Hamilton csetlett-botlott, Rosberg és Ricciardo indul az első sorból
2016. június 18. 14:35
Óriási meglepetéssel zárult a bakui Európa Nagydíj időmérő edzése, amelyen a korábban szinte utolérhetetlennek tűnő Lewis Hamilton csak esett és kelt, majd a Q3-ban végül a falnak ütközött, így csupán a 10. helyről rajtolhat. Nico Rosberg közben növelni tudta a tempóját, és bár a Q2-ben gyorsabb volt, mint a Q3-ban, így is simán, bő 7 tizedmásodperc előnnyel megszerezte a pole-t.
Hamilton vesszőfutása a Q2-ben kezdődött.
Többször elfékezte magát és a bukótérből jött vissza a pályára, az eredeti terveivel ellentétben két gumiszettet is el kellett használnia, mert sokáig csak a 10. helyen szerénykedett. Végül egy szintén kockásra fékezett szuperlágy szettel bejött a 2. helyre, de ez inkább a Mercedes elsöprő fölényének volt köszönhető, semmint a világbajnoki címvédőnek.
A Q3-ban már nem volt szerencséje sem, és érintőre vette a falat egy jobbkanyar belső oldalán, ami pont elég volt ahhoz, hogy eltörjön a felfüggesztése, és kénytelen legyen megállni a pályán. Csalódottan tájékoztatta csapatát, hogy feladta az időmérőt, ráadásul ekkor csupán a 9. helyezett volt, de az utolsó pillanatban Max Verstappen is megelőzte, így csupán a 10. helyről rajtolhat.
Toto Wolff, a Mercedes-Benz Motorsport igazgatója a Sky Sports műsorában kihagyott lehetőségnek nevezte Hamilton szereplését, és kijelentette, az autó elég jó volt ahhoz, hogy az első három szabadedzésen tündöklő Hamilton az első 1-2 helyre érjen oda. Ez azonban nem történt meg, így Rosberg újabb pole-t ünnepelhet,
Hamilton aggódhat, hogy a középmezőnyben megússza-e a rajtot baleset nélkül.
Hamilton a hétvége harmadik komolyabb balesetét szenvedte el, pénteken Daniel Ricciardo, a harmadik szabadedzésen Sergio Pérez törte össze az autóját. A Force India versenyzője nagy árat fizet ezért a hibáért, mert remek tempót diktált, és a 2. helyet szerezte meg, de csak a 7. kockából rajtolhat.
Így is sokkal jobban járt azonban csapattársánál, mivel Nico Hülkenberg elszámította magát, és kifutott az időből és az üzemanyagból a Q2 végén, ezért a 12. helyen kiesett.
A várakozásoknak megfelelően a forgalom és a sárga zászlók alaposan befolyásolták a kiesők és a továbbjutók sorsát.
A 18. helyen búcsúzó Jenson Button és a 14. helyen kieső Fernando Alonso is e külső tényezőket okolta a váratlanul korai kiesés miatt, Alonso a rádión azt mondta, a forgalmi helyzet „sokkal rosszabb nem is lehetett volna.” A McLaren az idén először vesztette el az egyik autóját már a Q1-ben, de még ők is optimistábbak lehetnek, mint a Renault. A gyári istálló két versenyzője, Kevin Magnussen és Jolyon Palmer simán az utolsó két helyen zárt.
Ez annak fényében kifejezetten kínos számukra, hogy Daniel Ricciardo ugyanazzal a motorral, és erőn felüli teljesítménnyel a 3. helyet szerezte meg a Q3-ban. Érdekesség, hogy a szezon második leghosszabb pályáján ezredre azonos (!) időt futott Sebastian Vettellel, de a Ferrari versenyzője később ért célba, ezért a Red Bull pilótája ünnepelhetett, miután saját elmondása szerint „meglehetősen átlagos” kört futott a piros zászló előtt.
