Kabinjukban égtek halálra a kanadai hajó utasai

Vágólapra másolva!
A kanadai hajózás történetének egyik súlyos balesetét nem süllyedés okozta. A szerencsétlenül járt hajó a kikötőben kapott lángra, és minden erőfeszítés ellenére porig égett: a fedélzetén csapdába esett emberek közül is több mint százan estek áldozatául a tűznek – alig néhány méterre a parttól.
Vágólapra másolva!

A 600 utas és 200 fős személyzet szállítására tervezett SS Noronicot fénykorában egyenesen a „tavak királynőjének” kiáltották ki, és évtizedeken keresztül látta el szorgalmasan feladatát. Minden bizonnyal még sokáig szolgált volna, ha a sors nem tesz pontot karrierjének végére 1949 szeptemberében, egy rutinszerű kirándulás alkalmával.

Tűz az ágyneműtartóban

A több mint félezer utazó éppen az igazak álmát aludta a torontói kikötőben horgonyzó gőzös fedélzetén, amikor egyikük szeptember 17-én hajnali fél háromkor füstöt észlelt. A nyomok egy elzárt ágyneműtartóhoz vezettek, amit az éppen arra járó londiner segítségével kinyitottak. A két óvatlan férfi alábecsülte a probléma súlyosságát, ezért nem értesítettek senkit a fedélzeten.

 A szekrényben lévő anyagok azonban a hirtelen beáramló oxigén hatására intenzíven égni kezdtek, és a tűz másodpercek alatt átterjedt a folyosóra is. 

Hiába volt a Noronic felszerelve tűzoltó készülékekkel, a pillanatok alatt elszabaduló poklot ezekkel nem tudták megfékezni. 

Az SS Noronic teljes pompájában 
Fotó: Wikimedia Commons

Egyrészt azért, mivel túlságosan nagyok voltak a lángok, másrészt pedig az eszközök egyszerűen felmondták a szolgálatot. A londiner felismerte az oltási kísérlet reménytelenségét és értesítette feletteseit a kialakult helyzetről. Ekkor azonban már rég késő volt: a hajót percek alatt elborították a lángok, és a fedélzeten tartózkodók körében kitört a pánik. Az utasok fejvesztve menekültek, és egymást letaposva igyekezetek elhagyni a Noronicot. Néhányan már a fedélzetről a vízbe vetették magukat, hogy mentsék az életüket, és voltak, akik a hajót rögzítő kötélen kíséreltek meg leereszkedni a biztonságot nyújtó kikötőbe. Sajnos olyan emberek is akadtak, akik a tűz szorításából menekülve csak a mólóra tudtak leugrani, ez pedig végzetesnek bizonyult számukra.

Rémálomba forduló utazás

A Noronicon a személyzet csekély létszámmal volt jelen, ezért esélyük sem volt rá, hogy mindenkit időben figyelmeztessenek. Ennek ellenére megtették, amit tudtak, aktívan segédkeztek az utasok mentésében, sokakat a betört kabinablakokon keresztül húztak ki.  Mindeközben a hatóságok is a helyszínre érkeztek, és megkezdték a lángba borult gőzös oltását, valamint az emberek kimentését a vízből. A partról több autóval, a vízről pedig egy tűzoltóhajóról próbálták megfékezni a tomboló tüzet. Az események még így sem zajlottak zökkenőmentesen. A szárazföld felől ugyan a fedélzetnek támasztott létrákkal segítették a kétségbeesett utasok menekülését, az egyik a rendkívül nagy megterhelés miatt eltört, és sokan a vízbe zuhantak. A Noronicot felemésztő tüzet csak nagy nehézségek árán, reggel öt órára sikerült eloltani. 

A fedélzetről menekülő utasok
Fotó: Wikimedia Commons

A személyzet erőfeszítése és a gyorsan kiérkező segítség ellenére több mint százan vesztek oda a katasztrófában. 

A kabinokban az ágyukkal együtt elégett, a folyosókon egymás karjaiban menedéket kereső emberek maradványai fogadták a roncsot átkutató tűzoltókat. 

Az elhunytak pontos számát nem tudták megállapítani, ugyanis a gőzös olyan magas hőfokon égett, hogy néhány esetben még a csontvázak is elhamvadtak. A tragédiáért a hajó kapitányát vonták felelősségre, mivel a vád szerint nem történtek meg a kellő óvintézkedések a tűzesetek megelőzésére. A szebb napokat is megélt Noronic egyben már soha nem hagyta el Torontó kikötőjét: még a katasztrófa helyszínén szétbontották, majd végérvényesen leselejtezték. 

További történelmi témájú cikkeket a Múlt-kor történelmi magazin weboldalán olvashatnak.

 

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!