Míg korábban a legtöbb pácienst a fogorvosok és a nőgyógyászok fogadtak, ma már kevés olyan magán egészségügyi szektor van, ahol ne lenne érzékelhető a hangsúlyok eltolódása – a friss kutatás 200 privát egészségügyi vállalkozás véleményét összegezte.
A megkérdezettek többsége legalább 10 éve visz magánpraxist és itt átlagosan havonta maximum 50 pácienst lát el. 90%-uk szerint az elmúlt egy évben tovább nőtt a magánellátás szerepe, így elsősorban az új páciensek megszerzését tekintik elsődleges feladatnak (43%), a fejlődést továbbá a műszer- és eszközállomány fejlesztésében (34%), illetve a rendelő bővítésében (30%) látják. A verseny kiéleződését mutatja, hogy miközben egyre több a beteg, a megkérdezettek 13%-a arról számolt be, csökkent a hozzájuk forduló páciensek száma (65% növekedett, 21% nem változott). Mindezt indokolja a magánpraxisok növekvő száma.
A páciensek megszerzésében és megtartásában a legfőbb eszköz ma már az internet és a különböző kommunikációs megoldások.
A magánpraxisok egyharmada maga végzi a marketing és PR tevékenységeket, másik egyharmada munkatársát, vagy külső szakértőt bíz meg a feladattal, azonban még mindig akadnak, akik szerint ez a terület nem fontos. A statisztikák viszont azt mutatják – ami illeszkedik a nemzetközi tendenciákba is – hogy az internet átvette a hagyományos értékesítési csatornák szerepét. A Foglaljorvost.hu például – ami a pácienseknek ingyenes –, évente 70 ezer egészségügyi panasszal küzdőnek, illetve orvosnak segít egymásra találni, a foglalások száma pedig tavalyhoz képest 60%-kal növekedett.
Orvost ajánlások alapján, illetve az internetet böngészve keresünk.
Míg az Egyesült Államokban a páciensek 53%-a fordul az internethez információgyűjtés miatt egészségügyi panasz esetén, Magyarországon 60%, kisgyermekes anyák esetében ez az arány 73%. A kutatásból kiderült, hogy a magánpraxisok egyre nagyobb figyelmet fordítanak a weboldal létére, csakhogy nem mindenki tudja ezt megvalósítani szakértelem és sajtókapcsolatok hiányában.