A Ferrari nagyon szerencsés volt,
hogy Pérez büntetés miatt mögéjük kerül, és Hamilton összetörte az autóját, mert így Vettel a 3., Kimi Räikkönen pedig a 4. helyről indulhat. Az időmérőre sem sikerült igazán megtalálniuk a formájukat, és több, mint 1 másodperccel lassabbak voltak Rosbergnél, de a Q1 elején még az ECU meghibásodása miatt aggódtak, ennek tükrében a szereplésük elfogadható.
Csalódást keltő a Williams szereplése, mivel a tempójuk alapján az élmezőnyben kellett volna zárniuk az időmérőt, de ehhez képest Felipe Massa csak a 6. lett, Valtteri Bottas pedig a 8. helyen zárt. A finn pilóta a Q2-ben majdnem összeütközött Max Verstappennel, majd a szerelői – veszélyesen - közvetlenül Vettel elé engedték ki a bokszutcában a Q3 végén, és a forgalom is akadályozta őt.
Danyiil Kvjat Kanada után ismét jobban szerepelt csapattársánál, és a 6. helyet szerezte meg, sőt utódját, Verstappent is megelőzte, aki holnap Hamiltont követve törne az élmezőny felé.
A verseny egyik nagy kérdése lesz, hogy Hamilton ki tudja-e majd használni a Mercedes kimagasló tempóját.
Előzni könnyű Bakuban, főleg a DRS és a szélárnyék segítségével, de a GP2 első futamán rengeteg baleset és több Safety Car fázis is befolyásolta az eredményeket, ráadásul az ütközések miatt csak 10 autó ért célba. Ezek alapján bár Rosberg toronymagas esélyessé lépett elő, még ő sem nyugodhat meg az első bakui Európa Nagydíj előtt.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
Köszöntjük olvasóinkat a bakui Európa Nagydíj időmérő edzésének élő közvetítésében! Négy órát töltött eddig a mezőny a pályán, ez alapján a Mercedesek fölényéhez nem fér kétség, de több tényező is meglepetést okozhat a kiélezett időmérő során.
Egy-egy vezetői hiba, kicsúszás, baleset bármikor tönkreteheti a többiek gyors körét is, és Bakuban a szokásosnál hosszabbak a felvezető körök is, így aki a végére hagyja a továbbjutást, ráfázhat. Várni viszont mégis érdemes, mert a pálya állapota folyamatosan javul.
Az egyenesek szélesek és tempósak, de az óvárosi szakaszon nem nehéz beragadni egy lassabb autó mögé, ráadásul bőven akadnak pontok, ahol egyszerűen nem fér el két autó egymás mellett. Meglepetéseket okozhat az erős szél, és kiemelt jelentőségűnek ígérkezik a szélárnyék, ami helyezések és a továbbjutás sorsát is eldöntheti.
Pénteken Daniel Ricciardo törte össze a Red Bullt...
... a harmadik szabadedzés végén pedig Sergio Pérez csapta oda a Force Indiát.
Mindkét pilóta megpróbálta bevenni a kanyart, de túl gyorsan tették ezt, és autójuk hátulja nem tapadt eléggé, ezért ütköztek a falnak. Ez egy épített pályán belefért volna, de az utcai helyszínek nem bocsátják meg a pontatlanságot.
A világbajnoki címvédő mellett csapattársa egyelőre labdába sem tudott rúgni, Hamilton mindhárom eddigi szabadedzést behúzta.
Új sebességváltót kell beszerelni az autójába a harmadik szabadedzésen történt balesete után, ezért a megszerzett helyezéséhez öt helyet hozzá kell majd adni.
A Motorsport.com olasz kiadása arról számolt be, hogy Rosberg további 2 évre, 2017-re és 2018-ra aláírt a Mercedeshez. Niki Lauda, a Mercedes csapat ügyvezetői jogkör nélküli elnöke ezt cáfolta az Auto Motor und Sportnak, de a Sky Sports úgy tudja, az értesülés alapvetően helyes, de részleteiben pontatlan.
