A két Mercedes csak a 11., illetve a 16. helyen zárta az Azeri Nagydíj második szabadedzését, ami olyan gyenge eredmény, hogy akár már gyanús is lehet. Lewis Hamilton és Valtteri Bottas elmondása alapján azonban nem tartalékoltak, hanem tényleg ennyire lassúak. Ami ráadásul még aggasztóbb lehet, hogy a W12-est nem kifejezetten rossz vezetni, egyszerűen csak nem tapad.
„Nagyon-nagyon nehéz volt a mai nap és egyértelmű, hogy nincs meg a tempónk. Összességében nincs elég tapadás” – összegezte tényeket Valtteri Bottas.
Az autó egyensúlya nincs túl messze a jótól. Oké, talán egy kissé kiszámíthatatlan, de összességében nem tapad eléggé és csak csúszkál. Hosszú este lesz a mai."
A 11. helyen végző, legjobb körében Max Verstappentől egy másodperccel elmaradó Lewis Hamilton véleménye összhangban volt Bottaséval, hiszen ő is elmondta, hogy érzésre nem volt borzasztó a mai nap, "csak" a tempó hiányzott. „Összességében jó napom volt, tiszta köröket autóztam és megtettem a szükséges távot. Volt egy elfékezésem az első edzésen, de összességében úgy érzem, jól vezettem. Az autó jobbnak érződött az első edzésen, mint a másodikon, ahol egyszerűen nem volt benne több. Egyértelműen le vagyunk maradva, úgyhogy most mindenki vakarni fogja a fejét és próbál majd rájönni az adatokból, hogy miként fejlődhetünk. A megtankolt autós etapok jobbak voltak."
Bottas szerint is jobb volt az autó több üzemanyaggal, de azért jelen állapotában a Mercedes a versenyen sem tudna labdába rúgni.
A hosszú etapon talán egy kicsit jobb a helyzet, de ott sincs meg a tempónk, ez biztos. Szerintem valami alapvetően rossz, és rá kell jönnünk, hogy mi az"
– jelentette ki a finn versenyző.
Hamilton még elmondta, hogy jelenleg „lehetetlen meghatározni", hogy hol állnak az erősorrendben, mindenesetre tempó szempontjából „egyáltalán nem" léptek előre, sőt, inkább visszaestek Monacóhoz képest.
A Mercedes gondjainak komolyságát egyébként az is jól jelzi, hogy Toto Wolff csapatfőnök minden médiaszereplését lemondta a pénteki szabadedzések után, és az idejét azzal töltötte, hogy részt vegyen a szokásos briefingeken a mérnökökkel és a pilótákkal, válaszokat keresve arra, hogy mi siklott félre.