Azerbajdzsán 2016-ban került be a Forma-1 vérkeringésébe. A főváros, Baku szívében a történelmi és modern épületek tövében végigvezetett pálya a leggyorsabb utcai helyszín a naptárban annak köszönhetően, hogy
a vonalvezetés első felének derékszögű és éles kanyarjait tempós fordulók és hosszú padlógázos szakaszok követik egészen a célvonalig.
E kettősség miatt a Haas pilótája, Kevin Magnussen a pályát Monaco és Monza keverékeként jellemezte.
Mint bármelyik utcai pályán, itt is maximális koncentrációra és precizitásra van szükség a pilótáktól. Tavaly a legnagyobb butaságot Sebastian Vettel csinálta, de ő nem a palánknak, hanem Lewis Hamilton Mercedesének ütközött neki, miután érzése szerint az élen haladó riválisa féktesztelte a Safety Car mögött. Örülhet, hogy miután elszakadt nála a cérna, „csak” 10 másodperces stop&go büntetést kapott, és az FIA fegyelmi tárgyalásán sem sújtották eltiltással.
Az Azeri Nagydíj legfontosabb statisztikái | |
Helyszínek | Baku (2016-) |
Legtöbb győzelem (pilóta/csapat) | Daniel Ricciardo és Nico Rosberg (1-1) / Mercedes és Red Bull (1-1) |
Legtöbb pole pozíció (pilóta/csapat) | Lewis Hamilton és Nico Rosberg (1-1) / Mercedes (2) |
Az eddigi futamok győztesei | 2017: Daniel Ricciardo, 2016: Nico Rosberg |
Futamgyőztesek a mezőnyből | Ricciardo (1) |
A Pirelli a speciális gumikínálat sanghaji tesztüzeme után visszatér a megszokott leosztáshoz, ismét három szomszédos – ultralágy, szuperlágy, lágy – keveréket vetnek be. Ezúttal kisebb taktikai változatosságra lehet számítani, mivel a csapatok a legpuhábból, az ultralágyból nagyon sokat rendeltek, valószínűleg azért, mert nem lesz velük gond. „Kevesebb problémára számítunk az ultralágy gumikkal [mint Kínában] – magyarázta a Mario Isola, a Pirelli sportigazgatója. – A bakui pálya felülete nem olyan érdes, mint a sanghajié”.
Az első itteni verseny (még Európa Nagydíj néven) csendesen lezajlott, azon senki sem esett ki baleset miatt. Tavaly azonban repkedtek a szénszálak: Kimi Räikkönen és Valtteri Bottas már a rajtnál ütközött, a Hamilton-Vettel incidens után összerúgtak a Force Indiák, Nico Hülkenberg a fallal koccant, Hamilton fejtámlája is meglazult.
A káoszgép maximális fordulatszámon pörgött, és a 10. rajthelyről nyerő Daniel Ricciardo lavírozott a legügyesebben a zavarosban, aki legutóbb, a Kínai Nagydíjon is megmutatta, milyen jó érzéke van hozzá.
A bukóterek csak az első szektor derékszögű kanyarjainál húzzák ki a pácból a féktávon vagy az elfordulásnál hibázó versenyzőket, a pálya többi részén szinte csak egy villámgyors ima segít, ha valaki túllő a célon.
A csattanás főleg az óvárosban található vár dombján garantált; a 8-as balkanyarban például valószerűtlenül kis távolság, alig 7 méter van a falak között.
A 15-ös számú gyors balos szintén több túszt ejtett az eddigi két nagydíjhétvégén. Az első edzéseken sok piruettre lehet számítani az aszfalt kezdetben nagyon alacsony tapadása miatt.
Az idény első három helyszínéhez képest itt még többet számít a magas végsebesség, a címvédő istállónak talán ez hozza meg az első győzelmet idén. Korábban a lóerőfölény birtokában megtehették, hogy meredekebb szárnyállást választva javították a tapadást a kanyarokban és így sem kerültek hátrányba az egyenesben (a bakui kör első felében hasznos a nagy leszorítóerő), de lehet, hogy ez az út járhatatlanná vált.
