenek, de néha nem azt teszik, amit mondanak nekik.
A Sky Sports kameráin úgy tűnik, hogy az aszfalt is száraz. Nagy forgalom lesz a pályán, amíg ez a helyzet.
A pletykák szerint legalább az egyik versenyzőjüktől elvárják, hogy minimum 25 éves legyen. Erre indoklást is láthattunk a csütörtöki FIA sajtótájékoztatón is, ahol Felipe Massa viselhette az alkoholszponzor logóit, Lance Stroll viszont az életkora miatt Japánban nem tehette ezt meg.
A szurkolókat ez nem izgatja annyira.
Sebastian Vettel hátránya 34 pont, vagyis ha az összes további versenyt megnyeri, és Lewis Hamilton mindenhol 2. lesz, akkor Vettel nyeri meg a világbajnokságot 1 pont előnnyel. Vagyis, ha Vettel valahol nem nyer, akkor muszáj arra várnia, hogy Hamiltonnak is legyen legalább egy futama, amikor ront. Érdekesség, hogy Hamiltonnak pont az előző, Malajziai Nagydíj volt az idei első 2. helyezése.
Hamilton leghamarabb a Mexikói Nagydíjon nyerheti meg az idei világbajnokságot, ha nyer Szuzukában, Austinban és Mexikóvárosban is, és akkor sem tart majd az utolsó versenyig a csata, ha Hamilton behúz két győzelmet és további két dobogós helyet.
A Sky Sports értesülése szerint mindkét autóra felszerelik a Malajziában nem igazán működő új aerodinamikai csomagjukat.
A második szabadedzés idején már valószínűleg esni fog, ezért most nagy forgalom várható a pályán. Több pilóta is az autóban ül már, és melegítik az abroncsokat is.
Vettel a második, aki elhagyja a bokszutcát az újjáépített Ferrarival, amiben egyelőre valószínűleg nem az átvizsgált váltó van. Räikkönen autóján bekenték a bal oldali légterelőt flow viz festékkel.
A tévéközvetítésen keresztül ritkán látni, hogy az idei autók mennyivel gyorsabbak a tavalyiaknál, de itt úgy tűnik, hogy a mostani autók nagyon jól mozognak a technikás szuzukai kanyarokban.
Lágy gumikkal van kint, a többiek általában befejezték az installációs köreiket, és visszatértek a bokszba, Hamilton viszont hajtani kezdte a Mercedest.
1:46.041-et futott, ez nem volt túl erős, mert Hamilton 1:31.544-gyel folytatta, Ricciardo 0,828 másodperccel volt lassabb nála, viszont ő szuperlágy gumikat használ.
Közben Gasly autójára glóriát barkácsoltak a szerelők.
Nem is kicsit, mindössze 0,007 másodperc csak a hátránya a csapattársa mögött. Ricciardo még mindig a 3. helyen áll Verstappen előtt, de ő már 1,339 másodpercre van Hamiltonhoz képest.
Esőcseppek jelentek meg a kamerákon, de Hamiltonnak szóltak, hogy mehet még a száraz pályán.
1:31.072-t ért el, ez bő 4 tizedmásodperccel jobb az eddigieknél, pedig egyszer meg is csípte a pálya szélét. Bottas most jön ki ismét a bokszból, a többiek egyelőre nem félnek annyira az esőtől.
1:30.517-re faragta le a legjobb köridőt, majd elbambult, és levezette a Mercedest a fűre a célegyenesben. Furcsa volt, ráadásul nyitva volt a DRS-e is.
A köreik egyelőre gyengék, Vettel csak a 6. helyezett 1,9 másodperces hátránnyal, Räikkönen az 5. helyezett 1,5 másodperc lemaradással. Aztán jött Hamilton és 1:30.042-vel még fél másodpercet vert rájuk.
A hátránya viszont 0,599 másodperc, is ezen a legutóbbi körében sem tudott javítani, mert a Degner 2-ből kihajtva kiszélesítette a pályát. Hamilton közben alaposan elfékezte magát a hajtűben. Räikkönen megelőzte Vettelt, a hátránya 0,47 másodperc.
Hamilton és Räikkönen a bokszban van, de Bottas és Vettel a pályán. A Ferrarik és a Mercedesek eddig lágy gumikon mentek, a két Red Bull szuperlágyakon, Ocon lágyakon, majd Hülkenberg és Vandoorne megint szuperlágyakon.
Lement 1:30 alá a szuperlágy gumikkal, az előnye fél másodperc a lágy gumis Mercedesek előtt.
Pérez futott egy nem különösebben gyors kört, de valószínűleg nem ez a lényeg, hanem az, hogy a levegő miként áramlik a hátsó szárny körül.Közben Bottas nagyot mentett a Degner 2-ből kihajtva. Kapott egy 360 fokos kamerát a sisakja mellé.
