* A Mexikói Nagydíj bajnokságon kívüli versenyként debütált 1962-ben a Mexikóváros közepén kialakított, akkoriban Magdalena Mixhuca néven emlegetett pályán. A következő évben a futam már a Forma-1-es versenynaptár része volt, és az is maradt egészen 1970-ig.
A mexikóiak körében a sport már akkor is nagyon népszerű volt,
egy helyi versenyzőnek, Pedro Rodrígueznek ráadásul az élmezőnybe is sikerült betörnie. A mexikói szurkolók rajongtak honfitársukért, az 1970-es versenyre több mint 200 ezren látogattak ki a kedvéért. A hiányos szervezés miatt azonban a hétvége majdnem káoszba torkollott, és a futam a következő évben már nem szerepelt a versenynaptárban.
* A Forma-1 1986-ban tért vissza Mexikóba, a némileg átalakított fővárosi pályára. A létesítmény ekkor már Autodromo Hermanos Rodríguez nevet viselte az 1971-ben elhunyt Pedro Rodríguez és öccse, Ricardo tiszteletére. Utóbbi egyébként még a legelső Mexikói Nagydíjon szenvedett halálos balesetet a hírhedt Peraltada kanyarban. Második nekifutásra zsinórban hét nagydíjat rendeztek Mexikóban, s bár a pilóták szerették a pályát, 1992-re annyira megromlott az aszfalt állapota, hogy egyre többen panaszkodtak a kiszámíthatatlan bukkanókra, valamint biztonsági kérdések is felmerültek.
Az 1992-es verseny után ezért Mexikó újra kikerült az F1 programjából.
* Már a 2000-es évek elején szó volt a visszatérésről, sokáig az a lehetőség is fennállt, hogy vadonatúj Forma-1-es pályát építenek Mexikóban. A mezőny végül 23 évnyi szünet után az átalakított Hermanos Rodríguez pályára tért vissza 2015-ben, és a futam rögtön óriási népszerűségre tett szert a helyiek körében. A versenyt teltház előtt rendezték, és a kör végén stadionszerű elrendezésben kialakított lelátóknak köszönhetően a rajongók óriási hangulatot teremtettek. A pálya is tetszett a pilótáknak, noha egyesek sajnálták, hogy a biztonsági okokból kihagyott Peraltada kanyart nem próbálhatták ki.
* Mindössze három olyan versenyző van, aki egynél többször nyerte meg a Mexikói Nagydíjat. Alain Prost, Nigel Mansell és Jim Clark kétszer ünnepelhetett mexikói F1-es győzelmet, de a skótnak egy bajnokságon kívüli győzelme is volt 1962-ből, így ő tekinthető a nagydíj legeredményesebb versenyzőjének. A mai mezőnyből Nico Rosberg az egyetlen, akinek már sikerült nyernie Mexikóvárosban.
Emlékfoszlány
Bár a jelenlegi vonalvezetésben már nem szerepel, a mexikói pályát sokáig az utolsó, hosszú jobbos kanyarral, a Peraltadával azonosították. A 180 fokos, kicsit döntött kanyar rendkívül gyors és veszélyes volt, a pálya állapotának romlásával ráadásul egyre gyakrabban előfordult, hogy bukkanók tréfálták meg a versenyzőket. Nigel Mansellt viszont mindez nem zavarta, amikor 1990-ben végrehajtotta pályafutása talán leghíresebb előzését a Peraltadában. Mansell az utolsó előtti körben Gerhard Bergerrel csatázott a 2. helyért, és mindenki meglepetésére az utolsó kanyarban szánta rá magát egy vakmerő előzésre. Sokan őrültnek tartották, amiért a Forma-1 egyik legveszélyesebb kanyarjában próbálkozott a bátor manőverrel, de az előzés sikeres volt, és Mansell egy körrel később biztonságosan beért a célba. Berger később elárulta, néhány pillanatra el is vette a lábát a gázról, és nem mert teljes erőbedobással védekezni, mert az "katasztrofális következményekkel járhatott volna." A Peraltada túl veszélyes volt ahhoz, hogy a pálya jelenlegi verziójának része legyen, de Mansell előzésének emlékét ma is őrzi a célegyenes előtti utolsó kanyar, amelyet a brit világbajnokról neveztek el.A legutóbbi öt Mexikói Nagydíj győztesei:
2015 Nico Rosberg (Mercedes)
1992 Mansell (Williams)
1991 Ricciardo Patrese (Williams)
1990 Alain Prost (Ferrari)
1989 Ayrton Senna (McLaren)
A legutóbbi öt Mexikói Nagydíj edzéselsői:
2015 Nico Rosberg (Mercedes)
1992 Nigel Mansell (Williams)
1991 Riccardo Patrese (Williams)
1990 Gerhard Berger (McLaren)
1989 Ayrton Senna (McLaren)
Rosberg már a hétvégén bajnok lehet
Elérkeztünk az első olyan versenyhétvégéhez, amelynek egy pilóta
azzal a reménnyel vághat neki, hogy vasárnap délután már a bajnoki címét ünnepelheti.