A Sky Sports szerint Baku utcáin rengeteg macska kószál, és a pálya megnyitásai miatt felmerült, hogy az autók útjába is állhatnak. Ez szerencsére egyelőre nem történt meg, de Lewis Hamilton a biztonság kedvéért elvitte magával kutyáját, Roscoe-t.
Szakad az eső a 24 órás verseny rajtja előtt. A maratoni futam soha sem könnyű, de ilyen körülmények között még nagyobb kihívást jelent. A korábbi F1-es pilóta, Mark Webber autója a 2. helyről rajtolhat.
Adam Cooper szakújságíró a Twitteren idézte Rob Smedley-t, a Williams vezető versenymérnökét, aki elmondta, az oldalsó légterelőket, az oldaldobozt, padlólemezt és hűtőradiátort is ki kellett cserélni, miután a harmadik szabadedzés elején Valtteri Bottas feltépte egy kábelalagút fedelét.
Gene Haas vendégeként Azerbajdzsánba utazott a Stewart-Haas Racing NASCAR versenyzője, Kurt Busch is. Úgy véli, az F1-es versenyzőknek közelebbi kapcsolatot kellene ápolniuk a közönséggel.
Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke a Sky Sports műsorában elmondta, hogy a következő napok során az anyacég érvényesíti opciós jogát Carlos Sainz szolgálataira, és a Toro Rossónál tartják a fiatal tehetséget. Sainz délelőtt Helmut Markóval tárgyalt Bakuban.
A Mercedes szerint Nico Rosberg 22 másodperces időtartamban nyomott padlógázt a bakui célegyenesben, és 353 km/órás csúcssebességet ért el. Mindkettő nagyon sok, még F1-es léptékkel mérve is.
A Sky Sports fogadóirodájánál egyébként Hamilton pole-jára fizetnek a legkevesebbet, az odds 4/11, Rosbergnél 1/3-hoz, Vettelnél 1/20-hoz.
A sebességváltó csere miatti öthelyes rajtbüntetést azonban nem úszta meg, de legalább ott lehet a percek múlva kezdődő időmérőn.
A két Toro Rosso lép elsőként pályára, de Hamilton is rögtön bellt a sorba. A fél mezőny azonnal kihajtott a pályára.
A McLaren által szállított központi ECU-val akadtak gondjaik, és biztosra akarnak menni a Ferrarinál, hogy az alkatrész jól működés, nehogy Vettel lerobbanjon valahol a pályán.
Talán nem nagy a baj a Ferrarinál, mert a Ferrari versenyzője helyet foglalt az autóban. Valtteri Bottas is pályára lépett, miután a fél autóját javítani kellett egy aknafedél feltépése miatt.
Szuperlágy gumikkal kezdtek a versenyzők, Rosberg 1:44.136-tal tette le a névjegyét, Hamilton 1:44.259-et tudott. Bottas hátránya már bő 1 másodperc.
Ericsson jelentette a rádión, hogy feltartották. Érthető az idegessége, ezen akár a továbbjutás is múlhat, bár erre a Saubernek nincs sok esélye.
Vettel és Räikkönen egyelőre a bokszban rostokol, mindenki más kihajtott már a pályára. Van még idejük, de a többieknek sem jön össze minden körük hibák, forgalom vagy a szélárnyék hiánya miatt.
Nem törte össze a Haast, a rádión a fékekre panaszkodott. Hamilton is elfékezte magát, és kiengedte a bukótérbe az autót, majd tolatva talált vissza a pályára.
Ricciardo közben feljött a 3. helyre bő 4 tizedmásodperc hátránnyal, mögött Bottas, Verstappen, Kvjat, Gutiérrez, Sainz, Massa és Nasr következik.
A Mercedes versenyzője továbbra is a 2. helyezett, Rosberg közben folytatja útját a pályán, és 1:43.685-re javította a legjobb idejét. Az előnye jelenleg bő fél másodperc Hamilton előtt.
