MELBOURNE, AUSTRALIA - MARCH 17: Max Verstappen of the Netherlands driving the (33) Aston Martin Red Bull Racing RB15 makes a pitstop during the F1 Grand Prix of Australia at Melbourne Grand Prix Circuit on March 17, 2019 in Melbourne, Australia. (Photo by Mark Thompson/Getty Images) // Getty Images / Red Bull Content Pool // AP-1YRPUX5DS1W11 // Usage for editorial use only // Please go to www.redbullcontentpool.com for further information. //
Vágólapra másolva!
Az autókat és a műszaki fejlesztéseket érintő korlátozások után ősztől a kerékcserékhez használt felszerelés újításait is korlátozzák a Forma-1-ben.
Az idei szezontól több lépcsőben visszafogják a karosszéria- és a motorfejlesztést is a Forma-1-ben, jövőre bevezetik a költségplafont és egy technikai direktívában az FIA azt is kiadta, hogy ősztől korlátozzák a kerékcserék lebonyolításához használt eszközök módosítását.
Az állásfoglalás szerint a csapatok július 22-ig kötelesek teljes leírást készíteni a kerékcseréhez használt felszerelésükről, és szeptember 30-ig az FIA tájékoztatásával ezt módosíthatják, utána viszont csak kisebb frissítések történhetnek, azok is csak a szövetség engedélyével. Kisebb frissítésnek számít például az emelők igazítása a hasmagasság változása esetén.
A szabályalkotók eleinte egységesíteni szerették volna a felszereléseket, de ebben az esetben mindenkinek új eszközöket kellett volna vásárolni, ami a csökkentés helyett növelte volna a költségeket. A döntés tovább árnyalja a csapatok versenyképességének befolyásolására tett kísérleteket, mert
a kerékcserék során egyáltalán nem egyértelmű az élcsapatok fölénye. A közelmúltban a Red Bull és a sereghajtó Williams végezte kiemelkedően gyorsan a bokszkiállásokat,
ez annak is köszönhető, hogy az istállók az utolsó tizedmásodpercek érdekében is készek nagy befektetéseket tenni, még akkor is, ha egy magyar technikus, a Haas után ismét a Williamsnél dolgozó Jánvári Zsolt szerint a kerékcserék idejét már az emberi teljesítőképesség határára sikerült leszorítani.
Ennek ellenére a Red Bullnál például külön munkacsoport dolgozik a bokszfelszerelés fejlesztésén, valamint a csomagolás és a logisztika megszervezésén, szintén egy magyar szakember, Hegedűs Andor közreműködésével. Az orosházi mérnök munkájáról és pályafutásáról itt írtunk korábban.
A felszerelések fejlesztésének korlátozásával e téren jelentősen visszaeshet a verseny a csapatok között, de nagy összegeket meg lehet takarítani úgy, hogy a nézői élmény nem csorbul, bár várhatóan jóval kisebb esély marad arra, hogy további rekordok szülessenek a kerékcserék időtartamával kapcsolatban.
A harmadik Európa-bajnokság elődöntőjében 1968-ban Olaszország és a Szovjetunió 120 perc alatt 0-0-ra végzett, a 11-es párbajt még nem alkalmazták tétmeccsen, így az akkori szabályok értelmében a továbbjutásról pénzfeldobás döntött. Érdekes, hogy erre az eseményre szinte minden ott lévő másképp emlékezett utólag, és mivel közülük már senki nem él soha nem fogjuk megtudni az igazságot, csak azt, hogy Olaszország szerepelhetett a fináléban, ahol megismételt mérkőzésen győzte le Jugoszláviát.