McLaren's British driver Lando Norris (L) and Haas F1's French driver Romain Grosjean (R) race during the Formula One British Grand Prix at the Silverstone motor racing circuit in Silverstone, central England on August 2, 2020. (Photo by ANDREW BOYERS / POOL / AFP)
Vágólapra másolva!
Romain Grosjean figyelmeztetésben részesült a Brit Nagydíj után, amiért többször is a szabályosság határát súrolva védte a pozícióját. Utólag ő is elismerte, hogy határeset volt, amit csinált, de nem érezte úgy, hogy bármi szabályelleneset tett volna.
Két pilóta, nevezetesen Carlos Sainz és Daniel Ricciardo nemtetszését is kiváltotta a Brit Nagydíjon az, ahogyan Romain Grosjean védte ellenük a pozícióját. A McLaren spanyolja kétszer, a Renault ausztrálja pedig egyszer tapasztalta meg a Haas pilótájának agresszivitását, aki mindkettejük előtt az utolsó pillanatban változtatott irányt az egyenesben.
Abban mindkét pilóta egyetértett, hogy veszélyes volt Grosjean manővere, aki később a külső felvételek alapján maga is elismerte, hogy a határon volt, azt azonban nem gondolná, hogy ezzel bármi rosszat tett. A felügyelők a pilóták közötti korábbi megbeszélésre hivatkozva figyelmeztetésben részesítették a franciát.
Galéria: A Brit Nagydíj képekben
1/66
NORTHAMPTON, ENGLAND - AUGUST 02: Cameron Das of United States and Carlin Buzz Racing (28) runs wide during race two of the Formula 3 Championship at Silverstone on August 02, 2020 in Northampton, England. (Photo by Bryn Lennon/Getty Images)
A normális esetben a mezőny hátsó felében csatázó Haas-pilóta a Danyiil Kvjat balesete miatt pályára küldött Safety Cart kihasználva került az élmezőnybe, hiszen egyedüliként ő nem állt ki kereket cserélni. Az újraindítás után jó ideig sikerült is megragadnia ott, a kerékcseréje előtt azonban páran azért elmentek mellette. Elsőként Sainznak sikerült ez, aki kétszer is megpróbálta megelőzni a Haast a Hangar-egyenesben, Grosjean pedig mindkétszer rálegyezetett a mellé érő McLarenre. Sainz már a rádióban is panaszkodott rá, „elfogadhatatlannak" nevezve kollégája megmozdulását, véleménye pedig a leintés után sem változott meg.
Szerintem ez elfogadhatatlan. Egyértelműen látszik, ahogyan megvárta, hogy közel kerüljek és melléérjek, hogy aztán sokkoljon
– nyilatkozta. – Háromszázzal haladunk, egy kicsit jobban kell tisztelnünk egymást, mert ma is láttunk pár nagy balesetet. Szerintem nem is vagyunk tudatában, hogy valójában milyen nagy sebességgel haladunk. Szerintem ha majd megnézi a felvételt, meg fogja bánni a manővert, mert egyértelműen veszélyes és elfogadhatatlan volt."
A felvételek megtekintése után Grosjean valóban belátta, hogy határeset volt, amit tett, megbánásról azonban szó sem esett.
„Mindkét esetben kicsit későn mozdultam, de mindig hagytam egy autónyi helyet. A felügyelők tisztázni akarták, hogy nem mozdulhatunk ennyire későn, amivel egyetértek, korábban azonban nem voltak erre szabályok, Max pedig sokszor alkalmazta ezt, ezért úgy voltam vele, hogy »miért ne? Miért ne kovácsolhatnék ebből előnyt?«" – utalt Grosjean arra, hogy korábban Max Verstappen védjegye volt az utolsó pillanatos irányváltás, ami miatt rengetegen panaszkodtak is rá.
Galéria: A Brit Nagydíj képekben
1/66
NORTHAMPTON, ENGLAND - AUGUST 02: Cameron Das of United States and Carlin Buzz Racing (28) runs wide during race two of the Formula 3 Championship at Silverstone on August 02, 2020 in Northampton, England. (Photo by Bryn Lennon/Getty Images)
Grosjean elárulta, hogy a tükrével is gondok voltak, ugyanakkor tudatosan volt ennyire agresszív. „Nem esik meg minden nap, hogy a hatodik vagy hetedik helyen haladunk egy versenyen, úgyhogy mindent megtettem, hogy védjem a pozíciómat. Megnézve az eseteket, egy kicsit kifogott rajtam a tükör, ami kicsit lehajlott a verseny elején, úgyhogy nem sokat láttam benne.
