Az autósok többsége sajnos nem rendelkezik elég rutinnal ahhoz, hogy biztonságosan kikerüljön egy hirtelen, az úton megjelenő vadat. Ehhez érdemes lenne vezetéstechnikai tréninget elvégezni, hiszen ha hirtelen rántjuk el a kormányt és nem mérjük fel megfelelően a helyzetet, könnyen még durvább baleset lehet a vége. Ha balra húzzuk el a kormányt, akkor a szembejövő forgalom okozhat balesetet, ha jobbra, akkor pedig fának, vagy szalagkorlátnak, vagy árokba csapódhatunk. Emiatt a szakemberek egy része úgy véli, ha nem vagyunk biztosak abban, hogy kellő rutinunk van egy ilyen helyzetben, jobban járunk, ha elütjük a vadat. Magyarországon éves szinten 5000-6000 vadgázolás történik, leginkább szarvasok és őzek az áldozatok, de nem ritkán rókákkal és sünökkel, vaddisznóval is találkozik az ember, ezért nagyon fontos figyelni a vadveszélyre felhívó KRESZ-táblákra, mert ezeket mindig olyan helyekre teszik ki, ahol valóban sok vadgázolás történik. A párzási időszakban érdemes ezeken az útszakaszokon az átlagosnál is nagyobb óvatossággal közlekedni.
Ma már szerencsére azonban rengeteg alternatív megoldás létezik, mellyel se a magunk, se a vadak életét nem veszélyeztetjük. Egyre többen állítják, a vadriasztó sípok, szerkezetek hatékonyak és segítenek távol tartani a vadat. Ezeknek a szerkezeteknek a lényege, hogy az autó elejére erősítve, a menetszéltől a vadat elűző, sípoló hangot ad ki. De itt sem mindegy, milyet választunk, hiszen bizonyos teljesítmény alatt nem sokat érünk vele – főleg a párzási időszakban.
Koltai Viktor magyar feltaláló két évvel ezelőtt úgy döntött, hogy leteszteli a forgalomban lévő autóra szerelhető vadsípokat. Az eredmény nagyon meglepő lett. Egyik vadsíp sem ad ki semmilyen hangot. „A tesztelést egyszerűen el lehet végezni” - mondja a feltaláló. „Autóba kell ülni, fel kell gyorsítani 90 km/h sebességre és a kezünkben fogva az eszközt ki kell tenni az ablakon menetszéllel szemben. Tévhit, hogy ultrahangot bocsájt ki az eszköz és ezért nem hallunk mi semmit, ugyanis szájjal megfújva a vadsípot hallható tartományban szólal meg. „
Jó hír lehet a közlekedőknek, hogy Koltai Viktor a világon elsőként létrehozott egy Siren7 nevezetű vadfigyelmeztető rendszert, amely szélenergiával működik, 120 decibel hangteljesítménnyel szól, 300 méteres a hatósugara és ért az állatok nyelvén. A Siren7 vadgázolás elleni rendszer könnyen rögzíthető bármilyen gépjárműre és csak 70 km/h felett bocsájt ki hangot, ezáltal nem zavaró lakott területen belül. Éjszaka 40 méterre csökken le a látótávolság az autóban, de a fékút 90 km/h-nál 62 méter. A legtöbb vadgázolás ezért történik a késői órákban. A VGE-rendszer hangsebességgel terjed, áthatolva fákon-lombokon és a sötét éjszakán figyelmeztetve az állatvilágot érkezésünkről – ellentétben a hagyományos riasztó rendszerekkel, melyek hangja nem jut már át egy lombosabb, bokrosabb részen túl.
A Siren7 vadgázolás elleni rendszer felhelyezése egyszerű; a 3M közös fejlesztésű VHB ragasztóval kell az eszközt a gépjármű front részére felhelyezni, amely azonnal rögzül maradandó nyom nélkül. Nem igényel áramforrást.
Aki már találkozott úton őzzel vagy szarvassal az tudja, milyen fontos lehet egy ilyen eszköz.