Német sajtóértesülés szerint ugyanis a Ferrari motorja már nagyobb teljesítményre képes, mint a Mercedesé. Azerbajdzsánban kiderülhet, tényleg így van-e, hiszen a célegyenes több mint 2 kilométer hosszú – bár 20-as kanyarszámmal van benne egy simán padlógázos törés –, és két éve a Mercedes motorokat használó Williams a saját mérései szerint 378 km/ó-val új F1-es sebességrekordot állított fel.
Sanszos, hogy végül nem a motorok, hanem a gumikezelés dönt a pozíciók sorsáról: a Pirelli szerint Baku azért nagy kihívás, mert nehéz az első és a hátsó abroncsok hőmérsékletét egyszerre a megfelelő tartományba tornázni, ráadásul a kör során is tág határok között mozognak a feltételek.
A pálya egy részén süt a nap, más részei árnyékban vannak
– utalt az épületek és a fák hatására Mario Isola. – Ez magyarázza az ingadozó aszfalthőmérsékletet”.
Tovább kuszálja a szálakat, hogy a tavalyi tapasztalatokhoz nem igazán nyúlhatnak a csapatok, mivel június végéről áprilisra hozták előre a versenyt, így hűvösebbek lesznek a körülmények.
A Mercedes főstratégája, James Vowles azt mondta, az idei gumikeverékek nagyon érzékenyek a hőmérsékletre, ezért különösen nehéz jól működtetni őket. Tavaly az Ezüstnyilak nyűglődtek többet ilyen problémákkal, de a szakember szerint idén a Ferrarira is rájárhat a rúd. „Melbourne-ben nem álltak a helyzet magaslatán [a gumikkal] – nyilatkozta. – Bahreinben is a szuperlágy keveréken pont kicsúsztak az optimális hőmérsékleti tartományból, túlságosan koptatták őket."
A jelek szerint a Ferrarinak mégis bejött a műszaki koncepcióváltás a hosszabb tengelytávval, úgy fest, őrségváltás történt az erősorrend 1. helyén. Noha a beállításokkal bármikor meggyűlhet a bajuk, Vettel eddig eltérő karakterű pályákon szerezte meg a győzelmet és/vagy a pole pozíciót.
A csapat hétvégi formája árulkodó lesz a szezon folytatására nézve: ha a derékszögű kanyarok és a fél Hungaroring hosszú egyenes kombinációján nem botlanak el, az ellenfelek nehezen találnak rajtuk fogást.
Hamilton nyeretlenségi szériája hat, a pontszerzési ellenben 28 verseny óta tart, utóbbival rekordot döntött Kínában.
A fogadóirodák szerint előbbi sorozata megszakadhat, ugyanis jóval esélyesebbnek tartják a bakui győzelemre, mint Vettelt.
Már csak az a kérdés, mit szól ehhez a Red Bull, amely az előző két nagydíjhétvégén a Ferrari és a Mercedes környékén settenkedett, ugyanakkor számos műszaki technikai hibát is elszenvedett.
A patinás istálló történelemkönyve kevés széppel bővült a 2000-es évek első fele óta. 2014-ben szövetkeztek a Mercedesszel, ami átmenetileg új lendületet adott nekik, de ahogy a többi motorgyártó felzárkózott, ők úgy csúsztak egyre hátrébb a rangsorban, az elmúlt másfél évben,
a 2016 őszén rendezett Malajziai Nagydíj óta csupán egy alkalommal értek célba az első öt hely valamelyikén.
A csapatok közül egyedül a Williams szerénykedik pont nélkül, és a siralmas helyzetet jól tükrözi Lance Stroll bahreini kritikája: azt mondta, az autó a kanyarok bejáratánál, kijáratánál és magánál az elfordulásnál is gyenge. A héten kiderült, hogy a hűtési rendszer nem megfelelő kialakítása a problémák egyik forrása.
Ha most hétvégén, a kasztnival szemben valamelyest szerényebb követelményeket támasztó bakui pályán sem szereznek pontot, nehéz elképzelni, hogy önerőből, mások tömeges balszerencséje nélkül ez belátható időn belül sikerüljön nekik. És hogy hol volt az az egy alkalom, amit két bekezdéssel ezelőtt említettünk? Pont Azerbajdzsánban, tavaly Stroll itt a 3. helyre hozta be a Williamst a kaotikus futamon.