A Williams, a Sauber és a Renault után negyedikként a Force India is megmutatta 2017-es F1-es autóját. A VJM10-et Silverstone főépületében, a The Wingben leplezték le a csapat versenyzői, Sergio Pérez és Esteban Ocon, akit az azóta már csődbe ment Manortól igazoltak le.
Az autó ránézésre a már bemutatott társai által kijelölt irányt követve igazodik az új szabályokhoz, de részleteiben sok újdonságot hoz.
A Force India megtartotta, csak a megváltozott előírásokhoz alakította a már ismert „orrlyukas" orrkúpját, így a VJM10 elején van ugyan bütyök, mégpedig a riválisokénál is hosszabb, viszont azoktól eltérő konstrukcióban. A motorburkolaton lévő cápauszony még a Sauberéhez és a Renault-éhoz képest is látványosan nagynak tűnik, az autó eleje pedig lépcsős, mert a pilótafülke és a váz homlokfala között egyáltalán nincs lejtése.
„Az előző szezonokhoz képest, amikor rendszerint 50%-ot át próbáltunk menteni a korábbi autónk terveiből, ez gyakorlatilag teljesen új – árulta el a Force India technikai igazgatója, Andy Green. – A filozófiája hasonló az eddigihez, de tiszta lappal kellett indulnunk. Szerintem a megfelelő alapokat lefektettük."
A csapat operatív igazgatója, Otmar Szafnauer konkrétan „95%-ban újnak" nevezte a továbbra is a Mercedes motorjával hajtott VJM10-et. „Emiatt az erőforrásaink jelentős részét kellett a fejlesztésére fordítanunk még a 2016-os autónk rovására is" – árulta el.
De elég korán elkezdtük a munkát ahhoz, hogy azt hihessük: úgy fogjuk kezdeni a 2017-es szezont, ahogy a 2016-ost befejeztük."
Ez bravúros lenne, hiszen a Force India tavaly történetének legjobb eredményét elérve 4. lett a konstruktőri összetettben a Mercedes, a Red Bull és a Ferrari mögött, de megelőzve a McLarent és a Williamst. A VJM10 bemutatóján megjelent az Angliában élő csapatfőnök, Vijay Mallya is, akinek hazájában, Indiában a kiadatását követelik. Ő nem lát rá okot, hogy a csapata az idén miért ne léphetne még feljebb a ranglétrán.
„Már sok kommentátor elmondta, hogy általában bőven a súlyunk felett teljesítünk. A lehetőségeinkhez, a költéseinkhez mérten a legjobbak között vagyunk a mezőnyben, ami rengeteget elárul a csapatunk tagjainak tehetségéről – vélte Mallya.
Minden évben feljebb léptünk, túlszárnyaltuk a várakozásokat, úgyhogy most is erre fogunk törekedni
A fáma szerint ahhoz, hogy valaki bekerüljön az első háromba, át kell lépnie bűvös egy határt, én azonban nem látok rá okot, miért ne próbálhatnánk meg."
„A Mercedes, a Red Bull és a Ferrari mögött végezni önmagában is óriási eredmény volt, mi pedig mindig merünk nagyot álmodni."
Mallya válaszolt a Renault Sport főnökének, Cyril Abiteboulnak is, aki az RS17 keddi bemutatóján azt állította, a Force Indiához hasonló kis csapatok az idén bevezetett új szabályok miatt alulmaradhatnak a drága fegyverkezési versenyben.
„Nos, azt üzenem neki, hogy nem a fegyverek száma, hanem a minősége számít – mondta Mallya. – Az idén mindenki tiszta lappal indul, és a barcelonai teszt előtt lövésünk sem lehet a várható erőviszonyokról, de azt tudom, hogy mi 2017-ben egész végig fejleszteni fogunk."
Ehhez a Force Indiának Szafnauer szerint is adottak az anyagi lehetőségei.
Mallya szerint a szélcsatornából származó adatok alapján a VJM10 „állati gyors autó", és ebben reménykedik Sergio Pérez is, aki már sorozatban a negyedik idényét fogja megkezdeni a Force Indiánál.
„Magabiztos vagyok, mert az itt töltött négy évem során még soha nem láttam ennyire stabilnak a csapatot – jelentette ki. – Tavaly a 4. helyen végeztünk úgy, hogy bár tűrhetően is kezdtük a szezont, a végére már egyértelműen mi voltunk a 4. legjobbak."
Többi társához hasonlóan Pérez is igyekezett jobb formába hozni magát a télen.
„Nagyon korán el kellett kezdenem edzeni, az autók annyival gyorsabbak lesznek. Ez akkora különbség tavalyhoz képest, mintha a GP2-ből lépnénk fel az F1-be! – mutatott rá. – Sokkal fizikálisabb lesz vezetni, az első tesztnapon biztos borzasztóan el fogunk fáradni."
Miután Nico Hülkenberg átigazolt a Renault-hoz, Pérez új csapattársat kapott az ifjú Ocon személyében, aki 5 kg-ot felszedett a télen, hogy erősebb legyen. „Hetente kilenc órát edzettünk teremben, plusz tízet töltöttünk kardioedzéssel" – árulta el a francia, akinek a Mercedes egyengeti a pályafutását. - Tanulni szeretnék ettől a csapattól, és tudnak is mit mutatni nekem. Elvégre tavaly csak kilenc versenyen indultam. Sergio is biztosan jó tanár lesz, már rengeteg szép eredményt tud felmutatni."
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!