A Mercedesek koccantak, Ricciardo elvitte a győzelmet
2014. augusztus 24. 13:33
Belgiumban bekövetkezett az, amire sokan számítottak az idény eleje óta: Nico Rosberg és Lewis Hamilton a küzdelem hevében összekoccant, és ezzel közvetve Daniel Ricciardo ölébe hullott a győzelem. A világbajnoki címért csatázó két pilóta autója a 2. körben ért össze, és inkább Rosberg tehető felelőssé az esetért, aki a rajtnál elvesztette előnyét a pole pozícióból. A német ezután megpróbálta visszavenni a vezetést csapattársától, ám támadása rosszul sült el a hosszú egyenes végén, és a szárnyával hozzáért a brit balhátsó kerekéhez, defektet okozva neki.
"Megpróbáltam megelőzni kívülről, de összeértek az autóink. Sajnos ez mindkettőnk versenyének ártott" - nyilatkozta Rosberg a dobogón, akit a közönség hangosan kifütyült. "Nem láttam az eset felvételeit, szóval nem lenne jó a részemről, ha kommentálnám." Hamilton rengeteg időt vesztett, mire lyukas gumijával körbeért a szezon leghosszabb pályáján, így esélye sem maradt a pontszerzésre. Pár körrel a cél előtt a Mercedes végül úgy döntött, hogy az erőforrás kímélése érdekében behívják a garázsba.
Toto Wolff csapatfőnök "elfogadhatatlannak" nevezte a történteket, míg a tabellán 29 pontos hátrányba kerülő Hamilton egyelőre szintén csak annyit említett meg, hogy videón meg kell néznie az esetet. "Nem értettem, hogy mi történt. Csak egy puffanást éreztem hátulról" - mondta.
Izgalmas futam sok előzéssel
Az ütközés ugyanakkor megalapozott egy újabb izgalmas versenyt. Ricciardo az első körökben elment Alonso, majd a Pouhon kanyarban megcsúszó Sebastian Vettel mellett is, így már Rosberget támadta, amikor riválisa a 9. körben kiállt a bokszba, lecseréltetve megsérült első légterelőjét is.
A két versenyző eltérő stratégiával teljesítette a futamot: Rosberg háromszor járt kerékcserén, míg Ricciardo csak kétszer. A német a 34. kör végén, 10-zel a cél előtt látogatta meg utoljára a szerelőket, és a lágy abroncsokon több mint 20 másodperces lemaradást próbált meg ledolgozni. Körönként 2-2,5 másodpercet hozott a Red Bullon, de ez nem volt elég, így Ricciardo zsinórban második győzelmét aratta.
"Alig tudom elhinni. Kicsit szürreálisnak érzem" - ismerte el az ausztrál a Sky Sportsnak. Neki az is kedvezett, hogy a verseny nagy részében nem kellett előzésekkel foglalkoznia, miközben a depóban eggyel többször járó Rosbergnek időről időre el kellett mennie más autók mellett a forgalomban. A táv első felében például nem talált fogást Vettelen, és mielőtt Ricciardo után eredt a hajrában, Bottason és Räikkönenen is át kellett hámoznia magát.
Räikkönen majdnem a dobogón
A finnek csatájából végül Bottas került ki győztesen. Räikkönen a táv felénél végrehajtott kerékcseréje után nem állt ki többször, s bár jónak látszott idei első dobogós eredményére, a 40. körben Bottas - aki szintén csak kétszer járt a bokszban, de más ütemben - a frissebb abroncsokon megelőzte őt a DRS-sel. A Ferrari mérnöke, James Allison szerint a 3. hely elérhetetlen volt pilótájuk számára. "A legtöbbet hozta ki a lehetőségeiből ma" - értékelt a Sky Sportsnak nyilatkozva.
A csapatról ugyanez nem mondható el, ugyanis Fernando Alonsót már a rajt előtt lépéshátrányba hozták. A szerelők túl sokáig matattak az autón, ezért a felvezető kört későn megkezdő spanyol 5 másodperces büntetést kapott - az első bokszkiállásakor ezzel végleg leszakadt az élmezőnytől, holott addig nagyjából tartotta a lépést a Red Bullokkal és Bottasszal, s Räikkönen előtt haladt.
