Bejárta a világsajtót, hogy a Tesla több, mint 276 ezer előrendelést vett fel az új Model 3 típusú elektromos autójára, amitől iparági szakértők azt várják, hogy végleg elindítja az elektromos autók korszakát a közúti közlekedésben. A társadalom várakozása szerint ettől az utcai autózás környezetkímélőbb lesz, mivel a belső égésű motorok kipufogógáza majd nem szennyezi a levegőt, de Paddy Lowe, a Mercedes technikai vezetője szerint a helyzet nem ilyen egyszerű.
Az elektromos autókat környezetkímélőnek tartják, és megoldásként tekintenek rájuk az emisszió problémájára, de egyáltalán nem azok”
– jelentette ki az ESPN-nek. „Minden azon múlik, hogy honnan szerzünk elektromos áramot. Egy átlagos ország esetében, ahol a megszokott módon állítanak elő áramot, egy Forma-1-es autó sokkal hatékonyabb egy elektromos (utcai) autónál, amit olyan erőművek táplálnak, amelyekben szénhidrogéneket égetnek el.”
A US Energy Information Administration (EIA) szerint az Egyesült Államokban 2015-ben 4 trillió kilowattóra elektromos áramot állítottak elő, ennek 67%-át fosszilis energiaforrások (kőolaj, földgáz, petróleum) felhasználásával tették. A szervezet adatai szerint ennek hatásfoka 33% köré tehető. Ezt az F1-es erőforrások egy nagyságrenddel meghaladják, és Lowe a közeljövőben további fejlődést vár a szabályoknak köszönhetően. „Az igazán érdekes, hogy
az előírások rákényszerítenek minket, hogy a hatékonyságot hajszoljuk, mert a teljesítménynövelésnek az egyetlen módszere a hatékonyság javítása”
– magyarázta a brit szakember. „Bár már elértük a 45%-os szintet, nem állunk le, és talán 2-3 éven belül eljutunk az 50%-os hatékonyságig. Ha figyelembe vesszük, hogy az utcai autók az elmúlt 50 év során megragadtak a 30%-os szint környékén, ez egészen elképesztő.”
Az F1-es erőforrásokat bő két évvel a bevezetésük után is rendszeresen bírálják, legutóbb Sebastian Vettel és Bernie Ecclestone emelte fel szavát ellenük. Lowe viszont úgy véli, az F1 által követett irányvonal helyes, de
az egyik kevésbé sikeres szempont az, ahogy az elért eredményekről beszélünk.”
Szerinte az F1 nem tudja sikertörténetként elkönyvelni a mérnöki teljesítményt, és úgy befolyásolni a közvéleményt, ahogy az eredetileg szerették volna.”
„Meghatároztuk a céljainkat, és azokat műszaki szempontból el is értük, de nem szüreteltük le a gyümölcsét, ami elég furcsa számomra. Az itt megvalósuló technikai újdonságok abszolút lenyűgözők. Olyan hibrid erőforrásaink vannak, amelyek hatékonysága meghaladja a 45%-ot.”
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!