Ez a versenyző Nico Rosberg, aki azért jobban teszi, ha nem ábrándozik a mexikói bajnokavatásról, ez ugyanis csak akkor következne be, ha ő megnyerné a futamot, Lewis Hamilton pedig maximum 1 pontot szerezne. Erre csekély az esély, de kizárni semmiképpen nem lehet, gondoljunk csak a Mercedesre időnként lesújtó technikai problémákra vagy a rajt utáni tülekedésben könnyen bekövetkező koccanásokra. Rosberg egyébként Hamilton helyezésétől függetlenül is remek helyzetbe kerülhet, ha győzni tud Mexikóban: ebben az esetben az utolsó két futamon egy kieséssel és egy 2. hellyel is bebiztosítaná a bajnoki címet.
Megint teltház lesz
Miközben a versenyekre kilátogató szurkolók száma a legtöbb pályán évről évre csökken, a mexikóiak az idén is ugyanolyan lelkesen vásárolták a belépőjegyeket, mint tavaly. A 23 éves szünet után újra megrendezett Mexikói Nagydíj óriási közönségsiker volt 2015-ben, ezért a szervezők bővítették a lelátókat, és az idei futamra 10 százalékkal több ülőhelyet biztosítottak.
Szeptemberre így is elfogyott a jegyek több mint 90 százaléka,
és mindenki arra számít, hogy idén is teljesen megtelnek a lelátók. Nem mindenkinek tetszik azonban a mexikóvárosi verseny sikere: az USA Nagydíjnak otthont adó COTA pálya elnöke, Bobby Epstein arra panaszkodott, hogy az amerikai futam jegyeladásait némileg visszavetette a mexikói forduló túl közeli időpontja. Szerinte rossz megoldás két egymást követő hétvégén rendezni a texasi és a mexikói futamot, és azt javasolta, hogy az utóbbi versenyt tegyék át kora nyárra, a Kanadai Nagydíj közelébe.
Újabb ülések találhatnak gazdára
A szezonból már csak három verseny van hátra, de a Williams, a Force India, a Renault, a Sauber, a Manor és a Haas még mindig nem jelentette be a teljes pilótafelállását 2017-re. Egyes istállóknál persze vannak egyértelmű jelöltek, a Williamsnél például minden jel arra utal, hogy Valtteri Bottas az ötödik F1-es szezonjára is marad a csapatnál, a visszavonuló Felipe Massa helyét pedig a mindössze 18 éves Lance Stroll foglalhatja el. A Forma-3-as Európa-bajnokság idei bajnoka szombaton ünnepli a születésnapját, és a híresztelések szerint csak azért várnak a bejelentéssel, hogy nagykorúként már ő is nyugodtan reklámozhassa a Williams-szponzor Martini alkoholos italait.
2016. október 28., péntek
2016. október 29., szombat
2016. október 30., vasárnap
Hossz: Rövid pályáról van szó, a hossza csupán 4304 méter.
Pályacsúcs: Nico Rosberg tavaly 1:19.480-as idővel szerezte meg a pole pozíciót.
A leggyorsabb kanyar: Az utosló, 17-es számmal jelölt forduló, itt a 260 km/ó-s tempót is elérik az autók.
A leglassabb kanyar: A 13-as számú hajtűkanyarban 72 km/ó-ra kell lelassítani.