A Red Bull sem zárt tökéletes napot, mivel Vettel taktikáját elrontották. A bokszban háromszor járó német így a 8. helyről várta az utolsó köröket, és csak kemény csata árán tudott feljönni ötödiknek. A látványos küzdelem során Kevin Magnussen és Jenson Button McLarenjét, valamint Alonsót utasította maga mögé. A McLaren pilótái ugyanakkor egyetértettek abban, hogy így is jól szerepeltek. "Összességében több pontot szereztünk, mint vártuk" - mondta Button. Az Alonso ellen sokáig hősiesen védekező Magnussen "egész tűrhetőnek" nevezte a hétvégét.
A dánt azonban utólag megbüntették, így visszaesett a 12. helyre, s a maradék pontszerző helyekre előrelépett Sergio Pérez, Danyiil Kvjat és Nico Hülkenberg lett. Hamiltonon kívül a Lotus párosa, Jules Bianchi, valamint az élete első F1-es futamán induló André Lotterer nem ért célba. A jelek szerint mindannyian műszaki hiba miatt estek ki.
A versenyről élőben készült, részletes összefoglalónkat az eredménytáblázat alatt olvashatják.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
Üdvözöljük kedves Olvasóinkat, nemsokára kezdetét veszi a Belga Nagydíj Spában. A vizes pályán rendezett időmérőn a Mercedes foglalta el az első rajtsort Rosberg-Hamilton sorrendben, akiket Vettel, Alonso, Ricciardo és Bottas követett.
Ugyanis az első kanyart egy körülbelül 20 másodperces padlógázas szakasz követi, ahol DRS nélkül is lehet előzni. Hamilton ezt tavaly a saját bőrén tapasztalta meg: akkor a későbbi győztes, Vettel hagyta állva az egyenesben. A brit az időmérőn a fékekkel küszködött, de a Parc fermé szabályai lehetővé tették, hogy a szerelők lekaparják róla a ráégett mázat.
De az idő és az aszfalt is száraz, és a csapatok alapvetően nem számítanak esőre. Persze ezt Spában sosem lehet biztosan tudni.
A dobogóért harcol, de a két Red Bullon kívül a két Williamsszel is meg kell küzdenie. "Úgy gondolom, hogy a vizes körülmények kissé eltakarták a valós tempójukat. Arra számítok, hogy holnap, száraz pályán nagyon ütőképesek lesznek" - mondta Bottasról és Massáról, akik a 6., illetve a 9. rajtkockát foglalják el. A két williamses a hideg gumikat hibáztatta a vártnál gyengébb teljesítményért, és Massának a fékekkel is gondjai voltak. "A jobbelső fékem az időmérőn folyton üvegesre égett, ezért nagyon szenvedtem a kemény féktávokon" - nyilatkozta a brazil.
Helyszínen tartózkodó kollégánk, Mészáros Sándor arról számolt be, hogy elkezdett cseperegni az eső. Még kicsit több, mint 10 perc van a rajtig, a helyszínen most játszották le a belga himnuszt.
Egyre többen mondják, köztük a McLaren csapatfőnöke, Eric Boullier is, hogy a versenyen záporok várhatók. Továbbra is csepereg az eső, igaz, nagyon kis szemekben.
44 körös lesz a futam, amely az idei 19-ből a 12. A Pirelli kétkiállásos stratégiákat jósol a lágy és a közepes keménységű gumikkal.
Toto Wolff és Adrian Newey is szenvtelen arccal figyeli az utolsó műveleteket a felvezető kör előtt.
A sportfelügyelők máris vizsgálják, amiért a Ferrari szerelői túl sokáig dolgoztak az autóján. Alonso csak késve tudott elindulni a felvezető körre, bár utána el kezdte visszaelőzni a többieket, hogy visszaérjen a 4. helyre. Ebből lehet, hogy büntetés lesz. Csak Sutil rajtol a keményebb gumikon.
Megelőzte Rosberget, akit Vettel is körbeautózott az első kanyarnál. Alonso és Ricciardo megtartotta a 4. és 5. helyet.
