A BMW már egy ideje szoktatja a rajongóit, hogy egyre nagyobb vese hűtőrácsok jelennek meg az új modelljein, elég csak a frissített 7-esre vagy a hatalmas X7-esre gondolni. A most bemutatott 4-es kupé is látható volt már tanulmányként a tavalyi Frankfurti Autószalonon, ahol olyan
heves reakciókat váltott ki a hatalmas maszkja miatt,
hogy sokan azt gondolták, emiatt a szériaváltozat visszafogottabb megjelenéssel érkezik majd. Nos, aki ezt hitte, nagyot tévedett, ugyanis a gyártásba került 4-es szinte pont úgy néz ki, mint a koncepcióautó.
A BMW dizájnfőnöke, Domagoj Dukec szerint a függőleges irányban megnyújtott dupla vese nem csak merész és előremutató megoldás, de a márka legendás, háború előtti modelljét, a 328-ast is sikerrel idézi meg. „A vese alakú hűtőmaszk az egyik legprominensebb dizájn ikonunk.
Ezzel az autóval annyi mindent másképp csináltunk, mint szoktunk:
nincs vízszintes „borotvált" él, nincs klasszikus Hofmeister kink a hátsó ablaknál."
"Mivel a karosszéria különbözik az elődökétől, ezért akartunk adni neki egy igazán különleges hűtőrácsot. A 80-as évekig a vese mindig magasabb volt, mint amilyen széles, most olyat akartunk, aminek erős kapcsolata van a hagyományainkkal. A 4-es nem nézhet ki úgy, mint bármelyik korábbi BMW, vagy bármilyen más autó" – nyilatkozta Dukec az Autocarnak.
Bár a külsejük jobban különbözik, mint eddig bármikor, azért a 4-es maradt az, ami eddig is volt: az aktuális 3-as limuzin sportosabb, kupé változata.
Elődjéhez képest közel 13 centivel hosszabb
(477 cm), közel 3 centivel szélesebb (185 cm) és 0,6 centivel magasabb (138 cm) lett, a tengelytávja 4 centivel nyúlt meg (285 cm). A jobb úttartás érdekében az első kerekek közel 3, hátsók közel 2 centivel kerültek távolabb egymástól.
A 4-est az októberi piaci bevezetéskor négyféle motorral lehet majd megrendelni: a kétliteres, négyhengeres benzines turbómotor a 420i-ben 184, a 430i-ben 258 lóerőt ad le, a 420d kétliteres dízele a 48 voltos lágy hibrid rendszerrel kiegészítve 190 lóerős.
Egyelőre az M440i xDrive lesz a csúcsmodell,
ebben a háromliteres, sorhatos turbómotor 374 lóerőt szabadít a négy kerékre, ami 4,5 másodperces gyorsuláshoz elég. Az egy-, illetve kétturbós hathengeres dízelekre (430d és M440d) jövő tavaszig kell várni, és 2021 második felében a több mint 500 lóerős M4 is bemutatkozhat.
Kézi váltó a négyhengeres motorokhoz sincs,
minden változat nyolcfokozatú automatát kap. Az M csomagos 4-esekbe kormányról is kapcsolható sportváltó kerül, ami gyorsabban kapcsol és tudja a rajtprogramot, valamint egy új üzemmódot is, amit Sprintnek hívnak. Utóbbi a kigyorsításokat és az előzéseket maximális teljesítményre hangolt motor- és váltó-karakterisztikával fokozza.
A 4-es karosszériája valamivel könnyebb és merevebb, mint az azonos alapokra épülő 3-asé,
a tömegközéppont több mint 2 centivel került mélyebbre,
ami a szélesebb nyomtávval, az 50-50 százalékos első-hátsó súlyelosztással együtt még gyorsabb kanyarodást tesz lehetővé. Már az alap 4-esek futóművét is leültetik egy centivel mélyebbre a 3-ashoz képest, emellett a rugók, kanyarstabilizátorok és a lengéscsillapítók is feszesebb hangolásúak, és jár az első toronymerevítő is.
Elöl a kerékdőlést is megnövelték az élénkebb kormányreakciók érdekében, a hátsó futómű pedig merevítő segédvázat kapott. A 4-es is alapáron megkapja a 3-asból ismert rugóút-szinkronizált aktív lengéscsillapítókat, amelyek feszessége a rugóút pillanatnyi hosszától függően változik. Felárért elektronikusan vezérelt adaptív futómű, sebességtől függően változó áttételű kormányzás és elektronikusan vezérelt önzáró differenciálmű is rendelhető.
Jövőre négytagú családdá bővül a 4-es sorozat,
ugyanis érkezik majd a négyajtós Gran Coupé és a kétajtós kabrió is. Sőt, i4 néven tisztán elektromos hajtású, több mint 500 lóerős változatot is terveznek, amit a Tesla Model 3 konkurensének szánnak.