Vettel a 7. helyre ugrott fel első mért körével, csapattársa pedig egy gyenge körrel kezdett, amivel egyelőre csak a 20. helyezett. Hibázhatott vagy feltartották.
336 km/órás tempót ért el a célegyenesben, a harmadik szabadedzés alkalmával Nico Rosberg 353-ig gyorsult fel. Ez F1-es léptékkel mérve ég és föld, pontosan ez a 17 km/órás tempó választotta el Hamiltont és Rosberget, amikor a brit kiütötte csapattársát Spanyolországban.
Egyelőre ő a 3. leggyorsabb, és csupán 2 tizedmásodpercre van Hamiltontól. Räikkönen a 7. helyig jutott, Vettel csak a 9. helyezett. Button McLarenje egyelőre csak a 18. helyre jó.
A 18 esztendős pilóta 354 km/órás tempóval száguldott a mért ponton, ezzel egyelőre ő a hétvégi rekorder. Nem rossz a Renault motoros Red Bulltól.
Nem lesz már ideje egy újat kezdeni, ezzel biztosan nem tud javítani a 7. helyén. Vettel még mindig csak a 9. és ő sem tud javítani.
Az idei szezon során először fordul elő, hogy egy McLaren nem tud kijutni a Q1-ből. Button tempója nem volt túl jó, de sárga zászlók és a forgalom is kiszúrt vele. Káromkodik a rádión. Nem jött össze a továbbjutás a Manoroknak sem.
17. Rio Haryanto
18. Pascal Wehrlein
19. Jenson Button
20. Marcus Ericsson
21. Kevin Magnussen
22. Jolyon Palmer
Két versenyzőjük "erőből" utolsó lett az Európa Nagydíj időmérőjén, noha ugyanazzal a motorral Daniel Ricciardo a 4. helyig jutott. Fejek fognak hullani.
Brad Pitt és Jason Statham is a helyszínen van a Le Mans-i 24 órás verseny miatt, de egyelőre ennyi, ami elmondható a futamról, ami a szakadó eső miatt továbbra is a Safety Car mögött halad.
Közben megérkezett a Q1 eredménylistája:
...és egy fotó Marcus Ericssonról, ahogy súrolta a falat a pályán. Ő már nem folytathatja az edzést, mert kiesett.
Christian Horner szerint ennyit hozott a szélárnyék a Q1-ben Max Verstappennek. A Red Bull csapatfőnöke a Sky Sportsnak azt mondta, nem próbálnak a szélárnyékra támaszkodni, mert sokkal könnyebb elrontani, mint összehozni.
Bottas és Massa 1:44.477-tel és 1:44.696-tal rögtön rákapcsolt, de a Mercedesek és a Ferrarik egyelőre csak melegítő kört teljesítettek, így az idők nem mérvadóak. Pérez is igyekszik, 1:44.303-mal a Williamseket is lenyomta.
Nico Rosberg 1:42.520-szal Rosberg új mércét állított fel, miközben Nico Hülkenberg megpördült, de nem törte össze a Force Indiát. Pérez továbbra is a 2. Vettel és Bottas előtt, őket Räikkönen, Massa, Grosjean és az egyelőre spóroló Hamilton követi.
A Red Bull fiatalja inkább lemaradt ellenfele mögött, és a gyors körét úgy kezdte meg, hogy legyen tér maga előtt. Egyelőre csupán a 14. helyen áll.
Az első próbálkozás alkalmával nem sikerült megnyugtató kört futnia, és jelenleg csak a 10. helyen áll, ezért egy újabb gumiszettet kellett feltenni az autójára, hogy bebetonozza a helyét a Q3-ban. Rosberg továbbra is nagy fölénnyel vezet.
Ez már a sokadik alkalom, ráadásul pont Räikkönen elég tért vissza a pályára. Kissé feltartotta a Ferrarit.
