Jelentős mértékben bővült a hazai lízingpiac a harmadik negyedévben, véleménye szerint minek köszönhető a dinamikus fejlődés?
A Budapest Lízing célszegmensei közül kettő növekedett jelentős mértékben. Az egyik
a haszongépjármű-szegmens, amely az év első kilenc hónapjában az egy évvel korábbihoz képest 18 százalékkal bővült.
Ebben a nagy haszongépjárművek és a buszok beszerzései játszottak nagy szerepet. Ez nem igazán meglepő, hiszen egy exportorientált gazdaságban, mint a magyar, ha jól teljesít az export, akkor a beszállítóknak is jól megy. A buszbeszerzések az elmúlt években alacsony szinten voltak, azonban a következő néhány esztendőben ebben jelentős pozitív változás lesz, és ennek hatásai már most is érzékelhetők.
A másik jelentősen bővülő szegmens a különböző termelő és feldolgozó gépeké,
azonban azt hozzá kell tenni, hogy ezen a területen tavaly viszonylag alacsony volt a bázis. Az európai uniós pályázatok elindulásával azonban itt is elindulnak a beszerzések, így ebben a szegmensben is további növekedés várható majd.
Az elmúlt néhány évben mennyire volt stabil a fejlődés a lízingpiacon?
A piac meglehetősen szétszakadt: azoknál a lízingcégeknél, amelyeknél a válság alatt rossz portfólió gyűlt fel, annak kezelésével kellett foglalkozni akkor is, amikor újra megindult a fejlődés. Ugyanakkor
a jól működő lízingtársaságoknak lehetőségük volt a dinamikus fejlődésre,
amit a Növekedési Hitelprogram (NHP) is támogatott. Nagyon büszke vagyok arra, hogy az elmúlt 4-5 évet vizsgálva a Budapest Lízing minden évben növekedni tudott, és idén az első 9 hónapban 14 százalékos részesedést értünk el, a mai napig pedig több mint 40 milliárd forintot helyeztünk ki, és 75 milliárd forintos állománnyal rendelkezünk. Ebben nagy szerepet játszott, hogy mindig kiszámítható, stabil stratégiával dolgoztunk, illetve nagy figyelmet fordítunk a jó minőségű ügyfélportfólió kialakítására. Emellett gyorsan tudunk reagálni a piaci igényekre, és igyekszünk a leginnovatívabban és leggyorsabban reagálni a piaci változásokra: az NHP megjelenését követően például a Budapest Lízing mind a forint-, mind a devizaalapú termékek bevezetésében az elsők között volt a piacon.
Milyen hatása volt az NHP-nak a Budapest Lízing teljesítményére?
A Budapest Lízing kihelyezéseinek közel 50 százalékát az NHP-n keresztül finanszírozta. De volt olyan időszak is, amikor a teljes lízingpiac euróalapú NHP kihelyezéseinek mintegy 75 százalékát tudhattuk magunkénak, sőt az első 9 hónap kihelyezéseit tekintve a teljes bankszektoron belül 17 százalékos volt a részesedésünk ennél a konstrukciónál.
Idén márciussal lezárul az NHP, hogyan alakulhat ezt követően a piac?
Az NHP program szerződéskötési időszakát 2017. március 31-ig hosszabbították meg, akinek még maradt kerete, eddig helyezheti ki ebben a konstrukcióban. Azonban a szerződés után a folyósítások legalább 3-9 hónapig eltartanak, így a következő fél évben még mindenképpen komoly hatással lesz a piacra az NHP.
Ha kifut a program, a hitelkamatok várhatóan emelkedni fognak, azonban valószínűleg nem túl nagy mértékben.
Az ügyfelekben is van egyfajta várakozás a kamatok kapcsán, másrészt a bankszektoron belül drasztikusan csökkentek a refinanszírozási költségek.
Azt gondolom, hogy
nagyon komoly árverseny lesz a piacon,
ebben pedig kulcsfontosságú a jó minőségű ügyfélkör, ami számunkra komoly versenyelőnyt jelent, hiszen lehetővé teszi, hogy alacsony hitelezési költségekkel működjünk, illetve különböző akciókkal, speciális feltételekkel még inkább problémamentessé tegyük az ügyfelek számára a piaci alapú finanszírozásra való visszaállást.
Középtávon mire számít a lízingpiacon?
Az export és a mezőgazdaság teljesítményétől függően a haszonjármű- és agrárgépszegmens pörgetheti fel leginkább a következő időszakban a lízingszektor kihelyezéseit. Az egyéb gépek, termelő eszközök esetében nagy változás várható,
az uniós pályázatok erőteljesen befolyásolják a beruházások mértékét, és 2017-2020 között ezek fogják irányítani az egész szektort működését.
Megjelentek az MFB Pontokon keresztül kihelyezett európai uniós hitel- és vissza nem térítendő támogatással kombinált hitelprogramok is, amelyek nagyon kedvező feltételekkel vehetők igénybe. Ez természetesen nagyon vonzó az ügyfeleknek, ezért lehet elszívó hatása, átrendezheti a piacot és az erőviszonyokat.
Maga a lízing azonban minden vállalkozás számára továbbra is jó konstrukció abban az esetben, ha a tervezett fejlesztés viszonylag egyszerű, illetve konkrét termelőeszköz beszerzésről van szó. Különösen érdemes azokon a területeken ezt a megoldást választani, ahol jól beazonosítható másodlagos piacuk van az eszközöknek. A lízing egyik nagy előnye, hogy
az igényléstől a folyósításig napok, de akár órák alatt is el lehet jutni.
Ezenkívül ha a lízingkonstrukciót egy sztenderd eszköz beszerzéséhez veszik igénybe, akkor az önerő az esetek többségében jóval alacsonyabb, mint egy hagyományos hitel esetében. Emellett könyvelési szempontból a vállalkozások számára a pénzügyi lízing és a hitel lényegében ugyanúgy működik: a kamat költségként elszámolható, ahogyan az eszközök amortizációja is.
A cikk megjelenését a Budapest Lízing támogatja.