Forma-1-es mércével igencsak hideg időjárás fogadta a mezőnyt a Forma-1-es Eifel Nagydíj időmérőjén, a levegő hőmérséklete 9, míg a pályáé 18 fok volt. A csapatok nehéz helyzetben kezdhették meg a kvalifikációt, hiszen csupán egy órán át kísérletezhettek a beállításokkal. Nico Hülkenberg pedig még annyit sem: a német pilótának ismét be kellett ugrania a Racing Pointhoz, ezúttal Lance Stroll rosszulléte miatt.
A Q1 elindulása után a mezőny több mint fele pályaára gördült, de a Ferrarinál és a Red Bullnál még vártak. Ahogyan az ilyenkor megszokott, mindenki a lágy keverékeken próbálkozott, kivéve George Russellt, aki a közepeseken kezdte meg az időmérőt.
Az első mért körök után a két Mercedes került az élre, Lewis Hamilton 1:26.703 másodperces idejével 223 ezreddel előzte meg Valtteri Bottast.
Nem sokkal később viszont Charles Leclerc beékelődött közéjük, majd pedig Max Verstappen vette át a vezetést, a holland versenyző 384 ezreddel múlta felül a hatszoros világbajnokot.
Ezután a két Mercedes javított, de egyikük sem tudott az élre kerülni, így Bottas a 2., míg Hamilton a 3. pozíciót foglalta el. Ekkor Kevin Magnussen, Kimi Räikkönen, Nicholas Latifi, Antonio Giovinazzi és Hülkenberg állt kieső helyen, de a kanadai pilóta utána javított, így Romain Grosjeant taszította a 16. helyre.
A két Haas aztán jelentősen előreugrott, amiből sejthető volt, hogy sokan fognak még javítani. (Igaz, Grosjean idejét pályaelhagyás miatt elvették.) A Q1 utolsó szakaszára az első négy helyezettet, vagyis a két Mercedest, Verstappent és Leclerc-t leszámítva mindenki kijött.
Ennek megfelelően a sorrend még változott, a kieső pozíciókban is. Sergio Pérez veszélyben volt, mert az elején közepeseken próbálkozott, de aztán feljött a 10. helyre. Ellenben Grosjean, George Russell, Latifi, Räikkönen és Hülkenberg búcsúzott a Q1-ben. Giovinazzi idén először tudott továbbjutni, az olasz pilóta 2 századdal előzte meg a Haas francia versenyzőjét. Leclerc végül a 6., míg Sebastian Vettel a 9. pozícióban ment tovább.
Az időmérő második szakaszában már megkezdődött a taktikázás, és a Mercedesek, a Ferrarik és Daniel Ricciardo is a sárga oldalfalú abroncsokon próbált meg bekerülni az első tízbe. Az első körök után viszont csupán Hamilton nyugodhatott meg, aki Max Verstappen és Alexander Albon között a 2. helyet foglalta el. A hibázó Bottas csupán a 8. helyen állt, őt követte Leclerc, Ricciardo és Vettel. A kieső helyeket Giovinazzi, Magnussen és a két Alpha Tauri egészítette ki.
A finn pilóta döntése, miszerint lágyakra vált, nem volt meglepő, de csapattársa is hasonlóan cselekedett, mint ahogyan a többiek is. A két Mercedes egy kicsit korábban kijött, és a brit pilóta átvette a vezetést, a finn pedig a 3. pozícióba jött fel.
Ami a kiesést illeti, a névsor nem változott, csak a sorrend. Vettel ugyan egy pillanatra feljött a 10. helyre, de aztán igen sokkal, közel 4 tizeddel lecsúszott a továbbjutásról. Mögötte Pierre Gasly, Danyiil Kvjat, Magnussen és Giovinazzi végzett, így ők sem jutottak be a kvalifikáció utolsó szakaszába.
A Q3-ban Bottas kezdett jobban, és 13 ezreddel megelőzte Hamiltont. Pár másodperccel később azonban jött Verstappen, és még a finn pilóta idejénél is 68 ezreddel autózott jobbat. Albonnak már több mint fél másodperc volt a hátránya, mögötte Leclerc, Ocon, Norris és Sainz volt a sorrend.
Ricciardo hibázott, míg Pérez akkor ment ki a pályára, amikor a többiek már teljesítették első mért körüket. A mexikói pilóta a 6. legjobb időt autózta az üres aszfaltcsíkon.