Hamiltont támadta az egyenes végén az 1. helyért, de nem tudott előzni, és a bukótéren vágtatott át, így Rosberg visszavette tőle a 2. helyet.
A hosszú egyenes végén támadta csapattársát, aki védte a belső ívet. Rosberg a jobbosnál nekiment Hamilton balhátsó kerekének, és defektet okozott neki. Ajjaj...Rosberg első szárnya is megsérült.
5 másodpercig állnia kell a bokszban, ezt az első kerékcseréjekor töltheti le. Azért kapta, mert a szerelők túl sokáig matattak az autóján a felvezető kör előtt. A sorrend: Rosberg, Vettel, Alonso, Ricciardo, Bottas, Räikkönen, Magnussen, Massa, Button.
És átvette a 3. helyet. Lotterer közben kiesett, hamar véget ért első - s egyben talán utolsó - F1-es futama. Maldonado is kiesett már műszaki hiba miatt.
Rosberg kis előnnyel vezet Vettel előtt, akinek szorosan a nyomában van Ricciardo, Alonso és Bottas. Hamilton most a 19. helyen áll, 16 másodperccel az előtte haladó mögött.
A gyors Pouhon kanyarban szélesen fordult, megcsúszott kicsit, és ez elég volt ahhoz, hogy Ricciardo elmenjen mellette. Pérez megelőzte Massát a 9. helyért.
A 4. helyre jött föl a Ferrari megelőzésével a hosszú egyenesben. Ricciardo megközelítette az élen álló Rosberget.
Miután a rajtnál használt első légterelője megsérült a Hamiltonnal való koccanásban. Räikkönen is kiállt kerékcserére, és megelőzte Rosberget, akinél értelemszerűen tovább tartott a bokszkiállás. A német a közepes keménységű Pirelliket kapta meg. A kör végén Massa is a bokszban járt.
Az autó orrával elkapott valami hosszú anyagot, ami ott lebegett előtte, de azóta már sikerült letépnie.
Bottas vezet Alonso és Button előtt, miután a két Red Bull is kiállt kerékcserére. Ricciardo a 4. helyre jött vissza, Räikkönen, Vettel és Rosberg elé.
A spanyol letudta az 5 másodperces büntetését is. Mindketten a lágy gumikon maradnak, ahogy Ricciardo is tette. Alonso utána szépen autózta körbe Pérezt a 8-as kanyarnál.
A táv harmadánál Ricciardo 2,7 másodperccel vezet Räikkönen előtt, akit 3 másodperccel lemaradva követ Vettel. A német nyakára megérkezett Rosberg és Bottas is. Magnussen, Alonso, Vergne, Pérez, Button a további sorrend.
A 15. Sutiltól 16 másodpercre halad. Talán összejön neki a pontszerzés, de Rosberg közben a 3. helyért támadja Vettelt.
Vettelt nem tudta kifékezni a Bus Stopnál, és fél kör múlva Bottas ment el mellette a DRS segítségével. Rosberg egyébként a közepes keveréket használja most, Vettel és Bottas viszont a lágyat.
6,2 másodpercre Räikkönen előtt, aki meg 4 másodpercre húzott el Vetteltől. Hamilton kijött egy friss szett lágy gumiért - még egyszer legalább jönnie kell a bokszba.
És ismét a közepes keménységű abroncsokat kapta meg a következő - s lehet, hogy utolsó - etapjára. Meglátjuk, hogy kibírnak-e 25 kört a keményebb gumik, bár ez nem valószínű.
A tét az 5. hely pillanatnyilag. Alonso a büntetése miatt szakadt le az élmezőnytől.
A közepes gumikat kapta meg. Alonso keményen támadja Magnussent, de egyelőre nem tud elmenni mellette. Jön Vettel is a bokszba, és Räikkönennel együtt csak Rosberg mögé tudott visszatérni.
14,6 másodperc az előnye Bottasszal szemben, és egyikük sem járt még másodszor a bokszban, ahogy a 3. Alonso és a 4. Button sem. Rosberg, Räikkönen és Vettel követi őket. Elhagytuk a táv felét.
