Harmadik félidő: ezek a legjobb focis filmek

Vágólapra másolva!
A labdarúgás minden kétséget kizáróan a legnépszerűbb látványsport, nem csoda, hogy a filmeseket is megihlette. Megmutatjuk a 10 legjobb filmet a fociról.
Vágólapra másolva!

Rengeteg dokumentum foglalkozik a labdarúgással, a sportág olyan népszerű a filmesek körében is, hogy csak az új évezredben 50 ilyen témájú film készült. Igaz, elsősorban a dokumentum- és portréfilmek vezetnek (illetve a minisorozatok, amilyen legutóbb a Beckham is volt), ha csak a játékfilmeket vesszük, akkor szegényebb a kínálat, aminek legfőbb okai között ott van az, hogy a világ elsőszámú filmes országában, az Egyesült Államokban nem a labdarúgás az elsőszámú csapatsport, népszerűsége jócskán elmarad az amerikai foci, a baseball és a kosárlabda hármasa mögött, ami a filmgyártásban is jól megmutatkozik. Azért persze a top10-es listán akad hollywoodi focifilm is, ami bemutatja, hogy a labdarúgás több egyszerű sportnál.

Nem minőségük szerint rangsorolva, hanem bemutatási idejük szerint felsorolva ezek a legjobb játékfilmek a fociról:

Két félidő a pokolban (1961)

Fábri Zoltán megrázó és felemelő filmjénél azért érdemes megjegyezni, hogy mondanivalóját, művészi minőségét illetően ez minden idők legjobb focifilmje, ami ráadásul Hollywoodot is megihlette (Fábri filmjét a bostoni filmfesztiválon is vetítették, ahol elnyerte a kritikusok díját). A magyar labdarúgás aranykorának idején készült, a második világháború idején játszódó Két félidő a pokolbant részben egy megtörtént esemény, részben egy legenda ihlette: 1944 áprilisában, egy ukrajnai táborban néhány magyar munkaszolgálatos Hitler születésnapja alkalmából futballmeccset „játszhat" a német katonák válogatottjával, a mérkőzés tétje pedig a magyarok számára maga a becsület, az összetartozás, a szabadság semmihez sem mérhető érzése. 

Fábri filmje 1961-ben természetesen nem csak a náci Németországról, hanem az elnyomó kommunistákról is szólt. Sőt, a hatalomnak kiszolgáltatott mindenkori kisemberek küzdelmét megragadva  általános érvénnyel mutatja be azt, hogy a játék hogyan képes túlmutatni magán, hogyan válik egy pillanat alatt szervezőerővé. Nem csoda, hogy számos feldolgozás készült belőle: Hollywoodban a Menekülés a győzelembe, illetve (amerikai focira és börtönre igazítva) a Hajrá fegyencváros! (1974) is Fábri filmjéből merített ihletet, majd utóbbiból egy remek brit-amerikai börtön-focifilm született, Gépállat SC (2001) címmel.

Két félidő a pokolban
Fotó: Filmarchívum

Régi idők focija (1973)

Mándy Iván A pálya szélén című regényéből Sándor Pál rendezett burleszkszerű filmet, Garas Dezső főszereplésével (aki már a Két félidő a pokolban egyik munkaszolgálatosaként is emlékezeteset alakított focista szerepben, Sinkovits Imre oldalán). Az 1920-as években játszódó történetben a Csabagyöngyét menedzselő, mosodás Minarik Ede tette szállóigévé, hogy "kell egy csapat", ami a Mándy-szatírában természetesen nem csak a focira vonatkozik.

A Régi idők focija elsősorban a humorának köszönhetően rengeteg, nem kimondottan focibarát néző számára tette szerethetővé a sportágat, mivel a film középpontjában a szenvedély és a küzdelem áll, Garas Dezső pedig chaplini magasságokban bolondozva tudja érthetően tolmácsolni, hogy a foci és a film szállóigéje, a kell egy csapat tulajdonképpen az összefogás és a kudarc utáni újrakezdés jelképe és jelszava – a film már csak ezért is kerülhetett be 2012-ben a Magyar Művészeti Akadémia tagjai által kiválasztott 53 jelentős magyar alkotás közé.

Menekülés a győzelembe (1981)

A Két félidő a pokolban tulajdonképpen mindent megmutatott, ami miatt a fociért rajongani lehet, nem véletlen, hogy épp ebből az európai focifilmből készült hollywoodi remake, ezúttal happy enddel. 

A John Huston által rendezett filmnek az alapanyagon túl is számos magyar vonatkozása van: az egyik producer Andy Vajna volt, aki a forgatást és ezzel hollywoodi sztárok, illetve focista világsztárok sorát hozta Budapestre forgatni. Sylvester Stallone, Michael Caine, Max von Sydow és Pelé alakítják a főszerepet, s bár kétségkívül a háromszoros világbajnok brazil legenda volt a forgatáson a legnagyobb focisztár, mellette olyan nagy játékosok is láthatók a filmben, mint Bobby Moore, Osvaldo Ardile, Kazimierz Deyna vagy Mike Summerbee. 