A leghosszabb egyenes: A célegyenes az egész idény egyik leghosszabb egyenese, 1314 méteres.
A legjobb előzési pont: A hosszú célegyenes végén lévő derékszögű 1-es kanyar. Az egyik DRS-zóna is itt található, a másik pedig a 3-as és 4-es kanyarok közti egyenesben.
Végsebesség: A versenyen Pastor Maldonado 366,4 km/ó-val száguldott a célegyenesben, ez gyorsabb, mint a bármelyik más pályán mért értékek.
* Csakúgy, mint a múlt heti USA Nagydíjon, Mexikóban is
a közepes, a lágy és a szuperlágy gumikat lehet majd használni.
A Pirelli szerint nehéz előre megjósolni, melyik keverék hogyan fog viselkedni, mert a tavalyi adatok a vadonatúj aszfalt miatt nem túl mérvadóak. "Igaz, hogy versenyeztünk itt tavaly, de erősen valószínű, hogy azóta sokat változott a pálya. A szuperlágy gumikat ráadásul először hoztuk el Mexikóba, ezért a szabadedzéseken a szokásosnál is nagyobb figyelem irányul majd az abroncsokra" - magyarázta Paul Hembery, a gyártó sportigazgatója.
*
A Mercedes megint óvatosabban választott gumit a többieknél,
az egész mezőnyt tekintve is ők kérték a legkevesebb szettet a szuperlágy abroncsokból. Hamilton és Rosberg is 5-5 garnitúrát használhat fel a leggyorsabb gumikból, miközben a Ferrari és a Red Bull hatot kért belőlük a pilótáinak. A legagresszívabb taktikát a Toro Rosso választhatja, ők 8-8 szettet rendeltek a legpuhább abroncsból. A Mercedesen belül a közepes és lágy gumik eloszlása eltérő, Rosberg mindkét keverékből ugyanannyit használhat fel, Hamilton viszont két szettel többet kért a lágyakból.
* A tavalyi futamon a versenyzők túlnyomó többsége, köztük a dobogós helyezettek is kétszer cseréltek kereket, de a Pirelli arra számít, hogy a szuperlágy gumiknak köszönhetően az idén változtatosabb stratégiákat látunk több kiállással.
Mercedes
Az istálló pilótái közül Hamilton vezetett jobb formában az USA Nagydíjon, a pole pozícióból indulva magabiztos győzelmet aratott. A bajnokságban viszont továbbra is Rosbergnél van az előny, ráadásul nem is kicsi: a 26 pont azt jelenti, hogy három második hellyel is bőven bajnok lenne. A német azt ígéri, megpróbál higgadt maradni, hiába nehezedik rá nagyobb nyomás, mint pályafutása során eddig bármikor. "Az összes versenynek úgy vágok neki, hogy megpróbálok nyerni, ez most sincs másképp - jelentette ki. - Fantasztikus érzés, hogy a szezon végén is harcban állok a világbajnoki címért, nagyon izgatott vagyok emiatt.
Mégis úgy állok hozzá minden versenyhez, mint máskor.
Egy versenyhétvégén rengeteg minden történhet, ami felett nincs irányításom, ezért jobb, ha minden ilyen gondolatot kizárok a fejemből, és csak az előttem álló munkára koncentrálok."
"Mindkét pilótánkon nagy a nyomás, csak más módon - magyarázta a csapat vezére, Toto Wolff. - Nico nagyon erős volt Szingapúrban, Lewis pedig Malajziában. Japánban újra Nico remekelt, az USA-ban viszont Lewis tért vissza a csúcsra. Folyamatosan változik köztük az erősorrend, ezért kíváncsian várom, mi történik ezután. Közben persze a riválisainkra is figyelnünk kell - nagy kihívás elé állítanak minket, és a következő versenyeken valószínűleg még intenzívebb küzdelmet kell vívnunk velük."
