Kilenc teljes Forma-1-es szezonnal a háta mögött Romain Grosjean az idén már nem a királykategóriában, hanem az IndyCarban fog versenyezni. A 34 esztendős pilóta a Dale Coyne Racingnél próbál szerencsét az első számú tengerentúli formaautós sorozatban, de nem teljesít teljes szezont, az oválpályákat ugyanis a tavalyi Bahreini Nagydíjon elszenvedett balesete miatt kihagyja. Az elmúlt öt idényt a Haas-istállónál töltő francia a Twitchen beszélt döntésének okairól.
Mindez azt jelenti, hogy Grosjean a 17 futamos idei szezonból négy versenyt hagy ki, közük a májusi Indianapolis 500-at. „Nagyon boldog vagyok, szép kihívás ez a karrierem következő szakaszára – mondta, majd kérdésre rátért arra, hogy tavalyi bahreini horrorbukása után döntött úgy, hogy az oválpályákat kihagyja. – Igen, száz százalékban ennek hatására született ez a döntés. Már a bahreini eset előtt felvettem a kapcsolatot a Dale Coyne Racinggel, ha jól emlékszem, néhány héttel az imolai verseny előtt. Kaptam egy ajánlatot és úgy volt, hogy a teljes szezont teljesítem, de utána jött Bahrein."
Egy pillanatig azt hittem, hogy meg fogok halni. Három gyermek apjaként ésszerű döntéseket kell hoznom. Nem éreztem úgy, hogy kockáztatnom kellene az oválokon. Nem is igazán magam, hanem a feleségem és a gyerekeim miatt."
A francia versenyző egyértelműen az úgynevezett superspeedwayektől, azaz a nagysebességű opálpályáktól akarja távol tartani magát, mivel nem akarja olyan helyzetbe hozni a családját, mint amit a bahreini baleset során átéltek, akkor ugyanis percekig nem tudták, hogy életben maradt-e.
Az Autosportnak nyilatkozva azonban elmondta, ha 25 éves lenne és nem lennének gyerekei, még így, egy ekkora baleset után is bevállalná a veszélyes kihívást,
és az idei versenynaptárban szereplő mindkét szupergyors oválon, az Indianapolis Motor Speedwayen és a Texas Motor Speedwayen is indulna. Utóbbin ráadásul két futamot is rendeznek 2021-ben.
Azt ugyanakkor felvetette, hogy a rövidebb és lassabb, 1,25 mérföld hosszú World Wide Technology Racewayen akár el is indulhat, de ez még a jövő zenéje, azt a futamot ugyanis majd csak augusztus végén tartják.
Ahogy nem zárta ki azt sem, hogy a jövőben azért fog oválpályán is versenyezni, de előbb mindenképp tesztelni akar egyen.
A francia pilóta elárulta azt is, hogy menedzsere a bahreini bukás után azt mondta neki, az IndyCart is felejtse el, ő azonban kompromisszumot kötött és csak az oválokról mondott le.
Az első üzenet, amit barátomtól és menedzseremtől, Martintól kaptam a baleset után az volt, hogy »felejtsük el az IndyCart.« Nyilván egy ekkora sokk után ez érthető, de én továbbra is akartam.
Igen, az oválokkal egyetértek, mert ott a kockázat. Persze ne értsenek félre, a motorsport önmagában veszélyes, ezt már gokartos korunk óta tudjuk, de van egy szint, amit még el tudunk fogadni. A superspeedwayek egyelőre nincsenek ezen a listán. A jövőben ki tudja, hogy rajta lesznek-e."
A kockázatot pedig még a legendás Indy 500 sem éri meg. „Bármennyire is szeretném megnyerni az Indy 500-at, jelentős a kockázat, némelyik baleset pedig igen nagy. Nem azt mondom, hogy állandóan megsérülnek a versenyzők, de akkor is 210 mérföldes sebességgel haladnak egymás mellett, ami kockázatos."
Ami a bemutatkozást illeti, Grosjean február 22-én, a Barber Motorsports Parkban fogja először tesztelni a Dale Coyne Racing versenyautóját. Mint elmondta, arra számít, hogy mindent a nulláról kell kezdenie.
Közel kétszáz versenyt teljesítettem a Forma-1-ben, de az IndyCarban újonc leszek.
Amikor legutóbb olyan autót vezettem, ami talán hasonló az IndyCarban használtakhoz, az a GP2-ben volt 2011-ben. Sokat kell tanulnom, mindenekelőtt a pályákat, de másak lesznek a gumik, ott a gördülő rajt, a tankolás, ahogy működik az egész, úgyhogy nem számítok arra, hogy az első versenyemen nyerni fogok. Készen állok a kihívásra és a tanulásra. Szerintem jól fogok szórakozni és már alig várom, hogy február 22-én kipróbáljam az autót és egy kicsit jobban megismerjem."
„Sokat hallottam arról, hogy milyen jó tanuló Romain, hogy mennyi erőfeszítést tesz azért, hogy jó legyen a kapocs közte és a versenymérnöke között és hogyan talál megoldást a nehézségekre. Ez pontosan olyan hozzáállás, amit az ember látni akar egy versenyzőtől és különösen fontos, amikor egy számára teljesen idegen sorozatról akar megtanulni mindent" – nyilatkozta Dale Coyne csapattulajdonos az Autosportnak.
„Szerintem Romain nagyon hamar fel fogja venni a tempót, mint ahogy Alex Palou (az istálló tavalyi versenyzője - a szerk.) is tette, és ahogy meglátja, hogy mit lehet és mit nem ezekkel az autókkal, igazán segíteni fogja előrevinni a csapatot. Elég megnézni a GP2-es eredményeit, hogy lássuk, mire képes egyénautókkal. Megnyerte a bajnokságot 2011-ben és a GP2 Asiában is nyert versenyeket."
Grosjean arról, hogy hosszabb távra tervez-e az IndyCarban, csak annyit mondott, hogy elsősorban boldog akar lenni és élvezni akarja a versenyzést, és amennyiben a tengerentúlon ez így lesz, akkor valószínűleg hosszabb ideig marad.