Egyetértek azzal, hogy kissé későn mozdultam, de közben hagytam is elég helyet. Beszéltem Daniel [Ricciardóval], aki szerint határeset volt, de annyira nem volt vészes.
Hallottam, hogy Sainz sokat panaszkodott a rádión, de ő is meg tudott előzni. Hagytam neki egy autónyi helyet, egyébként pedig futnom kellett a saját versenyemet. Ha lesz olyan határozat, hogy nem mozdulhatunk ilyen későn, akkor majd figyelembe fogom venni ezt. Egyetértek azzal, hogy a határon voltam, de próbáltam a lehető legkeményebben védekezni."
A Grosjean által a Wellington-egyenesben kellemetlen helyzetbe hozott Ricciardo elmesélte, hogy a felügyelőknél történt meghallgatás során igyekezett más szemszögből megvilágítani az esetet a franciának. „Nem akartam odamenni és kioktatni őt, mert mostanra tudnia kellene, hogy mit csinál. Azt mondtam neki, hogy
»nézd, nem csak rám nézve veszélyes egy ilyen késői bemozdulás, mert talán letörik az első szárnyam, de te meg defektet kapsz, ilyen esetben pedig mindketten rajta vesztünk.«
Azt mondtam, hogy ha »kicsit korábbra időzítet az irányváltást, akkor valószínűleg a külső oldalt választom, és még az esélyed is nagyobb lett volna megvédeni a pozíciót.« De szerintem ez mind olyasmi, amit eddig is tudott, és amikor látta a videót, szerintem rájött, hogy egy kissé későn mozdult."
Galéria: A Brit Nagydíj képekben
1/66
NORTHAMPTON, ENGLAND - AUGUST 02: Cameron Das of United States and Carlin Buzz Racing (28) runs wide during race two of the Formula 3 Championship at Silverstone on August 02, 2020 in Northampton, England. (Photo by Bryn Lennon/Getty Images)
A felügyelők hivatalos figyelmeztetésben részesítették a Haas versenyzőjét, indoklásukban pedig az szerepelt, hogy „a fékezés alatti irányváltást, miközben egy másik autó közelít hátulról, a versenyzők nagyon veszélyes manőverként aposztrofálták. Grosjean elmagyarázta, hogy mindkét esetben a féktáv előtt mozdult, noha a második esetnél már közelebb ahhoz."
Az indoklásban az is szerepel, hogy a versenyzők közös megegyezés alapján a féktáv előtti bemozdulást is potenciálisan veszélyesnek tartják, ezért az ilyen eseteket a felügyelők ki fogják vizsgálni. Michael Masi, az FIA versenyigazgatója elárulta, hogy
a dokumentum szövegezésében egy korábbi párbeszédre utaltak a versenyzők és a szövetség között, amely során a pilóták kérték az ilyen esetekre való komolyabb odafigyelést.
„A tavaly a versenyzőkkel folytatott kiterjedt párbeszéd után az egyik fontos kérdés, amelyben a többségük a beavatkozásunkat kérte, az a féktávon védekezés közben mozgó autók – mondta Masi. – Most először láttuk az idén ennek eredményét. Az első eset után felmutattuk a fekete-fehér zászlót [Grosjeannak], a második után pedig továbbítottuk az esetet a felügyelőknek további vizsgálatra. Megegyeztünk, hogy a következő pilóta-értekezleten megvitatjuk a dolgot, a látottak azonban valójában annak az eredménye, hogy
a pilóták kérték, hogy foglalkozzunk ezzel a kérdéssel, mivel úgy gondolták, hogy elejét kell venni ennek."
Ricciardo hozzátette, hogy szerinte a 2016-os szezon óta – amikor Verstappen rendszeresen kihúzta a gyufát a többieknél azzal, hogy a féktávon váltott irányt védekezés közben – sokat javult a helyzet és úgy érzi, hogy „elég jól viselkedett mindenki az utóbbi években."