MONTMELO, SPAIN - FEBRUARY 28: A general view of snow on the circuit during day three of F1 Winter Testing at Circuit de Catalunya on February 28, 2018 in Montmelo, Spain. (Photo by Patrik Lundin/Getty Images)
Vágólapra másolva!
A koronavírus-járvány miatt egyre tovább halasztják a 2020-as Forma-1-es szezon rajtját, a jogtulajdonos azonban legalább 15 futamot szeretne. Hogy ez megvalósulhasson, reális forgatókönyv lehet, hogy csak jövő februárban, a 2021-es idény rajtja előtt egy hónappal ér véget az idei évad.
Továbbra is teljes a bizonytalanság az idei Forma-1-es szezonnal kapcsolatban, a június 14-i Kanadai Nagydíjig minden versenyt elhalasztottak (a Monacói Nagydíjat törölték), de várhatóan további futamok is erre a sorsra fognak jutni. Bernie Ecclestone, az F1 korábbi ügyvezető igazgatója szerint a júliusi Brit Nagydíjat sem fogják megrendezni, és ha rajta múlna, a teljes idei szezonnal ugyanígy tenne. Eközben az F1 vezetése a lehetséges forgatókönyveket vizsgálja, amelyek között szerepel az is, hogy jövő februárban legyen a 2020-as szezon zárása.
Az F1 korábbi vezére brazíliai farmjáról nyilatkozott a Reuters-nek, és elmondta, ha még mindig ő irányítaná a sportágat,
nem sokat gondolkodna, tekintettel a jelenlegi járványhelyzetre az egész szezont törölné.
„Hogy mit csinálnék a mostani helyzetben? Azt hiszem, azt kellene mondanom, hogy befejezzük az egyeztetéseket az idei versenyekről. Ez az egyetlen biztonságos dolog, amit tehetünk azért, hogy senki ne kezdjen el buta megállapodásokat kötni, amik aztán lehet, hogy nem fognak valóra válni. Ezt kellett tenni az olimpiával is. Szerencsétlen helyzet, de ez van."
Chase Carey nemrég közleményben tudatta, hogy továbbra is 15-18 futammal terveznek az idei évre. Elnézve a jelenlegi helyzetet, Ecclestone ezt a célt kissé optimistának tartja.
„Nagyon-nagyon meg lennék lepve, ha sikerülne teljesíteni ezt. Remélem, hogy sikerülni fog, igazán remélem. Három-négy futamot a következő év elején is teljesíthetnének úgy, hogy még az is beleszámít a 2020-as szezonba. A problémát az jelenti, hogy melyek azok a helyszínek, ahová a csapatok elutazhatnak és a promóter is akar futamot rendezni" – utalt a vélhetően még jó ideig érvényben lévő korlátozásokra.
A 89 esztendős üzletember elsősorban tehát a szervezőkben látja akadályát a minél előbbi szezonrajtnak, akik a bevételkiesés miatt vélhetően nem szívesen tartanának zártkapus, vagy a járványtól még mindig félő emberek miatt csekély látogatottságú futamokat. Ecclestone szerint ezért is „biztos, hogy a júliusi Brit Nagydíjat sem lehet megrendezni", hiszen a goodwoodi Festival of Speed néven futó rendezvényt is „amiatt törölték, mert mégis ki menne oda."
Mindeközben az F1 kereskedelmi jogait birtokló Liberty Media folyamatosan nyomon követi a világban zajló eseményeket és egyeztet a szervezőkkel a lehetséges forgatókönyvekről. A Racefans értesülései szerint
már egy olyan, Ecclestone által is javasolt verziót is felvetettek, amely szerint jövő februárban, mindössze egy hónappal a 2021-es idény rajtja előtt érne véget a 2020-as szezon,
amennyiben olyan későn tudják csak elkezdeni azt, hogy a tervezett versenyszámot nem lehetne belezsúfolni az idei évbe.
Kérdés, hogy ez a csapatok személyzetét miként érintené, olyan szempontból azonban kivitelezhető lehet, hogy a technikai szabályok változatlanok maradnak jövőre, több fejlesztési területet pedig befagyasztanak, így előszezoni tesztekre sincs szükség, a csapatok a 2021-es szezont is lényegében a 2020-as autóval, vagy annak bizonyos mértékig továbbfejlesztett változatával kezdhetik meg.
Az extrém módon elnyújtott szezon mellett az F1 azt is fontolgatja, hogy meghosszabbítja az augusztusról március-áprilisra előrehozott kötelező háromhetes gyárbezárást, amivel még több pénzt spórolhatnának meg a csapatok. Franz Tost, az Alpha Tauri csapatfőnöke mindenképpen megfontolandónak tartja ezt abban az esetben, ha egyes csapatok az országuk által bevezetett korlátozások miatt nem lesznek képesek folytatni a munkát, amint vége a kötelező szünetnek.
„Az FIA, a Liberty Media és a csapatok közötti legutóbbi videokonferencián megegyeztünk, hogy ha a helyzet engedi, április közepén ismét összeülünk, és megvitatjuk az új helyzetet – nyilatkozta a Racefansnek Tost. – Ha az Angliában székelő csapatoknak nem lesz engedélyezett a munka folytatása, akkor meghosszabbítjuk a gyárbezárást.
Meglátjuk, hogy az egyes országok miként szabályozzák ezt. Az nem fordulhat elő, hogy egyes csapatok dolgozhatnak, míg mások nem. Ez vis maior.
Méltányosan kell eljárni, hogy minden csapatnak ugyanolyan hosszú legyen a szünete, ezzel biztosítva, hogy ne legyenek egyenlőtlenségek."