Vágólapra másolva!
A Ferrari versenyzője szívesen látna műszakilag kevésbé fejlett, de a pilótákat nagyobb megpróbáltatás elé állító autókat az F1-ben, és rossz dolognak tartja a telemetria elterjedését.

Folyamatosan visszatérő probléma a Forma-1-ben, hogy az autók vagy a pilóták számítanak-e inkább, és egyáltalán, az évről évre fejlődő technika árt-e vagy használ a versenyzés izgalmainak. A különböző piackutatások általában arra az eredményre jutnak, hogy a közönség elvárja a Forma-1-től, hogy műszakilag fejlett széria legyen, de a pilóták ezzel nem mindig értenek egyet.

Sebastian Vettel a szezon elején megjegyezte, hogy szerinte az F1 már inkább showműsor, kezd eltávolodni az alapvető értékeitől, ezt is figyelembe veszi majd, amikor pályafutása jövőjéről dönt, és a Spiegelnek adott nagyinterjújában meg is nevezte, hogy mi az egyik legkomolyabb kifogása. Szerinte a tudomány nem feltétlenül tesz jót a versenyzésnek.

Mindenki a monitorokat bűvöli Forrás: Scuderia Ferrari Press Office

„A versenyző intuíciója, a helyes döntéseket eredményező megérzése, és a mérnökök által elemzett adatok összjátéka – felelte, amikor arról kérdezték, hogy mi dönt a győzelem és többi helyezés között egy pilóta szempontjából. Az autókon szenzorok százai vannak, és telemetriát is használhatunk, hogy kiértékeljük, mit csinál a pilóta, mikor fékez, mikor és hogyan fordul.”

Vettel korábban többször is elmondta, hogy a magánéletben és a sport terén is tiszteli a hagyományokat, ettől függetlenül nincs a fejlődés ellen sem. Most viszont egyértelműen kijelentette, hogy szerinte megnehezíti a pilóták érvényesülését az, hogy a mérnökeik mindent látnak, és minden mozdulatukat elemezni lehet.

Az autóban sem maradnak magukra a pilóták Forrás: AFP/Alexander Nemenov

„Ha valaki gyorsabb egy kanyarban, mert a saját ívét követte, egészen addig előnyben volt, amíg valaki mögé nem került, és le tudta másolni a pályáját. Ha a dolgok jól mentek, az adott pilóta az egész hétvégén meg tudta tartani az előnyét. Manapság már minden annyira átlátható, hogy a mérnökök javasolnak gyorsabb íveket” – vázolta a helyzetet.

– jelentette ki. – Az a véleményem, hogy a telemetria alapvetően gonosz dolog. Amikor esik az eső, a pályán sok referenciapont megváltozik, amit már korábban kitapasztaltunk; hol kell lassítani, gyorsítani, és ilyenkor rögtön megnő a különbség a pilóták között. Ekkor már magunkra maradunk a pilótafülkében, és rögtön izgalmasabb lesz a helyzet.”

Vettel a Red Bull Ringen kapta kölcsön a veterán Ferrarit Forrás: Philip Platzer/Red Bull Content Pool

Vettel elárulta, számára az 1990-es évek közepe a legszimpatikusabb korszak a Forma-1-ben, mert már volt adatrögzítés, de telemetria még nem, az autók aerodinamikai szempontból már fejlettek voltak, a nagy leszorítóerő révén komoly kanyartempót tudtak, viszont még mindig puritánok voltak, és dolgozni kellett velük.

– mondta. – Pár éve vezethettem egy 1988-as Ferrarit, Gerhard Berger autóját. Nem volt benne szervokormány, három pedál viszont igen, mert az embernek még mindent magának kellett csinálnia. Nagyon egyszerű volt, kevésbé tökéletes, de sokkal több élet volt benne."

Mindent egy helyen az Eb-ről