LE CASTELLET, FRANCE - JUNE 18: Valtteri Bottas of Finland driving the (77) Mercedes AMG Petronas F1 Team Mercedes W12 on track during practice ahead of the F1 Grand Prix of France at Circuit Paul Ricard on June 18, 2021 in Le Castellet, France. (Photo by Rudy Carezzevoli/Getty Images)
Vágólapra másolva!
A Francia Nagydíj pénteki napja alapján nagyon szoros időmérőre, illetve futamra lehet számítani a Mercedes és a Red Bull között, de egyelőre úgy tűnik, a címvédőnél Valtteri Bottas áll jobban. A várakozásokkal ellentétben a középcsapatok közül nem a McLaren, de még csak nem is a Ferrari, hanem az Alpine néz ki a legerősebbnek.
Minimális, mindössze 8 ezredmásodperces különbség volt a Red Bull és a Mercedes között a Francia Nagydíj második szabadedzésén, ami izgalmas hétvégét vetít előre. Max Verstappen ennyivel verte meg a brackley-iek gyorsabbik pilótáját, aki ezúttal nem Lewis Hamilton, hanem Valtteri Bottas volt. Utóbbi az első gyakorláson is legyőzte csapattársát.
Galéria: A Francia Nagydíj pénteki napja - Galéria
35/60
LE CASTELLET, FRANCE - JUNE 18: Max Verstappen of the Netherlands driving the (33) Red Bull Racing RB16B Honda on track during practice ahead of the F1 Grand Prix of France at Circuit Paul Ricard on June 18, 2021 in Le Castellet, France. (Photo by Rudy Carezzevoli/Getty Images)
Ráadásul a versenyszimulációk alapján úgy néz ki, vasárnap is számíthatunk izgalmakra, ugyanis a pontverseny két éllovasa között alig volt különbség a közepes gumikon. Persze az előző két viadal alapján pont az ellenkezőjét lehet várni, ugyanakkor nem kizárt, hogy
az időjárásnak köszönhetően semmiképpen nem fullad unalomba a verseny.
Sergio Pérez úgy véli, helyzete nem olyan kilátástalan, mint amilyennek tűnik, ami sokat segítene a Red Bullon és Verstappenen. Ami pedig a középmezőnyt illeti, minden jel arra mutat, hogy az Alpine hazai pályán fennállása legjobb hétvégéjére készülhet, az Aston Martinnál ellenben aggódhatnak.
Beleszólhat-e Hamilton a pole pozícióért folytatott küzdelembe?
A hétvége előtt mind a Mercedest, mind a Red Bullt gyötörhették kétségek afelől, hogy milyen formában lesznek ezen a hétvégén. Előbbi két katasztrofális hétvégén van túl, utóbbinak pedig erre a hétvégére át kellett alakítania a hátsó szárnyat, hogy a szigorúbb ellenőrzéseknek is megfeleljen.
Azt innen nehéz megállapítani, hogy az energiaitalosoknak mindez mekkora veszteséget okoz, de tény, hogy az előzetes várakozásoknak megfelelően ellenfelük minimum visszazárkózott rájuk. Azért minimum, mert a végeredmény ellenére talán inkább a címvédő tűnik esélyesnek.
Bottas az edzés legelején futotta meg 1:32.880-as körét, amivel végül a 2. pozíciót szerezte meg.
A finn pilóta tehát úgy tudta megközelíteni Verstappen legjobbját, hogy egyrészt rosszabb állapotú pályán, másrészt eggyel keményebb abroncsokon autózott, mint a holland pilóta. A finn versenyző ugyanis nem volt képes javítani a lágy gumikon, ami persze egyfelől lehet intő jel számára, de ha kiküszöböli az akkori problémákat, akkor optimistán várhatja a kvalifikációt.
Már csak azért is, mert könnyen lehet, hogy Verstappen autójában kevesebb üzemanyag volt, amikor teljesítette a nap leggyorsabb körét. Ezt nyilvánvalóan nem lehet biztosan kijelenteni, de a holland versenyzőt azonnal behívták a bokszba,
miközben Bottas és Hamilton is megpróbálkozott még egy gyorskörrel, miután megfutotta saját maga legjobbját.
Ennek fényében pedig nem is annyira meglepő, hogy az Amazon Web Services és az F1 által közösen kifejlesztett, a pilóták egykörös tempóját összehasonlító algoritmus viszonylag egyértelmű Bottas-sikert jósol a kvalifikációra. A 31 esztendős versenyző ez alapján 29 századdal gyorsabb Verstappennél, akit még Hamilton is megelőz, igaz, csupán 10 ezreddel.
