Bár már Magyarországon is több hónapja kapható a 2015 év végén világpiacra dobott nagykategóriás (D szegmens) SUV, a Lexus RX negyedik generációja, a hazai forgalmazó most látta elérkezettnek az időt, hogy az év végi rohamot kihasználva promóciót dolgozzon ki a modellre. Ez lényegében 2,5 milliós árleszállítást takar, igaz, csak az Executive és a Luxury csomagos modellváltozatokra.
Így az Audi Q7, BMW X5, Mercedes GLC német prémium-triumvirátus dominanciája az indiai-brit Range Rover, meg a svéd-kínai trónkövetelő Volvo XC90 mellett immár a japán Lexus miatt is erőteljesebben gyengülhet. Az igazán ínyencek persze a Jaguar (F-Pace) vagy a drágább Maserati (Levante) és a Porsche (Cayenne) háza táján is körülnéznek, akinél pedig hegyekben áll a pénz, annak ott a Bentley Bentayga. Mindazonáltal már a 15+ milliós kategóriában is inkább az ízlések, semmint a pofonok döntenek, de az akció az akció.
Persze a Lexus RX sajátos világa teleáron is érdekes, annál is inkább, mert az F Sport csomagos tesztautó benne sincs a kedvezményezettek körében. Na bumm,
a gombnyomásra sportosabbra váltó viselkedés nélkül is elvan a luxushibrid rajongótábora.
A tengereken túlon, tehát Amerikában és Ázsiában évtizedek óta jelentős a részesedésük a hibrideknek, míg Európában a sorozatos dízelbotrányok terelnek mind több vásárlót az összetett, de kiforrott és takarékos hajtás felé. Lényeg a lényeg, a Lexus RX 450h soha kedvezőbb körülmények között nem várhatta még az év végi pörgést a hazai újautó-piacon.
Azért hozzá kell tenni, hogy az óvilági tömegízléstől talán soha nem állt ennyire távol a látványa. Kétségtelen, hogy a legfrissebb RX a korábbi generációk tudatos továbbgondolása, pestiesen szólva kimaxolása, ám
a régi olasz formatervező-iskolákban valószínűleg elrettentő példaként mutogatnák,
hacsaknem értenék ők is a nagy számok törvényét. Az RX hibrid az USA-nak köszönheti létrejöttét, ahol nagyságrendekkel előzi az európai értékesített darabszámokat, és ahol a minőséget a mennyiség jelenti, azaz legyen sok vonal, sok dekorelem, meg sok sokk.
De a sokkoló látvány után érdemes lenyugodni, az RX legapróbb négyzetcentiméterének megformálása is tudományos alapokon nyugszik. Meg hát mifelénk is tudja mindenki, hogy a stilizált L betűvel jelölt autók ára szemtelenül magas. Az összkép ennek megfelelően végső soron meggyőző, valószínűleg senki sem találkozna szívesen szembe a túlméretes szamurájjal egy félreeső kisutcában. Még akkor sem, ha kard meg nuncsaku helyett köztudottan csupa kütyü a fegyvertára.
Noha az árlistán az Eco verzió nyitja a sort 16,9 millióval, a név ez esetben nem előjel. Helyből, látványból és komfortból az is elég jó, csak a flancokat nem adja.
A belépő RX 450h felszereltségéről így is ordít a komfortorientáltság.
A jómódú amerikai kertvárosi anyukák, valamint nyugdíjas házaspárok a garázs és a hipermarket között szinte gondolatvezérelve tudnak közlekedni. A Lexus mindent megold helyettük, kivéve a parkolást, a keleti és a nyugati part között ugyanis a nemcsak az autók és vezetőik, hanem a parkolóhelyek mérete is duplaszorzós.
Ez lehet a magyarázata annak, hogy a Lexus RX 450h esetében jelentős hiányosságról beszélhetünk: automata beparkolófunkció felárért sem rendelhető hozzá. Oké, az Executive és attól feljebb árazott kivitelekben multiplex egérmozin madártávlatból figyelhetjük a jármű mozgását, de mégiscsak stresszes egy méterenként 3,5-4 milliós testet manőverezni a túlterhelt pesti belső kerületekben. Ezt leszámítva mégiscsak oda lyukadunk ki, hogy az RX amolyan agglomerációból városba bejáró életstílus-autó.
Bár a finom csend és a barátságos, elegáns technoburok sztrádán éppúgy ájulás, mint városban, de a végtelen autópályák és főleg a szerpentinek még Sport és Sport+ üzemmódra átállva sem illenek az RX habitusához – olyan döngetni vele, mintha Usain Bolt öltönyben futná le a világot. Távolsági utaknál ráadásul a csodás fogyasztás is megugrik: a villanyos indulásnak köszönhetően a hibridek pont ott spórolnak, ahol minden más rendszer a legtorkosabb.
