Lando Norris McLaren F1 Team drive his MCL35M single-seater during qualifying session of Portuguese GP, third round of Formula 1 World Championship in Autodromo Internacional do Algarve, Mexilhoeira Grande, Portimao, Algarve, 1 May 2021 (Photo by Andrea Diodato/NurPhoto via Getty Images)
Vágólapra másolva!
A Red Bull tanácsadója egyértelmű célzást tett rá, hogy a McLaren a Mercedest akarta segíteni a Portugál Nagydíj időmérőjén azzal, hogy Max Verstappen feltartására utasította Lando Norrist, a wokingiak azonban tagadták ezt, és elmondták, miért mondták pilótájuknak a rádión azt, amit.
Nem volt elragadtatva Helmut Marko, a Red Bull tanácsadója attól az üzenettől, amelyet Lando Norris versenymérnöke címzett a McLaren pilótájának a portugáliai időmérő harmadik szakaszában. Amikor az utolsó mért körökre készültek, Norrisnak azt mondták a fülére: „Verstappen van mögötted, még nincs mért köre, ne tegyél neki szívességet."
Sokan, köztük az osztrák tanácsadó is úgy értelmezte ezt az üzenetet, hogy a McLaren arra utasította Norrist, hogy amennyire még a szabályok adta kereteken belül képes rá, tartsa fel Verstappent. A wokingiak csapatfőnöke és a brit pilóta szerint ilyesmiről azonban szó sincs.
Norrisnak az első felvezető köre végén (Verstappennel ellentétben ő két melegítő kört ment) mondták a fülére a fentebb taglalt üzenetet, de csak a 10-es kanyarhoz érve húzódott félre az egyetlen érvényes Q3-as körét teljesítő Verstappen elől, noha addig is jócskán előtte haladt. „Természetesen frusztráló, amikor az ember megfutja a leggyorsabb időt [de mégsem az övé lesz a pole]. A négyes kanyarban kapott egy széllökést hátulról, ami kitette a pályáról. Időt veszített miatta, nem nyert” – nyilatkozta Marko a Servus TV-nek, majd rátért Norrisra.
A második körében Lando Norrisnak azt mondták, hogy ne tegyen neki semmilyen szívességet. Ez nagyon sportszerű volt a Mercedes-tábortól
– mondta cinikusan, arra utalva, hogy a McLaren a motorpartnerének akarhatott segíteni. – Aztán persze ott volt Vettel is, aki azzal volt elfoglalva, hogy a pályán tartsa az autóját. Eléggé szerencsétlenül jött ki."
Verstappen a levezető körében nemes egyszerűséggel fa**fejeknek nevezte Norrist és Vettelt, amiért szerinte feltartották őt. A fedélzeti kamerás felvételeket vizsgálva inkább utóbbi zavarhatta jobban a Red Bull versenyzőjét, noha az ideális ívről az Aston Martin pilótája is lehúzódott. Norris viszont tényleg nagyon udvariasan félreállt, éppen ezért nem is nagyon értette, hogy a Verstappennek mi volt vele a gondja.
Fogalmam sincs, hogy mi rosszat tettem. Biztos vagyok benne, hogy eléggé előtte voltam, amikor pedig elengedtem, teljesen lehúzódtam jobbra, a pálya ellenkező oldalára, és második fokozatban olyan lassan haladtam, ahogy csak tudtam.
Megpróbáltam a lehető legjobban félreállni előle, nem akartam feltartani, vagy bármi ilyesmi. De nem hallottam, hogy mit mondott. Nem tartottam fel, még csak közel sem voltam ehhez."
Ami pedig a rádióüzentet illeti, a McLaren csapatfőnöke elmagyarázta, hogy nem feltartásra buzdították Norrist, hanem csak arra figyelmeztették őt, hogy ne adjon szélárnyékot Verstappennek,
mert a célegyenesben sokan arra játszanak, hogy az előttük haladó, hozzájuk képest aszinkronban levő versenyzővel húzassák magukat.
„Először is tisztáznunk kell, hogy saját magunkért versenyzünk, senki másért. A célunk, hogy a két autónkkal a lehető legjobb eredményt érjük el” – szögezte le Andreas Seidl.
Szerintem ez normális, és mindenki más, köztük Max is ezt csinálja, mivel nem akar szélárnyékot adni a riválisoknak, mivel abból profitálnak. Az időmérő arról szól, hogy te magad fusd meg a körödet más segítsége nélkül.
Ez a rádiózás, amire céloznak... Ha megnézzük, hogy mit csinált mindenki a célegyenesben, miután befejezte a körét, a pilóták igyekeztek azonnal félreállni és nem szélárnyékot adni, hogy mindenki maga futhassa meg a körét külső segítség nélkül."
Vélhetően Norris is ezért lassított inkább le, és engedte el Verstappent ahelyett, hogy előtte maradva kezdte volna meg a saját körét, szélárnyékot adva így a mért körét befejező hollandnak.
Russellnek a szélárnyékon múlhatott a Q3
Hogy a csapatok mennyire számításba vették a szélárnyék jelentette előnyöket a tegnapi időmérőn, mi sem mutatja jobban, mint Dave Robsonnak, a Williams járműteljesítményért felelős mérnökének szavai, aki szerint ha Lando Norris nem megy ki a bokszba a Q2 végén akkor, amikor George Russell a mért körét kezdte mögötte, a Williams britjének összejöhetett volna a Q3-ba jutás.
„Nyilván nagyon közel voltunk, úgyhogy egy kicsit csalódott voltam, hogy Lando bement a bokszba. Azt gondoltuk, hogy legalább egy szélárnyékot kapni fogunk tőle George mért körének kezdetekor, ami a különbséget jelenthette volna" – mondta Robson utalva arra, hogy Russell mindössze 57 ezreddel maradt le a továbbjutásról, de így is eddigi legjobb williamses időmérőjét teljesítette.