A hétszeres világbajnok helyzete kifejezetten érdekes, ugyanis hiába a szabadedzéseken elért 2., illetve 3. pozíció, első napja eléggé szenvedősre sikeredett. A második szabadedzés során kerek-perec kijelentette, hogy szerinte valami nincs rendben az autójával.
Az ő esetében ez már önmagában figyelemfelkeltő lenne, annak fényében pedig még inkább, hogy csapattársának korábbi kasztniját használja (és fordítva).
Azt maga Hamilton is kiemelte, hogy ezek között nagyon ritkán van számottevő különbség, mindenesetre a Mercedes fontolgatja, hogy a brit versenyző vadonatúj kasztnit kapjon.
Ha pedig ez megtörténik, akkor végképp megjósolhatatlan, hogy mire lehet képes, hiszen azt sem lehet kizárni, hogy a pénteki verzióval tényleg nem volt minden rendben. Ha pedig feljavul, akkor nyilvánvalóan ő is harcban lehet a pole pozícióért, mint ahogyan Verstappent sem lehet leírni, hiszen előfordult már, hogy a Red Bull egyik napról a másikra rengeteg időt talált. Bottas esetében pedig azt kell kiemelni, hogy az elmúlt években számtalanszor előfordult, hogy jó pénteki (és szombat délelőtti) szereplés után a kvalifikációra visszaesett.
A holland pilóta azonban bizonyára nemcsak saját, hanem Pérez jó időmérős teljesítményében is reménykedik, hogy aztán a mexikói pilóta tudja őt segíteni a futamon. Pusztán a második szabadedzés végeredménye alapján arra lehetne következtetni, hogy erre semmi esély nincs, de a 31 éves versenyző úgy véli, a helyzet nem annyira rossz, mint amilyennek tűnik, hiszen többször is feltartották.
Ezt az AWS is megerősíti, hiszen az algoritmus közel 1 másodperces hátrányban, de őt hozza ki negyediknek.
Aki követte a pénteki történéseket, annak a következő információ nem lesz nagy meglepetés, másoknak viszont annál inkább: Pérezt Fernando Alonso követi ezen a listán, további 1 századmásodperces hátrányban. Arra a Ferrarinál is felkészültek, hogy Franciaországban visszaáll a rend, és nem fognak harcolni a pole pozícióért, vélhetően azt a forgatókönyvet sem zárták ki, hogy nem ők lesznek a középmezőny legjobbjai. Arra viszont alighanem ők sem számítottak, hogy nem a McLaren, hanem az Alpine lesz előttük.
Márpedig egyelőre nagyon úgy tűnik, hogy az ezen a néven az idén bemutatkozó istálló eddigi legjobb időmérőjére készülhet, hiszen nem csupán a kétszeres F1-es világbajnok, hanem a héten szerződést hosszabbító Esteban Ocon is kiválóan szerepelt pénteken.
Eddig a Spanyol Nagydíjon elért 5. és 10. pozíció volt a legjobb eredményük, ezt pedig most könnyen túlszárnyalhatják.
Ami a többieket illeti, Charles Leclerc szintén harcban lehet a jó időmérős eredményért, mint ahogyan, Carlos Sainznak, illetve Lando Norrisnak és Pierre Gaslynak is jó esélye van a Q3-as szereplésre. Daniel Ricciardo viszont ismét elmarad csapattársa tempójától, így neki biztosan sok dolga lehetett pénteken este.
Azonban talán neki sem annyi, mint az Aston Martinnak, illetve a két versenyzőnek, Sebastian Vettelnek és Lance Strollnak, akik délután csupán a Williamseket és a Haasokat tudták megelőzni. Bár mindketten elmondták, hogy a leggyorsabb körükben is maradt némi idő, de tény, hogy
az AWS számítása szerint is a 15., illetve a 16. helyre jó a tempójuk, ami akkor is baljós előjel, ha a program gyakran téved.
A pénteki napon a versenyzők dolgát jelentősen megnehezítette a meleg időjárás és főleg a szél, ami rengeteg hibát eredményezett. Ebből a szempontból a mezőny tagjai örülhetnek, hogy mind a hőmérséklet, mind a légmozgás mértéke valamelyest csökken a kvalifikációra.
