BARCELONA, SPAIN - MAY 10: Alex Albon of Scuderia Toro Rosso and Thailand during practice for the F1 Grand Prix of Spain at Circuit de Barcelona-Catalunya on May 10, 2019 in Barcelona, Spain. (Photo by Peter Fox/Getty Images) // Getty Images / Red Bull Content Pool // AP-1Z9W66WXD2111 // Usage for editorial use only // Please go to www.redbullcontentpool.com for further information. //
Vágólapra másolva!
Két jelölt körvonalazódik a Red Bullnál arra az esetre, ha Pierre Gasly nem váltaná be a hozzá fűzött reményeket. A juniorprogramban aszály van, de úgy tűnik, találtak megoldást.
Felemásan indult a szezon pilótafronton a Red Bullnál, hiszen Daniel Ricciardo váratlan távozása után mindössze egy teljes idény után be kellett dobni a mélyvízbe Pierre Gaslyt, és a Toro Rossótól katapultált francia pilóta egyelőre nem tudta tartani a lépést a még mindig fiatal, de már rutinos és egyre érettebben versenyző Max Verstappennel.
Gasly a teszteken kétszer is összetörte az autót, és azóta is rendszeresen elmarad Verstappen teljesítményétől, de Christian Horner csapatfőnök egyelőre nyilvánosan támogatja a francia pilótát, és méltatja a háttérben tett erőfeszítéseit a fejlődés érdekében. A Toro Rossónál viszont eközben Alexander Albon remekül szerepel, látványos és eredményes versenyzéssel hívja fel magára a figyelmet.
Albonnak nem csak a nyakát terhelik az F1-ben Forrás: Peter Fox/Getty Images
Pletykák már az első futamok során indultak arról, hogy Albon esetleg a Red Bullnál is lehetőséget kaphat, de Franz Tost, a Toro Rosso csapatfőnöke az Autosportnak lényegében kizárta, hogy a thai pilóta 2020-ban az anyaistállóhoz kerüljön, ami szerinte „egy külön ligát” képvisel, és egy pilótának „legalább 2-3 évet el kell töltenie ahhoz, hogy azt mondhassa, boldogul az F1-ben.”
Tost úgy vélte, Albonnak egyelőre praktikus dolgokat kell megtanulnia, például azt, hogyan támadja egyes pályákon a kerékvetőket vagy hol süt be a Nap a felhőkarcolók között.
„Minél több időt tud egy pilóta a pályán tölteni, annál jobb, és annál gyorsabban tud alkalmazkodni az új körülményekhez – vélte. – Egy élcsapatnál viszont másak az elvárások, nagyobb a nyomás, és azt érezheti, hogy erőltetnie kell a dolgokat, mókuskerékbe kerül, és a nagy lehetőség végül visszaüt” – magyarázta, és úgy vélte, Charles Leclerc példája inkább a szabályt erősítő kivétel.
Gasly és Marko a barcelonai bokszban Forrás: Mark Thompson/Getty Images
Csapattársához, Danyiil Kvjathoz hasonlóan Albon is 3 pontot szerzett az első öt futam során, az összehasonlítható időmérő-eredmények terén 2:2-re állnak, és úgy szerzett ugyanannyi pontot, hogy a Kínai Nagydíjon csak a mezőny végéről rajtolhatott, ami az idei időmérős eredmény-átlagát is nagyban lerontja.
A Red Bull kívülről is erősíti a pilótafelállását, Helmut Marko felkérésére az IndyCarban szereplő, 20 éves Patricio O’Ward is csatlakozott a juniorprogramjukhoz.
„Elég gyorsan történtek a dolgok – mondta. – Hamarosan [F1-es] lehetőséget is kaphatok – tette hozzá, mielőtt köszönetet mondott csapatfőnökének, Trevor Carlinnak. – Ez valami óriási, most az Indy 500 után csak európai stílusú pályákon versenyzem majd az IndyCarban, majd meglátjuk, az F1-ben milyen opciók merülnek fel. Túl nagy esély ez, hogy átmehetek az F1-be.”
Patricio O’Ward, 31-es Carlin autóval indul az IndyCarban Forrás: Dutch Photo Agency/Red Bull Content Pool
Ellentmondásosak az álláspontok azzal kapcsolatban, hogy O’Ward a korábbi eredményei alapján rendelkezik-e elég ponttal az F1-es szuperlicenc kiváltásához, Tost a Sky Sportsnak azt mondta, szerinte a mexikói pilóta erre még nem jogosult, ettől függetlenül elárulta örömmel látná a pilótát a Toro Rossónál, mert szerinte O’Ward lelkesítené az észak-amerikai szurkolókat is.
A Red Bullnál a héten Dan Ticktum tesztel. A brit pilótát korábban szerették volna versenyzőként is bevetni, de a forrófejű versenyző többször is elszalasztotta a szuperlicenc kiváltásához kellő pontok megszerzését.
Utoljára bő 10 évvel ezelőtt, Sébastien Bourdais révén, szintén a Toro Rossónál fordult elő, hogy közvetlenül a legrangosabb amerikai formulaautós bajnokságból érkezett pilóta az F1-be, de a 2009-es szezon során, a Magyar Nagydíj előtt már búcsúznia is kellett a mezőnytől.
A harmadik Európa-bajnokság elődöntőjében 1968-ban Olaszország és a Szovjetunió 120 perc alatt 0-0-ra végzett, a 11-es párbajt még nem alkalmazták tétmeccsen, így az akkori szabályok értelmében a továbbjutásról pénzfeldobás döntött. Érdekes, hogy erre az eseményre szinte minden ott lévő másképp emlékezett utólag, és mivel közülük már senki nem él soha nem fogjuk megtudni az igazságot, csak azt, hogy Olaszország szerepelhetett a fináléban, ahol megismételt mérkőzésen győzte le Jugoszláviát.