Ferrari
A Ferrari Japánban mintha feltámadt volna, és újra a második legjobb csapattá lépett elő, de Austinban megint a Red Bull mögött kullogtak az erősorrendben. Az időmérőn ennek megfelelően a harmadik rajtsort sikerült kisajátítaniuk, és a futamon sem fértek fel a dobogóra, noha Sebastian Vettel szerint ez kicsit több szerencsével sikerülhetett volna. A csapatfőnök Maurizio Arrivabene a nagydíj után elmondta, nem lepte meg az istálló gyengébb formája, mert a nagy leszorítóerőt igénylő pályákon továbbra is gyengélkednek, sőt egy ideje már nem is koncentrálnak a probléma leküzdésére. „Ha elkezdünk egy idei probléma megoldására összpontosítani, időt veszítünk a jövő évi fejlesztések terén - nyilatkozta. - Ez az oka annak, hogy a szuzukaihoz hasonló, kisebb leszorítóerőt igénylő pályákra koncentrálunk, mert az ott kipróbált és bevált alkatrészek adatait felhasználhatjuk a jövő évi autóhoz."
Williams
A csapat austini hétvégéje szerencsésebben is alakulhatott volna - Valtteri Bottas már a rajtnál defektet kapott, és a verseny nagy részét a mezőny hátsó felében töltötte, Felipe Massa pedig még az utolsó körökben is reménykedett az 5. pozíció megszerzésében, de a Fernando Alonso és Carlos Sainz ellen vívott hármas küzdelemből végül ő került ki vesztesen, és 7. lett. Szerencséjükre a Force Indiának sem ez volt a legeredményesebb hétvégéje, így 2 ponttal csökkenteni tudták a hátrányukat a konstruktőri világbajnokság 4. helyéhez képest, most 8 pont a lemaradásuk. Ez a három hátralévő verseny alatt bőven ledolgozható, a Williams ráadásul arra számít, hogy a gyors mexikói pálya kedvezni fog az autójuknak.
Red Bull
A Red Bull remek tempót diktált az austini edzéseken, és sokáig a futamon is reménykedtek abban, hogy legalább az egyik Mercedest elkaphatják. Nem tudtuk meg, mire lettek volna képesek egy sima versenyen, mert Daniel Ricciardo esélyeit egy virtuális Safety Car-fázis tette tönkre, Max Verstappen pedig váltóhiba miatt kiesett, de mindketten úgy érezték, hogy kicsit több szerencsével harcolhattak volna a jobb helyezésekért. Mexikóvárosba is azzal a céllal utaznak, hogy minél jobban megkeserítsék a bajnoki címért harcoló Mercedes-pilóták életét. "Most már minden versenynek úgy vágok neki, hogy
miért ne támadhatnánk meg a Mercedeseket?
Nem vagyunk olyan messze tőlük, és korábban is láthattuk, hogy elég egy apró hiba, és máris megkavarodik a sorrend. A dobogóra mindenképpen szeretnék felállni, és minden lehetőséget megragadok majd, hogy megnehezítsem a dolgukat" - jelentette ki Ricciardo.
Force India
A Force India továbbra is a konstruktőri bajnokság 4. helyéért harcol a Williamsszel, most 8 ponttal előzik meg a brit istállót. Az egyéni pontversenyben Sergio Péreznek is sikerült Valtteri Bottas elé kerülnie, és a hazai pályáján talán a szokásosnál is keményebben küzd majd azért, hogy megszilárdítsa ezt a pozíciót. "Nem titok, hogy ez a kedvenc hétvégém a szezonban, és szerintem az idei nagydíj még jobb is lesz, mint a tavalyi - mondta a mexikói. - A szurkolók szenvedélye lepett meg a legjobban - rengeteg szeretetet és üzenetet kaptam, hihetetlen pillanatokat éltem át. Nagyon örülök, hogy visszatérhetek." A csapatfőnök Vijay Mallya azt emelte ki, hogy Mexikó
az egész csapat számára az idény egyik legfontosabb versenye,
de a pályán továbbra is csak a feladatukra fognak koncentrálni. "Újabb lépést kell tennünk a konstruktőri bajnokság 4. helye felé. A pálya vonalvezetése elvileg kedvez nekünk, ezért mindenképpen pontokért szeretnénk harcolni."