A második körben viszont mindkét Mercedes javított, és hiába tett így Verstappen is, visszacsúszott a 3. helyre. Ami a pole pozíciót illeti, Bottas 1:25.269-es idejével 256 ezreddel előzte meg Hamiltont. Leclerc-nek sikerült felülmúlnia Albont, mögöttük pedig Ricciardo, Ocon, Norris, Pérez és Sainz lett a sorrend.
A finn pilóta ezzel a szezon során harmadik alkalommal indulhat az első helyről, a 70. Évforduló Nagydíja óta pedig először. A futam vasárnap 14:10-kor rajtol.
„Remek érzés, amikor az ember az utolsó körével, az utolsó lehetőségét kihasználva szerzi meg a pole-t – nyilatkozta Bottas. – Az utolsó köröm a Q3-ban teljesen megfelelő volt, pont olyan, amilyenre szükségem volt. A hétvége kicsit trükkös volt, holnap pedig a győzelem a célom. Bízom benne, hogy jól fogok rajtolni.”
Biztos vagyok benne, hogy az adatok megmutatják, hogy rengeteg idő volt még benne [a körben], hiszen 2 tizeddel volt előttem
– mondta Hamilton. – Valtteri remek munkát végzett, gratulálok neki! Holnap még rengeteg lehetőségem lesz, szóval le kell szegnem a fejem.”
„Összességében jó időmérőm volt, csak a Q3 kezdetén volt egy kis alulkormányzottságom – értékelt Verstappen. – Ilyen hidegben az első gumik szemcsésednek, emiatt pedig időt vesztettem. Egyre közelebb kerülünk a Mercedeshez, ami remek. Kicsit csalódott vagyok, mert egy picivel többet vártam, de ez van.”
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható!
2024.08.23. - 12:30Dutch Grand Prix - 1st Practice |
2024.08.23. - 16:00Dutch Grand Prix - 2nd Practice |
2024.08.24. - 11:30Dutch Grand Prix - Last Practice |
2024.08.24. - 15:00Dutch Grand Prix - Qualification |
2024.08.25. - 15:00Dutch Grand Prix - Race |
2024.08.30. - 09.01.Italian Grand Prix |
2024.09.13. - 09.15.Azerbaijan Grand Prix |
2024.09.20. - 09.22.Singapore Grand Prix |
2024.10.18. - 10.20.United States Grand Prix |
2024.10.25. - 10.27.Mexican Grand Prix |
2024.11.01. - 11.03.Brazilian Grand Prix |
2024.11.21. - 11.24.Las Vegas Grand Prix |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Kellemes délutánt kívánunk Kedves Olvasóinknak! Következik az Eifel Nagydíj időmérő edzése a Nürburgringen. Nagyon hideg van, a pálya mindössze 16 fokos és nem is nagyon emelkedik a szabadedzés óta. Eső legalább nem lesz, de gyenge a tapadás és eddig csupán 60 percnyi gyakorlásra volt lehetőség, úgyhogy kiszámíthatatlan, hogy mi várható (a Mercedesek mögött). Tartsanak velünk!
A papírformának megfelelően Valtteri Bottas volt a leggyorsabb a szombati szabadedzésen, de ebből most csak annyit lehet leszűrni, hogy a Mercedes elsőre bő 4 tizeddel gyorsabb volt a 3. helyezett Charles Leclerc-nél. További részleteket az összefoglalónkban olvashat.
Lance Stroll rosszullét miatt kihagyta a harmadik szabadedzést, a Racing Point gyorsan behívta a helyére Nico Hülkenberget, aki Silverstone-ban már beugrott Sergio Pérez helyére.
Silverstone-ban azért választotta Hülkenberget a Racing Point, mert korábban már versenyzett a csapatnál, a Nürburgringen pedig kapóra jött, hogy az RTL szakértőjeként egyébként is a pályára készült, mondta Otmar Szafnauer a Sky Sports műsorában. Stoffel Vandoorne-nak, a csapat hivatalos tartalékpilótájának a Call of Duty marad.
A Haas pilótájának volt ideje méltatni a gyönyörű helyszínt a rádión a harmadik szabadedzés során. Reménykedhet, hogy Németország ismét kegyes lesz hozzá, legutóbb a Hockenheimringen szerzett pontot, 21 versennyel ezelőtt.
A Renault színeit idéző fekete-sárga sisakot hozott Hülkenberg a pályára, Silverstone-ban natúr karbonmintás és rózsaszín-fehér mintás fejvédőt viselt.