A Q2 során minden bizonnyal előkerülnek a közepes abroncsok, ugyanis könnyen lehet, hogy stratégiai szempontból ez lesz az előnyösebb. A Pirelli szerint a piros és a sárga oldalfalú gumik között fél másodperc a különbség, Mario Isola, a gyártó sportigazgatója pedig úgy fogalmazott, hogy mindkét keverék fontos szerepet játszhat. Verstappennek és a Mercedeseknek egészen biztosan beleférne, ha a lassabb abroncsokon próbálnának meg továbbjutni, a többieknek viszont már át kell gondolniuk, hogy mekkora kockázatot érdemes vállalni.
Vasárnap a Red Bull lesz a gyorsabb?
A semleges drukkereknek jó hír, hogy a versenyszimulációk alapján nehéz megjósolni a Red Bull és a Mercedes közötti erősorrendet. Ami tény, hogy Verstappen valamivel jobb körátlagokat hozott, mint Hamilton.
Ugyanakkor elképzelhető, hogy vasárnapra már megfordul a helyzet, ha a hétszeres világbajnok és a Mercedes így vagy úgy, de megtalálja a probléma forrását.
Bottast nem lehet összehasonlítani velük, ugyanis a finn pilóta két etapot teljesített, melyek közül az elsőn lágy abroncsokon ment. A kilencszeres futamgyőztes a puhább keverékek ellenére elmaradt riválisaitól, ez viszont nem feltétlenül jelenti azt, hogy aggódnia kell, sokkal inkább arra kell gondolni, hogy a C3-as lesz az ideális versenygumi.
Ezt az elméletet erősíti, hogy a mezőny fele ezeken az abroncsokon kezdte a versenyszimulációt, a csapatok közül pedig tízből nyolc rendelkezik legalább egy ilyen versenyzővel. Ennek tudatában mi is ezeknek a pilótáknak az eredményeit vettük figyelembe, ahol lehetett.
A papírformának megfelelően az első öt körből az értékelhetőek átlagát figyelembe véve Verstappent és Hamiltont Pérez követi, mindössze 1 tizeddel lemaradva csapattársától. Ezzel együtt a mexikói pilóta nem biztos, hogy ennyire közel lesz, ugyanis a későbbiekben már jelentősen nőtt a differencia közöttük.
A körátlagokat szemléltető táblázatra ránézve a Ferrari következne, ám a képet jelentősen árnyalja, hogy Alonso a C2-es gumikon 3 és fél tizeddel gyorsabb volt Oconnál.
Mindez azt jelenti, hogy a spanyol pilóta csupán 23 századdal maradt el a kettővel lágyabb keverékeken autózó Sainztól. Igaz, Leclerc szintén a kemény abroncsokat használta, és ő valamivel jobb átlagot produkált, mint a 40. életévében járó versenyző.
Ami viszont biztosnak tűnik, hogy az élcsapatok után ez a két istálló következik az erősorrendben, a többiek pedig messze mögöttük vannak. A McLarennél ráadásul Norris és Ricciardo is lágyakon kezdett, de egyáltalán nem biztos, hogy ennek érdemes nagy jelentőséget tulajdonítani. A Haas pedig ezúttal is kilátástalannak tűnik,
hiszen még a Williamstől is több mint 1 másodperccel marad el körönként.
A Pirelli nem említette meg, hogy egy vagy két kiállásra számít a futamon, ám a köridők alapján úgy tűnik, a gumikopás mértéke nem elég nagy ahhoz, hogy normál körülmények között kétszer kelljen meglátogatniuk a bokszutcát. Ugyanakkor, ha valóban szoros lesz a csata az élmezőnyben, akár a kerékcsere időpontja is eldöntheti a futamot.
A biztonsági autó beküldésére jóval kisebb az esély, mint az előző két helyszínen, hiszen a hatalmas bukóterek miatt ritkák a nagy balesetek. Az időjárás viszont hozhat fordulatokat, hiszen az előrejelzések szerint van némi esély az esőre. Az biztos, hogy a Paul Ricardra ráférne egy izgalmas viadal, hiszen az előző kettő nem igazán sikerült emlékezetesre.
Az Európa-bajnokságok történetében az első selejtező mérkőzést Magyarország játszotta. Az 1960-os torna előtt 1958. szeptember 28-án a Szovjetunió vendégeként 3-1-re kapott ki válogatottunk, és miután szinte napra pontosan egy évvel később 1959. szeptember 27-én a visszavágón Budapesten a később aranyérmes szovjetek 1-0-ra nyertek, így az első Eb-ről úgy maradt le válogatottunk, hogy mindössze egy gólt ért el, azt Göröcs János jegyzi.