A mentőhelikopterek repülését ellehetetlenítő köd eloszlása után szombaton végre megkezdődhetett a felkészülés a Nürburgringen vasárnap zajló Eifel Nagydíjra. Pénteken az F1-es mezőny összesen három órányi pályaidőt vesztett, ezért nem volt meglepő, hogy a pilóták azonnal kihajtottak a garázsokból, és rögtön munkához láttak.
Az időjárás szombatra sokat javult, de így is rendkívül hideg van a térségben: a pálya mindössze 14, a levegő 8 fokos volt a tréning kezdetén, ez kis mértékben javult a 60 perc során, de a pilóták így is küzdöttek a gumik felmelegítésével és a megfelelő működési tartomány fenntartásával.
A körülmények a szokásosnál is nagyobb hatást gyakoroltak az edzés menetére,
hiszen a pálya nincs felgumizva, gyenge a tapadása, hideg van, sokat javul az állapota a körök révén, ráadásul a csapatoknak kevés idejük van felkészülni az időmérőre és a versenyre, ezért az átlagosnál is nehezebb olvasni az eredményeket.
Az nem meglepő, hogy senki sem használta a kemény keverékű gumikat, a mezőny eleinte elsősorban közepesekkel ment, de igazán hosszú etapokról ezúttal sem beszélhettünk. Azért sem, mert gondot okozott a forgalom (Max Verstappen és Pierre Gasly az elején kölcsönösen feltartotta egymást), az elfékezések és kisebb kicsúszások miatt sok kört töröltek, és néhány csapat a kevés idő ellenére is tesztelt alkatrészeket.
A Red Bullnál a futómű aerodinamikáját vizsgálták, elsősorban Alexander Albonnak próbálnak segíteni a bekötési pontok megváltoztatása révén, a thai pilóta ezért karosszériát is cserélt a szombati edzések előtt. Új szárnyak és padlólemez érkezett a Ferrarihoz is, a Mercedesekbe pedig beszerelték az idei harmadik erőforrást, bár az a korábbiakkal megegyező specifikáció.
A tréning első felében a Red Bullok diktálták a tempót, közepes keverékű gumikkal egy körön Max Verstappen volt a leggyorsabb, de panaszkodott a gumik szemcsésedésére, ahogy Charles Leclerc is jelezte, hogy változtatna a beállításokon, Lewis Hamilton pedig a Mercedes innovatív kormányműve, a DAS működése kapcsán kért konzíliumot a mérnökétől.
Lágyakon helyreállt az idén megszokott rend, az edzés utolsó perceiben Hamilton felzárkózott csapattársa, Valtteri Bottas mögé a 2. helyre, a finn pilóta 1:26.225-tel ismét az élen zárta a szabadedzést, nagy kérdés, hogy az időmérőn is tudja-e hozni ezt a formát vagy a brit versenyző ismét felülmúlja őt, amikor számít.
Meglepetésre Leclerc zárt a 3. helyen a Ferrarival, a hátránya fél másodpercen belül maradt Bottashoz képest, ráadásul a monacói versenyző majd’ 4 tizeddel verte csapattársát is. Sebastian Vettelnek ismét nehezen indult a napja, törölték a körét, sokáig az alsóházban tartózkodott, meg is pördült, végül az 5. helyre ért oda, de nagy a hátránya csapattársa mögött.
Verstappen a 4. helyezett lett, a 6. helyre Lando Norris ért oda, miután nagyon fázott a keze az autóban, a tréning végén pedig tönkretette Leclerc utolsó mért körét.
A McLaren pilótája mögött Sergio Pérez zárt, aki egyedül képviselte a Racing Pointot, mert Lance Stroll rosszullét miatt nem tudott autóba ülni, és a szabadedzés után dől el, hogy az időmérőn részt tud-e venni.
A harmadik szabadedzés során a Silverstone-ban beugróként már szereplő Nico Hülkenberg megérkezett a pályára, de Otmar Szafnauer egyelőre nem erősítette meg, hogy versenyzőcserére készülnek.
Pérez mögött Daniel Ricciardo, Alexander Albon és Pierre Gasly ért oda a képzeletbeli pontszerző helyekre. A mostoha körülmények ellenére komolyabb incidensek nem történtek, néhány elfékezés és Vettel megpördülése mellett Nicholas Latifi két kicsúszása méltó említésre, de a kanadai pilóta is folytatni tudta a felkészülést.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható!
