Minden második kisvállalkozás digitális fejlesztésre készül a járvány után. Fontos tény, hogy azokat a cégeket érintette meg legkevésbé a válság szele, amelyek több digitális megoldást használtak. Az eNET a Telekom megbízásából készített nem reprezentatív kutatásának tanulságos üzenete, hogy a magyar vállalkozók mindössze negyede kíván visszaállni a válság előtti munkarendre.
A vállalkozók rugalmasak, lesik a lehetőségeket és nehéz helyzetben is keresik a megoldásokat és élnek is ezekkel. „Online nem végezhető a munkám így közösségi oldalakon próbáltam fenntartani a vendégeim érdeklődését, hogy amint lehetőség adatik igénybe venni szolgáltatásaimat, mihamarabb újra kialakuljon a vendégköröm… Egy jól belőtt poszt nem, hogy a meglévő vendégek érdeklődését tartja fenn, de rengeteg új embert is hoz.” – összegezte stratégiáját egy Jász-Nagykun-Szolnok megyei kozmetikus.
„A tervezett digitális fejlesztések közül a közösségi médiában történő megjelenés a legjellemzőbb, ezt alig lemaradva követi a honlap működtetése. A fejlesztéseket tervező cégek mintegy harmada tervezi webshop és online számlázási rendszer működtetését” – ismertette a részletes adatokat dr. Kis Gergely, az eNET partnere. A kutatás szerint a cégek 56 százaléka a vírushelyzet után nagyobb hangsúlyt fektet a digitális fejlesztésekre - csaknem negyedük úgy nyilatkozott, hogy ez lesz az első dolga, harmaduk pedig minimális fejlesztésbe kezd. A kutatásban részt vevő kkv-k 13 százaléka mondja azt, hogy már ma is teljesen digitálisan működik.
A kutatással a Telekom célja, hogy támogassa küldetését, a kkv-k digitalizációját. Egyre több vállalkozó vonta le azt a tanulságot a járványból, hogy a digitális a könnyebb, vagy éppen az egyetlen út. Minél több digitális megoldást használt már korábban is egy vállalkozás, annál kevésbé nehezítette meg a működését a járvány – vonja le a tanulságot az adatokból az eNET, hozzátéve, hogy az adatokat árnyalja, hogy melyik szektorban működik egy kkv.
„Hiszünk a vállalkozókban és támogatni szeretnénk őket abban, hogy a digitális fejlesztések révén minden helyzetből nyertesként jöhessenek ki. A kutatás adatai szerint minél digitálisabb egy vállalkozás, annál jövőállóbb. Partnerként segítjük a kkv-kat végigmenni a digitalizáció útján, mert ez az egyetlen út” – mondta Iski István a Soho-SMB terület igazgatója.
A kutatás adatai szerint a járványhelyzet lökést adott a digitalizációnak, hiszen a vállalkozók alig egy negyede kíván teljesen visszaállni a járvány előtti működésre, 41 százalékuk azonban úgy nyilatkozott, hogy abban a metódusban dolgoznak tovább, ahogy a vírusveszély alatt.
„Ragadjanak meg minden lehetőséget, amivel a vállalkozásukat az online térbe tudják helyezni. Ha a tevékenységet nem is lehet, de a marketing feladatokat mindenképpen.” – tanácsolja egy Baranya megyei cserépkályha készítéssel, kézi formázású kályhacsempe gyártással foglalkozó vállalkozó.
A változások nemcsak technológiai, hanem szemléletbeli változást is igényelnek. A Telekom ennek segítésére hívta életre a Hello Biznisz Klubot, amely egy partnerségre építő, a digitalizációt támogató közösségi kezdeményezés, ahol a Telekom a vállalkozóknak megjelenési lehetőséget biztosít, sőt, online hirdetési felületeinek egy részét felajánlja a vállalkozások részére.