Renault
Noha a Renault az előző két futamon nem szerzett pontot, az idény második felében egyértelműen javuló formában versenyeznek, ezért Mexikóban is reális célként tekintenek a pontszerzésre. "Mindig a pontokat célozzuk meg - erősítette meg a csapatot irányító Frederic Vasseur. - A pilótáinknak és a mérnökeinknek elsősorban arra kell törekedniük, hogy kihozzák a maximumot a gumikból, és minden adódó lehetőséget kihasználjanak. A versenyzőknek arra is különösen figyelniük kell, hogy az időmérőn és a versenyen is kiegyensúlyozott teljesítményt nyújtsanak. A Mexikói Nagydíj egy lenyűgöző esemény, jó lenne, ha az eredményeink is hasonlóak lennének."
Toro Rosso
Carlos Sainznak Austinban sikerült feledtetnie az elmúlt időszak halványabb teljesítményeit, meglepetésre a 6. helyen ért célba a Toro Rossóval, és
az első pontjait szerezte meg a júliusi Magyar Nagydíj óta.
A spanyol szerint az Egyesült Államokban "végre minden összejött": jól sikerült az időmérője, a futam közben kímélni tudta az abroncsait, Räikkönen és Verstappen kiesésével pedig szerencséje is volt. "Azt nem ígérem, hogy Mexikóban is a 6. helyen érek célba, de ha ismét mindent jól csinálunk, akkor szerintem szerethetünk néhány pontot" - mondta.
Sauber
A svájci istállónál minden verseny után elmondják, hogy a jó irányba haladnak, de az eredményeiken ez továbbra sem látszik meg, még mindig pont nélkül állnak a tabella utolsó helyén. A két pilóta közben azon dolgozik, hogy jobb helyet találjon magának a 2017-es szezonra, de azért még a pontszerzésről sem mondtak le teljesen. "Továbbra is keményen dolgozunk a Sauber C35-ös fejlesztésén, és remélhetőleg lépésről lépésre versenyképesebbek leszünk" - nyilatkozta Nasr nem túl sok meggyőződéssel a Mexikói Nagydíj előtt.
McLaren
Alonso Austinban beállította az idei legjobb eredményét az 5. helyével, ráadásul ő végzett a legjobb pozícióban a három élcsapat versenyzői mögött. Button sem panaszkodhatott, ő egy elrontott időmérő után a 19. helyről kapaszkodott fel a 9.-re, így a McLaren kettős pontszerzéssel távozott Texasból. A versenyigazgató Eric Boullier azonban figyelmeztette a rajongókat, hogy
a Mexikói Nagydíj előtt ne legyenek túlzott elvárásaik a csapattal szemben.
"Nehéz lenne az austinihoz hasonló eredményt elérnünk. Ez a pálya a kasztnit is megviseli a nagy átlagsebesség és a kemény féktávok miatt, a hajtásláncnak - főleg a turbófeltöltőnek - pedig a szokásosnál keményebben kell dolgoznia a nagy tengerszint feletti magasság miatt" - magyarázta a francia.
Manor
A Manor továbbra is az Ausztriában szerzett egyetlen pontjából él, de jó úton haladnak afelé, hogy ezzel kihúzzák a tabella utolsó előtti helyén a szezon végéig. Az elmúlt futamokon esélyük sem volt a pontszerzésre, annak is örülhetnek, ha egy-egy Sauberrel csatázhatnak, és ennél nagyobb izgalmakra Mexikóban sem számíthatnak. A háttérben viszont valószínűleg zajlanak az események, hiszen még egyik pilótájukról sem tudjuk, hol folytatják jövőre a pályafutásukat.
Haas
A Haas hazai hétvégéje furcsán alakult: számos kisebb-nagyobb problémával küszködtek, az edzéseken a tempójuk is rosszabb volt a szokásosnál, a futam végül mégis Romain Grosjean pontszerzésével zárult. Esteban Gutiérreznek azonban továbbra is várnia kell az első pontjára a Haas színeiben, és
nagyon örülne, ha a hazai futamán sikerülne az áttörés.
"Szerintem ez a pálya fekszik az autónknak, remélem, ezt be is tudjuk bizonyítani - mondta a mexikói, aki élete első hazai F1-es versenyére készül. "Még hozzá kell szoknom a pályához, ezért nagyon fontos, hogy az edzéseken minél több időt töltsek az autóban."
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!