Lewis Hamilton az idei hatodik győzelmét aratta a két héttel ezelőtti Belga Nagydíjon, és egyelőre magabiztosan halad az újabb világbajnoki cím felé. Úgy tűnik, ebben már csak a csapattársa, Nico Rosberg akadályozhatja meg, a sokak által titkos esélyesnek tartott Sebastian Vettel ugyanis a hungaroringi győzelme után pont nélkül távozott Spából a nagy vihart kavart defektje miatt.
A Pirellit rengeteg támadás érte, miután Spában Rosberg és Vettel gumija is váratlanul felrobbant, és csak a szerencsén múlt, hogy nem került sor óriási balesetekre. A gumigyártó hamar kijelentette, hogy Rosberg gumiját egy külső tárgy vágta ki, Vettel defektjét pedig először a Ferrari kockázatos, egykiállásos stratégiájára fogták, de később alaposan kivizsgálták a hibát. Hétfőn közleményt adtak ki, mely szerint kiderítették a valódi okot, és
Monzában nyilvánosságra is hozzák a vizsgálat eredményét.
A csapatok egy része az Olasz Nagydíj előtt újabb defektektől tart, hiszen a monzai pálya a leggyorsabb a versenynaptárban, ezért egy váratlan gumihiba itt is komoly biztonsági kockázattal járna. A belgiumi problémák ellenére azonban mezőny már alig várja, hogy újra kihajthasson a pályára, mert a következő futamot is egy olyan helyszínen rendezik, ahol a versenyzők szerint minden egyes megtett kör különleges élvezetet nyújt.
Monzában nincs annyi izgalmas kanyar, mint Spában, a pálya nagy részét egyenesek és sikánok alkotják.
Az olasz pályát az elképesztő sebességek, a pályát körüllengő hangulat és a múlt emlékei teszik igazán különlegessé.
A Forma-1 történetében egyetlen másik helyszín sem látta annyiszor vendégül a mezőnyt, mint Monza: 1950 óta mindössze egyszer, 1980-ban maradt ki a versenynaptárból, akkor az Olasz Nagydíjat Imolában rendezték. Nem véletlen, hogy a verseny szervezői mellett már az olasz miniszterelnök is harcol azért, hogy Monza 2016 után se maradjon ki a versenynaptárból, de a magas rendezési díjak miatt még mindig nem tudtak megállapodni a folytatásról.
A Monza városa mellett, egy erdős területen fekvő királyi vadasparkban 1922-ben építették meg a pályát. Brooklands és Indianapolis után a harmadik aszfaltcsík volt a világon, amelyet kifejezetten autóversenyzés céljára terveztek. Abban az évben meg is rendezték rajta a második Olasz Nagydíjat – az elsőre egy évvel korábban, a Brescia melletti közutakon került sor -, s bár a következő évtizedekben egyre több új versenyhelyszín jelent meg az országban, Monza a mai napig az olaszok elsőszámú pályája maradt.
Valójában azonban nem is egy pályáról beszélhetünk, hiszen a parkban többféle vonalvezetést is kialakítottak, és az aktuális célnak megfelelően használták az egyes részeket. Az F1-ben ma használt pálya – a sikánok nélkül – már 1922-ben elkészült, de rögtön kiegészítették egy ovállal is, amelyet eleinte elsősorban tesztelésre, valamint sebességrekordok felállítására használtak. Az ötvenes évek közepén azonban a két pályát kombinálták, és
az F1-es mezőny többször is egy 10 kilométeres körön versenyzett, kihasználva az oválpálya félelmetes döntött kanyarjait is.
Ez a változat azonban már abban az időszakban is kirívóan veszélyesnek számított, s bár Wolfgang von Trips 15 halálos áldozatot követelő balesete nem az ovál részen történt, 1961 után nem használták többé a döntött kanyarokat.
Az oválpályát a hatvanas években még több autógyártó is használta tesztelésre, később azonban elhanyagolták. A pályarész még ma is megvan, sőt be is járható, de a sok helyen mohával és gazzal benőtt aszfalton sok a repedés. Az elhagyatott döntött kanyarok szomorú látványt nyújtanak, mégis
rengetegen zarándokolnak el ide évről évre, hiszen kevés hely van, ahol jobban át lehetne érezni a régi versenyek hangulatát.
„A Forma-1 itt tényleg olyan, mint egy vallás" – nyilatkozta Romain Grosjean. „Amikor megérkezünk ide, úgy érezzük, mintha egy templomba léptünk volna be. Kicsit mindig beleborzongok, amikor csütörtökön végigsétálok a pályán, hiszen nem lehet nem észrevenni a múlt nyomait, a régi kor szellemét valóban érezni lehet.