2024.08.23. - 12:30Dutch Grand Prix - 1st Practice |
2024.08.23. - 16:00Dutch Grand Prix - 2nd Practice |
2024.08.24. - 11:30Dutch Grand Prix - Last Practice |
2024.08.24. - 15:00Dutch Grand Prix - Qualification |
2024.08.25. - 15:00Dutch Grand Prix - Race |
2024.08.30. - 09.01.Italian Grand Prix |
2024.09.13. - 09.15.Azerbaijan Grand Prix |
2024.09.20. - 09.22.Singapore Grand Prix |
2024.10.18. - 10.20.United States Grand Prix |
2024.10.25. - 10.27.Mexican Grand Prix |
2024.11.01. - 11.03.Brazilian Grand Prix |
2024.11.21. - 11.24.Las Vegas Grand Prix |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat, nemsokára kezdődik a Forma-1-es Eifel Nagydíj harmadik szabadedzése. Bár a megnevezés elég furcsa, hiszen tegnap mindkét gyakorlást törölték, mert a helikopter nem tudott volna biztonságosan eljutni a kórházba. Ezúttal viszont akkor sem lesz ilyen probléma, ha hasonló körülmények lesznek, ugyanis baj esetén a pilótát mentőautóval szállítják el egy, a pályától három kilométerre található pontra, ahonnan a helikopter már meg tudja közelítei a kórházat, és így teljesítik az előírt 20 percet.
Dieter Rencken, a Racefans újságírója a Ferrarinál dolgozó Davide Marchira hivatkozva azt állítja, hogy az 1982-es Dél-afrikai Nagydíj óta most fordult elő először, hogy egy F1-es hétvége nyitónapját teljes mértékben törölni kellett. Akkor azonban egyrészt nem az időjárás, hanem a pilóták sztrájkja volt az ok, másrészt abban az időben a pilóták már csütörtökön is köröztek.
A Forma-1 történetében most rendeznek először Eifel Nagydíjat, azonban az elnevezés korántsem teljesen új, még a Grand Prix versenyzésben sem.
A Mercedesnél több koronavírusosos eset is volt a hétvége előtt, ami megnehezíti a csapat dolgát. Toto Wolff elárulta, hogy a legszigorúbb szabályok a pilótákra vonatkoznak.
Forma-1-es léptékkel extrém hideg van, ami még inkább megnehezíti a pilóták és a csapatok helyzetét. A levegő hőmérséklete 7, míg a pályáé 13 fokos.
Elindult a harmadik szabadedzés, a hétvége során először láthatunk F1-es autókat a Nürburgringen. A két Red Bull, McLaren és Alfa Romeo, valamint Hamilton, Vettel, Pérez és Grosjean máris kigurult, a mexikói pilóta lágyakon, a többiek közepeseken.
Ricciardót és Strollt leszámítva az egész mezőny pályára gördült, igaz, Vettel csupán egy installációs kört teljesített. Megérkeztek az első mért körök is, Verstappen vezetett 1:31.739 másodperccel, de idejét elvették pályaelhagyás miatt. Így Pérez áll az élen 1:32.337-tel. Hamilton és Bottas csak az 5. és a 6. helyen áll, de nem autóztak komolyan vehető időt.
A holland pilóta 1:30.576-tal ismét az élre került, és most már meg is tarthatja körét. Vettel és Ricciardo még mindig nem autózott mért kört, Stroll pedig ki sem jött a pályára.
A Red Bull másik vette át a vezetést, rajta kívül Ocon és Pérez is megelőzte Verstappent. A holland pilóta máris panaszkodott a hátsó gumikra, majd hibázott is, és kicsúszott a pályáról.
Jelenleg a két Red Bull az élen, Verstappen 1:28.866-tal vezet. A 23 éves versenyző 1.081 másodperccel előzi meg a 2. Albont, mögötte pedig a két Renault található.
Nem véletlen, hogy Strollt nem láttuk még, mert nem is ül bent az autóban. Kiderült ugyanis, hogy nem érzi jól magát, és az egész szabadedzést kihagyja. Az sem biztos, hogy az időmérőn részt tud venni, a Racing Point pedig már fel is hívta Hülkenberget, aki így ismét beugorhat egy hétvégére.
Bottas csupán a 7., míg Hamilton még nála is öt pozícióval hátrébb van. Ugyanakkor a Mercedes szurkolóinak nem kell megijedniük, ugyanis a köridőkből egyértelműnek tűnik, hogy a címvédő teljesen más programon van, mint például az éllovas Verstappen. A brit pilóta az imént egy kicsit elfékezte, de ez most még belefér.
A hatszoros világbajnok rövid időn belül másodszor rontott, ezúttal a 13-14-es siként vágta át.
Pár másodpercig sárga zászlót lengettek, miután Vettel a bokszutca bejárata előtt megpördült. A német pilóta tudta folytatni az edzést, de a gumiknak biztosan nem tett jót a manőver.
Leclerc egyelőre csak a 10. pozíciót foglalja el, a négyszeres világbajnok pedig az imént jött fel az utolsóról a 15. helyre. Igaz, a valós erőviszonyokat nem lehet látni, mert Vettel 4 és fél másdoperccel marad el Verstappentől, vagyis nem gyorsköröket autózik.
A mezőny legfiatalabb tagja egyedi sisakfestést használ erre a hétvégére, amivel a mentális egészség fontosságára szeretné felhívni a figyelmet.
Nagyon nehéz megtippelni, hogy mi a valós erősorrend, ugyanis többek között a Mercedes és a Ferrari láthatóan nem az edőmérő-szimulációt teljesíti. Talán annyit el lehet mondani, hogy a Renault és a Racing Point egyelőre valamivel a McLaren előtt van.