Gyorsan átállították az autót Hülkenbergre a Racing Pointnál, a német pilóta lágy gumikkal rögtön pályára is lépett. Az egész mezőnynek nehéz dolga lesz, de neki főleg.
A francia pilóta autóján fent maradt a gumimelegítő paplan egy része, de szerencsére még időben le tudták venni, mielőtt behajtott volna a gyors sávba.
Magnussen átmenetileg a leggyorsabb volt, de pályaelhagyás miatt törölték a körét. Ez mondjuk már nem is számít, mert Hamilton 1:26.703-mal átvette a vezetést, Bottas 1:26.926-tal a 2. helyezett.
Eddig mindenki azonnal lágy gumikkal hajtott ki a pályára, ez indokolt az alacsony hőmérsékletek és a megmaradt készletek miatt is. A kivételt Sergio Pérez képezi, ő valószínűleg még mindig tesztel a versenyre, miután egyedül volt a harmadik szabadedzésen.
Charles Leclerc meglepetésre a 3. helyezett volt a szabadedzésen, most 1:26.857-tel feljött a 2. helyre. Ez azonban csak átmeneti volt, Verstappen 1:26.319-cel átvette a vezetést.
Elsőre 5 kört tett meg a beugró pilóta a Racing Pointtal, egyelőre bő 1,7 másodperc a hátránya a még továbbjutó Grosjean mögött. Az utolsó helyezett, de Pérez sem áll sokkal jobban, ő mindössze a 14. helyen áll, igaz, közepes keverékű gumikkal.
Az 5. helyezett Albont és a 16. helyen már kieső Magnussent kevesebb, mint 1 másodperc választja el, az első 4 helyen álló Verstappen, Bottas, Hamilton és Leclerc kivételével senki sem nyugodhat meg. Viszont, most gyaníthatóan azok is pályán maradnak, akiknek nem muszáj javítani, mert minden lehetőséget megragadnak a csapatok az adatgyűjtésre.
Vadonatúj lágyakkal küldték ki a pályára, 5 perce van, hogy gyorsuljon, de nem valószínű, hogy versenyben lehet a továbbjutásért. Péreznek is igyekeznie kell, mert a közepessel futott köre nem lesz elég gyors a folytatáshoz.
A Q1 vége felé a sereghajtók is nagyokat ugranak előre, alaposan átrendeződik a sorrend az utolsó pillanatokban.
Nincs meglepetés a kiesők sorrendjében, inkább az a váratlan, hogy Antonio Giovinazzi továbbjutott a Q2-be. Ez jókor jön neki, miközben mindenki arra számít, hogy Mick Schumachert szerződtetik a helyére 2021-re.
16. Romain Grosjean
17. George Russell
18. Nicholas Latifi
19. Kimi Räikkönen
20. Nico Hülkenberg.
Mérnöke kedvesen csak annyit mondott, hogy 4 tized kellett volna a továbbjutáshoz, azt nem említette, hogy Hülkenberg az utolsó, 20. helyezett lett. A német pilóta csodát nem tett, de ha már a harmadik szabadedzésen is vezethetett volna, szinte biztosan versenyben lett volna a Q2-ért.
Hamilton halad az élen, Bottas követi, a két Mercedes hajtott pályára elsőként a Q2-ben. Ez azt jelenti, hogy szeretnének hosszabb etappal kezdeni a futamon, kérdés, hogy belefér-e ez a kockázat a mai edzésen. Albon lágyakkal jön, de mivel sokkal lassabb szokott lenni Verstappennél, ez nem meglepő.
A két Mercedes mellett a két Ferrari és Ricciardo is közepesekkel próbálkozik. Ha nem jön be, lesz idejük lágyakra váltani.
A pontverseny éllovasa 1:26.183-at ért el, ez bő 7 tizeddel jobb Bottas eredményénél, bár Verstappen lágy gumis 1:25.720-ától elmarad. A többiek egyelőre a közelébe sem érnek, Albon lágyakkal is lassabb nála, nem beszélve Norrisról, Oconról, Sainzról és Pérezről.
A 8-11. helyen közepes gumikkal Leclerc, Ricciardo és Vettel szerepel, nekik váltaniuk kell lágyakra, mert nem elég gyorsak a közepessel.