A szurkolók is úgy jönnek ide, mintha egy szent helyet látogatnának meg,
és még az sem zavar, hogy a nagy többségük a Ferrari miatt van itt. Mindannyian élvezzük az itteni hangulatot, még akkor is, ha a lelátókon szinte csak piros színt látunk."
A Ferrari ugyan nem tudja minden évben meghálálni a szurkolók bizalmát, de 19 győzelmükkel egyértelműen az ő istállójuk a legsikeresebb a monzai pályán, a McLaren 10 diadallal követi őket. A versenyzők közül Michael Schumacher nyert a legtöbbször, ráadásul mind az öt győzelmét a Ferrari színeiben aratta. A jelenlegi pilóták közül Sebastian Vettel állhatott fel a legtöbbször – háromszor - a monzai dobogó tetejére, 2008-ban ráadásul nagy meglepetésre itt aratta az első futamgyőzelmét a Toro Rossóval. A német elmondta, az olasz futam már így is különleges helyet foglal el a szívében, „de
ha egy Ferrarit vezetve is tudnék itt nyerni, az mindent felülmúlna."
Monzában minden a sebességről szól: ez a Forma-1 leggyorsabb pályája, a kör 75 százalékát padlógázzal teljesítik a versenyzők, és az 5793 méter hosszú körön négyszer is túllépik a 320 km/ó-s tempót.
Az F1-ben itt mérték az eddigi legnagyobb végsebességet is,
a hivatalos rekordot Antonio Pizzonia állította fel a 2004-es versenyen a Williams BMW-vel, 369,9 km/ó-val. Manapság némileg lassabbak az autók, de tavaly Daniel Ricciardo szélárnyékban, nyitott DRS-sel 362 km/ó-t ért el.
Monzában hivatalosan 11 kanyar van, de ezek közül hét a három sikánt alkotja. Az egyszerűnek tűnő vonalvezetés és a hosszú egyenesek ellenére azonban a pilóták nem tartják könnyűnek a pályát. „Lehet, hogy annak tűnik, de a sikánok előtt nagyon kevés időnk van lefékezni, és minden egyes hibáért nagy árat fizetünk" – mondta Nico Hülkenberg.
„Nem annyira megterhelő pálya, mint Spa, mert ha pihenésre van szükségünk, a hosszú egyenesekben kifújhatjuk magunkat" - magyarázta Ricciardo. „Ez viszont problémákat is okozhat, mert ezen a pályán nagyon fontos, hogy ne veszítsük el a koncentrációnkat. Óriási tempóról kell nagyon erősen fékeznünk, és
nem engedhetjük meg magunknak, hogy a kerekek blokkolásával vagy túl korai fékezésekkel időt veszítsünk."
Az 1,1 méter hosszú egyenest rögtön egy olyan sikán követi, ahol nagyon gyakran elmérik a féktávot a versenyzők, emiatt a rajtbalesetek sem ritkák. A 3-as számmal jelzett Curva Grandét egy újabb sikán, majd a trükkös Lesmo kanyarok követik, az újabb egyenes után pedig a gyors Ascari sikán következik, amelyen szintén nem könnyű időveszteség nélkül átjutni. Ezután a hátsó egyenesen keresztül érkeznek meg a pálya leghíresebb kanyarjához, a lendületes és különleges ívű Parabolicához. „Ez a kanyar kulcsfontosságú a jó köridő szempontjából" – véli Pastor Maldonado. „Ha itt hibázunk, a következő körünknek is lőttek. Azért nehéz rendesen bevenni ezt a kanyart, mert
az itteni beállítások miatt nagyon kicsi a leszorítóerő. Az egyenesekben ez jól jön, de a kanyarokban megnehezíti a dolgunkat
– főleg az olyan hosszúakban, mint a Parabolica."
A Parabolica bukóterét a tavalyi versenyre leaszfaltozták, s bár ezt állítólag maguk a pilóták kérték, egyesek továbbra sem tudtak megbarátkozni a változással. „Tényleg érezni a különbséget, már nem ugyanazt az élményt nyújtja" – mondta a kanyarról Danyiil Kvjat. „Még mindig nagyon keményen kell hajtanunk, és fontos, hogy jó technikával vegyük be, de az a baj, hogy a hibákért már nem kell fizetnünk."
Monzában teljesen egyedi beállításokat használnak a csapatok,
a minél kisebb leszorítóerő elérésére törekednek. A hosszú egyenesek miatt a szokásosnál kisebb felületű hátsó szárnyra van szükség, de figyelni kell, hogy a kanyarokban se váljon túlságosan instabillá az autó. A stabilitás a féktávokon is nagyon fontos: noha egy kör során csak hatszor fékeznek a versenyzők, mindig nagy tempóról lassítanak le, ami komoly terhelést ró a fékrendszerekre. A jó köridő érdekében a kerékvetőket is használni kell, ezért a felfüggesztés beállításain is sokat dolgoznak a mérnökök.