Mindketten lehagyták az idősebb gumikon köröző britet, akin Vettelnek is át kellene hámoznia magát, ha tartani akarja a lépést az előtte haladókkal. Magnussen közben kijött kerékcserére.
Úgy tűnik, ők csak kétszer fognak kiállni a bokszba, míg a többiek háromszor. Rosberg közben megelőzte Alonsót a 3. helyért, aki a kör végén ki is állt a depóba. Vettel pedig Buttont kerülte meg a Bus Stopnál - 2010-ben egy hasonló kísérlet itt ütközéssel végződött.
Így Bottas veszi át átmenetileg a vezetést, aki 7 másodperccel halad Rosberg előtt. A Mercedest 7,8 szekundummal lemaradva követi Räikkönen. Hamilton még mindig csak a 16. pozíciót foglalja el - a defekt különösen hátrányosan érintette a szezon leghosszabb pályáján, mert sokáig tartott, mire körbeért.
Sikerült visszatérnie Rosberg elé a bokszkiállása után. Azért övé az 1. hely, mert közben Bottas is kiállt vélhetően utolsó kerékcseréjére.
Hülkenberg a 9., Pérez a 10. helyen áll jelen pillanatban. Massa szörnyen visszaesett, csak a 12. a Willaimsszel.
Ezzel a 4. helyet vette át. Nem volt nehéz előzés, lévén frissebbek a gumijai Vettelénél. A Williams közben közölte, hogy Massa autójába törmelék szorult korábban, ez hátráltatta.
Megint ki kellett jönnie kerékcserére a 16. helyről. Ricciardo az élen tartja bő 3 másodperces előnyét Rosberg előtt, őket újabb 15 másodperccel követi Räikkönen.
Rosberg kijött harmadszor is a bokszba. Grosjean is megjelent ott, de ő ki sem jön onnan. Feladta a futamot, amelyet egyik Lotus sem fejez be.
Bottas megelőzte őt a kerékcseréje után, de a német a második hosszú egyenesben visszavette a pozíciót a Williamstől. Nemsokára a másik finnt, Räikkönent is megelőzheti.
Ricciardo, Räikkönen, Rosberg, Bottas, Magnussen, Alonso, Button, Vettel, Pérez, Kvjat a pontszerző helyeken. Izgalmas a verseny, még 8 kör van hátra.
Így már 2. A hátránya 17,7 másodperc Ricciardo mögött, de körönként kb. 2 másodpercet hoz rajta - ez szorosnak ígérkezik. Alonso Magnussent támadja ismét, a dán azonban szépen védekezik.
Az erőforrás kímélése miatt arra kéri a Mercedest, hogy ne kelljen tovább vezetnie. Még mindig csak a 16. helyen áll a sérült autóval. Rosberg újabb 2 másodpercet hozott Ricciardón, nagy kérdés, hogy a Red Bull tempója romlani fog-e. Ezen múlik minden.
Hamilton beállt a bokszba, vége a versenyének. Logikus döntés. Bottas a hosszú egyenesben elment Räikkönen mellett, és átvette a 3. helyet.
Ennyi a lemaradása Ricciardo mögött. Hamarosan néhol már meg is pillanthatja a távolban a Red Bullt. A gond az, hogy már csak 4 kör van a célig.
Leparkolta a Marussiát a garázsban. Közben az 5-8. helyeken bontakozott ki óriási csata Magnussen, Alonso, Button és Vettel között.
6,2 másodperces előnnyel vág neki az utolsó két körnek, ez elég lehet neki a győzelemhez, mert Rosberg nem elég gyors. Button hátrébb majdnem átvette az 5. helyet, ehelyett őt előzték vissza, és 8.-iknak esett vissza. Az 5. Magnussent most Vettel és Alonso támadja.
Elment Magnussen mellett. Közben kiírták, hogy vizsgálják a sportfelügyelők Alonso és Magnussen egyik csatáját, mert feszegették a pálya határait.
Zsinórban másodszor. Rosberg 2., Bottas 3. lett, majd jön Räikkönen, Vettel, Magnussen, Button, Alonso, Pérez és Kvjat.