A kondenzcsík nagy magasságon, hideg, párás területeken, az jég túltelített régiókban létrejövő felhő. Amikor a repülőgép üzemanyagát elégeti a motor, a vízgőz a koromrészecskéken kondenzálódik és jégkristályok keletkeznek. Elegendő jégkristály esetén elkezdenek pehelyfelhőket alkotni – nagy magasságon, vékony szálak, amik az eget átszelő repülőgép mögött kirajzolódnak. Ezek a nyomok az éjszaka folyamán a Földről felemelkedő meleg egy részét csapdába ejtik, és megakadályozzák, hogy a légkörből visszasugárzódjon – tehát üvegházgázként működnek és melegedést okoznak. A néhány percig az égen maradó kondenzcsíkok nem nagyon aggasztóak. De ha éjszaka jönnek létre, egy kicsit tovább maradhatnak, és melegítő hatásuk van éjszaka.
A légi közlekedésnek a globális felmelegedésre gyakorolt hatásának akár 2/3-áért is a nem-szén-dioxid-kibocsátások a felelősek. És a kondenzcsíkok ennek a hatásnak akár 57%-át is kitehetik
– messze több, mint az üzemanyag égésből származó szén-dioxid-kibocsátás, egy 2021-es tanulmány szerint. Az ilyen kibocsátások azonban rövid életűek a szén-dioxidhoz képest és a globális felmelegedésre gyakorolt hatásuk gyorsan megszüntethetők lehetnének, ha találnának megoldást az elkerülésükre.
Mit tehetünk?
Nem minden repülőgép hoz létre kondenzcsíkot – függ az időjárási körülményektől és a repülőgép trajektóriájától. Például, az Air France-nál a járatoknak csak 4%-a felelős a légitársaság kondenzcsíkjának a globális felmelegedésre gyakorolt hatásának körülbelül 80%-áért.
A hosszú távú stratégia a járatok egy része trajektóriájának módosítása. Az Air France pilótái 18 hónapon át több, mint 3.000 megfigyelést végeztek azzal a céllal, hogy segítsék a Metro-France-t a kockázatos területek előre jelzésének javításában, hogy a pilóták végül el tudják kerülni ezeket. Egy kockázatos terület elkerülésének a fő veszélye, hogy végül oda repül a pilóta, mert csak kicsit van arrább az időjárás előrejelzéstől. Ezért nagyon fontos a finomhangolás.
Az American Airlanes pilótái 70 tesztrepülést hajtottak végre a kockázatos területek felett, vagy alatt, műholdképek, időjárási adatok, szoftver modellek és mesterséges intelligencia előrejelző eszközök által irányítva. A kondenzcsíkok 54%-ának csökkenését figyelték meg, az üzemanyag-fogyasztás 2%-os növekedése mellett.
A Cambridge Egyetem szeptemberi jelentése szerint a globális kondenzcsík elkerülő rendszer telepítésének gyorsítása a légi közlekedés éghajlatra gyakorolt hatását 40%-kal csökkentené.
Minél több járat van a levegőben, annál komplikáltabb egy ilyen rendszer megvalósítása. Irene Boyer-Souchet, az Air France munkatársa reméli, hogy 2030-ra realizálódik.
(Forrás: https://phys.org/)