Robert Hall újságíró és Kenicsi Jamamoto, a Mazda fejlesztőrészlegének vezetője 1979 tavaszán ültek le egy beszélgetésre utóbbi hirosimai irodájában, hogy a Wankel-motoros RX-7 sportkocsi sikerét elemezzék; amíg a többi autógyártónak beletört a bicskája ebbe a technológiába, a japánok sikerre vitték a bolygódugattyús erőforrást. A beszélgetés végén aztán Yamamoto megkérdezte, milyen autó legyen a következő Mazda, mire Robert rávágta: „Egy sportkocsi, ami méretben és árban is az RS-7 alatt helyezkedik el. Kicsi, könnyű, klasszikus brit roadster.” Ezt követően fogott egy krétát, és az iroda falán lévő nagy táblára pár vonással felvázolta, mire is gondolt:
Robert Hall gyermekkori élményeit vette alapul, a katonaként szolgáló édesapja Nagy-Britanniában került kapcsoltba a roadsterekkel, és hazatérte után is ilyen autókat használt, amellyel fiát is sokat fuvarozta.
A hetvenes évek végére azonban kihaltak ezek a modellek a piacról.
1979. augusztusában a Pebble Beach-en megrendezett Concours d’Elegance rendezvényen aztán Robert Hall összefutott Tanaka Shunjival, az RX-7-es egyik konstruktőrével, aki elárulta neki, hogy idő közben Project LWS (Light Weight Sportscar) néven hivatalos lett a roadster-fejlesztés.
Fontos mérföldkő volt a Project LWS életében, hogy 1981 tavaszán a Mazda megnyitotta a kaliforniai Irvine városában az új fejlesztőközpontját, ahová felvették alkalmazottnak Robert Hall-t. 1982-ben közvélemény-kutatás támasztotta alá, hogy az Egyesült Államokban igenis igény van olcsó, nagy vezetési élményt nyújtó roadsterre. Ezt követően 1983 januárjában kifejezetten azért vették fel Mark Jordans formatervezőt, hogy a Mazda 323/Familia modell alapján készülő új modellen dolgozzon, négy hónappal később az időközben bevallottan roadster-rajongó (1980 áprilisában egy Triumph Spitfire-rel több napot töltött a Hakone-hegység kanyargós útjain) Kenicsi Jamamotót nevezték ki a Mazda vezetőjének, akinek első intézkedése az Offline csapat hivatalossá tétele volt.
A Mazdánál az Offline azt jelentette, hogy olyan munkáról volt szó, amely során mindent megkérdőjeleztek –
eleinte még munkaidőn túl, a fejlesztőközpont parkolójában dolgoztak a projekten a munkatársak.
Ezt követően felgyorsultak az események, és 1989 tavaszán piacra dobták a MX-5/Miata nevű roadstert, ami idő közben 1,2 milliós értékesítésével a világ legnépszerűbb roadstere/kabriója is lett. A Mazda elkötelezett a típus mellett, már dolgoznak az elektrifizált új generáción (felmerült az Iconic SP tanulmány Wankel-motoros hatótávnövelős elektromos hajtása is), aminek az érkezése leginkább Európában sürgető kérdés, hiszen az emissziószabályok szigorodása miatt mifelénk törölték a kínálatból a kétliteres motort.