Elsőként indult rendszeres jégelőrejelzés a világ legfagyosabb részén

Vágólapra másolva!
Július 1-jén egy kínai rádiócsatorna új információs szolgáltatást vezetett be: rendszeresen közöl jégelőrejelzéseket az Oroszországtól északra húzódó északkeleti tengeri átjáróról.
Vágólapra másolva!

Az északi sarkkör jéghelyzetéről közöl mostantól rendszeresen jelentéseket és előrejelzéseket egy kínai rádióállomás. A naponta két alkalommal jelentkező híradás pekingi idő szerint délután 2 és este 10 órakor hallható, egyelőre október 31-ig. A csatorna az információkat a Tiencsin város kikötőjében működő állomástól kapja.

A jelentésekben Oroszország szibériai partvidékének hajózási útvonaláról adnak tájékoztatást, kiemelve a közlekedés szempontjából legfontosabb öblöket, partszakaszokat. 

Az északkeleti átjáróként is ismert sarkköri régió évente átlagosan csak két hónapon át hajózható, mert az év többi részén vastag jégpáncél akadályozza a hajók áthaladását. A klímaváltozás miatt azonban a jégpáncél minden évben vékonyabb, és a jégmentes időtartam is egyre hosszabb. A kereskedelmi hajózás így fokozatosan könnyebbé válik a területen. Az északkeleti átjáró így egyre inkább alternatívájává válik az Ázsiából Európába vezető elsődleges tengeri útvonalnak, mely a Szuezi-csatornán keresztül vezet.

jégtörő, északi-sark
Egy orosz atommeghajtású jégtörő az északi sarkkör vizén
Fotó: Sputnik via AFP/Pavel Lvov

Kína és Oroszország az elmúlt években több alkalommal jelezte, hogy növelnék az északkeleti átjáró hajóforgalmát, és készek közös erőfeszítést tenni a hajók áthaladásának elősegítésére. Bár földrajzi értelemben Kína nem sarkköri ország, Peking a sarkkör gazdasági hasznosításában érdekelt és arra igényt formáló államnak tartja az országot. Ez elsődlegesen abban nyilvánulhat meg, hogy Európába tartó hajóikat a Malaka-szoros és a Szuezi-csatorna helyett a mindinkább hajózhatóvá váló északkeleti átjáróba irányítják.

Az északkeleti átjáró használata jelentősen rövidebb távolságot jelent a hajók számára, mint a megszokott útvonalak. Az oroszországi Murmanszktól a Csukcs-tengeren át az Alaszkához közeli Bering-szorosig tartó távolság nagyjából 13 ezer kilométer, míg az Ázsiából induló, Európába a Szuezi-csatornán át érkező hajóknak kb. 21 ezer kilométert kell megtenniük – emlékeztet arra a Reuters.

Ráadásul a Szuezi-csatorna irányába tartó hajók folyamatosan veszélynek vannak kitéve a Jemen partjainál aktív lázadó húszik akciói miatt, erről az Origo is beszámolt.

A klímaváltozást kutató tudósok már régóta figyelmeztetnek arra, hogy az északi jégtáblák eltűnése, illetve a jégmentes időszak hosszabbra nyúlása komoly következményekkel jár a bolygó egészére nézve. 

A tengeri kereskedelemben érdekelt országok számára ugyanakkor ez egyúttal egy új lehetőséget jelent áruik gyorsabb célba juttatására. 

Az északkeleti átjáró növekvőjelentőségét mutatják a most rendszeressé tett jégelőrejelzések is.

Az adatok szerint 2022-ben az északkeleti átjárón 34 millió tonna áru haladt át, összesen 2994 sikeres átkeléssel.

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!