A hátsó szárnyat idén is két DRS-zónában lehet majd felnyitni: a célegyenesben, valamint a 8/10-es számokkal jelölt Ascari sikán előtti szakaszon.
A Pirelli változtatott a monzai gumiválasztásán: tavaly a két legkeményebb keveréket lehetett használni,
idén viszont a közepes és a lágy gumik kerülnek fel az autókra.
A gumigyártó sportigazgatója, Paul Hembery nem hiszi, hogy a gyorsabban elhasználódó lágyabb gumik problémát okoznak majd a hétvégén.
Az Olasz Nagydíj programja Péntek: Szombat: Vasárnap: Az Origón mindegyik eseményről élőben tudósítunk. |
|
„Viszonylag gyors gumikopásra számítunk, ezért a szabadedzéseken végzett munka nagyon fontos lesz az ideális stratégia kiszámításához" – mondta Hembery. „A két keverék teljesítménye között várhatóan nem lesz nagy különbség, ez is megnyitja az utat a változatos taktikák előtt."
Hembery hangsúlyozta, hogy Monzában a kis leszorító és a kerékvetők gyakori használata az átlagosnál jobban megdolgoztatja az abroncsokat, de biztos benne, hogy a két keverék tartóssága és teljesítménye megfelelő lesz. „Ami a gumiválasztást illeti, a közepes és lágy gumik használata sokkal ésszerűbb döntés, mint a tavalyi kemény-közepes kombináció" – vélekedett a Sauber vezető versenymérnöke, Giampaolo Dall'Ara.
Új lehetőségek nyílnak meg előttünk, és szórakoztatóbb versenyt láthatunk."
A hétvégére egyébként kellemesen meleg, 23-24 fokos hőmérsékleteket jósolnak. Az előrejelzések szerint pénteken lehet záporokra, zivatarokra számítani, de szombaton és vasárnap valószínűleg nem nehezíti eső az istállók dolgát.
Mivel ezen a pályán a motorerő kivételes fontosságú, valószínűleg kevesen fogadnának az idényt egyébként is uraló Mercedes győzelme ellen. Tavaly Lewis Hamilton nyerte meg a versenyt, és idén is mindent megtesz azért, hogy tovább növelje a most 28 pontos előnyét a bajnokságban.
„A spái hétvége nagyon jól alakult számomra – végig jól éreztem magam az autómban, és remek volt újra győzni az F1 egyik klasszikus pályáján" – mondta. „Az olaszországi versenyekről rengeteg szép emlékem van, és remélem, ezen a hétvégén egy újabbat is hozzáadhatok."
Nico Rosberg a spái 2. helye ellenére boldogan készülődött az Olasz Nagydíjra, hiszen a múlt hétvégén egészséges kislánya született. A német továbbra is fogadkozik, hogy nem adja fel a világbajnoki küzdelmet Hamilton ellen, bár egyesek már nem látják benne a szükséges elszántságot.
Tudom, hogy olyan autó van alattam, amellyel minden versenyen enyém lehetne a pole pozíció és a győzelem, ezért semmi mással nem elégszem meg"
– jelentette ki Rosberg.
A többi Mercedes motoros csapat is reménykedik – Grosjean bízik benne, hogy a spái 3. helye után Monzában is esélye nyílhat egy dobogós helyezésre, a Force India pedig az egyre erősebb B-specifikációjú autójával az idei legjobb eredményét szeretné elérni. Nico Hülkenberg a spái futamon el sem tudott indulni műszaki hiba miatt, Monzában viszont pontokat vár, ráadásul már a jövője miatt sem kell aggódnia. „Tudom, hogy a technikai problémák nélkül versenyképesek lettünk volna Belgiumban, egy jó pontszerzési lehetőséget szalasztottunk el" – bosszankodott.
A Williams is szeretne javítani a meglepően gyenge spái szereplésén, a Ferrarival pedig valószínűleg ezen a pályán is számolni kell. A Red Bullok viszont máris hátrányból kezdik a hétvégét: taktikai szempontból az autójuknak egyébként sem fekvő monzai pályán szerelik be az idei 6. motorjukat, amiért hátrasorolják őket a rajtrácson. Motort cserélnek Carlos Sainz Toro Rossójában is, a Renault erőforrását használó versenyzők közül csak Max Verstappen úszhatja meg a büntetést.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma–1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!