S bár a filmben nem látható, a kapust alakító Stallonét a legendás, Moore-ral együtt brit világbajnok Gordon Banks trenírozta a védési jelenetekhez – itt érdemes megjegyezni, hogy Pelé viszont nem csak szerepelt a filmben, de az MTK stadionjában felvett meccs koreográfusa is ő volt. Bár Huston remake-jéből a legtöbb dolog hiányzik, amiért Fábri Zoltán rendezése ma is a legjobb focifilm, de a focisztárok jelenléte, a meccs kivitelezése és izgalma miatt a Menekülés a győzelembe helyet követel magának a legemlékezetesebb futball-filmek között.

Menekülés a győzelembe (Pelé)
Fotó: Paramount Pictures

Gépállat SC (2001)

Barry Skolnick filmje áttételesen a Két félidő a pokolban remake-je. Az 1974-es, nem hivatalos remake Hajrá, fegyencváros! amerikai focira cserélte a labdarúgást és börtönre a lágert, de a Robert Aldrich által rendezett, Burt Reynolds főszereplésével készült sportdráma alaphelyzete ugyanaz, mint Fábri filmjének. Skolnick pedig 2001-ben megtartotta a fegyházat, de visszacserélte az amerikai focit a labdarúgásra, és leforgatott egy kőkemény börtön-sportfilmet. Főszereplőnek pedig megtette az 1988-ban a Wimbledon FC-vel FA-kupát nyert Vinnie Jones-t, aki a pályán korán bebizonyította: a mai napig övé a leggyorsabb sárgalap rekordja az angol élvonalban, mindössze 3 másodperc kellett hozzá.

A foci hőskora (2005)

David Anspaugh filmje (Geoffrey Douglas regényéből) megtörtént eseményt elevenít fel: a brazíliai világbajnokságon 1950-ben az USA mindenki által esélytelennek mondott labdarúgó-válogatottja 1-0-ra legyőzte az angolokat. A Gerard Butler főszereplésével készült film nagy része a csapat felépítéséről szól, feleveníti, hogy az 1950-es években a foci szinte ismeretlen sportnak számított az Egyesült Államokban, így a játékosok toborzása és felkészítése sem volt könnyű feladat.

Góóól! (2005, r.: Danny Cannon) és Góóól! 2. (2007, r.: Jaume Collet-Serra)

A FIFA engedélyével és támogatásával készült trilógia első két része látványos módon mutatja be a mexikói illegális bevándorló Santiago Munez (Kuno Becker) felemelkedését, aki az első részben Los Angelesből a Newcastle Unitedhez szerződik, majd a második részben leigazolja a Real Madrid. Tipikus karrierfilm a foci közegében.

Az elátkozott Leeds United (2009)

Az Oscar-díjas Tom Hooper (A király beszéde) a Leeds United legkeményebb időszakát dolgozta fel: az 1970-es évek közepén a Leeds volt a legjobb angol klub, nem véletlen, hogy a klubot igazán naggyá tevő sikeredző Don Revie-t 1974-ben a válogatott szövetségi kapitányának nevezték ki, ezért a klubnak új tréner után kellett nézni: méghozzá a Revie vezetői stílusát élesen kritizáló Brian Clough-ra esik a választás – a film tulajdonképpen a két edző látásmódbeli különbségeire, edzői habitusára fókuszál, illetve mindkettejük sikereire és bukásaira, a kapitány szemszögéből, a stratégia oldaláról ábrázolva a labdarúgás világát.

Az elátkozott Leeds United
Fotó: BBC Two

Barátom, Eric (2009)

Ken Loach filmjében a Manchaster United legendás csatára, Eric Cantona önmagát alakítja, méghozzá "látomásként". Loach nem kifejezetten sportfilmet készített, de a cselekménynek (és az amögött meghúzódó filozófiának) rengeteg köze van a sporthoz: egy középkorú focirajongó postás élete válságba kerül, a családi viszonyai egyensúlyban tartásához pedig nem várt helyről kap tanácsokat, a képzeletében megjelenő focisztártól. Szokatlan és szórakoztató szociodráma a helytállásról és összetartozásról, ami a fociból meríti az erőt.

United (2011)

James Strong filmje az 1958-as, nem csak a focirajongókat megrázó tragédiának állít emléket: 1958 februárjában a Manchester United éppen egy BEK-fordulóról tartott haza, mikor a csapat repülőgépe Münchenben kicsúszott a kifutópályáról és kigyulladt. A szerencsétlenségben 23 ember halt meg, ezek között nyolc a Manchester United csapattagja volt. A film elsősorban a csapat legendás játékosának, Bobby Charlton és az őt felfedező Jimmy Murphy menedzserasszisztens kapcsolatára összpontosítva mutatja be, hogyan dolgozta fel a csapat a tragédiát, amikor Murphy-nek kellett átvennie Matt Busby-től az irányítást, amíg az edző fel nem épült, és amikor Charlton a barátja, Duncan Edwards halála miatt be akarta fejezni a labdarúgást.

Pelé (2016)

Michael és Jeff Zimbalist hollywoodi focis életrajzi filmje a brazil legendáról,  Kevin de Paula főszereplésével. 

A film a sztár korai éveire koncentrál, a favellák világától az első, 17 évesen játszott világbajnoki döntőig (és az ott lőtt nyertes gólig) vezető kalandos útat mutatja be. 

 

 

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!