Pár kilométerre még a benzinmotor beindulása is elkerülhető, más kérdés, hogy
előbb-utóbb úgyis az előre beépített 263 lovas V6-os gép hajt,
és tölti vissza fékezéseknél a lemerült nikkel-metálhidrid akkut (már márkáktól eltérően továbbra sem lítiumosat alkalmaznak).
Mindenesetre nyüzsiben akár 7 alá is lemehet a fogyasztás, tartós 140-re beprogramozva a tempomatot viszont a 11 l/100 km a reális érték. Az átlagos étványa 8,5–9 liter között mozog (a gyári adat NEDC-ciklus alapján vicces 5,2). Ilyesmire lehet számítani a hasonlóan potens dízelmotoros ellenfeleknél is, de
ez lakott terülten belül spórol igazán, és sokkal tisztább üzemű.
Ja, és a tapasztalatok szerint kevésbé szervizigényes.
Még ha nem is tol akkorát, mint az 500+ Nm nyomatékot tudó agyonturbózott gázolajosok, azért – maradva Boltnál – tornacipőben (vagyis Sport), illetve zakó nélkül, kigombolt ingben (tehát Sport+) üzemmódban a 313 lóerős rendszerteljesítmény, meg a 335 Nm forgatónyomaték lehengerlő dinamikára képes. Egyedül az Autobahn korlátozásmentes szakaszain ajánlatos visszafognia az arcából a vezetőnek, a 200 km/h-ban maximált végsebességgel ott nem lehet labdába rúgni, de a magyar sztrádákon ez aligha szempont.
Amúgy Sport+ állásban azon felül, hogy felkeményedik a futómű, feszesebbé válik a kormány, és javul a gázreakció, megszűnik az önálló EV, azaz elektromos mód – a V6 benzines visszafogott moraja folyamatos, klasszikus autós fílinget teremt a beltérben. Mint említettem, ökomódban,
tisztán villannyal nem jut túl messzire,
ahhoz konnektorról tölthető (plug-in) hibridnek kéne lennie, ilyet azonban nem gyárt a Lexus, csakis az anyacég a negyedik generációs Priusból.
Összességében a Lexus RX 450h két dologra alkalmas igazán. Levinni a bent ülők vérnyomását, és felpörgetni a kívülállókét. Amellett, hogy ünneppé teszi a hétköznapokat, pihenéssé a rohanást, élvezhetővé az idegtépő dugót (ebben nagy szerepet játszik a gázra induló, de magától állóra fékező araszolótempomat), az a temérdek fedélzeti finomság, amit nézni és fogni egyaránt öröm, na, az az igazi hozzáadott érték a tömegautókhoz képest. Még a prémiumszegmensben is tud újat, vagy legalábbis mást mutatni a zömében német egyéb státusszimbólumokhoz képest.
Más kérdés az ergonómia. Jóllehet, egy idő után ösztönössé válik az egyébként logikus fedélzeti menürendszer nyomógombos kezelése, de ezen túl is tartogat – szerencsére zömmel kellemes – meglepetéseket. Aki fel akar vágni a szomszédai, rokonai, munkatársai vagy épp barátai előtt az új Lexus RX-ével,
jobb, ha előtte fél napra elvonul egy nyugodt helyre,
hogy kiismerje a rendszert. Amiatt viszont nem kell aggódnia, hogy szégyenszemre elakad a lovasiskola felé vezető földúton vagy az első hóban, széria ugyanis a hátul kizárólag elektromotoros 4x4 hajtás.
Hibrid hajtás
Benzinmotor – Lökettérfogat: 3456 cm3. Hengerek/szelepek száma: V6/24. Max. teljesítmény: 194 kW (263 LE) 6000/perc. Max. forgatónyomaték: 335 Nm 4600/perc.
Villanymotor elöl – Max. teljesítmény: 123 kW (167 LE). Max. forgatónyomaték: 335 Nm. Villanymotor hátul – Max. teljesítmény: 50 kW (68 LE). Max. forgatónyomaték: 139 Nm.
Rendszerteljesítmény: 230 kW (313 LE).
Karosszéria
Hossz./szél./mag.: 4890/1895/1685 mm. Tengelytáv: 2790 mm. Fordulókör: 12,7 m. Saját tömeg/teherbírás: 2155/560 kg. Csomagtér: 539–1612 l. Üzemanyagtank: 65 l.
Menetteljesítmények
Gyorsulás 0–100 km/h: 7,7 s. Maximális sebesség: 200 km/h. Gyári vegyes fogyasztás: 5,2 l/100 km. Tesztfogyasztás: 8,6 l/100 km. CO2-kibocsátás: 120 g/km
Költségek
Eco alapára: 16 900 000 Ft. F-Sport ára: 21 850 000 Ft.