Bottas a 8. helyen fél másodperccel gyorsabb a 10. helyen még továbbjutó Ricciardónál, Vettel szintén közepesekkel a 11. helyen már 7 tizedet kap, igaz, megcsípte a kavicságyat. Ez nem volt elég a Mercedesnek, inkább kiküldték lágyakkal a finn pilótát, sőt, Hamiltont is, ő azonban valószínűleg nem fejezi be a körét, ha nem muszáj.
Nem volt tiszta a köre, de érdekes, hogy Bottas 0,251 másodperccel lassabb Verstappennél lágy gumikon is. Ez egyelőre csak jelzésértékű, de a Q3-ban jelentősége is lehet.
A forgalom is erős, Vettel is beragadt Kvjat mögé, pedig lágyakkal van esélye a továbbjutásra.
A brit pilóta sem fog közepes keverékű gumikkal rajtolni, 1:25.390-nel átvette a vezetést, 0,33 másodperccel megelőzve Verstappent.
A négyszereres világbajnok majdnem fél másodpercet kapott az 5. helyezett csapattársától és a 11. helyen kiesett a Q2-ben. Ráadásul, a 10. helyezett Oconhoz képest is 0,37 másodperc a hátránya.
11. Sebastian Vettel
12. Pierre Gasly
13. Danyiil Kvjat
14. Antonio Giovinazzi
15. Kevin Magnussen
Nico Hülkenberg a Sky Sportsnak azt mondta, Silverstone óta is sokat változott a Racing Point, ezért nehéz volt újra hozzászokni az autóhoz, ráadásul teljesen más is a pálya is és még kevesebb ideje volt újra szolgálatba állni. Bár utolsó lett, nem szomorú, szerinte jó köröket futott.
Verstappen pedig 2013-ban még F1-es pilóta sem volt, most viszont mindketten esélyesek az első rajtkocka megszerzésére.
Élesedik a küzdelem, az első Q3-as mért körök után Max Verstappen 1:25.744-gyel vezet, Valtteri Bottas 1:25.812-vel a 2. helyezett, Lewis Hamilton egyelőre csak 1:25.825-tel a 3. helyen áll. Ez azt sugallja, hogy lassult a pálya a Q2-höz képest, de Bottas elrontotta az 1-es kanyart.
Verstappen, Bottas és Hamilton 4-5 tizedes előnyben van a többiekhez képest. Albon, Leclerc, Ocon, Norris, Sainz, Ricciardo és Pérez a további sorrend, de a Racing Point pilótája még nem tett meg mért kört.
A mexikói pilóta feljött a 6. helyre, ez elsőre nem rossz eredmény, de a hátránya 0,96 másodperc, ami nem kiemelkedő a Racing Pointtal.
A Mercedes finn pilótája 1:25.269-re gyorsult, Hamilton csak 0,256 másodpercre tudta megközelíteni a tempóját, és egy hajszállal verte csak a 3. helyezett Verstappent, aki 0,293 másodperces hátrányba került. Leclerc, Albon, Ricciardo, Ocon, Norris, Pérez és Sainz a további sorrend.
A pontverseny 2. helyezettje az idén harmadszor indulhat majd az élről. Mindhárom szektorban a leggyorsabb volt, ilyen szereplésből lenne szüksége többre ahhoz, hogy stabilan Hamilton kihívója lehessen.
Hamilton 2013-ban 1:29.398-cal szerezte meg az 1. rajtkockát, Bottas 1:25.269-es eredménye természetesen új pályacsúcs.
A Red Bull pilótája szerint a Q3-ban alulkormányzottság merült fel, ezért jobban koptatta az abroncsokat. Kissé csalódott volt, mert nem sikerült jobb eredményt elérnie, de elégedett a 3. hellyel is. Pozitívumnak nevezte, hogy szerinte közelednek a Mercedes tempójához.
A pole pozíciót megszerző Valtteri Bottas szerint nagyon jó érzés, hogy minden összeállt a számára a Q3-ban, úgy vélte, az volt a kulcs, hogy jól sikerült a kivetkező köre és megfelelő működési tartományba hozta a gumikat. Természetesen a győzelemre hajt vasárnap.
"Biztos vagyok abban, hogy ha átnézem az adatokat, sok időt fogok találni, hiszen [Bottas] 2 tizeddel van előttem. Valtteri remek munkát végzett, gratulálok neki. Sokat ki lehet hozni a holnapi napból, úgyhogy leszegett fejjel kell [dolgoznom]."
Ezzel most megköszönjük a figyelmet, nemsokára jövünk további hírekkel!