Hihetetlen kincseket hozott felszínre az olvadó hó

Meglepő tárgy az olvadó hó alatt Norvégiában
A nyugat-norvégiai Møre és Romsdal megye önkormányzata figyelmeztetést adott ki a hóolvadás miatt, ami számos régészeti kincset hozhat felszínre. A helyi hatóságok egy friss sajtóközleményben arra kérik a kirándulókat és a szabadban tartózkodókat, hogy jelentsék, ha az olvadó hó alatt bármit is felfedeznek.

Az olvadó hó meglepetéseket okozott

Nem várt, értékes régészeti kincseket hozott felszínre az olvadó hó Norvégiában, ami még a hatóságokat és a szakembereket is meglepte.

Meglepő tárgy az olvadó hó alatt Norvégiában
Fotó: Dag Ringstad

Az idei nyár a 2014-es évre emlékeztet, amely különösen száraz és forró volt. A hegyekben előforduló kevés hóval párosulva a hófúvások mérete meredeken csökkent Høgfjelle-ben. Ez ahhoz vezetett, hogy egyre izgalmasabb tárgyak felfedezéseiről érkeztek bejelentések a megyei tanácshoz, amelyek régi hótorlaszokból olvadtak ki

– közölte a Møre és Romsdal megyei önkormányzat, amit a HertigeDaily online tudományos portál idéz.

A szakemberek korábban egy római korból származó fa ásó maradványait találták meg Eikesdalen és Romsdal között az elolvadt hó alatt. Emellett számos, a vadon élő rénszarvas vadászatához és csapdázásához kapcsolódó tárgyat fedeztek itt fel, például vadriasztó botokat, több agancsot és vágásnyomokkal ellátott csontot, fa csörgőket és fonott kötelet.

Megőrizik a szerves maradványokat

Ahogy arra a tudósok emlékeztettek, a hótorlaszok és jégfoltok hosszú ideig képesek megőrizni a szerves maradványokat, mivel a hideg körülmények lelassítják a kémiai és biológiai folyamatokat, és fagyponton szinte teljesen leállítják azokat.

A Møre és Romsdal megyei önkormányzat arra kéri a lakosságot, hogy az esetleges felfedezéseket fényképekkel dokumentálják, és ahol lehetséges, jegyezzék fel a GPS-koordinátákat (vagy jelöljék be a térképen), hogy a régészek be tudják gyűjteni a tárgy(ak)at.

Emlékeztettek: az olyan leletek, mint például egy nyílhegy, biztonságosan szállíthatóak anélkül, hogy kárt okoznának.

Az ilyenkor szükséges teendők:

• dokumentálják a lelet megtalálásának helyét,
  • csomagolják be a tárgyat,
  • tegyék hűtőszekrénybe, majd
  • értesítsék a helyi hatóságokat.

Az olyan tárgyakat, mint a csont vagy agancs, fagyasztóba lehet helyezni a megőrzés érdekében.

A szakemberek figyelmeztettek, hogy az olyan tárgyak, mint a csont vagy agancs, a fagyasztóba helyezhetők a tartósítás érdekében.