A világbajnoki címvédő egyelőre nem találja önmagát a Q2-ben. Továbbra is csak a 10. helyen áll, és megint állóra fékezte a gumijait. Alig állt meg a fal előtt, úgyhogy csupán egy köre marad viseltes gumikkal, hogy bebiztosítsa a továbbjutást.
A 2. leggyorsabb időt futotta, így simán továbbjut, de 1,006 másodperccel lassabb volt Rosbergnél. Ez ég és föld a két pilóta között, ráadásul pont az ellenkezője annak, ami eddig történt a hétvégén.
Azt hitte, van még ideje egy körre, de nem volt, nagy árat fizetett ezért. Alonso a rádión azt mondta, rosszabb nem is lehetett volna a helyzet, a forgalomra panaszkodott.
11. Romain Grosjean
12. Nico Hülkenberg
13. Carlos Sainz
14. Fernando Alonso
15. Esteban Gutiérrez
16. Felipe Nasr
Eddig nagyon jól szerepelt a hétvégén, de a Q2-ben csak esett, kelt. Ha nem ennyire jó a Mercedes, valahol a középmezőnyben lett volna.
Hülkenberg mondjuk biztosan mérges, a Force Indiában ma sokkal több van a 12. helynél.
Az Red Bulltól menesztett orosz versenyző megint jobb rajthelyet szerez, mint csapattársa, Carlos Sainz. Mindenki rögtön pályára lépett a Q3-ban.
A mezőnynek már csak kevesebb, mint a fele léphet pályára, 10 autó a hosszú aszfaltcsíkon jól el tud oszlani. Valószínűleg simább lesz a Q3 az eddigi két felvonásnál.
A mexikói versenyző 1:43.515-öt futott, Vettel 1:44.260-at tudott, Räikkönen 269-et. A két Mercedes egyelőre csak melegíti a gumikat.
Bottas kihasználta a Red Bull szélárnyékát, de Verstappen nem engedte el, majd a finn leszorította őt az 1-es kanyarnál. "Most komolyan, mégis mit művel?" - méltatlankodott Vettel stílusában.
A Mercedes versenyzője egyelőre csak a 8. helyen halad, miután ismét állóra fékezte az autóját, és kicsúszott a bukótérbe. Mindent egy lapra kell majd feltennie.
A Mercedes versenyzője egyelőre lassabb volt a Q2-es körénél, de még így is 7 tizedet vert Pérezre. 1:42.758-cal vezet.
Óriási meglepetés Bakuban: Hamilton csak a 9. helyezett, amikor összetöri a Mercedest, és feladja az időmérőt. Olyan hibát vétett, mint Verstappen a monacói időmérőn.
Ez azonban semmi ahhoz képest, hogy Hamilton neki is csapta az autót a palánknak. Az egyik Mercedes vezet, a másik csak a 9. és lesz még idő egy gyors körre, így Verstappen is megelőzheti.
Annyira meglepődtünk Hamilton hibáján, hogy el is felejtettük, hogy a mentés miatt természetesen piros zászló van érvényben. 2 perc és 5 másodperc van hátra az időmérőből, aki siet, még elkezdhet egy gyors kört.
Folytatódik a Q3, Verstappen vezeti fel a sort, Vettel majdnem nekiment Bottasnak a bokszutcában, miután a Williamst veszélyesen engedték ki elé.
Megérkeztek az első képek Hamilton balesetéről.
Mindenki siet, hogy eljussanak a rajtvonalig, még mielőtt letelik az idő. Bottas elengedte Vettelt, és Verstappen is igyekszik, mert neki még nincs mért köre a Q3-ban.
Simán megszerezte a pole pozíciót, Pérez meglepetésre a 2. legjobb volt, de öthelyes rajtbüntetést kap. Ricciardo és Vettel ezredre azonos időt futott, de a Red Bull ért be hamarabb, így az ausztrál a 3. a Ferrari versenyzője előtt. Räikkönen, Massa, Kvjat, Bottas, Verstappen és a balesetező Hamilton zárja a legjobb 10-et.