Sokan feltették a friss lágy abroncsokat, így valószínű, hogy jelentős javulások lesznek. A Haas pilótája például feljött a 6. pozícióba, ami jelzi, hogy a többiekben is sok van még.
A francia pilóta 1:27.634-et autózott a piros oldalfalú abroncsokon, amivel több mint 1 másodperccel megelőzte az eddigi éllovas Verstappent. Nem sokkal később Sainz feljött a 2. helyre, 349 ezreddel lemaradva a Renault versenyzőjétől. Grosjean láthatóan jól érzi magát, az imént jelentette ki a Nürburgringről, hogy remek pálya.
A McLaren pilótája mindössze 3 ezreddel előzte meg Ocont, de a körben maradt még, mert a célegyenesben szélesre futott. Verstappen és Albon friss lágyakon újra a pályán.
Ismét sárga zászló, de megint nem történt nagyobb baj. Ezúttal RUssell csúszott ki a pályáról, szinte ugyanott, mint Vettel, de szerencséje volt, mert a fal elég messze volt.
A holland pilóta ismét átvette a vezetést, ezúttal 1:27.071-et autózott. Leclerc az 5., Vettel a 7. a friss lágyakon, amelyeket most már a Mercedesek is felraktak, így jelentős javulás várható a részükről.
A finn pilóta nem tudta megelőzni Verstappent, 157 ezreddel maradt el tőle. Hamilton gyorskörére még várni kell, mert már az 1-es kanyarban hibázott, ezért elvette.
Hamilton nem tudott Verstappen elé kerülni, jelenleg 118 ezredmásodeprc a hátránya a holland pilóta mögött. Azonban már nem ő, hanem Bottas vezet, aki 103 ezreddel előzte meg a Red Bull versenyzőjét.
Annak ellenére, hogy folyamatosan az élmezőnyben volt, Verstappen már többször is panaszkodott a rádión keresztül. Ezúttal az volt a problémája, hogy a gumijai már a kivezető körében elkezdtek szemcsésedni.
A brit pilóta egyéni legjobb első és lila középső szektort autózott, de a sikán előtt elfékezte, ezért inkább lassított. Ennek következtében még mindig a 3. helyen áll.
A Sky Sports műsorában megerősítették, hogy a német pilóta ott van a Nürburgringen, és kész a beugrásra, amennyiben szükséges. Ehhez azonban egy negatív koronavírusteszt mindenképpen kell, az eredményre pedig még várni kell.
Lehet, hogy a McLarent mégsem kell leírni, ugyanis a brit pilóta megelőzte Hamiltont, és feljött a 3. pozícióba. Hátránya 199 ezred Bottashoz képest.
A finn pilóta ismét firss lágy abroncsokat kapott, amivel jelentősen tudott gyorsulni. 1:26.225-ös ideje jelenleg 846 ezreddel jobb Verstappen eddigi leggyorsabb körénél. Persze ő, valamint Hamilton is új gumikon van, úgyhogy valószínűleg mindketten javítani fognak.
A kanadai újonc ugyanott pördült meg, ahol Vettel, azonban neki nem volt annyira egyszerű a visszatérés. A Williams pilótája ugyanis nem tudott rögtön megfordulni, mert túl közel volt a bokszutcát elválasztó fal. Verstappen időközben javított, továbbra is 2., de most arra panaszkodott, hogy az autó elején nincs tapadás.
A monaacói pilóta 456 ezreddel marad el Bottastól, csapattársa pedig szntén nagyot javított, és a 4. pozícióig jött fel.
A brit pilóta gyorsult, de136 ezreddel elmaradt csapattársától. Verstappen már nem fog javítani, ugyanis kevesebb mint 1 perccel a leintés előtt bement a bokszba.
Valtteri Bottas végzett az Eifel Nagydíj elvileg harmadik, gyakorlatilag első szabadedzésén. A finn pilóta mögött Hamilton, és némi megepetésre Leclerc végzett. Az első tíz további sorrendje: Verstappen, Vettel, Norris, Pérez, Ricciardo, Albon, Gasly. A végén még Leclerc és Norris elkezdett egymással versenyezni, mire a Ferrari versenyzője megkérdezte, hogy melyik McLaren volt az. A rádión megerősítették, hogy nem jövő évi csapattársával került ilyen helyzetbe.
Az egyértelműnek tűnik, hogy továbbra is a Mercedes a legerősebb, és az is meglepetés lenne, ha nem Verstappen végezne mögöttük. Utána azonban megtippelhetetlen a sorrend. A Ferrari eredménye biztató, az időmérőn kiderül, hogy tényleg előreléptek, vagy a többiekben maradt tartalék.
Otmar Szafnauer, a Racing Point csapatfőnöke nem adott információt azzal kapcsolatban, hogy mi a helyzet a kanadai pilótával. Ennek tudatában elképzelhető, hogy Nico Hülkenberg újra beugrik, és a vártnál eggyel több hazai pilóta lesz a mezőnyben. Ez legkésőbb nem sokkal a 3 órakor kezdődő kvalifikáció előtt kiderül, mi addig búcsúzunk, mostani fogyelmüket pedig köszönjük!