Ricciardo 1:29.541-nél tart, ez 2,9 másodperccel jobb a tavalyi első szabadedzés legjobbjánál és 1,1-gyel a tavalyi pole-nál.
Hamilton 1:29.377-tel az élre állt, szuperlágy gumikkal, Max Verstappen közben alaposan kicsúszott a kavicságyba. A Haasnál egy Ferrari szakember magyarázkodik Gene Haasnak, miután a Sky Sports szerint Kevin Magnussen autójában elromlott az erőforrás.
Sietnie is kell, mert Hamilton mérnöke szerint 10-15 perc múlva esni kezd az eső. A belső kamera szerint Vettel 5,2 G-s erőhatást kapott, amikor fékezni kezdett a sikán előtt, majd 0,042 másodpercre megközelítette a Mercedest.
Érdemes figyelni a lassításokat a gumik környékén, még e széles abroncsok is le akarnak válni a keréktárcsákról.
A Force India piros flow-viz festékkel kente be Sergio Pérez hátsó szárnyát, ami kissé horrorfilmesen akár vért is imitálhatna. Erre gondoltak a Renault-nál is, és gyors jobbulást kívántak.
Räikkönen közben 6 tizedmásodperces hátránnyal a 4. helyezett.
A tapadást hiányolja a gumiktól és az autó hátuljától. A McLarennél közben azt mondják, hogy nem kell félni az esőtől.
Vandoorne ismét feljött a 8. helyre a McLarennel, az előző futamok során sorban hozta a 7-8. helyeket, kezd magára találni a belga tehetség. Verstappen közben az erőforrásával küszködik, de aztán a gyors köre elejére úgy tűnik, megjavult.
Sainz autója a pálya közepén áll keresztbe, valószínűleg teljesen újra kell majd építeni, jó, ha megússza karosszéria-csere nélkül. A rádión azt mondta, hogy nem tudja, mi történt az autóval, csak elszállt a hátulja. A hajtűből kifele gázt adott a kerékvetőn, és a szemközti falba csapódott.
Most valószínűleg sokáig takarítás jön, ráadásul a gumifalat is rendbe kell tenni. 34 perc van hátra.
A sportbírók már a kifolyt folyadékot semlegesítik, úgy tűnik, rendben lesz a gumifal is, az autó már a tréleren van.
A francia pilóta a 2014-es Japán Nagydíjon szenvedett súlyos agykárosodást, aminek következtében életét vesztette. Honfitársa, Pierre Gasly újra ellátogatott a kanyarba, ahol Bianchi szerencsétlenül járt.
Magyar idő szerint 4:07-kor indítják újra az edzést, az óra persze közben ketyegett. Ez volt az oka a leállásnak:
Ricciardo nagyon sietett kifelé, a két McLaren elé is befurakodott. Vandoorne üldözte őt, majd inkább elengedte a mögötte érkező Haast.
Malajzia után Vandoorne Szuzukában is jobban áll Alonsónál, persze ez egyelőre nem számít, és a különbség is mindössze 33 ezredmásodperc köztük. Vettel közben átvette vezetést, 0,211 másodpercet vert Hamiltonra szuperlágy gumikkal. Az ideje 1:29.166.
A Sauber pilótája nagyon el akarta engedni a Ferrarit a célegyenes végén, de Vettel integetett neki, hogy ez nem szükséges, akkor már levezető körön volt. Vajon az apró tükörben mit látott ebből Ericsson?
A Pirelli szerint már kezd síkos lenni az aszfalt, és Vettel forgalomba is került a gyorskörén. A Sky Sports szerint is kezd erősödni az eső.
Hidraulikus hiba lehet, magas sebességi fokozatot kértek tőle, és azt mondták, hogy ugyanaz a gond, mint korábban. Betolták a garázsba.
Az összes versenyző a szuperlágy abronccsal érte el a legjobb eredményét. Közben a pálya állapota valószínűleg leromlott, mert 2-3 másodperccel gyengébb köröket futnak a pilóták, ezt az üzemanyagszint sem feltétlenül indokolná.
Räikkönent arra kérte a mérnöke, hogy a fékekkel kapcsolatos vészjelzésekre ne figyeljen, majd ő szól, hogy mikor kell óvni őket. Ez meg is történt kicsivel később.
A 12-es kanyarban állítólag nagyon esik már az eső, mindenkit be is hívtak a bokszba. Verstappent és Räikkönent pont az üzenet előtt küldték ki.
Visszahúzódtak a bokszba a pilóták az edzés végére, így Sebastian Vettel 1:29.166-os köre egyelőre nem dőlt meg. Szorosan mögötte jön Lewis Hamilton és Daniel Ricciardo is, de Max Verstappen a végén nem tudott éles kört futni. Talán délután, ha addig nem jön meg az eső.
Köszönjük egyelőre a figyelmet, nemsokára jövünk az eredményekkel és a bővebb összefoglalóval is!