Az FIA végül senkit sem büntetett meg a Toszkán Nagydíj hatodik körében történt hatalmas baleset miatt, helyette 12 pilótát figyelmeztetésben részesített. Nem volt közöttük a futamot akkor vezető Valtteri Bottas, noha Sebastian Vettel a verseny után arra utalt, hogy a Mercedes versenyzője tehető felelőssé a történtekért. Bottas inkább a hátrébb haladó pilótákat, valamint a versenyigazgatót okolta, amit utóbbi ki is kért magának.
A finn pilóta saját elmondása szerint nem csinált semmi rosszat, a biztonsági autó kimenetele után egyenletes tempóval közlekedett a célvonalig, ahol aztán rálépett a gázra. „Mindannyian a kontrollvonaltól versenyezhetünk, ami szerintem már egy ideje ugyanott van. Az idei évre az változott, hogy a biztonsági autó elég későn kapcsolja le a lámpákat, úgyhogy megfelelő távolságot is csak későn lehet kialakítani mögötte" – nyilatkozta.
„Természetesen amikor az ember vezet, akkor igyekszik maximalizálni az esélyeit. Egyáltalán nem engem kell hibáztatni emiatt. Mindenki visszanézhet azt, amit akar.
Én egyenletes sebességgel haladtam egészem addig, amíg el nem indultam. Igen, későn indultam el, de a kontrollvonaltól versenyezhetünk, korábban nem.
Úgyhogy a hátrébb levők, akik emiatt törték össze magukat, tükörbe nézhetnek. Nincs értelme emiatt nyafogni."
Noha a felügyelők Bottast még csak be sem idézték meghallgatásra, Vettel szerint neki is volt szerepe a balesetben.
„Ez egyszerűen szükségtelen volt. Vezető autóként tisztában kell lenni az ilyesmivel. Ha várni akarsz, akkor hosszú ideig várnod kell, majd rálépned a gázra, nem elindulnod, aztán megállnod – ecsetelte a négyszeres világbajnok. – Olyan ez, mint az autópályán. A legvalószínűbb, hogy a mögötted levő öt-tíz autó fogja összetörni magát. Szerencsére senkinek sem esett baja."
Bottas a többi pilóta mellett a biztonsági autó későn kialvó lámpáit is megemlítette. A Safety Caron csupán az utolsó kanyarba fordulva aludtak ki a fények, tehát onnantól kontrollálhatta a versenyben vezető pilóta a tempót, előtte be kellett tartania a legfeljebb tíz autónyi távolságot Bernd Mayländer mögött.
A Mercedes mindkét pilótája úgy vélte, hogy ezzel a nézőknek akartak kedvezni, de közben veszélyes szituációt teremtettek.
„Szerintem megpróbálják jobbá tenni a show-t azzal, hogy később kapcsolják le a lámpákat, így a vezető autó nem tud korán lemaradni és már az első kanyar előtt megiramodni – mondta Bottas. – Talán ideje elgondolkozni azon, hogy valóban ez-e a jó és biztonságos megoldás."
Nyilvánvaló, hogy izgalmasabbá akarják tenni az újraindítást, de ma azt láthattuk, hogy ezzel veszélybe sodortak embereket"
– fogalmazott valamivel keményebben Lewis Hamilton.
Bottas azt is elárulta, hogy
a Mercedes a futam reggelén kifejezte a biztonsági autós rajtok miatti aggodalmát az FIA-nak, de azt a választ kapta, hogy a show érdekében nem változtatnak a lámpák kialvásának időpontján.
Amikor Michael Masi versenyigazgatót szembesítették a két pilóta szavaival, az ausztrál szakember tagadta, hogy ez lenne a céljuk, és kikérte magának az efféle vádaskodást. „Egyáltalán nem így van. Az FIA szempontjából a biztonság a legfontosabb. Pont. Innentől nincs miről beszélni. Versenyigazgatóként és biztonsági küldöttként pontosan erről szól a feladatom. Bárki, aki mást mond, az valójában eléggé sértő."
Masi hozzátette, hogy a versenyzők „nyugodtan kritizálhatnak", a biztonsági autó lámpái a kontrollvonalhoz képest most még hamarabb is le lettek kapcsolva, mint máskor szoktak.
Ezután pedig odaszúrt a pilótáknak azzal, hogy a rutintalanabb Forma-3-as mezőnyben semmi probléma nem volt az újraindítással.
„Végső soron a lámpák ott alszanak ki, ahol kialszanak. Itt van a világ húsz legjobb pilótája, és ahogy korábban az F3-asokkal láttuk, azoknak a srácoknak nagyon-nagyon hasonló volt a rajtja, és elég jól megoldották baleset nélkül."